Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:55

Ik denk dat het iets gemakkelijker ligt met Oekraïners dan met Afghanen of Syriërs omdat het mensen uit Europa zijn, dus dichter bij huis.
En dat de godsdienst hier toch ook onbewust een rol in speelt.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:56

Je hoeft ze toch niet te voeden? Neem aan dat ze een uitkering krijgen als vluchteling waarmee ze iig in de eerste levensbehoeften kunnen voorzien?

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 17:57

Idem voor mij. De cultuurverschillen leken mij te groot en durfde ik daardoor niet aan.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:57

Pandora2 schreef:
Ik denk dat het iets gemakkelijker ligt met Oekraïners dan met Afghanen of Syriërs omdat het mensen uit Europa zijn, dus dichter bij huis.
En dat de godsdienst hier toch ook onbewust een rol in speelt.

Maar als je echt om de situatie geeft dan maakt geloof of cultuur toch niks uit?
Of is het omdat het meer op het nieuws is?

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:58

MarliesV schreef:
Je hoeft ze toch niet te voeden? Neem aan dat ze een uitkering krijgen als vluchteling waarmee ze iig in de eerste levensbehoeften kunnen voorzien?

Nee dat niet maar dat mag toch wel gevraagd worden?

Ik ga er vanavond een apart topic over openen zodat er daar verder gepraat kan worden

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:02

purny schreef:
Pandora2 schreef:
Ik denk dat het iets gemakkelijker ligt met Oekraïners dan met Afghanen of Syriërs omdat het mensen uit Europa zijn, dus dichter bij huis.
En dat de godsdienst hier toch ook onbewust een rol in speelt.

Maar als je echt om de situatie geeft dan maakt geloof of cultuur toch niks uit?
Of is het omdat het meer op het nieuws is?


Dat is het voor mij dus wel. :) En dat gaat niet om het nieuws, of om geloof, maar dus wel hoe dicht de personen op jou lijken. En uiteindelijk kan het nog steeds niet klikken he, dat risico loop je altijd. En dat hefet niks te maken met cultuur of geloof :)

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:02

Betadine
Ik zag net dit in de gazet. De aardbeientelers uit Oostkamp. Misschien kan je hen om wat info vragen
Citaat:
Jaarlijks krijgen Kris Deguffroy (50) en Joke Willem (49) heel wat Poolse seizoenarbeiders over de vloer op hun tuinbouwbedrijf in Oostkamp. Nu er oorlog is uitgebroken in Oekraïne, gaat het koppel aardbeientelers ook een zeskoppig gezin onderdak bieden. “We weten niet wat ons te wachten staat, maar willen hen een veilige thuis bieden”, vertelt Joke.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:08

purny schreef:
MarliesV schreef:
Je hoeft ze toch niet te voeden? Neem aan dat ze een uitkering krijgen als vluchteling waarmee ze iig in de eerste levensbehoeften kunnen voorzien?

Nee dat niet maar dat mag toch wel gevraagd worden?

Ik ga er vanavond een apart topic over openen zodat er daar verder gepraat kan worden


Huh? Ik reageer in het algemeen, snap niet zo goed wat jij bedoelt.
Ik stel 2 vragen en jij wilt daar een apart topic over openen?

Vind het overigens fijn om te zien dat mensen dit willen. Ik zou dit ook wel willen maar mijn partner ziet dit niet zitten. En ik denk dat het wel erg belangrijk is dat je hier beide achter staat.

Denk dat ik ook de voorkeur aan Christelijke mensen of niet gelovigen zou hebben, boven Moslims.
Absoluut niets tegen Moslims maar zou toch het moeilijk vinden om daar met eten en geloofregels (tijdig bidden enz) rekening mee te houden zonder daar een keer de mist mee in te gaan. En je wilt het liefst toch 'harmonieus' in 1 woning leven.
Voor mij zou het dus meer met geloof dan herkomst te maken hebben (al is dat deels verbonden natuurlijk).

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:09

Ik dacht dat je op mij reageerde vandaar

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:16

Het is wel door mijn hoofd gegaan maar er zijn teveel open vragen nog afgezien van het feit dat we midden in een verbouwing zitten.
Krijg je maar wat toegewezen? Wat als iemand allergisch is voor je huisdier? Welke rechten heb je als iemand zich misdraagd en wat is de gegarandeerde maximum termijn? Hebben ze recht op bezoek en hoevaak/hoeveel dan (niet dat ineens ook 5 neefjes en nichtjes op bezoek komen)?
Moet ik dan ook ineens meer afvalbelasting betalen? Ik zag al langskomen dat je zelf een ziektekostenverzekering voor ze moet regelen? Krijg ik dan de kosten daarvoor, en het eigen risico als er iets is (in Zwitserland ongeveer 2000 per jaar)?
Wordt ik geacht voedsel in te kopen en moet ik dan rekening houden met Kosjer bijv?
In de Ulraine zal ook een deel van de mensen Moslim zijn trouwens. Overwegend Orthodox en dat vind ik denk ik nog moeilijker dan Moslim.

En dan inderdaad de vraag, waarom nu wel en eerder niet? Waarom Ukraine en niet een Syrier?

Maar goed, ik kom toch niet in aanmerking want voorlopig is er nog niet eens electriciteit in onze logeerkamer en hebben we nog geen deur in de badkamer .

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:29

Het schijnt ook (naar ik uit de media vernomen heb) dat uit de Ukraine voornamelijk vrouwen en kinderen komen aangezien alle mannen tussen de 18 en 60 daar moeten blijven om te strijden.Terwijl veel asielzoekers uit andere landen toch juist alleen maar jonge mannen waren. Dat kan dan lastiger zijn om die in huis te nemen en in je eigen gezin te laten meedraaien.Overigens hoeven mensen uit de Ukraine volgens mij geen asiel aan te vragen omdat ze zonder meer binnen mogen.Maar ik heb het ook allemaal maar uit de media dus het is mogelijk dat het anders ligt.Ik denk ook dat die Ukrainers echt niet de bedoeling hebben hier te blijven maar dat ze gewoon terugwillen naar hun eigen land zodra dat weer veilig is.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 18:32

Bedankt pandora. In een buurgemeente zijn er ook al mensen opvang aan het regelen waar ik in contact mee ben. Wel fijn zo, kan ik op die manier ook wat volgen hoe het bij hen allemaal verloopt.
Van mijn part mag er in mijn topic gerust op verder gegaan worden, maar de discussie over syriers, afghanen of eigen daklozen niet hier. Ik vind het al zeer mooi dat we hier met meerderen ons huis wensen open te stellen of op andere manieren willen helpen en wil graag dat dit ook het onderwerp blijft.

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:38

De vergelijking met 'echte' vluchtelingen is niet te maken, omdat die mensen via het COA moeten/een separate status hebben. Een Oekraïens iemand mag hier gewoon verblijven, dus daar zijn verder geen formaliteiten voor nodig. Dat kan iedereen met extra ruimte gewoon doen. Hier ook ruimte aangeboden, we hebben een bijgebouw, dus minder privacy issues.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:41

anjali schreef:
Ik denk ook dat die Ukrainers echt niet de bedoeling hebben hier te blijven maar dat ze gewoon terugwillen naar hun eigen land zodra dat weer veilig is.


En is dat volgende maand? Over 3 jaar?
Wat als ze het wel prima vinden bij jou? Wanneer heb je het recht om je huis weer voor jezelf te claimen?

Ik vind het erg onduidelijk allemaal.
Echter las ik wel dat bij ons het verblijf/kamer ook af te sluiten moet zijn. Dan houdt het al op bij ons, die mogenlijkheid hebben we niet.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:50

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Ik denk ook dat die Ukrainers echt niet de bedoeling hebben hier te blijven maar dat ze gewoon terugwillen naar hun eigen land zodra dat weer veilig is.


En is dat volgende maand? Over 3 jaar?
Wat als ze het wel prima vinden bij jou? Wanneer heb je het recht om je huis weer voor jezelf te claimen?

Ik vind het erg onduidelijk allemaal.
Echter las ik wel dat bij ons het verblijf/kamer ook af te sluiten moet zijn. Dan houdt het al op bij ons, die mogenlijkheid hebben we niet.


Ik denk dat gemeentes hier wel antwoord op gaan geven. Wij hebben tweede huis, maar is nu afgesloten omdat we de dubbele energie rekening niet meer kunnen betalen (ik werkte daar "thuis" ). Financieel zou het dus lastig worden om in winter mensen te ontvangen. Zomer wel
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 03-03-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:50

Fantastisch dat je dit wil doen TS! Je hoeft je echt niet te verantwoorden voor wie je wel en niet in je huis wilt opnemen. Ik hoop dat je er uitkomt.

En nog even een opmerking: ik zie nu al een aantal keer "De Oekraïne/Ukraine" voorbijkomen, maar het is sinds 1991 gewoon Oekraïne. Het voorzetsel komt nog uit de tijd dat Oekraïne als een regio (in de Sovjet Unie) beschoud werd, in plaats van een eigen land. En zeker met wat er nu gaande is, is het beter om het echt als een eigen land aan te duiden in plaats van een voormalig aanhangsel van de voormalige Sovjet Unie.

Edit. Na aanleiding van Betadine haar terechte opmerking een stuk tekst erui gehaald.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 03-03-22 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:52

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Ik denk ook dat die Ukrainers echt niet de bedoeling hebben hier te blijven maar dat ze gewoon terugwillen naar hun eigen land zodra dat weer veilig is.


En is dat volgende maand? Over 3 jaar?
Wat als ze het wel prima vinden bij jou? Wanneer heb je het recht om je huis weer voor jezelf te claimen?

Ik vind het erg onduidelijk allemaal.
Echter las ik wel dat bij ons het verblijf/kamer ook af te sluiten moet zijn. Dan houdt het al op bij ons, die mogenlijkheid hebben we niet.

Ik denk ook dat het mogelijk is dat je er problemen mee krijgt.Dit is eerder een taak voor de overheden.Wel vind ik het heel menslievend dat zo veel personen zich aanbieden als opvangplek.Het allerbeste zou zijn om de oorzaak van deze narigheid te stoppen en ervoor te zorgen dat er vrede komt in de Ukraine zodat iedereen gewoon thuis kan blijven.Maar ja,hoe moet dat dan?

roxiie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:04

Ik wil geen mensen opvangen bij mij thuis.
Door de hele situatie hebben deze mensen een flinke rugzak, iedereen heeft behoefte aan privacy (zij en ik ook) en je hebt te maken met een taalbariérre.
Als het voor 1 of 2 dagen zou zijn (dus een overzichtelijke periode) zou het voor mij een ander verhaal zijn, maar we weten niet hoe lang deze situatie nog gaat duren.

Wel heb ik me aangemeld om dieren die meegekomen zijn, en niet met/bij hun eigenaar onderdak kunnen krijgen, op te vangen.

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:08

Ik zou ook inderdaad denken voor een paar weken oké, dan is het echt noodopvang. Maar zaten niet onlangs of nog steeds alle opvang centra vol? Ik zie ook niet hoe er dan een andere oplossing komt

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:08

heidy_wilco schreef:
En nog even een opmerking: ik zie nu al een aantal keer "De Oekraïne/Ukraine" voorbijkomen, maar het is sinds 1991 gewoon Oekraïne. Het voorzetsel komt nog uit de tijd dat Oekraïne als een regio (in de Sovjet Unie) beschoud werd, in plaats van een eigen land. En zeker met wat er nu gaande is, is het beter om het echt als een eigen land aan te duiden in plaats van een voormalig aanhangsel van de voormalige Sovjet Unie.


Joh, ik besef mij nu pas waarom wij (belgen) zo vaak de Limburg, de Vlaanderen, de Walen zeggen. :)*
Bedankt voor deze opheldering. Een mens is nooit te oud om te leren :D
off topic, sorry

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:11


betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 19:12

roxiie schreef:
Wel heb ik me aangemeld om dieren die meegekomen zijn, en niet met/bij hun eigenaar onderdak kunnen krijgen, op te vangen.


Vind ik ook al een prachtig gebaar hoor. Ik vermoed dat daar zeker veel vraag naar gaat zijn.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:24

Pandora2 schreef:
heidy_wilco schreef:
En nog even een opmerking: ik zie nu al een aantal keer "De Oekraïne/Ukraine" voorbijkomen, maar het is sinds 1991 gewoon Oekraïne. Het voorzetsel komt nog uit de tijd dat Oekraïne als een regio (in de Sovjet Unie) beschoud werd, in plaats van een eigen land. En zeker met wat er nu gaande is, is het beter om het echt als een eigen land aan te duiden in plaats van een voormalig aanhangsel van de voormalige Sovjet Unie.


Joh, ik besef mij nu pas waarom wij (belgen) zo vaak de Limburg, de Vlaanderen, de Walen zeggen. :)*
Bedankt voor deze opheldering. Een mens is nooit te oud om te leren :D
off topic, sorry


Haha, nee klopt, ik zie dat je ook 20 jaar ouder bent dan ik (heb even in je profiel gespiekt, wilde geen assumpties maken over leeftijd :') ), dus het zou voor jou denk ik ook normaler zijn om te zeggen, omdat het de eerste 20 jaar van je leven ook gewoon echt "De Oekraïne was.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:29

Ik vind dat niet zo belangrijk. Nederland wordt ook vaak Holland genoemd, ook nog uit een tijd dat het zuidelijke deel er niet bijhoorde. Maar iedereen weet waarover het gaat.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:34

anjali schreef:
Ik vind dat niet zo belangrijk. Nederland wordt ook vaak Holland genoemd, ook nog uit een tijd dat het zuidelijke deel er niet bijhoorde. Maar iedereen weet waarover het gaat.


Maar Nederland is niet in oorlog (en dan nog, ik erger me er aan, ik ben geen Hollander). Oekraïne is letterlijk in oorlog met het land wat Oekraïne eerder al ingelijfd had en nu weer wil inlijven, en het Sovjet hoofdstuk is geen tijd om met grote vreugde op terug te kijken.