Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ievie

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:24

kimmie261 schreef:
Ik was er al bang voor, laatst schreef ze dat het rustig was in haar stad, en toen schreef ik al dat ze juist dan nu moest vluchten, maar ze had hoop zei ze dat het allemaal wel mee zou vallen, en net krijg ik dit berichtje:

"Hi!
Sorry that I rarely write - we are bombed from planes and ships right in the center of the city.
Constant air raid alert in the city, region, the whole country. They launch rockets from the Crimea and no one knows where they will land. Therefore, the exit from the city is blocked, it is also very dangerous to move across the country to the border."

"Now we are resolving the issue of leaving for Odessa in order to immediately cross the border with Moldova and get to Chisinau. And from there go to Kosice (Slovakia) - there the director of the zoo (my acquaintance) will try to attach me, at the same time help with the work.
So I will be closer and safer.
But I'm still in hiding..."

Vraag me af of ze ooit weg komt...


Ach wat spannend allemaal Kimmie! Kan me voorstellen dat dit je erg machteloos maakt?

Esperanza

Berichten: 3284
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:36

Ok, zoals het er nu uitziet krijg ik ook een familie vanaf aanstaande maandag. 3 volwassenen en 2 kinderen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.

Ze schijnen Engels te spreken dus dat scheelt, en er is een man bij die elektricien is. Ze hebben aangegeven dan graag werk voor ons te willen doen. Nu moet onze stoppenkast nog vernieuwd

Maar we willen eens zien, toch wel weer spannend…,

Symke
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:46

Esperanza schreef:
Ok, zoals het er nu uitziet krijg ik ook een familie vanaf aanstaande maandag. 3 volwassenen en 2 kinderen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.

Ze schijnen Engels te spreken dus dat scheelt, en er is een man bij die elektricien is. Ze hebben aangegeven dan graag werk voor ons te willen doen. Nu moet onze stoppenkast nog vernieuwd

Maar we willen eens zien, toch wel weer spannend…,


Oh dat komt goed uit!

Wij hebben een mail gekregen dat we binnenkort gebeld worden v screening.
Zal wel niet veel opvang nodig zijn in Friesland

karrij
Berichten: 1058
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 05:50

kimmie261 schreef:
Ik heb hier net een berichtje van Katherina, dat ze gaat vluchten, eerst naar Odessa, vanuit daar naar de Poolse grens en dan hierheen.. haar stad wordt op dit moment enorm aangevallen...



En? Weet je al meer? Zijn ze veilig?

kimmie261

Berichten: 19225
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:18

Ik geloof dat oekraïners echt van hun land houden, het is nu rustig bij haar, en wat ik zou doen is dus dan juist de kans benutten , maar nee, ze is daar nog steeds,.. er schijnen ook veel mensen naar haar stad te vluchten en die hebben kleding ed nodig, dus daar heeft ze het druk mee, en haar dochter gaat online les krijgen van school, maw... er is voor haar nu geen reden daar weg te gaan..

Overigens heeft haar baas, de directeur van de dierentuin haar ook aangeboden te helpen en dan zou ze naar Tsjechië gaan en daar blijven, dus wij gaan ervanuit dat ze niet meer hierheen gaat komen ...

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:40

Ik snap het ook wel hoor, je wilt natuurlijk liefst blijven en niet met de staart tussen de benen weg vluchten, met onzekere toekomst voor jezelf en de spullen, huis, mensen en dieren die je achterlaat.

En je wilt na deze periode wellicht toch ook liever iemand zijn die gebleven is en geholpen heeft, dan iemand die vluchtte.

purny

Berichten: 27537
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:00

Mijn zus heeft zich ook aangemeld. Maar dan om iemand van haar geloof op te vangen

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:33

Die Oekraïners zijn heel vastberaden en strijden tot de laatste kogel inderdaad. Wat een volk _/-\o_
Ik hoorde van de week dat ze in Mykolayiv ( daar zit je kennis toch hé? ) de Russen voor een deel teruggedrongen hebben.

Onze reporter heeft ook Oekraïnse gewonde soldaten in een ziekenboeg mogen spreken, wat heel zeldzaam is. De eerste vraag die artsen meestal krijgen is wanneer ze terug naar het front kunnen. :wow:
Ook al kan je een vuist in hun wond steken en is pijnstilling onvoldoende aanwezig. :x

Earth

Berichten: 7938
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:07

Ik ben gisteren gebeld door TakecareBnB. Ik twijfelde nog of we het wel of niet gaan doen, dat heb ik ook wel overlegd met de mevrouw en die kon me vertellen hoe het werkt. En we gaan het toch doorzetten. Maar ik ben ook met iemand in contact over het eventueel opvangen van vluchtelingen uit andere landen, want die komen in sommige gevallen ook al in de knel nu.

Symke
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:10

Earth schreef:
Ik ben gisteren gebeld door TakecareBnB. Ik twijfelde nog of we het wel of niet gaan doen, dat heb ik ook wel overlegd met de mevrouw en die kon me vertellen hoe het werkt. En we gaan het toch doorzetten. Maar ik ben ook met iemand in contact over het eventueel opvangen van vluchtelingen uit andere landen, want die komen in sommige gevallen ook al in de knel nu.



Bedankt voor je bericht Earth!
Ben wel benieuwd wat ze vertelde en wat jou over twijfel heen hielp. Als je dat wilt vertellen natuurlijk, niets hoeft!
Diezelfde organisatie vraagt ook naar andere nationaliteiten vluchtelingen vgl.mij? Maar daar heeft die mevrouw niet over gehad?

Earth

Berichten: 7938
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:22

Symke schreef:
Earth schreef:
Ik ben gisteren gebeld door TakecareBnB. Ik twijfelde nog of we het wel of niet gaan doen, dat heb ik ook wel overlegd met de mevrouw en die kon me vertellen hoe het werkt. En we gaan het toch doorzetten. Maar ik ben ook met iemand in contact over het eventueel opvangen van vluchtelingen uit andere landen, want die komen in sommige gevallen ook al in de knel nu.



Bedankt voor je bericht Earth!
Ben wel benieuwd wat ze vertelde en wat jou over twijfel heen hielp. Als je dat wilt vertellen natuurlijk, niets hoeft!
Diezelfde organisatie vraagt ook naar andere nationaliteiten vluchtelingen vgl.mij? Maar daar heeft die mevrouw niet over gehad?


Nee daar heeft ze het met mij niet over gehad. Maar dat kan ik misschien nog met haar communiceren. Ik twijfelde gewoon of het niet te druk zou zijn, maar als wij een extra ruimte kunnen bieden als een soort woonkamer boven, dan creëer je wellicht meer rust. En goede afspraken maken, dat benadrukte zij wel steeds.

Symke
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:37

Ja snap dat dat rust geeft, fijn dat dat kan
Ook de afspraken snap ik, al denk ik wel wat precies en je wilt ze ook niet gelijk een met een lijst regels en zo om de oren slaan.....

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:46

Symke schreef:
Earth schreef:
Ik ben gisteren gebeld door TakecareBnB. Ik twijfelde nog of we het wel of niet gaan doen, dat heb ik ook wel overlegd met de mevrouw en die kon me vertellen hoe het werkt. En we gaan het toch doorzetten. Maar ik ben ook met iemand in contact over het eventueel opvangen van vluchtelingen uit andere landen, want die komen in sommige gevallen ook al in de knel nu.



Bedankt voor je bericht Earth!
Ben wel benieuwd wat ze vertelde en wat jou over twijfel heen hielp. Als je dat wilt vertellen natuurlijk, niets hoeft!
Diezelfde organisatie vraagt ook naar andere nationaliteiten vluchtelingen vgl.mij? Maar daar heeft die mevrouw niet over gehad?

Vluchtelingen uit de meeste andere landen, van buiten de EU, hebben een andere status en moeten eerst door een procedure heen voor ze hier mogen blijven. Vanuit Oekraine mag men zowiezo hier (volgens mij ) 3 of 6 maanden verblijven,het fijne weet ik er niet van.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:53

Earth schreef:
Nee daar heeft ze het met mij niet over gehad. Maar dat kan ik misschien nog met haar communiceren. Ik twijfelde gewoon of het niet te druk zou zijn, maar als wij een extra ruimte kunnen bieden als een soort woonkamer boven, dan creëer je wellicht meer rust. En goede afspraken maken, dat benadrukte zij wel steeds.


Takecarebnb zet ook hun normale werkzaamheden met statushouders door nu. Er zitten momenteel 12.000 statushouders in AZCs te wachten op een woning. In het gesprek vraagt de screener als het goed is of je je specifiek aangemeld heb voor de opvang van Oekraïners, of ook voor andere vluchtelingen. In het systeem geven wij dat aan, en op een later moment zal Takecarebnb hier dan nog contact over opnemen. Dit process loopt iets anders. De plaatsing wordt dan wél gedaan door Takecarebnb zelf, bij Oekraïense vluchtelingen doet de gemeente dat.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:53

3 jaar mogen ze blijven staat op nu.nl

Oekraïners kunnen straks tot drie jaar verblijven in de Europese Unie, zonder dat zij asiel hoeven aan te vragen. Zij krijgen een speciale verblijfstatus. De EU-landen zijn het eens geworden over een nieuwe richtlijn voor vluchtelingen uit Oekraïne. Het is de allereerste keer dat in de EU zo'n speciale beschermingsregeling wordt ingevoerd.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:40

Scum schreef:
3 jaar mogen ze blijven staat op nu.nl

Oekraïners kunnen straks tot drie jaar verblijven in de Europese Unie, zonder dat zij asiel hoeven aan te vragen. Zij krijgen een speciale verblijfstatus. De EU-landen zijn het eens geworden over een nieuwe richtlijn voor vluchtelingen uit Oekraïne. Het is de allereerste keer dat in de EU zo'n speciale beschermingsregeling wordt ingevoerd.

Ik denk dat aangezien het kan zijn dat het voor een lange tijd is,dat men moet proberen dat het een goede match wordt tussen de opvangers en de vluchtelingen.Want als het echt niet zou klikken lijkt het me toch ook vervelend als je zou moeten zeggen,het gaat niet en je moet weer weg.Mensen zijn zo verschillend allemaal en na de eerste noodhulp komt dat boven.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:53

Ik ben nog niet gebeld door Takecare b&b. Inmiddels gaat er vanuit een naburig dorp vandaag en bus naar de Poolse grens om vluchtelingen op te halen. Misschien nemen we vandaar uit ook wel mensen op als dat zo uitkomt. Wat ik wel een verschil vind is inderdaad die vluchtelingenstatus waarbij je niks kan of mag. En dat regelen vind ik toch meer een politieke zaak. Mensen uit Oekraine kunnen werken hier en zijn zelfstandig. Dat maakt voor mij wel uit in wie ik in mijn huis wil ontvangen. Natuurlijk vind ik het ook erg voor andere vluchtelingen, maar ik wil niet gewoon huisvesting bieden zonder eindpunt...

Symke
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:51

josien_m_ schreef:
Ik ben nog niet gebeld door Takecare b&b. Inmiddels gaat er vanuit een naburig dorp vandaag en bus naar de Poolse grens om vluchtelingen op te halen. Misschien nemen we vandaar uit ook wel mensen op als dat zo uitkomt. Wat ik wel een verschil vind is inderdaad die vluchtelingenstatus waarbij je niks kan of mag. En dat regelen vind ik toch meer een politieke zaak. Mensen uit Oekraine kunnen werken hier en zijn zelfstandig. Dat maakt voor mij wel uit in wie ik in mijn huis wil ontvangen. Natuurlijk vind ik het ook erg voor andere vluchtelingen, maar ik wil niet gewoon huisvesting bieden zonder eindpunt...



Ja precies! Dus denk dat het voor onszelf makkelijker is om Oekraïners op te vangen. Alle beetjes helpen en dan is er voor de andere vluchtelingen plaats in AZC denk ik dan maar.

Hoop idd dat ze beetje kunnen kijken naar een match, dat maakt het voor beide partijen zoveel makkelijker!

Earth, heb jij idee dat ze daar naar vroegen? Wat beste zou passen bij jullie?

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:44

Niet Oekraïense vluchtelingen gaan inderdaad via het AZC, waar het nu ook nog steeds erg druk is. Als iemand statushouders wordt wachten ze lang op een woning, waarom er weinig doorloop is en AZC overlopen. De opvang van statushouders via Takecarebnb is in principe ook voor 3 maanden, net als voor Oekraïners. Dit gaat via de logeerregeling. Overigens mogen statushouders ook werken in Nederland. httpss://www.coa.nl/nl/logeerregeling

Ben het er wel mee eens dat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de overheid is om met lange termijn oplossingen te komen natuurlijk. Opvang in gastgezinnen is meer korte termijn en een tussenoplossing.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:19

Statushouders mogen natuurlijk wel werken maar als ze jaren in de procedure hebben gezeten waarin ze niets mochten is dat een heel grote stap. Die stap is niet zomaar gezet. Misschien zou ik nu wel Afgaanse meisjes willen helpen trouwens, nu ze helemaal niet meer naar school mogen in hun eigen land...

mirim

Berichten: 4412
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:07

Het is allemaal vrij ingewikkeld.
De Oekraïners worden inderdaad niet gezien als asielzoekers vanwege een convenant uit 2014.
Ze hebben dus andere rechten als asielzoekers.
Maar alles is , ook voor de ambtenaren met wie je te maken krijgt, heel nieuw. Niet alles is duidelijk nog en ook nog niet alles is al op orde.
Het leefgeld bijvoorbeeld is ook nog niet in alle gemeenten rond.
Er zijn tolken tekort. Dus sommige gemeentes wachten tot ze aan de beurt zijn voor een tolk.
Doordat alles wat ingewikkeld in elkaar zit weten de Oekraïners ,maar ook de opvangadressen ,nog niet waar ze aan toe zijn . Dus dat kan wat spanningen geven aan beide kanten.
De vluchtelingen die wij opvangen hebben ook nog contacten met Oekraïners die in andere landen opgevangen zijn. Daar zijn de regels en voorzieningen weer anders als hier en dat maakt het ook weer onrustig voor ze.
Voorlopig kan ik zeggen dat wij hele lieve mensen hier hebben , die echt hun best doen om zich aan te passen en blij te zijn .
Maar het vergt enorm veel tijd en inspanning om alles voor ze te regelen.
Mocht iemand overwegen om mensen op te vangen : weet dat het voor langere tijd zal zijn, dat er dingen op je padje komen waar je van te voren geen idee van hebt, weet dat het een inbreuk maakt op je leven tot nu toe, maar ..... als je echt mensen wil helpen, niet egoïstisch wilt zijn en het op kan brengen ....het verruimt je blik en verrijkt je leven !

Kinke

Berichten: 20551
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:19

Ik werk ook bij een gemeente. Heb ook inderdaad iets gehoord over wachten op een tolk. En dan hebben we ook sowieso al capaciteitsproblemen bij het inschrijven van mensen, dus maar zien hoe dat allemaal gaat verlopen. Gisteren is er een flinke groep vluchtelingen aangekomen. Ik ga morgen kijken op de locatie of de instructies die we vanuit financiën gegeven hebben werkbaar zijn/of ze al tegen dingen aanlopen.

Symke
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:24

Dat alles regelen zie ik nog meeste tegenop
Waar moet je allemaal aan denken?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:27

mirim schreef:
Het is allemaal vrij ingewikkeld.
De Oekraïners worden inderdaad niet gezien als asielzoekers vanwege een convenant uit 2014.
Ze hebben dus andere rechten als asielzoekers.
Maar alles is , ook voor de ambtenaren met wie je te maken krijgt, heel nieuw. Niet alles is duidelijk nog en ook nog niet alles is al op orde.
Het leefgeld bijvoorbeeld is ook nog niet in alle gemeenten rond.
Er zijn tolken tekort. Dus sommige gemeentes wachten tot ze aan de beurt zijn voor een tolk.
Doordat alles wat ingewikkeld in elkaar zit weten de Oekraïners ,maar ook de opvangadressen ,nog niet waar ze aan toe zijn . Dus dat kan wat spanningen geven aan beide kanten.
De vluchtelingen die wij opvangen hebben ook nog contacten met Oekraïners die in andere landen opgevangen zijn. Daar zijn de regels en voorzieningen weer anders als hier en dat maakt het ook weer onrustig voor ze.
Voorlopig kan ik zeggen dat wij hele lieve mensen hier hebben , die echt hun best doen om zich aan te passen en blij te zijn .
Maar het vergt enorm veel tijd en inspanning om alles voor ze te regelen.
Mocht iemand overwegen om mensen op te vangen : weet dat het voor langere tijd zal zijn, dat er dingen op je padje komen waar je van te voren geen idee van hebt, weet dat het een inbreuk maakt op je leven tot nu toe, maar ..... als je echt mensen wil helpen, niet egoïstisch wilt zijn en het op kan brengen ....het verruimt je blik en verrijkt je leven !


Ik vind het heel fijn dat je hier zo uitgebreid update Mirim!
Mijn hart gaat enorm uit naar de vluchtelingen en hoewel we niet heel veel ruimte hebben zouden we misschien wel 1 of 2 personen kunnen opvangen. Wat mij op dit moment echter tegen houdt is of ik het zelf op kan brengen. Ik raak gauw uit balans en als ik veel dingen moet regelen geeft me dat veel stress. Het is in elk geval nu nog niet het moment voor ons om mensen op te vangen en ik ben blij dat jij hier het eerlijke verhaal deelt. Ik blijf meelezen en als alles straks wat beter geregeld is en er is nog steeds opvang nodig dan gaan we het opnieuw overwegen. Want man man, je zult maar moeten vluchten, verschrikkelijk. Ik vind het geen probleem om een stuk comfort en privacy in te moeten leveren, maar je moet er zelf natuurlijk niet aan onderdoor gaan, vandaar voor ons nu nog niet.
Veel succes Mirim!

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:20

Door de verhalen in dit topic en ook de ervaringen die hier gedeeld worden van de mensen die op die momenten opvang bieden heb ik besloten om voor het voor nu niet te doen.
Wel komen er hier in een hotel binnenkort Oekrainers aan en in het dorp verderop zitten ze al in een hotel dat leeg stond. Vanuit de welzijnsorganisatie van de gemeente zoeken ze vrijwillers die bij van alles en nog wat willen helpen en daar ga ik informeren op welke manier ik kan helpen.