Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:24

Humpiedumpie schreef:
Eet jij je dingetje dan maar op een plek waar eigen voedsel niet is toegestaan, dan eet ik de mijne wel onderweg naar de volgende winkel/tijdens de wandeling/op een bankje in het bos. En een cafe maakt het echt niet uit dat ik een heet kopje water bestel en daar mn eigen theezakje in hang ipv die van hen. Ik heb trouwens ook niet genoeg aan 1kopje thee over een hele (mid)dag. Net als dat ik niet genoeg heb aan 1 keer eten. Dus mij zul je sws regelmatig zien eten of drinken. En dan misschien niet vij een cafe oid nee.


Jammer van je toontje.

Het gaat niet om jou of wat jij als oplossing ziet! En dat zijn ook beperkte oplossingen.

Er zijn meer mensen op deze wereld. Er zijn mensen die wel met hun gezin, familie en vriendengroep samen een dagje weg willen of op vakantie.
En ja, dan wil je vaak ergens neerploffen en samen, gezellig iets nemen.

Ik ben wel iemand die rekening met anderen houdt en ook thuis zal ik altijd vragen wat mensen willen eten. Ik ben geen zoete inval, dus het zijn bekenden en dan weet ik wat mensen graag eten of ik vraag het dus.

Als iemand binnen je familie of vriendengroep wel vegan is, willen mensen daar misschien rekening mee houden. Je weet gewoon dat het buiten de deur een uitdaging kan zijn. Dat jij dan apart gaat zitten, of je eigen ding gaat eten en drinken, moet jij weten. Andere mensen zien dat anders en gaat het om het gezellig samen zijn, dus ook samen zitten.

En hoe vaak dat op een dagje weg of vakantie is, staat daar los van.

Jessix

Berichten: 16461
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:59

Maar wat stel je voor dan superpony? Soms is de situatie toch gewoon wat het is? Als er niets op de kaart staat wat ik wil eten dan houd ik het bij een drankje. Net wat humpiedumpie ook aangeeft. Natuurlijk is het gezelliger om gezamenlijk te eten, en meestal kan dan ook wel. (Is mijn ervaring) Maar als dat een keer niet lukt dan zou dat voor mij een gezellige dag niet verpesten. En ja, wellicht denken sommige mensen daar anders over. Dan vraagt het wat meer geregel van te voren of op dat moment verder zoeken naar een andere oplossing.

Loretta
Berichten: 8776
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:08

Je kunt natuurlijk ook gewoon gezellig met elkaar op een bankje in het park gaan zitten met dingen die je van huis hent meegenomen of uit de supermarkt. Het hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn.

Jessix

Berichten: 16461
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:13

Loretta schreef:
Je kunt natuurlijk ook gewoon gezellig met elkaar op een bankje in het park gaan zitten met dingen die je van huis hent meegenomen of uit de supermarkt. Het hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn.

Zeker! Wat mij betreft kan het alle kanten op.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:03

tamary schreef:
Janneke2 schreef:

Dit gaat eigenlijk niet over vegan, maar wel over uitputting van de bodem. Roofbouw.
Dat is een deel van het westerse consumptie gedrag.
(Waar vegan/vegetarisch een oplossing voor kan zijn: als gezegd is voor vlees erg veel plant nodig.)

Een andere mogelijkheid is permacultuur: planten optimaal 'laten samenwerken'.
Aan te vullen met biodiversiteit en een uitstekende kwaliteit van de bodem en 'het bodemleven' (bacteriën die de planten enorm helpen met plant/voedsel maken).

Permacultuur omvat ook vee, o.a. voor mest en eten planten die wij niet verteren kunnen.

Dat kan, maar hoeft niet.

Ik ken tuiniers die permacultuur toepassen - maar het kan idd een gemengd boerenbedrijf zijn.
Citaat:
Probleem met veehouden is niet dat het planten "kost", maar dat de gefokte dieren niet enkel van die planten kunnen leven.

??

Ik dacht dat je het daarstraks had over koeien en schapen die gras eten.
Dat kost planten. (Zeker als er acht kilo brok in gaat per dag, maar een koe kan best rondkomen van gras. Uiteraard met consequenties voor de melkopbrengst.)

Citaat:
Zo'n 2/3 van de landbouwgrond is niet geschikt voor akkerbouw. Het is te stijl, rotsig, arm om iets anders te groeien dan gras. Kan je makkelijk wat vee op laten grazen en daar een fors deel calorieen uit halen met weinig inspanning. Zeker met moderne tijdelijke omheiningen met stroomdraad is het verzetten van bv koeien naar een vers stuk te doen door een kind van 8.

Dat is een optie.
In Nederland niet zo van toepassing, maar het kan.
Citaat:
Maar dat kind gaat niet zoveel calorieen kunnen verbouwen aan graan/groente, daar is gewoon de kracht niet voor.

Nou en?
... ik neem aan dat je het niet hebt over jungle book: Mowgli in zijn eentje in het oerwoud, pardon, een arme savanne.
Citaat:
Ja terug naar die symbiose, met een stukje moderne machines, want anders hebben we groeiende aantallen mensen nodig en die zijn er niet + zijn geen goed idee voor duurzaam voortbestaan mens.


Alleen die machines: ik denk dat we het in Nederland moeten hebben van de high tech.

Google just for fun eens op de
Extractenbibliotheek
momenteel ondergebracht bij het Instutuut Biologie te Leiden (oa prof Martin).
Dat gaat over oogstafval uit de Randstad (nu ja, het groene hart en omstreken) en onderzoek of daar hoogwaardige/ nuttige toepassingen mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:15

superpony schreef:
Humpiedumpie schreef:
Eet jij je dingetje dan maar op een plek waar eigen voedsel niet is toegestaan, dan eet ik de mijne wel onderweg naar de volgende winkel/tijdens de wandeling/op een bankje in het bos. En een cafe maakt het echt niet uit dat ik een heet kopje water bestel en daar mn eigen theezakje in hang ipv die van hen. Ik heb trouwens ook niet genoeg aan 1kopje thee over een hele (mid)dag. Net als dat ik niet genoeg heb aan 1 keer eten. Dus mij zul je sws regelmatig zien eten of drinken. En dan misschien niet vij een cafe oid nee.


Jammer van je toontje.

Het gaat niet om jou of wat jij als oplossing ziet! En dat zijn ook beperkte oplossingen.

Er zijn meer mensen op deze wereld. Er zijn mensen die wel met hun gezin, familie en vriendengroep samen een dagje weg willen of op vakantie.
En ja, dan wil je vaak ergens neerploffen en samen, gezellig iets nemen.

Ik ben wel iemand die rekening met anderen houdt en ook thuis zal ik altijd vragen wat mensen willen eten. Ik ben geen zoete inval, dus het zijn bekenden en dan weet ik wat mensen graag eten of ik vraag het dus.

Als iemand binnen je familie of vriendengroep wel vegan is, willen mensen daar misschien rekening mee houden. Je weet gewoon dat het buiten de deur een uitdaging kan zijn. Dat jij dan apart gaat zitten, of je eigen ding gaat eten en drinken, moet jij weten. Andere mensen zien dat anders en gaat het om het gezellig samen zijn, dus ook samen zitten.

En hoe vaak dat op een dagje weg of vakantie is, staat daar los van.


Het is niet op een toontje bedoeld hoor, dat is het nadeel van geschreven woord. Sorry als t zo is overgekomen?
En idd dit is mijn oplossing, er zullen vast meerdere oplossingen zijn. Wees creatief!
Zoals al eerder geschreven heeft gezelligheid wat mij betreft niet te maken met (dierlijk) eten. Eten jullie lekker, de vegan drinkt dat zn drankje. Wat maakt dat voor verschil vind je dan qua gezelligheif?
Is er iemand in jouw familie/vrienden vegan en heeft dit probleem zich al eens voorgedaan? Gaat het dan wel om jou en wat als jij als probleem ziet? Wat voor de een en oplossing is, hoeft voor de ander geen oplossing te zijn. Wat voor jou een probleem is, hoeft voor de ander geen probleeM te zijn.
Zo kun je toch samen zoeken naar een middenweg?

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:26

Dit topic volg ik al een tijdje van een afstand. Ik vind vegan nl een goede beweging waardoor veel mensen kritischer zijn gaan kijken naar het eetpatroon waaronder ikzelf.
Dit artikel kwam ik tegen, over biologisch boeren en waar ook kritische opmerkingen worden gemaakt over vegan.
Ik vind het interessant en wil het hier neerzetten zodat mensen ook kritische opmerkingen en vragen richting vegan kunnen zien, want ik vind dat ze zeker een punt hebben.

https://indebuurt.nl/woerden/bedrijvigh ... et~141300/

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:49

Sorry maar ik ben gestopt met lezen na 3 onwaarheden… :n

Jessix

Berichten: 16461
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:11

Ja weet je, voor mij is het gewoon heel simpel. Er hoeft voor mij geen dier doodgemaakt te worden omdat ik vlees zo lekker vind. Meer kan en hoef ik er eigenlijk niet van te maken. Dat was de reden 25 jaar geleden en dat is het nu nog. Klimaat was ik me toen totaal niet bewust van en is nu mooi meegenomen maar meer ook niet voor mij.

Dus haakte ook al af in het begin van het artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:39


Jessix

Berichten: 16461
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:35

Ik was hen al tegengekomen toen we het eerder in dit topic over bemesting hadden. :j Ik kwam meerdere artikelen tegen.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:55

Het kán wel. Veganistische landbouw. Het probleem is dus dat je het daar op wereld niveau niet mee gaat redden. En dat hoeft voor mij absoluut geen probleem te zijn voor de individuele veganist. Die mag zijn eigen keuze maken op zijn eigen idealen.
Maar dat is mede een reden dat ik niet hou van de veganist types die iedereen willen opleggen dezelfde keuzes te maken (de veganisten die dat niet doen hoeve zich nu dus echt NIET aangesproken te voelen). Want het is niet de oplossing voor alles.
Mensen positief enthousiasmeren mag altijd natuurlijk :D

Vee zijn echt prima kringloop dieren. Kippen kunnen hoogwaardig voedsel maken van restjes en van wat ze om zich heen verzamelen. Als ze dan aan hun einde zijn kun je er heerlijke (stoof en soep) gerechten van maken. Koeien kunnen gras vreten van plekken waar wij maar slecht plantjes kunnen De mest kun je gebruiken om je plantaardige dieet te voeden. Dat concept is voor mij helemaal prima.
Ik probeer mijn eet stijl ook een beetje in te richten zodat dát ook ongeveer mijn 'voetafdruk' is.

Ik vind het hele concept van dieren niet mogen gebruiken altijd wel heel interessant. Om eens te overpijnzen. Want daarmee stel je dat vrije wil boven alles gaat. (want je mag dieren niet als 'slaven' houden) en dat de dood het ergste is wat je kan overkomen. En hoewel dat aan de oppervlakte voelt als iets waar ik het mee eens ben. Vraag ik het me bij wat dieper nadenken altijd wel af.
Zouden onze kippen dan liever helemaal niet geboren zijn? Die worden als slaven in en hokje gehouden en wij eten de eieren. Als er eentje kreupel wordt (en niet ziek) slachten we wel eens een kip om haar op te eten. Dat is dus verkeerd volgens die filosofie. Maar als we dat er niet mee doen, heb ik geen kippen. En dan zouden deze kippen dus niet bestaan. En wie is daar mee geholpen?
En onze schapen? En mijn paarden? Die zouden er allemaal niet geweest zijn. Ik vraag me dan af waarom dát dan beter is.
Ik zie namelijk gewoon happy kipjes, schapen en paarden. Die gewoon zijn, en blij zijn. En zich niet afvragen of ze wel geboren hadden moeten worden. Waar ik aardig goed voor zorg. En waar ik 'god' speel als het niet meer zo rooskleurig gaat en desnoods ingrijp en er een einde aan maak.
En waarom is dood gaan na 10 jaar beter dan na 1 jaar? Is dat erg voor mij? of voor het dier? Ik weet het echt niet hoor. Ik heb er geen kant en klare antwoorden op.
Even vooropgesteld, wij besteden extra aandacht aan de houderij waar ons vlees vandaan komt. Ik zie mijn lapje vlees het liefst gewoon in de wei opgroeien

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:21


Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:23

MarlindeRooz schreef:
Sorry maar ik ben gestopt met lezen na 3 onwaarheden… :n

... onwaarheden in het artikel van Pien?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:28

Pol dat is inderdaad een goede samenvatting waar het mij persoonlijk ook om gaat (vrije wil/vrijheid en dood is het ergste wat je kan overkomen).

Of dieren zelf ook achter dat concept zouden staan, geen idee. Dat is natuurlijk wat ik projecteer op hen, omdat dat mijn gevoelens/overtuiging is.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:55

Needje schreef:


Best genuanceerd stuk.
Maar daar staat bijvoorbeeld dat je nergens voedsel kunt kopen uit zo'n circulair systeem en dat is klinkklare onzin. Het is hooguit nog niet op grote schaal en overduidelijk verkrijgbaar.
In mijn eigen achtertuin is dit voedsel deels verkrijgbaar. Kipster eieren zijn ook bijzonder goed stap in de goede richting. De plaatselijk boerderijwinkel/herenboeren/bioboer/kloosterboer/etc is een een aardige stap in de richting.
Duynie is een bedrijf wat groot geworden is met het verwaarden van reststromen voor onder andere de veehouderij. https://www.duynie.com/nl/ (en is gewoon onderdeel van de 'traditionele veehouderij)

Er zijn echtmassa's steengoede initiatieven in de landbouw. Zowel in de meer alternatieve hoek. Als in mainstream. Dat niet zien is een keuze. Geen feit.

Circulair op bedrijfsniveau zie je minder. Maar is dat belangrijk? Is dat de enige optie?
Mag circulair bijvoorbeeld op Europees niveau gezien worden? Is al een heel stuk realistischer, en dan kunnen we ons dieet al een heel stuk interessanter houden. Vegan, vega en inclusief vlees. Gezien de verschillende klimaten en bodem in Europa zou dat voor iedereen een stuk prettiger zijn.

En hoe lang mag de kringloop duren? Moet je die binnen de tijdspanne van een jaar sluiten? Van een seizoen? Of in de periode van enkele jaren?

Dan mag je nog steeds op die argumenten vegan worden hoor. Maar ze zijn niet helemaal 100% waar. veel ligt echt veel complexer dan een (zelfs goed geschreven) artikel kan omvatten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:03

Loretta schreef:
Je kunt natuurlijk ook gewoon gezellig met elkaar op een bankje in het park gaan zitten met dingen die je van huis hent meegenomen of uit de supermarkt. Het hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn.


Ja, er kan van alles

Feit is gewoon dat mensen weleens samen dagjes weg gaan en je dan ergens binnen bent, toegang tot iets hebt betaald waar je geen eigen etenswaren mag eten.
Prima als mensen dat hier geen probleem vinden, maar ik zou rekening houden met het hele gezelschap, zodat iedereen iets kan eten en drinken.

Je bent niet altijd in ene bos of parkje.

Verder is denk ik alles wel gezegd. We zullen ook moeten afwachten hoe de ontwikkelingen gaan. Mijn eigen gedrag en keuzes hebben heel ver weg invloed, maar verder kan ik niet in mn eentje het aanbod beinvloeden.

In mijn ogen moet er zoveel veranderen in de voedselindustrie dat we er nog lang niet zijn.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:25

superpony schreef:
In mijn ogen moet er zoveel veranderen in de voedselindustrie dat we er nog lang niet zijn.


Ik zou daar van maken: IN mijn ogen moet er zoveel veranderen in de voedsel industrie en in het gedrag van consumenten, dat we er nog lang niet zijn.
Bijna alles wat consumenten zeggen dat ze willen kán namelijk al. Dus ze moeten er alleen meer naar gaan vragen (of doen ipv alleen roepen) en iets meer voor over hebben. Meer tijd/geld/moeite.

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:29

Toch zie je ook verbeteringen. Frankrijk geschrokken van covid heeft zijn landbouw zo veranderd dat het zo goed als zelf voorzienend is. Dus hier is een oproep vanuit de overheid gedaan om de braakligfende stukken in te zaaien voor diervoeders vanwege Oekraïne, want voor de mensen worden geen problemen verwacht.

Pol heeft een stuk geschreven met vragen over het eten van haar eigen dieren, waar ik in mee ga. Bv vanochtend een konijn in de vriezer gekregen van mijn vriendin. Hij is daar opgegroeid in de wei, hij is groot want ouder en ik zal er wat extra aandacht aan moeten besteden om hem echt gaar te krijgen, maar dan eten wij er met 6 mensen lekker van. Dat soort vlees eten wij nog af en toe. Dus ik weet waar het vandaan komt. Geldt ook voor de eieren.
Via permacultuur hopen we meer en meer zelfvoorzienend te worden als het gaat om onze groente en fruit. Eieren en vlees via geschenk buren/ vrienden en hopelijk ook via ruilen in de toekomst met onze groente.

Wijzelf eten nooit kant en klaar gekochte vleesvervangers. Ik vind het vaak te ongezond. Dus als er bieten burgers gegeten worden bv maak ik ze zelf. Zo ook met haver burgers etc.
Ik merk dat voor mij altijd al, maar speciaal voor onze vega maaltijden we ook eigengemaakt eten willen.
Permacultuur tuin dan doe je indirect via het mulchen aan bodemverbetering (er loopt een topic over) dus ook daar is over nagedacht. De Permacultuur wordt ook meer en meer ingezet om klanten te bedienen. Dat is goed.
Dus eten, voedsel, vega etc waar het vandaan komt, milieu, opwarming vd aarde heeft voor mij allemaal met elkaar te maken.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:38

Wie van jullie zal hier als ik een vrolijke hond bij mij had en we stonden bij elkaar. Mn hond doden, omdat het vlees lekker smaakt?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:42

naranja1 schreef:
Wie van jullie zal hier als ik een vrolijke hond bij mij had en we stonden bij elkaar. Mn hond doden, omdat het vlees lekker smaakt?


Ik niet want ik wil garantie dat dat vlees voor menselijke consumptie geschikt is.
Maar ik slacht gerust je schaap of minikoe als dat paspoort in orde is.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:48

Poekkie schreef:
naranja1 schreef:
Wie van jullie zal hier als ik een vrolijke hond bij mij had en we stonden bij elkaar. Mn hond doden, omdat het vlees lekker smaakt?


Ik niet want ik wil garantie dat dat vlees voor menselijke consumptie geschikt is.
Maar ik slacht gerust je schaap of minikoe als dat paspoort in orde is.


En als hondenvlees nu voor menselijke consumptie geschikt is?

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:51

In Vietnam eten ze hond…