Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:59

Als hij het echt gedaan heeft.. echt idioot.

Dat gelach is net of het een grap is.. en dan die opmerking van de honkbal knuppel is hun humor gok ik... ( echt gestoord)

Rare lui, rare programma.

Dat die het doodleuk verteld... is Alstom/dom.

Maar om nou een bewusteloze vrouw dat te doen en dan gewoon weggaan was ook in die tijd niet normaal. Dan ben je erg ver heen dronken en mist er een stukje fatsoen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41719
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:00

Christiene schreef:
Als hij het echt gedaan heeft.. echt idioot.

Dat gelach is net of het een grap is.. en dan die opmerking van de honkbal knuppel is hun humor gok ik... ( echt gestoord)

Rare lui, rare programma.

Dat die het doodleuk verteld... is Alstom/dom.

Maar om nou een bewusteloze vrouw dat te doen en dan gewoon weggaan was ook in die tijd niet normaal.

Nee, dat is nooit normaal geweest.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:00

Ja en zoals in dat NOS artikel ook de reactie van die cabaretier staat:
Citaat:
Brunswijk lachte ook mee en vroeg: "Hoe groot was die kaars?" In een reactie tegen de NOS zegt hij dat hij het moment "als komiek beleefd" heeft: "Want als cabaretier zijnde vertel ik vaak schokkende verhalen die niet echt gebeurd zijn. Vandaar dat ik als cabaretier ervan uitga dat de geschetste situatie 'nooit' heeft plaatsgevonden. Ik ging en ga er nog steeds van uit dat dhr. Derksen dit niet echt heeft gedaan. Mocht dat wel het geval zijn dan is dat natuurlijk een zeer kwalijke zaak."

Je denkt op dat moment vast een slechte grap.. of ongemakkelijk meelachen met de rest..

Die vent hadden ze al zo vaak kunnen schorsen/ontslaan, tijd dat het nu echt gebeurd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:14

VI is toch altijd bedoeld geweest als een programma met voetbalkantinepraat.
Dan wordt er dus ook gepraat zoals dat in voetbalkantines gaat, dus inclusief mannen die onder elkaar (zonder hun vrouwen erbij) opscheppen over al hun (dronken) veroveringen.
Dat een deel daarvan mogelijk strafbaar zou kunnen zijn, dat was vroeger geen issue, want het slachtoffer in kwestie was er toch niet bij, en had er bovendien ook jaren later nooit werk van gemaakt.

Enige probleem voor Johan Derksen c.s. is dat hij het niet in de voetbalkantine vertelt maar op tv, en dat we inmiddels na #metoo zitten waardoor ophef en cancellen vrijwel gegarandeerd zijn.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:16

Ik vind het verhaal ziek, ik vind hem ziek en dat stelletje idiote meelachers net zo ziek. Hoe kan je hier nu zo om lachen. Bah.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:20

oomens schreef:
VI is toch altijd bedoeld geweest als een programma met voetbalkantinepraat.
Dan wordt er dus ook gepraat zoals dat in voetbalkantines gaat, dus inclusief mannen die onder elkaar (zonder hun vrouwen erbij) opscheppen over al hun (dronken) veroveringen.
Dat een deel daarvan mogelijk strafbaar zou kunnen zijn, dat was vroeger geen issue, want het slachtoffer in kwestie was er toch niet bij, en had er bovendien ook jaren later nooit werk van gemaakt.

Enige probleem voor Johan Derksen c.s. is dat hij het niet in de voetbalkantine vertelt maar op tv, en dat we inmiddels na #metoo zitten waardoor ophef en cancellen vrijwel gegarandeerd zijn.


Dit inderdaad. Hij had dit beter voor zichzelf kunnen houden met de #metoo beweging van tegenwoordig, waarin iedereen zo overtrokken reageert. Niet echt slim van hem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41719
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:22

Fitzroy schreef:
oomens schreef:
VI is toch altijd bedoeld geweest als een programma met voetbalkantinepraat.
Dan wordt er dus ook gepraat zoals dat in voetbalkantines gaat, dus inclusief mannen die onder elkaar (zonder hun vrouwen erbij) opscheppen over al hun (dronken) veroveringen.
Dat een deel daarvan mogelijk strafbaar zou kunnen zijn, dat was vroeger geen issue, want het slachtoffer in kwestie was er toch niet bij, en had er bovendien ook jaren later nooit werk van gemaakt.

Enige probleem voor Johan Derksen c.s. is dat hij het niet in de voetbalkantine vertelt maar op tv, en dat we inmiddels na #metoo zitten waardoor ophef en cancellen vrijwel gegarandeerd zijn.


Dit inderdaad. Hij had dit beter voor zichzelf kunnen houden met de #metoo beweging van tegenwoordig, waarin iedereen zo overtrokken reageert. Niet echt slim van hem.

Overtrokken?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:24

Als Jonny de Mol van TV moet vanwege beschuldigingen (die hij ontkent), moet deze gladiool toch zeker van tv verdwijnen nu?
Hoop het zo, want ik heb echt nooit begrepen hoe dat programma zo populair kon worden

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:27

_San87_ schreef:
Overtrokken?


Ja, dat is mijn mening. Als er over een hand op een schouder al panisch gedaan wordt slaan we imo echt door. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41719
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:28

Fitzroy schreef:
_San87_ schreef:
Overtrokken?


Ja, dat is mijn mening. Als er over een hand op een schouder al panisch gedaan wordt slaan we imo echt door. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

Het gaat in dit geval niet om een hand op een schouder, he.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:28

Zie net op nos journaal dat hij vanavond gaat reageren, maar geen excuses aanbieden. Dat Talpa dit nog toestaat. Hoe kan hij dit nog goedpraten?? Op enkele reactie na, veroordeelt toch bijna iedereen dit. Je kan dit toch niet overtrokken noemen. Het is geen verbaal geweld he tegen een vrouw, maar aanranding/ verkrachting van een vrouw in hulpeloze toestand

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:29

Fitzroy schreef:
Dit inderdaad. Hij had dit beter voor zichzelf kunnen houden met de #metoo beweging van tegenwoordig, waarin iedereen zo overtrokken reageert. Niet echt slim van hem.

Watt?? }:0

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:29

Fitzroy schreef:
_San87_ schreef:
Overtrokken?


Ja, dat is mijn mening. Als er over een hand op een schouder al panisch gedaan wordt slaan we imo echt door. Maar nogmaals, dat is mijn mening.


Dit gaat over een kaars in een vagina. En de vent vertelt het zelf.

Mijn brein kan het niet eenvoudiger maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:29

Fitzroy schreef:
_San87_ schreef:
Overtrokken?


Ja, dat is mijn mening. Als er over een hand op een schouder al panisch gedaan wordt slaan we imo echt door. Maar nogmaals, dat is mijn mening.


Ja, want een hand op een schouder is ook zo vergelijkbaar met een kaars die naar binnen in een geslachtsdeel? :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-04-22 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:30

Ik heb het ook niet over dit geval, maar over de me too beweging in het algemeen. En dat hij in dat kader deze ontboezeming beter niet had kunnen doen. Excuses dat jullie mij niet begrepen Y;(
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 27-04-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:30

Fitzroy schreef:
_San87_ schreef:
Overtrokken?


Ja, dat is mijn mening. Als er over een hand op een schouder al panisch gedaan wordt slaan we imo echt door. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

Een hand op een schouder wordt echt nergens moeilijk over gedaan.. dat is ook van een heel ander kaliber dan een kaars in iemand flamoes te douwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41719
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:30

Fitzroy schreef:
Ik heb het ook niet over dit geval, maar over de me too beweging in het algemeen. En dat hij in dat kader deze ontboezeming beter niet had kunnen doen.

Matig excuus :)). Misschien eerst even nadenken voordat je op versturen duwt.

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:32

Brainless schreef:
Fitzroy schreef:
Dit inderdaad. Hij had dit beter voor zichzelf kunnen houden met de #metoo beweging van tegenwoordig, waarin iedereen zo overtrokken reageert. Niet echt slim van hem.

Watt?? }:0


Een kerel steekt een voorwerp in de poedersuiker van een vrouw.

Sorry voor mijn platte taalgebruik, maar welke reactie hierop kan overtrokken zijn?

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:33

Moet ik mezelf nu 10 x quoten :+

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:33

Van mij mag het. Het internet is geduldig.

Captain

Berichten: 21405
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:34

Fitzroy schreef:
Moet ik mezelf nu 10 x quoten :+


Nee, wel 10x even lezen wat je hebt getypt voordat je op 'verzenden' drukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41719
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:35

Nah, er is helemaal niks overtrokken aan #metoo, het was een hard nodige wake-up call die bij sommige mannen, maar blijkbaar ook vrouwen, nog steeds niet aangekomen is.

Dit soort bagatelliserende reacties laten precies zien waar het mis zit.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:37

Hoe zo? Lezen wat er staat, is dat zo moeilijk? Ik vind de me too beweging in sommige opzichten overtrokken, ja. En omdat wij in een democratie leven mag ik dat vinden lijkt me. En mag ik het zelfs nog zeggen. Tenzij wij hier Russische en Chinese taferelen wensen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:40

Fitzroy schreef:
Ik heb het ook niet over dit geval, maar over de me too beweging in het algemeen. En dat hij in dat kader deze ontboezeming beter niet had kunnen doen. Excuses dat jullie mij niet begrepen Y;(


Dus verkrachters kunnen beter zwijgen?

Ik weet dat je dit niet slecht bedoelt en ik snap dat je het soms allemaal wat overdreven vind. Bedenk je daarbij dat
1 die ‘hand op de schouder’ compleet uit zijn verband getrokken is
2 in elke tegenbeweging er veel nuance en range is. Van hele enge heftige verhalen tot zaken die erg ‘klein’ zijn

Laat ik je daar nog iets over vertellen. Weet je waarom je een ehbo register hebt in bedrijven? Omdat kleine, ‘onbelangrijke’ ongevallen een extreem goede voorspeller zijn van ernstige en dodelijke ongevallen.
Het is met seksueel geweld net zo. Het begint heel klein: foute grapjes, mansplainen. Maar dat zijn juist tekenen dat je een klimaat hebt waar seksueel geweld sneller voorkomt. Ipv je druk te maken over de gevallen die jij ‘overtrokken’ vindt, zou ik me druk maken dat anno 2022 in rijk en ontwikkeld west-Europa élke vrouw en jong tienermeisje wel eens ongewenst/ongepast aangesproken/aangeraakt is geweest. Dat we met goede reden niet over straat gaan zoals mannen doen: alleen in donkere straatjes bvb.

Zo lang dat bestaat, moeten we juist ook op de kleine dingen reageren.

pien_2010

Berichten: 43528
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:40

Christiene schreef:
Als hij het echt gedaan heeft.. echt idioot.

Dat gelach is net of het een grap is.. en dan die opmerking van de honkbal knuppel is hun humor gok ik... ( echt gestoord)

Rare lui, rare programma.

Dat die het doodleuk verteld... is Alstom/dom.

Maar om nou een bewusteloze vrouw dat te doen en dan gewoon weggaan was ook in die tijd niet normaal. Dan ben je erg ver heen dronken en mist er een stukje fatsoen


Zonet zag ik dus het fragment van Johan Derksen die aan tafel verteld dat hij als jeugdzonde in een bewusteloze vrouw een kaars heeft gestopt. Er werd hartelijk om gelachen door de andere aanwezige mannen en ook in de zaal waren er veel mannen die het erg grappig vonden.

Heel duidelijk wil ik stellen dat ook in de jaren 70 er voldoende bewustzijn was dat dit absoluut niet OK was en ook strafbaar. Ook wil ik dat de jongeren weten, dat dit bewustzijn dat dit absoluut niet OK is, wijd verbreid in de samenleving aanwezig was in die tijd.

Hij doet 3 dingen:
1. Hij vertelt over een strafbaar feit, (kaars in bewusteloze vrouw doen→ hij heeft het over "erin stoppen");
2. Zelfs nu nog praat hij erover alsof die vrouw een ding is waar hij "een kaars in heeft gestopt terwijl ze bewusteloos was→ lachsalvo;
3. En hij suggereert dat we tegenwoordig overdreven reageren op dit soort dingen (althans zo begrijp ik het).

Fitzroy schrijft zelfs, en bevestigt daarmee dus de mening van deze Derksen:


_San87_ schreef:
Dit inderdaad. Hij had dit beter voor zichzelf kunnen houden met de #metoo beweging van tegenwoordig, waarin iedereen zo overtrokken reageert. Niet echt slim van hem.


Vroeger reageerden we "net zo overtrokken" want er was een zeer actieve beweging van vrouwen die seksisme , seksueel geweld, en seksueel overschrijdend gedrag aan de kaak stelde. De Bijf van mijn lijf huizen rezen als paddenstoelen uit de grond, net als de Vrouwen tegen verkrachting hulpverleningsgroepen en de Vrouwen tegen seksueel geweld. De vrouwenbeweging was toen erg actief (Man vrouw maatschappij, eerder nog dolle mina's en andere vrouwenbewegingen) en zichtbaar.

Veel mannen en vrouwen probeerden rollenpatronen te doorbreken , waren op TV zichtbaar in het bespreken van al die zaken en gingen daarvoor ook de straat op. Dus voor de jongeren wil ik duidelijk maken dat het aankaarten van seksueel overschrijdend gedrag echt niet iets is van deze tijd (me too beweging ea). Het heeft een andere naam, maar het was toen al zeer duidelijk aanwezig en ook Jan met de pet, wist toen al dat je jezelf gedraagt en dit niet doet bij een bewusteloze vrouw.

Dat wat mannen in de kantine aan stoere praatjes vertellen is van alle tijden (denk aan de man cave e.a en dat is iets van mannen onder elkaar waar ik niets van vind ) daar heb ik ook nog een leuke anekdote over. Mijn man lacht er nog steeds hartelijk over.
Een man in de kantine was op aan het scheppen over zijn geweldige prestaties in bed elke dag weer, waarbij hij niet doorhad dat zijn vrouw inmiddels in de gang was aangekomen en alles kon horen.
Deze vrouw stapte dus naar binnen en zei: "Kees, kom maar mee naar huis, want als je al 1x doet per maand wat je hier staat te vertellen dat je elke dag doet, dan ben ik al dik tevreden!" := Kees verliet onder hoongelach de kantine .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-04-22 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt