Schelden met kanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Scheld jij?

Nee
64 (14%)
Ja maar niet met kanker
316 (73%)
Ja, ook met kanker
48 (11%)

Totaal aantal stemmen: 428


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:58

Ibbel schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zal het nog mooier vertellen, ik kom vaak op de fabriek in italie. Mega Katholiek allemaal en op een gegeven moment leg ik uit wat GVD betekend. Zeggen ze dus: dan is het toch geen vloeken want dan vraag je God om je te straffen. Zo zie je maar…


Volgens wikipedia zou GVD mogelijk een verbastering van "God verdoeme u" zijn :D

Ik legde het uit als “God verdoem mij”

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:04

Ik scheld, ook met kanker. Gewoon omdat ie zo heerlijk uit je tenen kan komen. Ik wens het niemand toe, en het is afhankelijk onder welke mensen ik mij begeef of ik het zeg ja of nee. Sowieso niet in het openbaar.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:19

Ik maak me niet druk over het scheld of vloekwoord waarmee mensen strooien. Ik heb zelf ook een aandoening die ik soms als scheldwoord tussen mensen onderling voorbij hoor komen. Dat is hun keuze. Soms heb ik wel iets moeite met het scheldwoord mongool of autist. Maar ik probeer het bij de persoon zelf te houden.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:58

Lavitabella schreef:
Ik begrijp ook niet dat bokt hier nog geen leuk woordje voor heeft bedacht zoals bij paasei..


Waarschijnlijk omdat er ook nog hele verdrietige topics worden geopend aangaande kanker.
Een "leuk vrolijk woordje" is dan totaal niet gepast.

Lavitabella

Berichten: 1724
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:06

Matheno schreef:
Lavitabella schreef:
Ik begrijp ook niet dat bokt hier nog geen leuk woordje voor heeft bedacht zoals bij paasei..


Waarschijnlijk omdat er ook nog hele verdrietige topics worden geopend aangaande kanker.
Een "leuk vrolijk woordje" is dan totaal niet gepast.


Ik heb later in mijn berichten aangegeven dat het lastig is om zoiets te realiseren omdat er ook nog gewoon normaal over gesproken word. Daar ben ik het namelijk mee eens.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:17

Ik doe mijn best om niet te schelden. (Maar ik ben wel een driftkikker.)

Mijn moeder heeft mij ooit ingepeperd dat ik niet mocht schelden met TBC/ 'paaseilijer'.
... wist ik veel, ik was vijf ofzo.

Later heeft zij mij verteld dat haar hartsvriendin Janneke tijdens de oorlog 'voor haar ogen' wegteerde aan TBC en stierf.
En zij stond erbij en was compleet machteloos. |( |( |(

Verschrikkelijk.

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:23

Als ik uitgescholden wordt met kankerwijf ofzo, dan zeg ik: ja dat klopt.
Dat antwoord alleen al doet ze nadenken.

Ik vind het vooral heel goedkoop klinken om zo te schelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:27

Ik scheld niet met ziekten, het is vooral poedersuiker en klote. Maar ik heb jonge kinderen dus probeer het goede voorbeeld te geven en niet te schelden.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:28

Ja ik ben er heel dubbel in.
Kom uit Den Haag en daar is het eerder een voorvoegsel geworden dan een scheldwoord. (Ook bij mensen met een hoog IQ trouwens... :+ genoeg korpsballen die er op de uni continu mee schelden.)
Ondanks dat het niet hoort, doet het mij ook niet zo heel veel.
Ook al ben ik mijn halve familie en vader er aan verloren op jonge leeftijd.
Het komt bij mij niet "harder" binnen dan andere scheldwoorden eigenlijk.
Dat andere mensen er moeite mee hebben, begrijp ik dan weer wel.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:38

Menino schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik second dit echt volledig. Ik wordt er woest van. Ik heb drie jaar geleden mogen aanschouwen hoe die ziekte mijn ontzettend sterke moeder in nog geen jaar tijd tot een schim van zichzelf maakte, alvorens ze euthanasie pleegde zodat ze tenminste nog íets zelf kon beslissen.

Vorig jaar had ik een college over scheldwoorden tijdens het vak 'Emoties' waarin een jongen aan mij vroeg waarom hij en anderen er rekening mee moesten houden geen kanker bij mij in de buurt te gebruiken, want dat mijn moeder eraan overleden was, was niet het probleem van de wereld. Bij het antwoorden waar dat woord me aan herinnerd begon ik al snel te huilen, en binnen de kortste keren was ik een fontein die het hele verhaal met horten en stoten vertelde en de hele klas stil (was allemaal online nog, dus ook een beetje ongemakkelijk). Het gevolg: allemaal lovende berichtjes van de klas, een docent die even duidelijk maakte dat je dus dáárom rekening met anderen te houden hebt, én die jongen durfde de rest van het vak niks meer tegen me te zeggen :+



Hoewel ik het onwijs dapper vind dat je je verhaal gedeeld hebt, en het argument van die jongen helemaal prut vind (en eveneens terecht dat hij je niet meer durfde aan te spreken) ga ik hier toch even advocaat van de duivel spelen.

Ik heb hele nare ervaringen met kanker. Vergelijkbaar met de jouwe. Mijn te jonge vader die in mijn bijzijn op een hele nare manier is overleden (euthanasie werd niet toegekend, z'n levensverwachting was te kort }:0 . Dus hij is in het bijzijn van zijn familie gestikt omdat zijn organen uitvielen. )

Ik woon in zo'n buurt waar echt de hele dag met kankertof, kankervet, sodekankertjes of "ken je die kankerauto van je niet effe aan de kant zetten" wordt gescholden. Waarvan je je dan kan afvragen of het amicaal bedoeld is of dat je moet maken dat je wegkomt :')
Maar echt.... Ben ik effe blij dat ik niet iedere keer het beeld van mijn stervende vader op mijn netvlies heb als er weer met kanker geroepen word. De mensen die dat zeggen zijn helemaal niet met de ziekte bezig, en ook zij zullen er vroeg of laat wel een keer mee te maken krijgen, want volgens mij verliest bijna iedereen wel een bekende aan kanker ooit in zijn leven.

Is het in dat opzicht niet veel beter om dan een stukje weerbaarheid te kweken tov het gebruik van het woord? Helemaal als het inmiddels totaal niet meer refereert naar de ziekte (waar het ooit etymologisch mss nog was. 'gut. Wat kan ik roepen wat nou écht erg is. Ja. de ziekte kanker... Denken mijn tokkieburen echt niet aan de ziekte als ze het als scheldwoord gebruikt ) en iedereen het maar te pas en te onpas gebruikt en je er dús sowieso mee geconfronteerd wordt.


Ik snap helemaal wat Menino hier zegt, alleen qua gevoel zal ik het denk ik nooit kunnen accepteren wanneer iemand met kanker scheldt. Al voor ik een dierbare aan kanker verloor niet.
Sowieso scheld ik niet in het openbaar, en al helemaal nooit met kanker. Zelfs voor de grap lukt het me niet. Mijn paard heeft kanker, ik houd van humor op het randje, maar hem 'kankerpaard' noemen voor de grap... nee. Ik word er misselijk van als ik eraan denk. Maar dat is dus mijn persoonlijke associatie/gevoel bij het woord. En ik denk ook niet dat ik daar ooit eelt voor zal opbouwen. Van buiten blijf ik rustig als ik het in het openbaar hoor, maar van binnen kook ik van woede.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:46

Ik zou hulp zoeken als ik van dat woord zou gaan koken van woede.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:53

Nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Vind het persoolijk kinderachtig overkomen, sowieso schelden of geen geduld hebben met iets.
Zelf scheld ik wel is met ter-ing, dus ik kan niet oordelen. Godver komt ook nog wel eens naar boven.
De felle reacties van mensen kan ik wel snappen, als een geliefde is overleden aan kanker en je hoort er iemand mee schelden kan dat best confronterend overkomen.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:57

Floor_x schreef:
Ik scheld, ook met kanker. Gewoon omdat ie zo heerlijk uit je tenen kan komen. Ik wens het niemand toe, en het is afhankelijk onder welke mensen ik mij begeef of ik het zeg ja of nee. Sowieso niet in het openbaar.


+1. Als kanker als scheldwoord me ontglipt zit ook nooit de asociatie met de ziekte in mijn hoofd for some reason. Dingen zoals "kankerleijer" vind ik te ver gaan

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:59

Ik scheld met bijna alles, ook met kanker. Niet in het openbaar. Meestal ontglipt het me als ik bijvoorbeeld iets laat vallen. Trouwens altijd kenker, niet kanker, maar dat betekent natuurlijk hetzelfde. En ja, ook ik ben mensen verloren aan kanker. Maar ik vind het wat onnozel om daar boos over te worden of heel heftige emoties bij iemand anders te droppen om zoiets. Ik word naarder van mensen die dingen zeggen als "Die en die is overleden aan die k- ziekte", alsof je heel het woord niet uit mag spreken.

En ja, echt álle lagen van de bevolking doen dit en het heeft echt helemaal niks met IQ te maken.

DuoPenotti

Berichten: 29713
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:03

Ik scheld niet met ziektes.
En iemand die met kanker scheld, ja daar heb ik ook nooit een gevoel bij dat het een intelligent geval is.

Ik scheld wel met God
Dus zullen er mensen zijn die bovenstaande ook van mij vinden.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:04

Naar mijn mening is het echt niet iets wat alle lagen van de bevolking doen. Ik vind het in ieder geval ontzettend ordinair en ongepast. Ik merk wel dat het vooral erg bij jongeren leeft.

Dat kanker een ander lading heeft, lijkt me logisch. Aan de tyfus en andere ziektes gaan mensen in Nederland niet meer dood, maar aan kanker wel.

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:07

Schelden doe ik wel, maar zeker niet met kanker. Het komt/kwam veel voor in mijn familie en geen één keer met goede afloop helaas.
Zoon moet het ook niet proberen, doet hij ook niet vanwege dezelfde emotionele lading dat het woord heeft. Vriendjes van hem die dat woord wel gebruiken krijgen van hem zelfs de keuze, of ze stoppen met het schelden met kanker in zijn buurt of de vriendschap stopt. Dit is zijn eigen keuze!

Schelden met homo is ook uit den boze voor ons. Ikzelf ben bi, zoon weet nog niet of hij bi of homo is. Vloeken sta ik ook niet toe. Ben zelf totaal niet gelovig, maar wel zo opgevoed en heb een gelovige familie. Ook schelden met "je moeder" of ergens prutsmuts voor zetten wordt hier niet getolereerd.

Ik scheld voornamelijk met poedersuiker, oliebol of gewoon kak, al dan niet als voorvoegsel.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:08

Hier ook gewoon kak en als m'n kinderen erbij zijn, chips.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:09

Ik denk ook dat het te maken heeft met waar je bent inderdaad. Maar ik heb uit bijna iedere generatie wel eens iemand met kanker horen schelden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:14

Zeker in bepaalde regio's. Dat is echt niet aan jongeren voorbehouden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:19

Ik vloek als een dokwerker al probeer ik dat onder de mensen wel te beperken. Ik heb nog nooit met kanker gescholden omdat ik dat gewoon echt niet als scheldwoord zie. Ik bedoel... vervang het door eender welke andere ziekte en het slaat nergens meer op: "Verkoudheid!" of "Colitis ulcerosa!" (oké deze zou nog kunnen door gaan voor scheldwoord.) of "Maagzweer!!" Ik bedoel... Slaat toch nergens op?

Ik doe wel aan "godslastering" want ik geloof niet in god dus voor mij voelt het niet als laster naar iets of iemand. :+ Maar nu ik er echt bij stil sta doe ik dat eigenlijk ook alleen als ik "alleen" ben of met mijn man. in publiek zal ik hoogstens "verdomme" zeggen maar zelfs dat maar heel zelden. Het merendeel van de tijd ben ik eerder behoorlijk creatief en gaat het meer in de aard van "krijg de hik" en dergelijke varianten. :+
Als er me onder de mensen al eens iets dergelijks ontglipt (vrijwel altijd mensen waar ik een vriendschappelijke band mee heb. )dan schieten ze vrijwel altijd in de lach omdat er iets uit komt dat ze totaal niet verwacht hadden. :=

Sure_lee

Berichten: 10408
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:36

Ik scheld wel maar bijna nooit met kanker.
Dat gebeurt echt alleen maar als ik mezelf bijvoorbeeld echt heel erg pijn doe.
Mijn vriend doet hetzelfde die zegt het ook bijna nooit, behalve als er iets echt heel erg misgaat.
Ik ken wel mensen die het gewoon als werkwoord gebruiken. Dus inderdaad kankerleuk als voorbeeld. Ik kan daar niet echt aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:01

DiantaM schreef:
Naar mijn mening is het echt niet iets wat alle lagen van de bevolking doen. Ik vind het in ieder geval ontzettend ordinair en ongepast. Ik merk wel dat het vooral erg bij jongeren leeft.

Dat kanker een ander lading heeft, lijkt me logisch. Aan de tyfus en andere ziektes gaan mensen in Nederland niet meer dood, maar aan kanker wel.

Niet per se waar. Aan tuberculose (paasei) overlijden nog steeds mensen, ook in Nederland. Wel een stuk minder dan kanker, dus de kans dat je die personen persoonlijk kent is wat kleiner.

Tyfus zou ik niet weten, maar het komt nog vaak genoeg voor... En aangezien mensen kunnen overlijden aan griep...

Wat dat betreft is het allemaal respectloos, met als grote verschil dat kanker hetgeen is waar we veel in het dagelijks leven mee te maken krijgen (helaas).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:02

marley93 schreef:
Menino schreef:



Hoewel ik het onwijs dapper vind dat je je verhaal gedeeld hebt, en het argument van die jongen helemaal prut vind (en eveneens terecht dat hij je niet meer durfde aan te spreken) ga ik hier toch even advocaat van de duivel spelen.

Ik heb hele nare ervaringen met kanker. Vergelijkbaar met de jouwe. Mijn te jonge vader die in mijn bijzijn op een hele nare manier is overleden (euthanasie werd niet toegekend, z'n levensverwachting was te kort }:0 . Dus hij is in het bijzijn van zijn familie gestikt omdat zijn organen uitvielen. )

Ik woon in zo'n buurt waar echt de hele dag met kankertof, kankervet, sodekankertjes of "ken je die kankerauto van je niet effe aan de kant zetten" wordt gescholden. Waarvan je je dan kan afvragen of het amicaal bedoeld is of dat je moet maken dat je wegkomt :')
Maar echt.... Ben ik effe blij dat ik niet iedere keer het beeld van mijn stervende vader op mijn netvlies heb als er weer met kanker geroepen word. De mensen die dat zeggen zijn helemaal niet met de ziekte bezig, en ook zij zullen er vroeg of laat wel een keer mee te maken krijgen, want volgens mij verliest bijna iedereen wel een bekende aan kanker ooit in zijn leven.

Is het in dat opzicht niet veel beter om dan een stukje weerbaarheid te kweken tov het gebruik van het woord? Helemaal als het inmiddels totaal niet meer refereert naar de ziekte (waar het ooit etymologisch mss nog was. 'gut. Wat kan ik roepen wat nou écht erg is. Ja. de ziekte kanker... Denken mijn tokkieburen echt niet aan de ziekte als ze het als scheldwoord gebruikt ) en iedereen het maar te pas en te onpas gebruikt en je er dús sowieso mee geconfronteerd wordt.


Ik snap helemaal wat Menino hier zegt, alleen qua gevoel zal ik het denk ik nooit kunnen accepteren wanneer iemand met kanker scheldt. Al voor ik een dierbare aan kanker verloor niet.
Sowieso scheld ik niet in het openbaar, en al helemaal nooit met kanker. Zelfs voor de grap lukt het me niet. Mijn paard heeft kanker, ik houd van humor op het randje, maar hem 'kankerpaard' noemen voor de grap... nee. Ik word er misselijk van als ik eraan denk. Maar dat is dus mijn persoonlijke associatie/gevoel bij het woord. En ik denk ook niet dat ik daar ooit eelt voor zal opbouwen. Van buiten blijf ik rustig als ik het in het openbaar hoor, maar van binnen kook ik van woede.


Nouja, het siert je ook wel dat je die gevoeligheid en dat rechtvaardigheidsgevoel hebt natuurlijk. Dus daarvoor mijn respect :j ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:06

Ik ben verre van vrouwelijk in mijn taalgebruik, ik vloek veel en god is vaak de sjaak, enkel nooit waar anderen bij zijn.

Kanker gebruik ik niet, hier in de omgeving hoor ik het sowieso nooit? In het noorden van het land lijkt het gebruik van dat woord sowieso minder.
Maar hoor ik het van iemand, dan is dat een persoon die ik niet in mijn vriendenkring wil.