Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:04

Afbeelding

Inmiddels moet je meerdere staten hoppen om er gebruik van te kunnen maken.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:29

Klein beetje goed nieuws. Californië heeft aangegeven een veilige plek(safe haven) te zijn. Abortus is en blijft legaal daar en ze zullen niet meewerken met het vervolgen van mensen van buiten de staat die daar komen voor een abortus of het vervolgen van de artsen. (Tweet van de govenor)

En volgens mij gaan ze het ook gratis maken daar vanaf 2023, zowel het consult, de procedure en de nazorg, maar die kon ik niet terug vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:35

MyWishMax schreef:
Klein beetje goed nieuws. Californië heeft aangegeven een veilige plek(safe haven) te zijn. Abortus is en blijft legaal daar en ze zullen niet meewerken met het vervolgen van mensen van buiten de staat die daar komen voor een abortus of het vervolgen van de artsen. (Tweet van de govenor)

En volgens mij gaan ze het ook gratis maken daar vanaf 2023, zowel het consult, de procedure en de nazorg, maar die kon ik niet terug vinden.

Dat is volgens mij niet strafbaar in de USA. Je mag altijd vrij staatsgrenzen over (tijdelijk of permanent) en valt dan onder hun wetgeving.

Exitium

Berichten: 7176
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:43

enzino schreef:
MyWishMax schreef:
Klein beetje goed nieuws. Californië heeft aangegeven een veilige plek(safe haven) te zijn. Abortus is en blijft legaal daar en ze zullen niet meewerken met het vervolgen van mensen van buiten de staat die daar komen voor een abortus of het vervolgen van de artsen. (Tweet van de govenor)

En volgens mij gaan ze het ook gratis maken daar vanaf 2023, zowel het consult, de procedure en de nazorg, maar die kon ik niet terug vinden.

Dat is volgens mij niet strafbaar in de USA. Je mag altijd vrij staatsgrenzen over (tijdelijk of permanent) en valt dan onder hun wetgeving.

In Texas is eerder dit jaar een wet aangenomen die abortus vanaf zes weken strafbaar stelt. De vrouw zelf kan niet vervolgd worden onder die wet, maar artsen e.d. wel. Er is een tiplijn voor opgezet en verklikkers kunnen een beloning van $ 10.000 krijgen als hun melding waar blijkt te zijn. Met name het stuk over vervolging van artsen is dus een belangrijke.

mysa

Berichten: 10563
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:44

Kliklijnen. Wat haat ik dat fenomeen!

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:47

Ja, dat is leuk nu. Maar wil niet zeggen dat ze dat niet aan gaan passen. Dat als ze erachter komen dat je zwanger was en na een vakantie niet meer bijvoorbeeld. Ondertussen zou ik er dus niet meer van staan te kijken dat mensen zulke vergaande dingen willen gaan instellen. Of dat je moet gaan bewijzen dat een miskraam echt een miskraam was en geen abortus

Edit, er zijn dus ook al apps die alles versleuteld hebben zodat informatie niet opgevraagd kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:56

Exitium schreef:
In Texas is eerder dit jaar een wet aangenomen die abortus vanaf zes weken strafbaar stelt. De vrouw zelf kan niet vervolgd worden onder die wet, maar artsen e.d. wel. Er is een tiplijn voor opgezet en verklikkers kunnen een beloning van $ 10.000 krijgen als hun melding waar blijkt te zijn. Met name het stuk over vervolging van artsen is dus een belangrijke.

Ik neem aan dat dat over "Texaanse" artsen gaat aangezien Texas niet zomaar artsen uit andere staten kan vervolgen die helemaal niet werkzaam zijn in Texas. Het zou dan om een illegale ingreep binnen Texas gaan, mogelijk met hulp of advies van een andere arts (uit een staat waar abortus wel is toegestaan) die meer ervaring heeft maar nu dus niet zal meewerken met het strafrechtelijk onderzoek.

Exitium

Berichten: 7176
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:03

In het geval van de VS neem ik niets aan :+ Het zou me niet verbazen als ze een keer een arts oppakken die op vakantie/familiebezoek is in Texas en hem voor de rechter slepen

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:16

Plus dat volgens mij de rechtszaak ook ging over medische privacy. Dus nu dat teruggedraaid is mogen de staten dus ook weer invoeren dat die privacy afgeschaft wordt. En dat opent de deur dus om mensen te vervolgen om zaken die normaal geheim moesten blijven.

Als ik het goed begrijp, ben nog aan het lezen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:51

Urbanus schreef:
Maar het is meestal toch ook een klompje cellen? Een abortus bij 24 weken is dat niet meer, maar dan is het meestal een opgewekte bevalling van een gewenst kindje. Dan zou ik het ook geen abortus meer noemen trouwens.

En ik begrijp niet welk recht de man zou moeten hebben. Dat klinkt ook eng. Moet de man kunnen bepalen of de vrouw een zwangerschap uitdraagt? Dat is er nu precies aan de hand en dat is niet oké. En ja er zijn meerdere landen waar abortus illegaal is, maar dit is Amerika, een westers land zoals dat van ons, waar een vooruitgang wordt teruggedraaid. Dat raakt.

Condooms kopen of een abortus ondergaan is niet taboe voor mijn generatie. Kan me niet voorstellen dat mensen daar lacherig of stiekem over doen.

En waarom iemand een abortus wilt, boeit niet. Het boeit niet of ze voorzichtig was, 'laks', of misbruikt is. Het zou een grondrecht moeten zijn voor iedereen.


enzino schreef:
Die zullen zich zeker uitgenodigd voelen na deze post van jou en de manier hoe iedereen nu Anjali probeert te dwingen bepaalde vragen te beantwoorden.

De meeste mensen willen geen inkijk in wat iemand met een andere gedacht voor motivatie heeft, die willen gewoon iemand om hun agressie op uit te leven. Lekker met 648 pro-abortus stemmers die 8 anti-abortus stemmers aanvallen. Daar zullen die 8 mensen trek in hebben :+


Je hebt gelijk, natuurlijk. Maar ik begrijp best dat die 7 stemmers plus Anjali woede opwekken.


Topic gaat te hard, maar toch.

Hoezo heeft een man geen recht? We hebben het niet over die rechters, maar degene waar sex mee is geweest en misschien ook gevoelens erbij heeft.

Als mijn zoon van 25 een meisje zwanger maakt, komt hem dat niet goed uit nu, maar hij zou het ook vreselijk vinden om voor abortus te kiezen. Niet om hoeveel cellen het nu zijn, maar om wat het betekent en wat het wordt.

Zoals ik zei; als je zwanger wilt worden, vind je het wel degelijk meer dan een klompje cellen. Bij mn zoon had ik een echo met 5 weken en ik kan niks met echo's, maar we waren al heel blij. Heb in totaal 25 echo's gehad en elke stap is er dan eentje.
Om het nou "niks" te noemen omdat het ongewenst is, vind ik wat te ver gaan. Dat doen mensen ook om het deels te verzachten. Want abortus is echt niet niks.

Ik moest met 27 weken echt gewoon bevallen. En toen mocht je het ook blijven dragen tot je lijf het zelf ging regelen, maar wij hebben voor inleiden gekozen. En hoe klein het is, je houdt er toch van. En wij moesten hem wel netjes aangeven en begraven.
Vrienden zaten op of rond de 24 weken en werd de foetus "afgevoerd". Dat was voor hun heel lastig.

Ja, dat zijn dan de gewenste gevallen, maar het kan ook in een ongewenste situatie voor een vrouw/stel echt heel ingrijpend zijn. Dus het makkelijk kletsen erover staat me wel tegen.

Net als dat mannen geen recht hebben. Als een vrouw het niet laat weghalen, word je vader en dan kan men wel aankloppen voor alle verplichtingen. En dan mag een man wel gevoelens hebben?

Dan gaat het weer om de ongewenste sexueel contact situaties, want als je samen sex wilde, ben je ook samen verantwoordelijk. En dan kan het voor een man ook ingrijpend zijn.
Bij ons was de situatie anders, maar ook toen werd de man "overgeslagen". Alles draaide om mij, waar mijn man ook kapot ging van verdriet.

Als ik een abortus had ondergaan, was dat voor hem bijna hetzelfde geweest als voor mij, op het fysieke na. Niet om wat het was, maar wel om wat het was geworden, de voorstelling die iemand in zijn hoofd heeft, de vragen bij, wat als........

En mijn broer was meervoudig gehandicapt, dat was erfelijk, dus we weten heel goed dat je soms voor moeilijke keuzes kan komen te staan. Maar je weet nooit wat je doet tot je ervoor staat.

Ik weet iemand waar kind 3 en 4 binnen 1,5jr met een spiraaltje kwamen, dus niks is 100%. Hartstikke gewenst, maar je moet het commentaar eens horen als je meer dan 2 kinderen krijgt.

En condooms kopen geen taboe?? Dat is misschien omdat mensen nu vaker bestellen. Maar jeugd begint vrij vroeg met sex en dan is het wel degelijk nog vaak een lacherig onderwerp. Ze beginnen vaak al voor ze bewust kunnen kiezen of ze dat willen, hoe, wanneer en met wie. En dan ligt het er ook aan of je met je ouders erover kan praten bijv. Maar echt niet overal is dat al "normaal" ook niet in Nederland.

Ik las nog over de baarmoeder? Ik heb 4 buik operaties gehad en in 2019 is bij mij de gehele, sterk vergrootte baarmoeder compleet verwijdert. Ging vrij snel, was deels op eigen verzoek en geen problemen achteraf. Kan nog komen........

En ik lees niks over de morning after pil, maar dat is voor heel veel gevallen al een goede en voldoende oplossing. En echt minder ingrijpend, zowel fysiek als mentaal.

Ik ben nog steeds voor abortus, maar vreselijk hoe al hier in Nederland een discussie gaat. Je zal en moet in een hokje en mensen raken vreselijk fanatiek. Alles wat net even anders denkt, moet afgemaakt worden.
Ik snap dat mensen tegen abortus zijn. Niet als het puur op religie basis is, want ik heb niks met geloof. Maar wel dat mensen het anders bekijken en er andere gevoelens bij hebben. Ook als het om iemand anders haar buik gaat. Ik vind het ook lastig als anderen slecht zijn voor hun kinderen en of dieren.

In Amerika is een kleine groep tegen abortus en die hebben nu deels hun zin. Dat betekent dat de rest nog steeds voor is en wel degelijk een verandering teweeg kunnen brengen. Artiesten spreken zich uit en willen de rest wakker schudden. Zou zomaar eens kunnen gebeuren. Dus hier in Nederland vasthouden aan hoe Amerika wel niet is........We zullen zien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:55

IMANDRA schreef:
Mars schreef:
elnienjo, dat doe je ook niet zomaar he.
Ik niet tenminste, ben gewoon gezond verder dus ik ga niet in mijn lijf snijden.

Verder valt ‘baarmoeder verwijderen’ niet echt onder gangbare anticonceptie volgens mij.


Ik kan je (Elnienjo) vertellen dat baarmoeder (en eierstokken) laten verwijderen héél lastig voor elkaar te krijgen is.
Mijn moeder heeft het laten doen toen ze eind 40 was. Dokters deden ontzettend moeilijk ondanks een medische indicatie, en ze kreeg te horen "maar wat als je nog kinderen wil" (ze had er al vier). Na heel veel doorzetten is het gelukt. Dus 'even' je baarmoeder laten verwijderen... ik denk dat dat nog veel lastiger voor elkaar te krijgen is dan 'normale' sterilisatie.

Overigens kom je dan per direct in de overgang en heeft deze medische ingreep behoorlijk wat nadelen en mogelijke bijwerkingen. Dus het is de vraag of dat wel een slimme keuze is voor de gemiddelde vrouw die geen kinderen wil.

Ik was begin 40 toen ik m'n baarmoederslijmvlies liet wegbranden, toen zei de dienstdoende gyneacoloog dat als het resultaat me niet beviel ik binnen ca. 6 weken (dat was toen de wachttijd) op de operatietafel kon liggen om de baarmoeder (dus niet eierstokken) te laten verwijderen. Ik was echter een watje en durfde dat besluit niet te nemen. Toen ik 47 was kreeg ik borstkanker en werd ook geadviseerd de eierstokken weg te laten halen, dus toen ik toch al onder 't mes moest heb ik om de baarmoederverwijdering gevraagd. Overigens is mij dus echt nooit opgedrongen dat ik misschien nog wel een kind zou willen. Ik ben blijkbaar overtuigd kindvrij.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 14:06

Dat is fijn Elnienjo, dan heb jij fijne artsen gehad! Maar helaas is de ervaring voor veel anderen anders...
Bij mijn moeder speelde namelijk een risico op baarmoeder + eierstokkanker, dus je zou zeggen dat zo'n aanvraag dan wat soepeler zou moeten verlopen. Maar helaas is dat voor sommige artsen niet voldoende indicatie en moet je maar eens goed nadenken of je meer dan vier kinderen zou willen en of je man het er wel mee eens is :')

Sanet

Berichten: 8008
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:08

Ja hoor, ik wilde misschien met een andere man wel kinderen heb ik van de huisarts gehoord… we zijn al samen vanaf dat ik 15 ben.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:09

superpony schreef:
Zoals ik zei; als je zwanger wilt worden, vind je het wel degelijk meer dan een klompje cellen. Bij mn zoon had ik een echo met 5 weken en ik kan niks met echo's, maar we waren al heel blij. Heb in totaal 25 echo's gehad en elke stap is er dan eentje.
Om het nou "niks" te noemen omdat het ongewenst is, vind ik wat te ver gaan. Dat doen mensen ook om het deels te verzachten. Want abortus is echt niet niks.

Net als dat mannen geen recht hebben. Als een vrouw het niet laat weghalen, word je vader en dan kan men wel aankloppen voor alle verplichtingen. En dan mag een man wel gevoelens hebben?


Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt ultiem sneu als de man wel een kind wil, en de vrouw besluit tot abortus. Maar abortus gaat om het recht van de vrouw om beslissingen te maken over haar eigen lijf, dus een man heeft daar niets over te zeggen.

Waarom kan het niet allebei naast elkaar bestaan? Als je geen kinderen wil en geen problemen hebt met abortus, dan is een overtijdsbehandeling op 6 weken echt niks? En als het een gewild kindje was, dan is het een enorm trauma. Dus het is beide waar.

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:15

Sanet schreef:
Ja hoor, ik wilde misschien met een andere man wel kinderen heb ik van de huisarts gehoord… we zijn al samen vanaf dat ik 15 ben.



Nee?!
Die durft.
Eigenlijk wil ik heel hard lachen, maar dit is toch verre van normaal en wenselijk.
De vrouw kan prima beslissen of ze wel of geen kinderen wilt hebben.

mysa

Berichten: 10563
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:22

Idioot. Hier hebben ze niets aan mijn man gevraagd hoor. (sterilisatie).

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:11

Eens dat het niet om de uitzonderingen gaat en ook eens dat vrouwen zelf mogen beslissen over een abortus ongeacht de reden. Wel vind ik dat als we het over latere abortussen hebben in dit kader, er ook gekeken moet worden hoe de ingreep zo kan verlopen dat het pijnvrij voor de foetus verloopt.
Dus om bij latere abortussen, armpjes en beentjes af te knippen en te wachten tot de foetus doodbloed dat vind ik barbaars en dat zou verboden moeten worden.
Dat zou betekenen dat de dieren meer rechten hebben als het om geen pijn mogen doen, als foetussen. Ik ben daar nog steeds erg geschokt over en keur dat helemaal af, want een foetus heeft natuurlijk wel degelijk gevoel en daarin ook het recht imo dat de abortus zo plaats vindt dat het zo min mogelijk pijnlijk is voor de foetus.

https://www.gelderlander.nl/gezond/late ... 20doodgaat
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-06-22 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:14

Volgens mij worden de foetussen eerst geeuthaniseerd voordat ze in kleinere stukken worden versneden. Dan hoeft een vrouw ook niet open te scheuren.

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:15

elnienjo schreef:
Volgens mij worden de foetussen eerst geeuthaniseerd voordat ze in kleinere stukken worden versneden. Dan hoeft een vrouw ook niet open te scheuren.


Als dat zo is, hoor je mij niet. Maar kan een foetus leegbloeden als er geen hartslag meer is? Ik weet het oprecht niet.

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:19

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Volgens mij worden de foetussen eerst geeuthaniseerd voordat ze in kleinere stukken worden versneden. Dan hoeft een vrouw ook niet open te scheuren.


Als dat zo is, hoor je mij niet. Maar kan een foetus leegbloeden als er geen hartslag meer is? Ik weet het oprecht niet.

Zwaartekracht, en bloed stolt niet zo snel en zeker niet in de aderen.

secricible

Berichten: 25715
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:19

Dat stuk heb ik ook gelezen pien. Maar later in het artikel staat dat de navelstreng eerst wordt doorgesneden en de foetus dus niet meer leeft.

Het valt me vooral op dat er heel weinig duidelijke onafhankelijke info te vinden is over die “instrumentale abortus”.

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:38

Dank je wel secricible. Dat is wel een opluchting.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:44

Misschien ben ik overgevoelig omdat ik zwanger ben, maar al dat plastische gepraat over hoe foetussen in stukken geknipt worden maakt me erg naar. Hoewel ik het topic zelf heel interessant vind, trek ik me dus even terug. Geen verwijt naar iemand, maar ik ga gewoon even niet zo goed op deze informatie.

Anoniem

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:52

Dat is ook precies de reden dat er zo weinig details op abortus-sites staan en je veel details en zelfs foto's zal vinden op pro-life sites. Op een bepaald moment spelen de emoties mee en het is nu eenmaal geen mooi plaatje.

mysa

Berichten: 10563
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:09

mylittlejoy schreef:
Misschien ben ik overgevoelig omdat ik zwanger ben, maar al dat plastische gepraat over hoe foetussen in stukken geknipt worden maakt me erg naar. Hoewel ik het topic zelf heel interessant vind, trek ik me dus even terug. Geen verwijt naar iemand, maar ik ga gewoon even niet zo goed op deze informatie.



Kan ik me voorstellen. Ik ben al heel lang niet meer zwanger geweest maar ik scroll ook door.