Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:34

Maar als je je terug trekt hoef je dat niet aan te kondigen toch? Niet elk onderwerp is voor iedereen, we slaan allemaal wel eens wat over denk ik.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:38

Doet me denken aan: het is hier geen vliegveld, je hoeft je vertrek niet aan te kondigen.

Maar echt, sorry dat het zo rauw op je dak valt. Ik vind het wel een beetje schokkend dat veel vrouwen het niet weten of wisten.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:18

Urbanus schreef:
Doet me denken aan: het is hier geen vliegveld, je hoeft je vertrek niet aan te kondigen.

Maar echt, sorry dat het zo rauw op je dak valt. Ik vind het wel een beetje schokkend dat veel vrouwen het niet weten of wisten.


Ook ik wist het niet en heb er slecht van geslapen. Nu ik weet dat de foetus vooraf dood is, vind ik het nog steeds niet meer van deze tijd, maar niet zoals van te voren. Eens dat het heel naar is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:22

Ik vind het juist wel logisch. Als er geen kind van mag komen zou het wreed zijn de vrouw uit te laten scheuren door het formaat.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:25

Zolang iemand geen late abortus op de planning heeft hoef je het in feite ook niet perse de details te weten en/of een mening over te hebben.
Zo zullen veel vrouwen ook niet weten welke borstimplantaten er allemaal bestaan en wat daarbij mis kan gaan.
Medische voorlichting krijg je voor je ingreep.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:47

Sizzle schreef:
Zolang iemand geen late abortus op de planning heeft hoef je het in feite ook niet perse de details te weten en/of een mening over te hebben.
Zo zullen veel vrouwen ook niet weten welke borstimplantaten er allemaal bestaan en wat daarbij mis kan gaan.
Medische voorlichting krijg je voor je ingreep.


Eens.

En Elnienjo geen enkele vrouw (misschien de uitzondering die de regel bevestigt) scheurt uit bij een foetus van 24 weken of minder of wat meer.
Is zo klein.
Het gaat om niet de ervaring van een bevalling te geven want dan moet er ingeleid worden en daar kan wat tijd en weeën overheen gaan. En dat wil je terecht de vrouw besparen.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:59

elnienjo schreef:
Ik vind het juist wel logisch. Als er geen kind van mag komen zou het wreed zijn de vrouw uit te laten scheuren door het formaat.


Ik ben bevallen van een baby van 1100 gram. Dat doet precies niks met je perineum.

Een foetus van max 500 gram? zou moeiteloos moeten kunnen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:11

Okee ik had geen idee van het formaat moet ik bekennen. In dat geval snap ik niet dat het kapot gemaakt wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:14

elnienjo schreef:
Okee ik had geen idee van het formaat moet ik bekennen. In dat geval snap ik niet dat het kapot gemaakt wordt.

Om geen bevalling op te hoeven wekken, gok ik zo.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:26

elnienjo schreef:
Okee ik had geen idee van het formaat moet ik bekennen. In dat geval snap ik niet dat het kapot gemaakt wordt.


Zie mijn post waarin ik het uitleg.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:28

En om geen ongewenst maar wel gezonde levende baby voor je ogen te zien sterven. Dat is psychisch nogal zwaar denk ik.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:22

Over de morning after pil die al een paar keer naar voren is gekomen, wat veel mensen niet weten is dat die dus helemaal niet werkt als je net je eisprong hebt gehad. Het nut van de morning after is het uitstellen van je eisprong, stel je hebt die net gehad en seks gehad en neemt dan de morning after pil, heeft dat geen enkel nut en is de kans dat je zwanger bent geworden erg groot.

Ik wist dit niet, terwijl ik mezelf wel zag als iemand die best de ins en outs weet van anticonceptie en hier met gemak over praat met anderen. Ik heb wel eens de morning after pil moeten nemen door een missertje met een condoom, maar daar toen echt niet bij stil gestaan. Ben hier laatst pas achtergekomen door een vriendin die toch zwanger was, na een gescheurde condoom en morning after pil, omdat ze net haar eisprong had gehad. Zij is voor een abortus gegaan, maar heeft het daar zeker niet makkelijk mee gehad.
Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die licht denken over abortus en dat er ook vaak een rouwproces bij gepaard gaat, zowel voor de vrouw als de betrokken man.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:36

In Missouri gaan ze verder dan abortus verbieden: https://vm.tiktok.com/ZMNroagxF/?k=1

Zoals zij het uitlegt, wordt het dragen van een spiraal ook grond voor vervolging, omdat dit de aanhechting van de zygote tegengaat...

Ik heb eerlijk gezegd geen fact-check gedaan, maar dit gaat toch helemaal niet meer om de abortus zelf? Zoals iemand in de reacties al aangeeft, willen ze gewoon dat vrouwen geen stemrecht meer hebben. Als je in Amerika veroordeeld wordt, verlies je namelijk je stemrecht :=

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:02

Marjo schreef:
In Missouri gaan ze verder dan abortus verbieden: https://vm.tiktok.com/ZMNroagxF/?k=1

Zoals zij het uitlegt, wordt het dragen van een spiraal ook grond voor vervolging, omdat dit de aanhechting van de zygote tegengaat...

Ik heb eerlijk gezegd geen fact-check gedaan, maar dit gaat toch helemaal niet meer om de abortus zelf? Zoals iemand in de reacties al aangeeft, willen ze gewoon dat vrouwen geen stemrecht meer hebben. Als je in Amerika veroordeeld wordt, verlies je namelijk je stemrecht :=


Ik ben even gaan googlen en voor zover ik het begrijp is dit (nog) niet gaande. Het lastige is alleen wel dat anticonceptie als een spiraal een vaag grijs gebied is. Stel het moment van conceptie wordt gezien als het moment dat ‘iets’ wat in de baarmoeder groeit rechten heeft, dan zou je een spiraal - wat in feite contraceptie is, het gaat namelijk geen conceptie tegen maar verbreekt het erna - als een vorm van abortus gezien kunnen worden.
Voor nu wordt dit nog niet zo gezien bij de spiraal, maar bijvoorbeeld al wel bij de plan B pil/morning after pil. Dus het kan zijn dat in de toekomst deze zogenaamde vormen van abortus worden doorgetrokken in Staten als Missouri die er zo extreem in zijn.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:07

Missouri is idd heel erg… Er is nu al vrees dat artsen terughoudend gaan worden met hulp aan vrouwen die een miskraam hebben. Want het is niet de vrouw die wordt vervolgd maar de arts die verdacht wordt van abortus uitvoeren. Hij/zijn kan een gevangenisstraf krijgen of de medical liscense kan wordrn ingetrokken.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 05:05

8)7

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:40

pien_2010 schreef:
Eens dat het niet om de uitzonderingen gaat en ook eens dat vrouwen zelf mogen beslissen over een abortus ongeacht de reden. Wel vind ik dat als we het over latere abortussen hebben in dit kader, er ook gekeken moet worden hoe de ingreep zo kan verlopen dat het pijnvrij voor de foetus verloopt.
Dus om bij latere abortussen, armpjes en beentjes af te knippen en te wachten tot de foetus doodbloed dat vind ik barbaars en dat zou verboden moeten worden.
Dat zou betekenen dat de dieren meer rechten hebben als het om geen pijn mogen doen, als foetussen. Ik ben daar nog steeds erg geschokt over en keur dat helemaal af, want een foetus heeft natuurlijk wel degelijk gevoel en daarin ook het recht imo dat de abortus zo plaats vindt dat het zo min mogelijk pijnlijk is voor de foetus.

https://www.gelderlander.nl/gezond/late ... 20doodgaat


Wat een raar artikel, volledig verschillende verhalen langs elkaar heen.
Ik ga er echt 100% van uit dat de ingreep zo pijnvrij mogelijk verloopt. Dat kunnen we inderdaad ook bij dieren, er is echt geen reden om het dan anders te doen bij mensen. Maar het is echt moeilijk om puur objectieve informatie te vinden. Nou kan ik ook de informatie niet vinden hoe een chirurg precies een stuk lever eruit snijdt (ik noem maar wat :D ), ik denk dat de gemiddelde niet-arts dat ook geen pretje vindt om te zien.

Is ook juist de reden dat ik pro-choice ben, om lijden te voorkomen. Ik hoorde toevallig gisteren op het nieuws dat er nieuwe regels komen over actieve euthanasie voor kinderen met ondraaglijk lijden. Dat vond ik ook erg goed nieuws.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:56

Marjo schreef:
In Missouri gaan ze verder dan abortus verbieden: https://vm.tiktok.com/ZMNroagxF/?k=1

Zoals zij het uitlegt, wordt het dragen van een spiraal ook grond voor vervolging, omdat dit de aanhechting van de zygote tegengaat...

Ik heb eerlijk gezegd geen fact-check gedaan, maar dit gaat toch helemaal niet meer om de abortus zelf? Zoals iemand in de reacties al aangeeft, willen ze gewoon dat vrouwen geen stemrecht meer hebben. Als je in Amerika veroordeeld wordt, verlies je namelijk je stemrecht :=


Mijn god... Gaat men dan mannen dan ook strafrechterlijk vervolgen die dan de baby in de steek gaan laten? :Y)

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:59

The_Cat schreef:
Marjo schreef:
In Missouri gaan ze verder dan abortus verbieden: https://vm.tiktok.com/ZMNroagxF/?k=1

Zoals zij het uitlegt, wordt het dragen van een spiraal ook grond voor vervolging, omdat dit de aanhechting van de zygote tegengaat...

Ik heb eerlijk gezegd geen fact-check gedaan, maar dit gaat toch helemaal niet meer om de abortus zelf? Zoals iemand in de reacties al aangeeft, willen ze gewoon dat vrouwen geen stemrecht meer hebben. Als je in Amerika veroordeeld wordt, verlies je namelijk je stemrecht :=


Mijn god... Gaat men dan mannen dan ook strafrechterlijk vervolgen die dan de baby in de steek gaan laten? :Y)

Nee, want de baby leeft dan nog. Weliswaar in armoede of erger, maar dat boeit dan niet meer :')

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:38


secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:46

OS het in Amerika eigenlijk verboden je kind te vondeling te leggen?

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:50

“President Trump, on behalf of all the Maga patriots in America, I want to thank you for the historic victory for white life in the supreme court yesterday,” she said, drawing cheers from the crowd in Illinois.

Dat klinkt heel erg als; het flink blijven aanfokken van laagopgeleid werkvee is gegarandeerd met deze beslissing >;) Ik zie de rijken nu niet zo snel tig kinderen nemen, want die hebben wel geld voor anticonceptie....of anders is een vlucht naar Cali zo betaald

walgelijk :r

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:52

secricible schreef:
OS het in Amerika eigenlijk verboden je kind te vondeling te leggen?


Ja. Maar je kunt ze wel op bepaalde veilige plekken anoniem aangeven.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:46

Suliko schreef:
Marjo schreef:
In Missouri gaan ze verder dan abortus verbieden: https://vm.tiktok.com/ZMNroagxF/?k=1

Zoals zij het uitlegt, wordt het dragen van een spiraal ook grond voor vervolging, omdat dit de aanhechting van de zygote tegengaat...

Ik heb eerlijk gezegd geen fact-check gedaan, maar dit gaat toch helemaal niet meer om de abortus zelf? Zoals iemand in de reacties al aangeeft, willen ze gewoon dat vrouwen geen stemrecht meer hebben. Als je in Amerika veroordeeld wordt, verlies je namelijk je stemrecht :=


Ik ben even gaan googlen en voor zover ik het begrijp is dit (nog) niet gaande. Het lastige is alleen wel dat anticonceptie als een spiraal een vaag grijs gebied is. Stel het moment van conceptie wordt gezien als het moment dat ‘iets’ wat in de baarmoeder groeit rechten heeft, dan zou je een spiraal - wat in feite contraceptie is, het gaat namelijk geen conceptie tegen maar verbreekt het erna - als een vorm van abortus gezien kunnen worden.
Voor nu wordt dit nog niet zo gezien bij de spiraal, maar bijvoorbeeld al wel bij de plan B pil/morning after pil. Dus het kan zijn dat in de toekomst deze zogenaamde vormen van abortus worden doorgetrokken in Staten als Missouri die er zo extreem in zijn.

Dat is niet helemaal juist. Bij een koperspiraal vindt geen conceptie plaats, de afgifte van het koper heeft een verlammend effect op de zaadcellen. Het is een vrij hardnekkig fabel dat bij een koperspiraal bevruchting plaatsvindt. Het is dus wel degelijk anticonceptie.
Kan me dus bijna niet voorstellen dat dit verboden zou worden maar momenteel lijkt alles mogelijk daar…

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:28

Yaralisa schreef:
Dat is niet helemaal juist. Bij een koperspiraal vindt geen conceptie plaats, de afgifte van het koper heeft een verlammend effect op de zaadcellen. Het is een vrij hardnekkig fabel dat bij een koperspiraal bevruchting plaatsvindt. Het is dus wel degelijk anticonceptie.
Kan me dus bijna niet voorstellen dat dit verboden zou worden maar momenteel lijkt alles mogelijk daar…


Dat gaat overigens niet altijd goed....