Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:05

Marjo schreef:
Meerdere Staten hadden al wetgeving klaarliggen om abortus per direct te verbieden wanneer Roe v Wade zou vervallen. Niks misleidends aan.

Tuurlijk wel, want het laat 2 opties weg:
- goede beslissing maar abortus moet toegestaan blijven
- slechte beslissing maar abortus moet verboden worden

Misleidend dus want er zijn meer smaken dan de genoemde 2.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:09

enzino schreef:
Marjo schreef:
Meerdere Staten hadden al wetgeving klaarliggen om abortus per direct te verbieden wanneer Roe v Wade zou vervallen. Niks misleidends aan.

Tuurlijk wel, want het laat 2 opties weg:
- goede beslissing maar abortus moet toegestaan blijven
- slechte beslissing maar abortus moet verboden worden

Misleidend dus want er zijn meer smaken dan de genoemde 2.


Als jij daadwerkelijk valt om dit soort kleinigheden, dan begrijp je werkelijkwaar niet waar Roe v Wade voor staat en wat voor een enorme impact dit heeft op de vrouwen van de VS.

Hoe kun je ook, als man zijnde, begrijpen wat voor een impact dit heeft...

Het is niet misleidend want het een heeft het ander tot gevolg. Dat blijkt maar weer uit de berichtgeving die nu vanuit de Staten naar voren komt. Als je dat niet ziet of wilt zien, stel ik voor dat jij je eens gaat inlezen over vrouwenrechten en hoe belangrijk deze uitspraak is voor de vrouwen in de VS. Over gebrek aan kennis gesproken...

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:13

Ik vind het zo zo triest voor alle meiden en vrouwen die bewust de keuze maken voor abortus, omdat het dragen, de geboorte, of het opgroeien van een kind te zwaar weegt. Je zou maar verkracht zijn. Vroegtijdig weten dat je kind een zeer ernstige ziekte heeft. Jezelf ziek bent tijdens het zwanger zijn en je moet kiezen tussen jou of de baby. En dan in een staat wonen waar abortus verboden wordt/is. -O-
Rare htk-middeltjes, rare illegale praktijken, mentaal helemaal in een zwart gat vallen. De effecten zullen groot zijn -O-

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:21

IMANDRA schreef:
Amber_anne schreef:
Is deze wet in Nederland waterdicht of kan hier hetzelfde gebeuren


Wet weet ik niet, maar het politieke stelsel is anders. De politiek moet wel heel erg veranderen wil dat recht hier in gevaar komen.

Als we een regering met een meerderheid van bijv. CU, SGP, FVD krijgen dan moet je je wellicht zorgen maken. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, zeker gezien religie steeds meer daalt.

@Anjali: ik kan me best voorstellen dat iemand tegen abortus is. Daar kan je je mening over hebben. Maar vind je het een goed iets dat dit zo is teruggetrokken zonder dat er een goed stelsel voor in de plaats komt? Als je abortus verbied moeten moeders financiële, medische en mentale hulp krijgen. Gratis. Moet kinderopvang gratis worden. In het verlengde daarvan: onderwijs gratis. Adoptie makkelijker. Anticonceptie gratis, geen regulering op dingen als spiraaltjes (wat in de VS wel is). Condooms gratis. Goede voorlichting op seksueel gebied.

Als je er als vrouw niet voor kiest dan moet de regering die dat afdwingt imo de zorg dragen voor al die aspecten. Doe je dat niet dan ben je simpelweg pro-birth en niet pro-life. Want laten we eerlijk zijn: zodra je die baby eruit is wordt je keihard laten vallen in de VS. Want als je dán financiële hulp wil “heb je er zelf voor gekozen”, of “ben je een luie uitkeringstrekker”, of “moet je maar voor adoptie gaan” (waarbij ik het zo ironisch vind dat de vrijwel geen vrouwelijke pro-life protesteerders zélf een kind heeft geadopteerd maar wel menen dat adoptie de oplossing is).

En als je abortus dan verbiedt… in de VS willen Staten ook abortus in het geval van buitenbaarmoederlijke zwangerschap verbieden. Hell, heb zelfs een politicus zien praten over dat élke anticonceptie die een eitje niet aan laat hechten, verboden moet worden ‘want dat is abortus’. Die mannen die daar de regels bepalen weten geen kont af van hoe het allemaal werkt in het vrouwelijk lichaam.
Keur je dat goed? Want dat is wat nu gebeurt door de streep door Roe vs. Wade.

Overigens heeft de US ook een heel hoge maternal death rate vergeleken met andere westerse landen. Leuk vooruitzicht, dat :n

Kees van der Staaij van de SGP heeft wel adoptiekinderen.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:22

anjali schreef:
IMANDRA schreef:

Wet weet ik niet, maar het politieke stelsel is anders. De politiek moet wel heel erg veranderen wil dat recht hier in gevaar komen.

Als we een regering met een meerderheid van bijv. CU, SGP, FVD krijgen dan moet je je wellicht zorgen maken. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, zeker gezien religie steeds meer daalt.

@Anjali: ik kan me best voorstellen dat iemand tegen abortus is. Daar kan je je mening over hebben. Maar vind je het een goed iets dat dit zo is teruggetrokken zonder dat er een goed stelsel voor in de plaats komt? Als je abortus verbied moeten moeders financiële, medische en mentale hulp krijgen. Gratis. Moet kinderopvang gratis worden. In het verlengde daarvan: onderwijs gratis. Adoptie makkelijker. Anticonceptie gratis, geen regulering op dingen als spiraaltjes (wat in de VS wel is). Condooms gratis. Goede voorlichting op seksueel gebied.

Als je er als vrouw niet voor kiest dan moet de regering die dat afdwingt imo de zorg dragen voor al die aspecten. Doe je dat niet dan ben je simpelweg pro-birth en niet pro-life. Want laten we eerlijk zijn: zodra je die baby eruit is wordt je keihard laten vallen in de VS. Want als je dán financiële hulp wil “heb je er zelf voor gekozen”, of “ben je een luie uitkeringstrekker”, of “moet je maar voor adoptie gaan” (waarbij ik het zo ironisch vind dat de vrijwel geen vrouwelijke pro-life protesteerders zélf een kind heeft geadopteerd maar wel menen dat adoptie de oplossing is).

En als je abortus dan verbiedt… in de VS willen Staten ook abortus in het geval van buitenbaarmoederlijke zwangerschap verbieden. Hell, heb zelfs een politicus zien praten over dat élke anticonceptie die een eitje niet aan laat hechten, verboden moet worden ‘want dat is abortus’. Die mannen die daar de regels bepalen weten geen kont af van hoe het allemaal werkt in het vrouwelijk lichaam.
Keur je dat goed? Want dat is wat nu gebeurt door de streep door Roe vs. Wade.

Overigens heeft de US ook een heel hoge maternal death rate vergeleken met andere westerse landen. Leuk vooruitzicht, dat :n

Kees van der Staaij van de SGP heeft wel adoptiekinderen.


Dàt is je enige reactie hierop? Wauw. Top. Je kan èèn SGP'er noemen die adoptiekinderen heeft.

Het adoptieprobleem in de VS is opgelost hoor! /s

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 09:23

enzino schreef:
Marjo schreef:
Meerdere Staten hadden al wetgeving klaarliggen om abortus per direct te verbieden wanneer Roe v Wade zou vervallen. Niks misleidends aan.

Tuurlijk wel, want het laat 2 opties weg:
- goede beslissing maar abortus moet toegestaan blijven
- slechte beslissing maar abortus moet verboden worden

Misleidend dus want er zijn meer smaken dan de genoemde 2.


Nou als er een mod meeleest mag die van mij de poll aanpassen om deze twee toe te voegen.

De poll was gericht op oorzaak-gevolg, niet een juridische check van de letterlijke juridische situatie. Beetje flauw om het dan af te doen als gebrek aan kennis :roll:

@Anjali: dat is er één. Veel van de protesters bij klinieken in Amerika roepen het wel, maar doen het zelf niet. Dat daar uitzonderingen op zijn geloof ik zo. Kan je ook op de andere vragen ingaan? Ben benieuwd naar jouw visie daarop :)

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:24

Adoptie brengt hele andere problematiek met zich mee. Net als het Foster care systeem in Amerika.
Als mensen dat denken te zien als de oplossing dan hebben ze het ernstig mis.

Anjali (en andere tegenstanders) heb jij je wel eens verdiept in dit soort zaken?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:28

Er worden regelmatig meisjes zwanger van hun oom/vader etc. echt bizar natuurlijk dat je die zwangerschap zou willen afbreken :roll:

Of die meisjes die al een verrot leven hebben daar mentaal nog verder aan onderdoor gaan, lekker belangrijk…. Als ze erg gefrustreerd zijn kunnen ze altijd nog een schoolklas neerschieten, dat is geen probleem.

Valt er niemand over het feit dat de EU toestaat dat meerdere leden een abortus verbod heeft?

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:34

Sizzle schreef:
Er worden regelmatig meisjes zwanger van hun oom/vader etc. echt bizar natuurlijk dat je die zwangerschap zou willen afbreken :roll:

Of die meisjes die al een verrot leven hebben daar mentaal nog verder aan onderdoor gaan, lekker belangrijk…. Als ze erg gefrustreerd zijn kunnen ze altijd nog een schoolklas neerschieten, dat is geen probleem.

Valt er niemand over het feit dat de EU toestaat dat meerdere leden een abortus verbod heeft?


Jazeker. Dat vind ik ook belachelijk. Maar meerdere ontwikkelingen van de laatste tijd maken duidelijk dat de EU alleen maar economische belangen heeft en verder weinig nut heeft voor mensen- of dierenrechten. Het maakt dat ik steeds minder achter de EU sta. Echter, daar gaat dit topic momenteel niet over dus laten we niet te veel offtopic gaan.


Over het eerste deel van je bericht kwam ik een pakkende meme tegen:

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:38

5 mensen die het met de beslissing eens zijn. Ik ben oprecht heel benieuwd naar hun visie.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 09:40

Sizzle schreef:
Er worden regelmatig meisjes zwanger van hun oom/vader etc. echt bizar natuurlijk dat je die zwangerschap zou willen afbreken :roll:

Of die meisjes die al een verrot leven hebben daar mentaal nog verder aan onderdoor gaan, lekker belangrijk…. Als ze erg gefrustreerd zijn kunnen ze altijd nog een schoolklas neerschieten, dat is geen probleem.

Valt er niemand over het feit dat de EU toestaat dat meerdere leden een abortus verbod heeft?


Zeker val ik daarover. Maar in Amerika had men het recht en dat is nu ontnomen. Daar gaat het topic over :j. Al zou ik de situatie in Europese landen ook goed vinden om te bespreken, imo.

Maar ik zou het goed vinden als de EU daar regelgeving op zou maken zodat vrouwen overal toegang hebben tot de juiste middelen, of dat nou sociaal vangnet is of abortus (maar ik zie dit niet gebeuren). Liefst gewoon toegang tot abortus in combinatie met een goed sociaal vangnet natuurlijk.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 09:41


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:44

Amber_anne schreef:
Adoptie brengt hele andere problematiek met zich mee. Net als het Foster care systeem in Amerika.
Als mensen dat denken te zien als de oplossing dan hebben ze het ernstig mis.

Anjali (en andere tegenstanders) heb jij je wel eens verdiept in dit soort zaken?

In Amerika mag je toch wel betaald draagmoederschap uitvoeren en een ongewenste baby verkopen?
Niet dat dat wenselijk is als alternatief voor abortus natuurlijk want als je geen bevalling wil moet je op tijd van die zwangerschap af kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:44

Sizzle schreef:
Er worden regelmatig meisjes zwanger van hun oom/vader etc. echt bizar natuurlijk dat je die zwangerschap zou willen afbreken :roll:

Of die meisjes die al een verrot leven hebben daar mentaal nog verder aan onderdoor gaan, lekker belangrijk…. Als ze erg gefrustreerd zijn kunnen ze altijd nog een schoolklas neerschieten, dat is geen probleem.

Valt er niemand over het feit dat de EU toestaat dat meerdere leden een abortus verbod heeft?

Er is simpelweg geen overkoepelende Europese wetgeving dat recht op abortus regelt. Dat zou wel hoog op de agenda mogen staan, tbh.

In de meerderheid van de Europese landen is abortus wel toegestaan. Het is wel naïef om te denken dat het daarmee ook goed geregeld is in die landen, dat is dus niet zo :\.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:46

IMANDRA schreef:
Amber_anne schreef:
Is deze wet in Nederland waterdicht of kan hier hetzelfde gebeuren


Wet weet ik niet, maar het politieke stelsel is anders. De politiek moet wel heel erg veranderen wil dat recht hier in gevaar komen.

Als we een regering met een meerderheid van bijv. CU, SGP, FVD krijgen dan moet je je wellicht zorgen maken. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, zeker gezien religie steeds meer daalt.
En gelukkig is, ter aanvulling, de scheiding der machten hier beter geregeld dan in de VS, waar de rechtspraak en alles wat daarbij hoort, verweven is met de politiek. De VS heeft uiteraard ook een ander rechtssysteem dat minder gecodificeerd is, maar meer gestoeld is op jurisprudentie.

Geen enkele wet is in steen gebeiteld, zelfs de grondwet niet, maar er is hier wel wat meer voor nodig om dit soort grote veranderingen door te voeren dan in de VS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:49

IMANDRA schreef:
De poll was gericht op oorzaak-gevolg, niet een juridische check van de letterlijke juridische situatie. Beetje flauw om het dan af te doen als gebrek aan kennis

Er lijken een hoop mensen te zijn die niet goed begrijpen wat de rol van het Hooggerechtshof is, jouw poll maakt dat niet beter, eerder slechter. Niet flauw dus in mijn ogen.


Sizzle schreef:
Valt er niemand over het feit dat de EU toestaat dat meerdere leden een abortus verbod heeft?

Interessante vraag. Draai het eens om. Stel dat de EU een anti-abortus meerderheid zou hebben en zo NL wil dwingen abortus ook hier af te schaffen. Ben je dan voor of tegen meer bevoegdheden voor de EU?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:54

Dat is wel erg hypothetisch en ook onwaarschijnlijk, (nog ervan afgezien dat ik niet in de EU woon).
In Zwitserland is het overigens ook niet zo liberaal als in NL als het gaat om abortus zonder opgaaf van reden na 3 maanden. Of daar ook op gehandhaaft wordt weet ik niet, immers is er al snel een reden.

In de EU is het eerder omgekeerd dan in de US, de EU kan het niet veel schelen of individuele landen de vrouw ondergeschikt maken maar reguleren doen ze het niet.
Alhoewel ik niet vies ben van hypothetische „wat-als“ discussies is dat hier echt te ver off-topic.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 25-06-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 10:00

Je realiseert je dat er daar op dit moment een tegenstelling zit tussen de bedoelde rol en de uitvoering daarvan?

Politiek zou niet uit moeten maken. Het zou puur en alleen op regelgeving beoordeeld moeten worden. Dat gebeurt niet.

Ik snap je punt mbt de EU, maar het toestaan van abortus daar gééf je de bevolking meer rechten mee. Bij het verbieden haal je er weg. Je haalt de vrijheid om te kiezen namelijk weg, want bij pro-abortus heb je alle recht om níét voor abortus te kiezen. Vind ik wel een belangrijke distinctie.

Dan kan je nog discussiëren over dat de EU zo het recht bij landen weghaalt om over die kwestie te beslissen, maar dat is op meerdere onderwerpen zo dus daar val ik persoonlijk niet zo over. De context en redenering is daarbij natuurlijk wel belangrijk (met welke reden haalt de EU dat recht bij landen weg, waarop is dat gebaseerd). Dus in extremis zou ik het afkeuren als de EU die macht gebruikt om iedereen een rood hoedje te laten dragen, bijvoorbeeld. Daar is geen goede onderbouwing voor. Terwijl die we wel is voor pro-keuze. Maar dan komen we al snel in theoretische, niet-realistische situaties qua voorbeelden.

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:18

Ik vind de ‘pro-life’ beweging in Amerika verre van pro life. Ze zijn tegen abortus in alle gevallen, in een land waar geen zwangerschapsverlof, algemeen ziektekostenverzekering en fatsoenlijk adoptie- en pleegzorgsysteem is. Ook is kinderopvang onbetaalbaar. Hoe pro-life ben je als je kinderen (met een beperking) zonder betaalbare zorg laat opgroeien, of jonge meiden na een fout zonder baan met hun baby op straat laat leven, ze hebben immers geen geld voor verlof, een huis of kinderopvang.

Ik ben zelf zwanger nu, stel mijn kind was niet levensvatbaar door een genetische afwijking, dan zou ik haar in Amerika tot 40 weken moeten dragen, en moeten bevallen van een kind dat elk moment kan overlijden. Jemig wat zou ik daar enorm depressief van worden, want zoiets weet je vaak rondom de NIPT van 12 weken al.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:23

inderdaad Sannens. En dat wil je het kindje toch ook niet aandoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:02

IMANDRA schreef:
Je realiseert je dat er daar op dit moment een tegenstelling zit tussen de bedoelde rol en de uitvoering daarvan?

Politiek zou niet uit moeten maken. Het zou puur en alleen op regelgeving beoordeeld moeten worden. Dat gebeurt niet.

Dat lijkt me een verkiezingspunt van de Democraten, geen feit. De ene helft van het land ziet het als de correcte uitvoering van de rol van de SC, de andere helft is het niet met de beslissing eens en maakt er een politiek punt van om bij de midterms nog enige kans te maken.

IMANDRA schreef:
Ik snap je punt mbt de EU, maar het toestaan van abortus daar gééf je de bevolking meer rechten mee. Bij het verbieden haal je er weg. Je haalt de vrijheid om te kiezen namelijk weg, want bij pro-abortus heb je alle recht om níét voor abortus te kiezen. Vind ik wel een belangrijke distinctie.

Het punt is echter dat de rechten gebaseerd waren op Roe vs Wade en dit is nu ongedaan gemaakt. Die rechten waren dus, op basis van de huidige herziene uitspraak, onterecht gegeven. Het is dan niet zozeer het afpakken van rechten maar het onterecht toewijzen van rechten, die nooit gegeven hadden mogen worden, herstellen.

Bovendien zou je kunnen stellen dat een verbod op abortus meer rechten geeft aan een ongeboren kind. De vrouw kan in de meeste gevallen nog altijd bepalen een zwangerschap te voorkomen en nu gééf je de ongeboren bevolking meer rechten.

IMANDRA schreef:
Dan kan je nog discussiëren over dat de EU zo het recht bij landen weghaalt om over die kwestie te beslissen, maar dat is op meerdere onderwerpen zo dus daar val ik persoonlijk niet zo over. De context en redenering is daarbij natuurlijk wel belangrijk (met welke reden haalt de EU dat recht bij landen weg, waarop is dat gebaseerd). Dus in extremis zou ik het afkeuren als de EU die macht gebruikt om iedereen een rood hoedje te laten dragen, bijvoorbeeld. Daar is geen goede onderbouwing voor. Terwijl die we wel is voor pro-keuze. Maar dan komen we al snel in theoretische, niet-realistische situaties qua voorbeelden.

Zelf vind ik het een mooie situatie waar er een systeem is waar volksvertegenwoordigers standpunten innemen en vervolgens de bevolking mag stemmen wie ze willen als vertegenwoordiger; een democratie. Dat prefereer ik boven een situatie waar een groepje ongekozen mensen alle andere mensen regels en wetten op gaan leggen, laat het de top van de EU zijn of een Supreme Court. Indien de EU dit soort dingen altijd af zou dwingen dan was het liberale Nederland mogelijk al jaren terug op de vingers getikt met ons wiet gedoogbeleid, onze homorechten en onze abortusregels. Het is moeilijk voorop te lopen met een kleine bevolking waar de meeste stemmen dan zouden gelden binnen de EU.

Of iets een "goede onderbouwing" heeft lijkt me erg subjectief.



Overigens ben ik pro-abortus en wil mensen erop wijzen dat abortus ook nog toestaan is in het derde trimester in 7 Amerikaanse staten. In vergelijking met die staten leven we in NL ook nog ver terug in de tijd met die arbitraire regel van 22-24 weken die vooral vrouwen in de moeilijkste posities raken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:06

Hoe kun je iets dat geen rechtspersoon is, rechten geven?

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:07

_San87_ schreef:
Hoe kun je iets dat geen rechtspersoon is, rechten geven?


Een dood, ongeboren kind heeft met deze wetgeving meer rechten dan het meisje of de vrouw die het draagt |o

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:27

Marjo schreef:
_San87_ schreef:
Hoe kun je iets dat geen rechtspersoon is, rechten geven?


Een dood, ongeboren kind heeft met deze wetgeving meer rechten dan het meisje of de vrouw die het draagt |o


Als vrouw zijnde heb je meer rechten als je dood bent. Je organen mogen bijvoorbeeld niet zonder toestemming voorafgaand aan je dood er uit gehaald worden.

Volgensmij hebben merries zelfs meer rechten, in het geval van tweedracht wordt er ook vaak een verwijderd.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:34

Cayenne schreef:
5 mensen die het met de beslissing eens zijn. Ik ben oprecht heel benieuwd naar hun visie.


Mijn probleem is niet dat mensen pro live zijn of tegen abortus. Iedereen heeft het recht om een abortus niet of wel te laten doen. Mijn probleem dat ik heb zit hem in twee zaken:
1. De arrogantie dat er mensen zijn die voor anderen gaan beslissen dat zij iets niet mogen vanwege hun overtuiging;
2. Zelfs als je tegen abortus bent, is het niet nodig om te vinden dat abortus dus weer in het strafrecht gaat. Dus een misdrijf is. Want daar praten we hier over. Laat de abortus uit het strafrecht, en laat iedereen voor zichzelf bepalen wat hij of zij wel of niet wil doen zelf in die situatie.

Dus dat Anjali en 4 mensen tegen abortus zijn vind ik echt dikke vette prima. Maar dat zij tegen legalisering zijn van deze handeling (het is nl een fabel dat er minder abortussen zullen komen, waarschijnlijk zelfs meer, maar dan clandestien en met meer risico voor de moeder) en dus vinden dat hun overtuiging ZO VERHEVEN is boven alle mensen, dat vind ik echt totaal onacceptabel.

Er gaat erg veel ellende voortkomen uit de afschaffing van het recht op abortus in die staten die hiertoe zullen overgaan. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het zelf beschikkingsrecht voor vrouwen een recht waar we zo vreselijk hard voor gevochten hebben wordt door een stel mannen en een enkele vrouw zo met een pennenstreek geschrapt |(