Rekeningrijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Rekeningrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 13:17

Edit: Titel aangepast, maar niet door mij.

En nu is de tekst kennelijk ook weg.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-06-22 13:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:19

Kan niet lezen zonder abonnement

Heb trouwens getemd op deze onbehoorlijke topic titel.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:24

Ik kan het artikel niet lezen.

Daarnaast gaat het niet alleen over dieselrijders hoor. Gaat over alle auto's.
En als wel, zou ik dat trouwens gewoon terecht vinden.


Maar wat ik er nu van opmaak vind ik het geen geweldig plan... Voor elke kilometer betalen?! Dat vind ik echt veel te ver gaan.

Wat willen ze nou?
Niet overal kan je komen met het openbaar vervoer.
Wat als je met spoed je paard naar een kliniek moet brengen die echt ver is? Dat gaat echt zoveel geld kosten... En dierenartsen, niet elke dierenarts gaat voor iemand zoveel extra kosten maken.

Edit: Ook getemd voor de titel.
Laatst bijgewerkt door Appeltje_1 op 30-06-22 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:25

Lekker suggestieve titel :')

Voor zover ik uit de eerste paar zinnen kan opmaken is er nog niet eens een plan en dat 'straks' is over 9 jaar (minstens). Dus ik zou een keer in- en uitademen en niet boos gaan zitten doen voordat er ook maar iets concreets bekend is.

En er bestaat ook nog zoiets als de fiets en het OV. Ik vind je voorbeelden van 'wat allemaal niet meer kan' daarom ook een beetje overtrokken, want als je wilt is er zonder auto ook best wel wat mogelijk.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:26

Nee verlaging wegenbelasting en de gebruiker betaald.
Prima idee.
Onze wegen ,zijn echt heel goed onderhouden en dat kost gewoon veel geld..

Ga eens kijken in landen waar je niets bijna betaald, daar rij je je auto gewoon kapot op dewegen.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:28

Foaly schreef:
Lekker suggestieve titel :')

Voor zover ik uit de eerste paar zinnen kan opmaken is er nog niet eens een plan en dat 'straks' is over 9 jaar (minstens). Dus ik zou een keer in- en uitademen en niet boos gaan zitten doen voordat er ook maar iets concreets bekend is.

En er bestaat ook nog zoiets als de fiets en het OV. Ik vind je voorbeelden van 'wat allemaal niet meer kan' daarom ook een beetje overtrokken, want als je wilt is er zonder auto ook best wel wat mogelijk.


Wij hebben overigens geen auto, af en toe een huur auto. Maar idd, je komt heel ver zonder auto. En wij zitten echt niet constant in onze eigen stad hoor. Als ik naar de paarden ga zit ik een uur in de tram. Sommige mensen willen dit absoluut niet doen, maar ja, dan moet je niet zeuren als je het niet met de auto mag doen.

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:28

Het meest eerlijke systeem is om het bij de brandstof op te tellen, dan betaal je werkelijk voor dat wat je gereden hebt, rij je weinig dan is dat minder dan diegene die veel rijdt. Ik mag hopen dat er dan wel wat met de wegenbelasting wordt gedaan want dan is het echt dubbelop anders. Persoonlijk ben ik er niet blij mee. Wij rijden bedrijfsmatig al ruim een ton per jaar per auto. Dat wordt kassa, waar ga je dat verhalen? Bij de klant? Die ziet je al aankomen....

DuoPenotti

Berichten: 29768
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:29

https://www.ad.nl/auto/automobilisten-m ... ~aaa7dcdf/

Dit is wel leesbaar

Ik ben vooral benieuwd hoe ze de vernieuwde wegenbelasting gaan doen.

Maar ben niet tegen dat de meeste rijder ook het meeste betaald.
Ook al is dat met de belasting op de brandstof nu ook al zo.

Maar nu komt de electridche auto ook aan de beurt. Wel zo eerlijk.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:32

Echwel schreef:
Nee verlaging wegenbelasting en de gebruiker betaald.
Prima idee.
Onze wegen ,zijn echt heel goed onderhouden en dat kost gewoon veel geld..

Ga eens kijken in landen waar je niets bijna betaald, daar rij je je auto gewoon kapot op dewegen.


Maar we weten allemaal dat onze Nederlandse regering echt niet de wegenbelasting/houderschapsbelasting gaat verlagen, daar geven ze wel een andere naam aan. Waardoor je dus extra kwijt gaat zijn... Plus we betalen toch ook al extra accijns op de brandstof voor onderhoud op wegen? Het is allemaal beetje erg veel en en en aan het worden.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Rekeningrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:39

Ben ik even blij dat ik een leaseauto heb...

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rekeningrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:58

Ik vind het geweldig, hoe eerder hoe beter! Rekeningrijden is de meest eerlijke manier om belasting te heffen op autorijden.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:03

Betalen per gereden kilometer ipv het wegenbelastingsysteem zoals we dat nu hebben zoals in dit artikel vind ik wel een goeie.
Als het maar niet bovenop de wegenbelasting en btw/accijns op brandstoffen en elektra komt.
Want dan gaat straks niemand meer nog een auto kunnen betalen.

Roodvos

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:05

Foaly schreef:
Lekker suggestieve titel :')

Voor zover ik uit de eerste paar zinnen kan opmaken is er nog niet eens een plan en dat 'straks' is over 9 jaar (minstens). Dus ik zou een keer in- en uitademen en niet boos gaan zitten doen voordat er ook maar iets concreets bekend is.

En er bestaat ook nog zoiets als de fiets en het OV. Ik vind je voorbeelden van 'wat allemaal niet meer kan' daarom ook een beetje overtrokken, want als je wilt is er zonder auto ook best wel wat mogelijk.
Ja, jij woont in Den Haag. Waar op iedere hoek een supermarkt zit en je iedere 5-10 minuten een bus of tram hebt. Als je in De Paauwen, Gammelke of Driewegen woont ziet het OV er wel iets anders uit. Je kan zomaar 2-3 uur onderweg te zijn over een stukje van 15-20 km. En als je dat om bijvoorbeeld je gezondheid niet kan fietsen en ook nog op tijd op je werk moet zijn zit je wel aan een auto vast.

Appeltje_1 schreef:
Wij hebben overigens geen auto, af en toe een huur auto. Maar idd, je komt heel ver zonder auto. En wij zitten echt niet constant in onze eigen stad hoor. Als ik naar de paarden ga zit ik een uur in de tram. Sommige mensen willen dit absoluut niet doen, maar ja, dan moet je niet zeuren als je het niet met de auto mag doen.
Idem voor jou. Prima dat jij een uur in de tram wil zitten naar je paard. Geen idee of ik dat zou willen, hier rijdt geen tram....
Mijn paard staat 8 km verderop. Dat is prima te fietsen, met de e-bike in ca. 20 min. maar dat is met alle zooi die soms (vaak) mee moet niet altijd handig. Met het OV is het op zijn snelst 45 minuten, en dat is inclusief 3 km lopen :') .
Er is ook een optie die er een uur over doet en dan hoef ik maar 1,5 km te lopen. En tot slot een optie die er bijna 2 uur over doet, inclusief 3,5 km lopen :') . Topverbinding :') .
Ik ga trouwens meestal vanaf mijn werk, het ligt op de route. Mijn werk is ca. 14 km. Daar ben ik met het OV op zijn snelst in ruim 1,5 uur, inclusief 2,5 km lopen. Dan zit het mee. Als het tegenzit duurt het bijna 3 uur.
En dan willen ze mensen uit de auto hebben.......

Ik ben op zich niet tegen rekeningrijden, maar dan moet er wel:
a) wegenbelasting verdwijnt volledig
b) GOED, frequent (minimaal iedere 20 min ipv 1x per uur) en betaalbaar OV voor iedereen dat qua tijd concurrerend is met minimaal zoiets als e-bike of e-scooter.

Tolwegen en vignetten in het buitenland moet je nu ook al betalen terwijl je in NL ook wegenbelasting betaald, dus dat vind ik niet echt een argument eerlijk gezegd.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:07

Dat snap ik hoor Roodvos! Maar wat ik bedoel is dat je niet hopeloos ben zonder auto, neem ik aan dan. Of zie jij dat anders?
Gewoon benieuwd hoor.

Edit: de hele Op is nu weg :+
Dan heeft discussie weinig nut meer. Nu is er geen bron om over te discusseren.

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Rekeningrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:14

Ik kan de op niet meer lezen maar ik ben niet voor rekeningrijden. Hier in het noordoosten moet je meer km's maken om ergens te komen en ligt niet alles om de hoek. Ook met het OV zijn veel plekken in dorpjes veel minder makkelijk bereikbaar. Wij maken misschien meer gebruik van de wegen maar staan niet dagelijks in files die niet bepaald milieuvriendelijk zijn en onze reistijd zal vergelijkbaar zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Rekeningrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:16

Ik plaats hier een slotje omdat de OP weg is.