Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoukjeV

Berichten: 352
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 12:38

Ik kwam dit tegen op Facebook.

Zijn er hier mensen die er mee te maken krijgen?


Afbeelding

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:40

Dat wordt in de ander topics toch al aangegeven?
Iedereen die ook maar iets op het platteland heeft en wilt, moet zich eigenlijk laten horen. Dit gaat verder dan enkel de veehouderij. Ook paarden, lama's, hobby geiten/schapen etc.

Ann

Berichten: 13315
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:41


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:55

Mensen zijn gewoon naief. Die denken: ach ik heb maar 1 paard, dus mij raakt het niet.

Maar als je paard op pensioen staat maakt dat geen moer uit. Heb je ze aan huis zul je vergunningen moeten kopen.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:59

Of misschien omdat paardenmensen snappen dat er iets moet veranderen en meer geven om natuurbehoud dan boeren.
Ik woon op het platteland maar ik ben absoluut voor extra maatregelen.

Anoniem

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:20

Ach dat hele stikstofbeleid draait maar om 1 ding, landje pik….
Kunnen ze lekker blijven bouwen >;)

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:28

8nnemiek schreef:
Of misschien omdat paardenmensen snappen dat er iets moet veranderen en meer geven om natuurbehoud dan boeren.
Ik woon op het platteland maar ik ben absoluut voor extra maatregelen.


Dat is echt heel krom door de bocht.



Er zijn een hoop mensen met eigen paarden aan huis, en deze zijn ook betroffen.
Het gaat om iedere stikstofuitstoot in een gebied.

Het natuur beheer hier zet overigens gewoon meer vee in haar beheersgebied, dus of het nu echt enkel en alleen natuurbehoud is.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:30

8nnemiek schreef:
Of misschien omdat paardenmensen snappen dat er iets moet veranderen en meer geven om natuurbehoud dan boeren.
Ik woon op het platteland maar ik ben absoluut voor extra maatregelen.


Gaan we dan ook een fok beleid voor mensen houden? :) Ik ben tegen al die krijsende koters maar helaas komen daar ook geen maatregelen voor. Zonder alle gekheid op een stokje
We zijn in NL al het beste jongetje van de klas, zijn er dan niet veel grotere landen in de EU die veel meer kunnen doen als wij in NL? Er gaan miljoenen vliegtuig vluchten uit ons kleine landje met toeristen, dat kan toch ook anders?
Denk dat er hier te radicaal in 1 sector gesneden word zonder goed na te denken.

Kabayo

Berichten: 14053
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:30

8nnemiek schreef:
Of misschien omdat paardenmensen snappen dat er iets moet veranderen en meer geven om natuurbehoud dan boeren.
Ik woon op het platteland maar ik ben absoluut voor extra maatregelen.

De grap. Natuurbehoud :+
Die stikstofmaatregelen zijn er (onder andere) om te kunnen bouwen. Welke natuur? De kleine tuintjes die die huizen zullen hebben?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-07-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:31

Dit is zeker al bekend, ik hoorde van onze stalhouder dat wij 70% moeten inkrimpen, omdat we tegen natura2000 gebied aan zitten. Alles daar omheen moet met 50% inkrimpen. Dat wordt veel paardenvlees op die manier, denk ik... Niet te doen. Waar moet je dan heen?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:32

Als 1 hondendrol in zo'n natuurgebied al genoeg is om over de norm heen te gaan, dan zouden we heel Nederland moeten ontruimen van zowel vee, huisdieren als mensen om aan de norm te voldoen. En dan lopen we nog vast op die 40% v dat van buiten de landsgrenzen komt of via zee naar de eilanden waait...
Fossiel uitfaseren zeker, dieren gewoon buiten kunnen laten lopen ook goed, maar draaien om maar meer mensen op een vast aantal km2 te kunnen laten wonen? Dat gaat stomweg niet passen.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:36

8nnemiek schreef:
Of misschien omdat paardenmensen snappen dat er iets moet veranderen en meer geven om natuurbehoud dan boeren.
Ik woon op het platteland maar ik ben absoluut voor extra maatregelen.




Ik wil echt niet banketstaaf doen, maar weet jij wat de boeren allemaal doen? en ook voor natuurbehoud!!

En je woont op het platteland, super fijn.. maar met de extra maatregelen waar jij voor bent woon jij straks niet meer op het platteland want ze bouwen alles vol met huizen :')

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:42

tirzasarah10 schreef:
Gaan we dan ook een fok beleid voor mensen houden? :) Ik ben tegen al die krijsende koters maar helaas komen daar ook geen maatregelen voor. Zonder alle gekheid op een stokje
We zijn in NL al het beste jongetje van de klas, zijn er dan niet veel grotere landen in de EU die veel meer kunnen doen als wij in NL? Er gaan miljoenen vliegtuig vluchten uit ons kleine landje met toeristen, dat kan toch ook anders?
Denk dat er hier te radicaal in 1 sector gesneden word zonder goed na te denken.

Uiteraard moet er veel meer veranderen. Ik vind het ook jammer dat het kabinet niet eens flink in het aantal vluchten gaat snijden. En inderdaad stoppen met overbevolking in de hand werken via kindertoeslagen en moeilijk doen met sterilisatie enz..
Maar het is ook bizar dat wij in ons kleine landje zo enorm veel vlees exporteren. Als we als land terug willen naar meer kringlooplandbouw en meer zelfvoorzienend worden dan moet er veel vee weg helaas. Het kabinet had daar niet zo lang omheen moeten draaien, dat is al tientallen jaren bekend.. En nu moeten ze ineens zwaardere maatregelen nemen terwijl ze dat ook in stapjes hadden kunnen doen.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:46

Als je op boerenbunder.nl kijken en je adres intypt kun je precies zien of je moet reduceren of niet. Daar staan ook zat paarden bedrijven tussen

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:50

jitskenienke schreef:
Ik wil echt niet banketstaaf doen, maar weet jij wat de boeren allemaal doen? en ook voor natuurbehoud!!

En je woont op het platteland, super fijn.. maar met de extra maatregelen waar jij voor bent woon jij straks niet meer op het platteland want ze bouwen alles vol met huizen :')

Tuurlijk zijn er ook heel veel goede boeren die volop hun best doen om er onder de moeilijke omstandigheden het beste van te maken.. Maar het is toch niet normaal hoe industrieel de veeteelt geworden is? Gemiddeld 3400 varkens per bedrijf 8)7 En gemiddeld 40.000 kippen per bedrijf.. Ik vind dat walgelijk :=
Gooi die prijzen voor vlees omhoog en het aantal dieren per bedrijf flink omlaag.. win-win.

Ik maak me echt niet druk over het bouwen van extra huizen. Zo'n 15% van Nederland is bebouwd. De rest is vooral landbouw en een klein beetje natuur. Minder vee = heel veel minder ruimte nodig voor landbouw en dus meer ruimte voor huizen en nog eens nieuwe ruimte voor natuur.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-07-22 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:51

Denk zeker dat mensen op pension helemaal de regels niet volgen en totaal geen idee hebben dat stikstof ook de paarden kan raken.
Het UBN is niet voor niets ook voor paarden nu verplicht.

En als er dan ook nog regels komen voor x aantal paarden per hectare, dan gaan er veel paarden bedrijven maar ook particulieren problemen krijgen.

En de grond verkocht voor "natuur" huizen, industrie, zonnevelden. Dus minder hooi land...ga maar eens bedenken wat een fijn pakje hooi gaat kosten


Maar alles voor het milieu toch...

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:58

[/quote]
Tuurlijk zijn er ook heel veel goede boeren die volop hun best doen om er onder de moeilijke omstandigheden het beste van te maken.. Maar het is toch niet normaal hoe industrieel de veeteelt geworden is? Gemiddeld 3400 varkens per bedrijf 8)7 En gemiddeld 40.000 kippen per bedrijf.. Ik vind dat walgelijk :=
Gooi die prijzen voor vlees omhoog en het aantal dieren per bedrijf flink omlaag.. win-win.

Ik maak me echt niet druk over het bouwen van extra huizen. Zo'n 15% van Nederland is bebouwd. De rest is vooral landbouw en een klein beetje natuur. Minder vee = heel veel minder ruimte nodig voor landbouw en dus meer ruimte voor huizen en nog eens nieuwe ruimte voor natuur.[/quote]

Ik ben het met je eens dat de grote 'fabrieken' met varkens en kippen ook mogen halveren. maar de wat kleinere boeren zijn helaas de pineut. de grote fabrieken die houden het wel vol en blijven bestaan..

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:02

Romy1234 schreef:
Ach dat hele stikstofbeleid draait maar om 1 ding, landje pik….
Kunnen ze lekker blijven bouwen >;)

Sprookjes.

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:03

Maar die kip of dat varken heeft daar helemaal geen benul van dat die stal groot is.
Het is niet zo dat die daarom minder plaatst heeft.
Dus voor de dieren snap ik de weerstand niet.

In totaal zijn er al jaar op jaar minder dieren.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:06

Citaat:
Als we als land terug willen naar meer kringlooplandbouw en meer zelfvoorzienend worden dan moet er veel vee weg helaas.


De plannen die er liggen (WEF agenda 2030 en is helaas geen complottheorie!) zijn helemaal niet bedoeld om meer kringlooplandbouw te voorzien of meer zelfvoorzienend te worden. Als dat zo was dan zou er niet zo worden ingezet op onteigenen, maar op manieren om die kringlooplandbouw te verbeteren en op te zetten waar mogelijk. Ook wil men helemaal niet dat we zelfvoorzienend zijn. Food Hubs (check Foodvalley) zorgen straks voor de verdeling van voedsel (na creëren van voedselschaarste), maar dat is niet het voedsel wat je zou moeten willen consumeren (GMO voer, lab gekweekt vlees, insecten, voedsel vol chemische toevoegingen). Zelfs het hebben van een eigen moestuin zal straks ter discussie staan.

20 miljoen immigranten zijn hier straks welkom (check Tristatecity). Dan weet je precies waar de stikstofhoax over gaat. Grond dus, voor woningbouw. Maar die woningen zijn dus niet voor de NL bevolking, of onze kinderen/kleinkinderen (denk eens na, 20!! miljoen erbij hier)

En ja, dit gaat ons paardenhouders/liefhebbers ook raken.
Tenzij we nu onze ogen allemaal openen en de ware bedoelingen (hoe slecht ook) onder ogen zien en actie ondernemen.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:10

Horseloverl schreef:
Als je op boerenbunder.nl kijken en je adres intypt kun je precies zien of je moet reduceren of niet. Daar staan ook zat paarden bedrijven tussen


ik zal wel :o? zijn maar hoe zie je dat nou precies?

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:12

Ibbel schreef:
Voor de mensen die denken dat paarden dezelfde uitstoot geven als koeien:

Koeien moeten eiwitrijk eten om 20-30 liter melk per dag te produceren. Paarden eten meestal redelijk eiwitarm = minder stikstofuitstoot
Koeien staan grotendeel in stallen: mest mengt met urine -> chemische reactie maakt NH3 vrij = stikstofuitstoot.
Koeien worden intensiever gehouden dan paarden. Stallen met honderden paarden zijn een uitzondering = minder uitstoot.

Oftewel: NH3 uitstoot bij paarden is een stuk minder groot probleem dan bij koeien.
(De uitstoot van varkens en kippen is trouwens ook minder dan van koeien)


Belangrijk verschil.
(De gemiddelde koe geeft nadat ze daadwerkelijk melk is gaan geven vaak meer dan de genoemde 20 - 30 liter.)

(Belangrijk in de hektiek van 'ze zijn tegen ons' 'stad versus platteland', etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-07-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:13

Wij wonen mooi op de rand van een klein dorp aan een meer. Het meer staat als natuurnetwerk Nederland.
Echter achter en rechts ons is het gebied: 47% transitie gebied.
Links naast ons een dijk dat is weer >95% natura2000
Maar de laatste tijd is dit allemaal vol gezet met van die mega windmolens, gebieden met zonnepanelen.

Een klein stukje verderop is:
Dat is nu 12% gebied. Raar want hier zitten juist bedrijven als: tuinders/glasbouw, en de bekende vervuilende HVC, Google, Microsoft.

Jammer dat de gebieden van Amsterdam, Schiphol, Tata Steel, Rotterdam allemaal grijs zijn, zonder opgelegd reduceren. Tenminste daar wordt niets over opgegeven.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:15

Sandra_H schreef:
Horseloverl schreef:
Als je op boerenbunder.nl kijken en je adres intypt kun je precies zien of je moet reduceren of niet. Daar staan ook zat paarden bedrijven tussen


ik zal wel :o? zijn maar hoe zie je dat nou precies?

Naast het logo pro staat een rij met pictogrammen, degene naast pro aanklikken.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:18

kiki1976 schreef:
Jammer dat de gebieden van Amsterdam, Schiphol, Tata Steel, Rotterdam allemaal grijs zijn, zonder opgelegd reduceren. Tenminste daar wordt niets over opgegeven.

Ja, de inmiddels beruchte kaart van het ministerie van Landbouw.

Reken maar dat de rest ook moet reduceren.
Tata heeft plannen - en ik ben nog steeds stomverbaasd dat een rechts kabinet Schiphol een paar strobreedtes in de weg heeft gelegd.

In het najaar schijnen er meer reducties mbt de industrie te komen.