Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:49

Ach ja… Telegraaf…

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:58

Ok, serieuze vraag want ik vind geen duidelijke uitleg via Google: bij mijn wei staat 47% transitiegebied (paars) maar wat betekent dat eigenlijk? Dat er 47% minder stikstof mag worden uitgestoten? Maar waarom heet het dan transitiegebied? :o

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:05

8nnemiek schreef:
Akkerbouwers en dus loonbedrijven en agrarisch gerelateerde bedrijven hebben niks te vrezen. Een akkerbouwer stoot nauwelijks stikstof uit in vergelijking tot een veeteelt bedrijf.
85% van ons in Nederland geproduceerd vlees is voor de export, dus je hoeft écht niet bang te zijn voor import vlees.


Ik weet niet hoeveel vlees we exporteren, ik zit in de zuivel. Dus ik heb het even opgezocht... Want ik werd even getriggerd door deze quote van jou 8nnemiek...

Nu ga ik mezelf even quoten uit een ander topic over dit onderwerp:
Janine1990 schreef:
https://www.animalrights.nl/plant-power ... veganisten
Hier staat te lezen dat slechts 6% van de sojateelt gebruikt wordt voor sojaproducten, maarliefst 75% van de sojaproductie wordt omgezet naar veevoer.

https://www.vlees.nl/themas/diervoer/soja/
Nederland gebruikt slechts 0,5% van de wereldwijde sojaproductie voor veevoer. Dus van de sojaproductie gaat 74,5% naar andere landen die hun dieren bijvoeren met o.a. sojaproducten.


Ik begrijp je redenatie dat je beter sojaproducten kan eten (6% van de productie wereldwijd) dan vlees...
Echter haal ik uit de tweede link toch echt dat Nederlands vee relatief weinig soja bijgevoerd krijgt. De veehouderij in Nederland is dus een stuk duurzamer dan elders.
Dus wederom kom je er op uit, dat wanneer je in Nederland gaat lopen snijden in de veehouderij/veeteelt, er meer vlees geïmporteert zal worden waar méér soja in gaat. Wat dus ten koste gaat van bossen in Zuid Amerika (Amazone anyone? Ook wel de longen van onze aarde genoemd...), Noord Amerika en Azië.

Je zou toch zeggen dat het klimaat, de grond waarop we leven en de innovativiteit van onze boeren, best bijdragen aan duurzaamheid wereldwijd.


Maar als we zoveel vlees exporteren en dit zo slecht is voor de natuurgebieden dat er nog slechts 15% van de huidige productie in stand mag blijven voor 'eigen volk'... Ofwel zo'n 440.000 ton. (4,4 miljoen kilo)
Dan vraag ik mij af waar de rest van de wereld die 85% vandaan gaat halen... Uitgedrukt in forse koeien die ca. 200-300 kilo vlees per stuk opleveren gaat het namelijk toch om ca. 8-9 miljoen koeien.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat een hele hoop. Voor het gemak heb ik in koeien gerekend. Uiteraard zullen er meerdere beesten meespelen. Maar ik zie niet in hoe snijden in eigen productie iets positiefs oplevert voor de gezondheid van onze planeet. Vele andere landen kunnen hun dieren niet zo eenvoudig voeren als wij dat in Nederland kunnen. Er is veel transport nodig voor het vervoeren van voer, afstand tussen boer en slachterij is veel groter, de afstand tussen distributiecentra en supermarkten is veel verder gesnipperd waardoor je meer transporten nodig zult hebben. Dat doe je daar nog niet met een waterstoftruck.
En door een heel ander klimaat zal er veel meer voer nodig zijn voor dezelfde opbrengst, dus meer soja, dus meer regenwoudkap... Want waar Nederland haar soja (zelfs voor veevoer!) 100% duurzaam inkoopt, zal dit niet overal ter wereld zo zijn. En zeker niet als dat een punt is waarop je kan besparen met het oog op de dure toegevoegde waarde die de afstand tussen boer en supermarkt dient te vertegenwoordigen.

En dan hebben we het nog niet gehad over de diervriendelijkheid. Als dat in Nederland af en toe al ver te zoeken is, hoe zit het dan in minder bureaucratische landen??? Ik dacht dat de Argentijnse paardentransporten ons nog redelijk vers op het netvlies stonden...
Lekker boeren in Texas of Arizona, varkens wel ff 3 dagen op transport voor de dichtstbijzijnde slager ;)


Ik ben, net als overigens heel veel boeren, een voorstander van het terugdringen van de stikstofuitstoot... Maar dan wel op een verstandige manier. En de manier die ik nu zie, draagt oogkleppen. Althans, de beleidsmakers dragen oogkleppen. Als wij het maar goed doen, dan doet het er niet toe hoe het in de rest van de wereld gaat. Dat er straks op ons bord een zeldzaam stukje vlees ligt dat helemaal vol littekens is getaserd en bovendien nog de nodige dosis antibiotica bevat, moeten we dan maar op de koop toenemen?
Ohja, en het zoveelste stuk regenwoud (en diversiteit die zij biedt) dat daar voor wordt gekapt?

Ik hoopte op een beleid waar de oogkleppen eens af zouden gaan. Het verbaast me dat een jaar na dato nog nooit hiernaar is gekeken:
https://www.frieslandcampina.com/nl/new ... ehouderij/
Dat er vreemd wordt gereageerd op de Lely Sphere... Ik begrijp dat allemaal niet... En dat frustreert... Waarom inzetten op snijden, als de markt altijd door vraag en aanbod geregeerd wordt. Waarom niet inzetten op meer voorlichting onder het volk om daarmee aan te sturen op consuminderen...

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:07

Janine1990 schreef:
Dan vraag ik mij af waar de rest van de wereld die 85% vandaan gaat halen... Uitgedrukt in forse koeien die ca. 200-300 kilo vlees per stuk opleveren gaat het namelijk toch om ca. 8-9 miljoen koeien.


Kijk, en dat is nou ook vraag en aanbod. Als het aanbod er niet meer is, dan kan de vraag nóg zo groot zijn...
Oftewel, zo kan je dus consuminderen afdwingen.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:12

Ibbel schreef:
Janine1990 schreef:
Dan vraag ik mij af waar de rest van de wereld die 85% vandaan gaat halen... Uitgedrukt in forse koeien die ca. 200-300 kilo vlees per stuk opleveren gaat het namelijk toch om ca. 8-9 miljoen koeien.


Kijk, en dat is nou ook vraag en aanbod. Als het aanbod er niet meer is, dan kan de vraag nóg zo groot zijn...
Oftewel, zo kan je dus consuminderen afdwingen.


Alleen hoort men elders in de wereld ruim op tijd van die plannen om daar geld in te zien... Ook marktwerking...

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:50

Mirranda schreef:
Citaat:
Als we als land terug willen naar meer kringlooplandbouw en meer zelfvoorzienend worden dan moet er veel vee weg helaas.


De plannen die er liggen (WEF agenda 2030 en is helaas geen complottheorie!) zijn helemaal niet bedoeld om meer kringlooplandbouw te voorzien of meer zelfvoorzienend te worden. Als dat zo was dan zou er niet zo worden ingezet op onteigenen, maar op manieren om die kringlooplandbouw te verbeteren en op te zetten waar mogelijk. Ook wil men helemaal niet dat we zelfvoorzienend zijn. Food Hubs (check Foodvalley) zorgen straks voor de verdeling van voedsel (na creëren van voedselschaarste), maar dat is niet het voedsel wat je zou moeten willen consumeren (GMO voer, lab gekweekt vlees, insecten, voedsel vol chemische toevoegingen). Zelfs het hebben van een eigen moestuin zal straks ter discussie staan.

20 miljoen immigranten zijn hier straks welkom (check Tristatecity). Dan weet je precies waar de stikstofhoax over gaat. Grond dus, voor woningbouw. Maar die woningen zijn dus niet voor de NL bevolking, of onze kinderen/kleinkinderen (denk eens na, 20!! miljoen erbij hier)

En ja, dit gaat ons paardenhouders/liefhebbers ook raken.
Tenzij we nu onze ogen allemaal openen en de ware bedoelingen (hoe slecht ook) onder ogen zien en actie ondernemen.


Inderdaad. En nog niks in de gaten.
De hele economie gaat naar de filistijnen, eerst de landbouw en aanverwanten. De industrie zullen ook veel bedrijven sneuvelen, omdat ze het niet kunnen betalen. En de grote jongens blijven over. Precies zoals het WEF wil.
Maar hé, alles voor het klimaat.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:55

Citaat:

Janine1990 schreef:
8nnemiek schreef:
Akkerbouwers en dus loonbedrijven en agrarisch gerelateerde bedrijven hebben niks te vrezen. Een akkerbouwer stoot nauwelijks stikstof uit in vergelijking tot een veeteelt bedrijf.
85% van ons in Nederland geproduceerd vlees is voor de export, dus je hoeft écht niet bang te zijn voor import vlees.


Ik weet niet hoeveel vlees we exporteren, ik zit in de zuivel. Dus ik heb het even opgezocht... Want ik werd even getriggerd door deze quote van jou 8nnemiek...

Nu ga ik mezelf even quoten uit een ander topic over dit onderwerp:
Janine1990 schreef:
https://www.animalrights.nl/plant-power ... veganisten
Hier staat te lezen dat slechts 6% van de sojateelt gebruikt wordt voor sojaproducten, maarliefst 75% van de sojaproductie wordt omgezet naar veevoer.

https://www.vlees.nl/themas/diervoer/soja/
Nederland gebruikt slechts 0,5% van de wereldwijde sojaproductie voor veevoer. Dus van de sojaproductie gaat 74,5% naar andere landen die hun dieren bijvoeren met o.a. sojaproducten.


Ik begrijp je redenatie dat je beter sojaproducten kan eten (6% van de productie wereldwijd) dan vlees...
Echter haal ik uit de tweede link toch echt dat Nederlands vee relatief weinig soja bijgevoerd krijgt. De veehouderij in Nederland is dus een stuk duurzamer dan elders.
Dus wederom kom je er op uit, dat wanneer je in Nederland gaat lopen snijden in de veehouderij/veeteelt, er meer vlees geïmporteert zal worden waar méér soja in gaat. Wat dus ten koste gaat van bossen in Zuid Amerika (Amazone anyone? Ook wel de longen van onze aarde genoemd...), Noord Amerika en Azië.

Je zou toch zeggen dat het klimaat, de grond waarop we leven en de innovativiteit van onze boeren, best bijdragen aan duurzaamheid wereldwijd.


Maar als we zoveel vlees exporteren en dit zo slecht is voor de natuurgebieden dat er nog slechts 15% van de huidige productie in stand mag blijven voor 'eigen volk'... Ofwel zo'n 440.000 ton. (4,4 miljoen kilo)
Dan vraag ik mij af waar de rest van de wereld die 85% vandaan gaat halen... Uitgedrukt in forse koeien die ca. 200-300 kilo vlees per stuk opleveren gaat het namelijk toch om ca. 8-9 miljoen koeien.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat een hele hoop. Voor het gemak heb ik in koeien gerekend. Uiteraard zullen er meerdere beesten meespelen. Maar ik zie niet in hoe snijden in eigen productie iets positiefs oplevert voor de gezondheid van onze planeet. Vele andere landen kunnen hun dieren niet zo eenvoudig voeren als wij dat in Nederland kunnen. Er is veel transport nodig voor het vervoeren van voer, afstand tussen boer en slachterij is veel groter, de afstand tussen distributiecentra en supermarkten is veel verder gesnipperd waardoor je meer transporten nodig zult hebben. Dat doe je daar nog niet met een waterstoftruck.
En door een heel ander klimaat zal er veel meer voer nodig zijn voor dezelfde opbrengst, dus meer soja, dus meer regenwoudkap... Want waar Nederland haar soja (zelfs voor veevoer!) 100% duurzaam inkoopt, zal dit niet overal ter wereld zo zijn. En zeker niet als dat een punt is waarop je kan besparen met het oog op de dure toegevoegde waarde die de afstand tussen boer en supermarkt dient te vertegenwoordigen.

En dan hebben we het nog niet gehad over de diervriendelijkheid. Als dat in Nederland af en toe al ver te zoeken is, hoe zit het dan in minder bureaucratische landen??? Ik dacht dat de Argentijnse paardentransporten ons nog redelijk vers op het netvlies stonden...
Lekker boeren in Texas of Arizona, varkens wel ff 3 dagen op transport voor de dichtstbijzijnde slager ;)


Ik ben, net als overigens heel veel boeren, een voorstander van het terugdringen van de stikstofuitstoot... Maar dan wel op een verstandige manier. En de manier die ik nu zie, draagt oogkleppen. Althans, de beleidsmakers dragen oogkleppen. Als wij het maar goed doen, dan doet het er niet toe hoe het in de rest van de wereld gaat. Dat er straks op ons bord een zeldzaam stukje vlees ligt dat helemaal vol littekens is getaserd en bovendien nog de nodige dosis antibiotica bevat, moeten we dan maar op de koop toenemen?
Ohja, en het zoveelste stuk regenwoud (en diversiteit die zij biedt) dat daar voor wordt gekapt?

Ik hoopte op een beleid waar de oogkleppen eens af zouden gaan. Het verbaast me dat een jaar na dato nog nooit hiernaar is gekeken:
https://www.frieslandcampina.com/nl/new ... ehouderij/
Dat er vreemd wordt gereageerd op de Lely Sphere... Ik begrijp dat allemaal niet... En dat frustreert... Waarom inzetten op snijden, als de markt altijd door vraag en aanbod geregeerd wordt. Waarom niet inzetten op meer voorlichting onder het volk om daarmee aan te sturen op consuminderen...


De export zorgt toch ook voor inkomsten?
Als er straks veel werklozen zijn, omdat ze hun baan kwijt raken ivm de landbouw. De inflatie is torenhoog.
Veel immigranten hier. Waar gaan we de dat allemaal van betalen?

Ik weet het wel. Alles moet en zal kapot. Zodat iedereen met schulden zit. Dan komen ze ons redden. " Great Reset "
Maar daar staat natuurlijk wel wat tegenover.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:12

export gaat voornamelijk naar buurlanden.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:38

Sandra_H schreef:
(...) Alleen zie ik meer tinten groen op de kaart dan in de uitleg. Nouja... waarschijnlijk wil ik het ook gewoon niet zien hoor, ik dacht dat wij zelf (de stal waar we staan) erg safe zaten omdat we naast Schiphol zitten, en geen Natura2000 in de buurt hebben. Maar als ik deze kaart zo zie en goed interpreteer ligt dat wel ff anders -O-


Als je in het veenweidegebied staat met je paard kan het gevolgen hebben, nl verhogen van het grondwaterpeil en daarmee meer dras in het land. (Met wat mazzel is het tussen april en oktober wel droog, maar in het donkere seizoen is de wei een soort zwembad.)

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:16

8nnemiek schreef:
Ik bedoel vooral dat akkerbouwers niet zullen worden uitgekocht vanwege het stikstofprobleem, en ook omdat die heel wat belangrijker zijn voor onze voedselproductie dan de veeboeren die voor de export produceren.

Minder veeteelt betekent ook minder akkers met veevoer en dus minder stalmest/compost nodig.
Ik heb er laatst een erg interessante aflevering over gezien.. volgens mij op Zembla of een vergelijkbaar programma. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Dat ging oa over monoteelt vs kringlooplandbouw/biologisch boeren enz.. Mest hoeft zeker geen probleem te zijn, maar vergt hier en daar wat aanpassingen.


Maar als je op die akkers gewassen voor humane consumptie zet, hebben die ook mest nodig, toch? Dus dan is er nog steeds best wat mest nodig. Of bedoel je het anders?

Ik heb vanavond zitten zoeken op Zembla, en heb de aflevering ‘de uitgeputte bodem: het grote geld’ gekeken. Die vat het probleem wel mooi samen. Ik weet alleen niet of dat de aflevering is die je hebt gezien? Anders is die aflevering ook een aanrader :j

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:38

Ongeveer de helft van alle landbouwgrond in Nederland is voor diervoeding. En voor plantaardige voeding voor mensen is minder grond nodig dan voor het produceren van vlees. Dus je zal inderdaad minder mest nodig hebben, en als je bv uiteindelijk een kwart minder landbouw voor veeteelt nodig hebt dan loopt die besparing snel op.
Al ligt het wel ook aan het gewas dat je teelt.
Peulvruchten hebben nauwelijks mest nodig en laten zelfs stikstof achter in de grond, dus dat is weer ideaal om later een groen bladgewas op te zetten.

Ik weet even niet meer of dat de titel was van de aflevering die ik bedoelde, maar die komt me wel bekend voor :j
‘De boer van de toekomst’, een aflevering van Tegenlicht, is ook erg interessant. Volgens mij was dat degene die ik bedoel, maar ze gaan allebei over bemesting en monocultuur enz.

fransje23

Berichten: 15388
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:52

Die is er duidelijk tot nu toe..


    Richtinggevende stikstofdoelen per gebied
    Omdat gebieden verschillen, verschilt ook de aanpak per gebied. De reductiedoelen zijn per gebied anders, omdat ook de kwaliteit van natuur, water en bodem verschillen per gebied. Het Rijk heeft per gebied zogenoemde richtinggevende stikstofdoelen en reductiepercentages vastgesteld. Die lopen op van 12% tot rond de 70% – evenredig op te brengen door alle sectoren – in gebieden dichtbij natuurgebieden en gebieden waar de water- en bodemkwaliteit sterk moet verbeteren. Hiervan is een kaart beschikbaar.

    In oktober volgen nadere richtinggevende doelen voor klimaat en natuur. Uiterlijk in juli 2023 is in elk gebied duidelijk wat het doel is en hoe dat gehaald wordt – daar waar dat eerder duidelijk is, volgt een versnelde aanpak. Het ‘wat’ (de doelen) ligt bij het Rijk, het ‘hoe’ (invulling van de gebiedsplannen) bij de provincies en de betrokken regionale partijen. Bij elkaar tellen deze regionale doelen op tot het landelijke doel: driekwart van de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden op een gezond niveau in 2030. Het kabinet heeft voor de gehele aanpak € 24,3 miljard beschikbaar gesteld, bovenop bestaande middelen (€ 7 miljard).

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/06/10/onontkoombare-transitie-naar-een-vitaal-landelijk-gebied

fransje23

Berichten: 15388
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:56

De provincies die het beleid hebben ook nog veel vragen aan de minister.
Denk ook dat die net zo min blij zijn met het beleid


Ik las dat de Provincie Noord- en Zuid-Holland o.a. gevraagd hebben hoe ze moeten rekenen met ammoniak wat verdampt uit zee en neerslaat in o.a. N2000 gebied.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:12

8nnemiek schreef:
Ongeveer de helft van alle landbouwgrond in Nederland is voor diervoeding. En voor plantaardige voeding voor mensen is minder grond nodig dan voor het produceren van vlees. Dus je zal inderdaad minder mest nodig hebben, en als je bv uiteindelijk een kwart minder landbouw voor veeteelt nodig hebt dan loopt die besparing snel op.
Al ligt het wel ook aan het gewas dat je teelt.
Peulvruchten hebben nauwelijks mest nodig en laten zelfs stikstof achter in de grond, dus dat is weer ideaal om later een groen bladgewas op te zetten.

Ik weet even niet meer of dat de titel was van de aflevering die ik bedoelde, maar die komt me wel bekend voor :j
‘De boer van de toekomst’, een aflevering van Tegenlicht, is ook erg interessant. Volgens mij was dat degene die ik bedoel, maar ze gaan allebei over bemesting en monocultuur enz.


Dat klopt inderdaad, het is ook echt afhankelijk van de gewassen. Rode kool is bijv wel een hongerig gewas, maar knolselderij valt weer heel erg mee. En op wat voor grond je zit, zand en klei is ook een wereld van verschil. Ik vind dat altijd interessant, iedere grond heeft zijn eigen aanpak nodig. En daarbij komt ook nog dat niet alle gewassen op elke grond goed gaan. Het is een hele puzzel :j

Oh die aflevering van Tegenlicht ken ik nog niet. Zet ik ook op de lijst! :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:15