Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:35

Waarom kunnen data centers geen zeewater gebruiken voor de koeling? En dat vraag ik me ook af met zeewater drinkbaar maken, de zeespiegels stijgen, dus zou het niet tijd worden dat we gaan ontdekken hoe we zeewater kunnen omzetten in drinkbaar water?

Buiten die gedachte gang om, ik douche om de dag en nooit langer dan 5 minuten. Wasmachine gaat 1x in de week aan, en de tuin sproei ik niet. Heb ook geen zwembad.. Het enige wat ik wel moet doen is mijn vijvertje bijvullen en met die hitte van de afgelopen dagen heb ik dat helaas 2x moeten doen. Met erge hitte kook ik ook niet maar eet ik brood, en voor een boterham pak ik niet iedere keer een schoon bord dus ook minder afwas. Ik doe mn best maar wij zitten al onder het gemiddeld verbruik voor een 2 persoons huishouden qua water.

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:40

Ik weet van Google dat ze met industriewater koelen en niet met drinkwater. Misschien dat dit in dit Microsoft geval anders was, maar zulke grootverbruikers hebben aparte afspraken met het waterbedrijf om aparte waterstromen te verbruiken. Ook is daar vaak hergebruik bij zoals bij bierbrouwerijen.
Koelen met zeewater klinkt leuk maar hoe krijg je het zeewater daar? En geen idee of het zout de materialen niet aantast. Drinkwater maken van zeewater kan al maar kost ontzettend veel energie/geld. In het klein wordt het soms al gedaan maar om dit op grote schaal toe te passen is het op dit moment veel te kostbaar.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:55

Zolang ze in arme landen waaronder bijvoorbeeld Ethiopië 7 liter water per dag per roos kunnen filteren kan de Nederlandse overheid dat natuurlijk ook doen voor de Nederlanders en het geondwaterniveau. Onder andere kunnen ze investeren in meet wateroppervlakte in de drogere gebieden en zorgen voor "bewaarbassins" (kom even niet op de goede naam) Dit draagt dan gelijk bij aan de stijgende zeespiegel.

Waar een wil is is een weg. Maar het verdienmodel zal wel aantrekkelijker zijn denk.

Dus nee ik ga niet zuiniger om met water

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:11

Zeeuwsemeid schreef:
Waarom kunnen data centers geen zeewater gebruiken voor de koeling? En dat vraag ik me ook af met zeewater drinkbaar maken, de zeespiegels stijgen, dus zou het niet tijd worden dat we gaan ontdekken hoe we zeewater kunnen omzetten in drinkbaar water?

Drinkwater maken van zeewater kan al, maar om het zout eruit te krijgen moet je het water verdampen of met heel hoge druk door een filter pompen, en beide kost heel veel energie en gaat heel langzaam. Het water wordt dan onbetaalbaar. We hebben zo’n watermaker in het klein nodig voor op onze boot als we ermee op reis gaan, dus ik heb me er een beetje in verdiept; ding kost €6000 in aanschaf en produceert 30 liter per uur := Verbruikt vrij veel stroom.. En het slijt snel, en de reserveonderdelen zijn ook enorm duur.

Zeewater als koeling moet prima kunnen. Onze boot-motor wordt ook met zeewater gekoeld. Maar je moet het wel tot bij zo’n gebouw weten te krijgen, daar zal het probleem zitten gok ik.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:14

JewEmm schreef:
Goed topic! Het is er uit gegaan, maar ik denk dat ik weer m'n warm-wordt-water van de douche op ga vangen! En eens kijken of ik wat kan maken om mijn kookwater op te vangen om als water voor de planten/moestuin te gebruiken. Mijn gieter zal niet zo gelukkig worden van heet water.

Dat die datacentra veel watergebruik is wel een feit. Maar die datacentra zijn er o.a. voor de opslag van al onze internet documenten en gegevens. Al eens al je clouds, mails en andere online opgeslagen spullen doorgespit? Kan me voorstellen dat als iedereen dat regelmatig op zou schonen, er ook weer best nog wat opslag op servers (en dus datacenters) niet meer nodig is...


Klopt, en alle streamingdiensten zorgen voor veel dataverbruik. Netflix, YouTube etc. Hoeveel mensen niet uren op de achtergrond op hun telefoon aan het streamen zijn..

Ik vang het water op bij de douche, dat nog warm moet worden en gebruik dat in de tuin voor de planten waar de bijen van eten. Dus gericht inzetten van water. Het is een druppel op een gloeiende plaat ja, maar met dat argument zou je niks meer goed hoeven doen. Met z’n allen kan je echt wel impact maken.

Zeker gaat in de politiek korte termijn meestal voor lange termijn en dus geld voor natuur. Maar als we nou eens op grotere schaal wat meer gaan geven om de natuur, dan komt de politiek misschien ook in beweging. Probleem is dat de gemiddelde mens het gedoe vindt (regenton, water opvangen, bewust eten, met de trein ipv vliegtuig en ga zo maar door) omdat het ze gewoon net niet genoeg interesseert.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 15-08-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:15

8nnemiek schreef:
Zeeuwsemeid schreef:
Waarom kunnen data centers geen zeewater gebruiken voor de koeling? En dat vraag ik me ook af met zeewater drinkbaar maken, de zeespiegels stijgen, dus zou het niet tijd worden dat we gaan ontdekken hoe we zeewater kunnen omzetten in drinkbaar water?

Drinkwater maken van zeewater kan al, maar om het zout eruit te krijgen moet je het water verdampen of met heel hoge druk door een filter pompen, en beide kost heel veel energie en gaat heel langzaam. Het water wordt dan onbetaalbaar. We hebben zo’n watermaker in het klein nodig voor op onze boot als we ermee op reis gaan, dus ik heb me er een beetje in verdiept; ding kost €6000 in aanschaf en produceert 30 liter per uur := Verbruikt vrij veel stroom.. En het slijt snel, en de reserveonderdelen zijn ook enorm duur.

Zeewater als koeling moet prima kunnen. Onze boot-motor wordt ook met zeewater gekoeld. Maar je moet het wel tot bij zo’n gebouw weten te krijgen, daar zal het probleem zitten gok ik.


Weer wat geleerd :D

Ik hoop stiekem wel dat er meer onderzoek naar wordt gedaan hoe dit verbeterd kan worden in de toekomst, in de zin van dat het minder stroom kost, minder in de aanschaf etc.. helemaal in een provincie als Zeeland worden we omringt door de zee. Zou toch tof zijn als er daar in de toekomst wat mee gedaan kan worden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:34

In Israël wordt daar al veel langer mee gewerkt. Van zout naar zoet water via installaties. Schijnt wel een duur grapje te zijn.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:56

Oscar, klopt. Wij hebben vroeger op mijn werk ook wel gekeken naar het koelen van ons eigen datacenter met zeewater maar dat was echt geen optie. Het zeewater tast gewoon zoveel delen van de installatie aan dat je meer bezig bent met repareren dan dat de boel draaiende is. Let wel, dat is een tijd geleden, wellicht dat het nu iets gemakkelijker is geworden maar kostbaar zal het blijven.

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:16

Op Curaçao maken ze ook zelf zoet water. Ik betaal daar ongeveer € 8,50 per kuub water...

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:48

Ik begrijp dat er plannen zijn om de kostprijs van kraanwater bij een hoger verbruik te verhogen.
Van mij mag het, auto wassen, half uur per dag onder de douche. Schoon water is kostbaar.
Water gebruiken om te koelen zorgt ervoor dat het oppervlaktewater weer te warm wordt en dat geeft verstoring in het aquatisch milieu.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:00

ik snap niet dat die was straten nog steeds open mogen zijn......

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:09

De wasstraat hier in de wijk filtert het waswater. Dat water wordt vervolgens door glazenwassers afgenomen, omdat het zo schoon is dat het geen strepen op de ramen achter laat.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:02

Ja het regent! Dan wil je toch van iedere drup profiteren, dus heb ik snel een opvangsysteem geknutseld voor mijn zonnescherm, die staat ,op noodweer na, de hele zomer open om mijn tuinbank droog te houden.

Nodig 1 grote trechter, stuk tuinslang en een oude voer ton met deksel tegen de muggen.


Afbeelding
Opbrengst van een uurtje.
Afbeelding

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:06

Creatief +:)+ !

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:14

Een heerlijk mei-regentje in augustus. Al een paar uur. Heerlijk!!

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:32

Mijn grote regenton zit al weer zo goed als vol nadat het nu al de hele dag regent.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:55

tamary schreef:
Dingen als datacentra die zo gebaad zijn bij lage, stabiele temperaturen kan je beter ondergronds steken. Maar dat is en geen standaard idee en niet zo handig in een land dat grotendeels onder zeeniveau ligt.


Dat werkt niet zo goed want datacentra produceren zelf veel warmte, die ze af moeten voeren. Onder de grond wordt het dan ook warm. Een koppeling met stadsverwarming lijkt me wel interessant.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:48

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Dingen als datacentra die zo gebaad zijn bij lage, stabiele temperaturen kan je beter ondergronds steken. Maar dat is en geen standaard idee en niet zo handig in een land dat grotendeels onder zeeniveau ligt.


Dat werkt niet zo goed want datacentra produceren zelf veel warmte, die ze af moeten voeren. Onder de grond wordt het dan ook warm. Een koppeling met stadsverwarming lijkt me wel interessant.


Dat is inderdaad zinvol gebruik van warm water. Nu gebruiken ze drinkwater en lozen ze warm water in het oppervlaktewater wat extra verdamping geeft. Dat warme schone water kan je andere dingen mee.

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:03

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Dingen als datacentra die zo gebaad zijn bij lage, stabiele temperaturen kan je beter ondergronds steken. Maar dat is en geen standaard idee en niet zo handig in een land dat grotendeels onder zeeniveau ligt.


Dat werkt niet zo goed want datacentra produceren zelf veel warmte, die ze af moeten voeren. Onder de grond wordt het dan ook warm. Een koppeling met stadsverwarming lijkt me wel interessant.


Toevallig las ik dit net voor we aan tafel gingen en had ik het er met mijn vriend, die ict-er is, over. Maar... Dat gebeurd dus al. *\o/* https://www.rvo.nl/onderwerpen/restwarmte/datacenters

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:55

Paarden staan aan huis, en grondwater is te slecht als drinkwater. Wij hebben 4,5 regenton neergezet (1 kleine van 120 ltr en 4 van 200ltr) en daarmee kunnen we, behalve met de droogte van de afgelopen tijd, de paarden constant van vers drinkwater voorzien. De langste goot bij de stal is gekoppeld aan 1 regenton, en die is weer verbonden via een stuk slang van 4 cm diameter met een tweede zodat
deze automatisch gevuld wordt. Heel simpel met 2 passende gaten met een gatzaag, slang stevig erin drukken en klaar. Meestal vul ik bij regen zsm de waterbakken vol, zodat er ruimte genoeg is. De kleine ton is voor de plantjes. Leidingwater is alleen voor in huis gebruik.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:45

Als Nederland en bv Frankrijk gaat omdenken en water gaat opvangen tijdens natte periodes zal er minder aan de hand zijn. Dat zal echt moeten gaan gebeuren.
Ze weten al heel lang dat dit probleem er aan komt.

Wij proberen met alles zo zuinig mogelijk om te gaan. Helaas na half jaar wachten en veel bellen is de pomp nog steeds niet gemaak, dus gebruiken we noodgedwongen drinkwater voor de groente tuin. Er wordt niet gesproeid (is verboden ook) maar handmatig water gegeven en we werken met dikke laag houtsnippers waardoor de temperatuuradgrond aanmerkelijklager blijft.
Er wordt 's avonds pas water gegeven.

We hebben zwembadje 21 kuub, en de afvoer van het water dichtgemaakt zodat bij springen of meer mensen in bad er geen kostbaar water wegloopt meer. Dat scheelt veel want we vullen amper bij.

We douchen altijd voor en na zwemmen kort (April t/m sept) aan de buitendouche, zelfs als het koud is en het douchewater dus koud is. Dus binnen wordt er een half jaar niet gedoucht.

We eten weinig vlees. We laten nooit kranen lopen en gebruiken de ecologische programma's.

Onze water en electriciteits rekening zijn gedaald ondanks dat ipv 6 maanden door de toeristen de fermette bewoond wordt we het nu 12 maanden zelf doen.
Ik had al zo'n vermoeden dat er veel verspild ook werd en we zelf veel kunnen doen.

Toch ligt in mijn ogen de bal vooral bij de overheid. Want het is raar dat op de canarische eilanden waar aanmerkelijk minder regen valt er geen restricties komen op vullen zwembaden bv, daar ze zo goed opvangen en daar grote basins hebben en Frankrijk die ook al jaren hitte kent, altijd in de problemen komen.

Ik verwacht dat Nederland over paar jaar een systeem heeft van wateropvangen en omgedacht heeft. Het watermanagement moet nu ook de droogtes mee gaan pakken.

Het verhaal vh enorme gebruik van water van data centre is gewoon een feitelijke waarheid!

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:32

loriene schreef:
Marije_jiplover schreef:
In delen van Zweden is het water op de campings ook al op rantsoen ivm de droogte, dus kennelijk is dat complot groter dan alleen Nederland?



Heb je daar een link bij?
Ben zoiets nog niet tegen gekomen op het nieuws overal.


Ik ben net terug uit Zweden en er hingen bij verschillende campings briefjes met de vraag om zuinig te doen. Niet alleen ivm water maar ook de stroomprijzen stijgen daar. (Ze gebruik nagenoeg geen gas)

Wij douchen trouwens met een emmer in de douche om water op te vangen. Douchen korter en besproeien de tuin nu niet. Met mijn 2 regentonnen heb ik het net gered om de zwakste plantjes in leven te houden. Ze waren beide leeg maar gisteren weer iets aangevuld.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:57

Nog een klein dingetje... Vanochtend kwam ik op het briljante plan om niet mijn plantengieter onder de kraan te zetten tijdens het opwarmen maar het reservoir van mijn koffiezet apparaat. Dat ik dat nooit eerder heb bedacht... Soms verbaas ik mijzelf _O-

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:29

Telpeva schreef:
Nog een klein dingetje... Vanochtend kwam ik op het briljante plan om niet mijn plantengieter onder de kraan te zetten tijdens het opwarmen maar het reservoir van mijn koffiezet apparaat. Dat ik dat nooit eerder heb bedacht... Soms verbaas ik mijzelf _O-


Briljant Telpeva! :P

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:40

Ja het was even een 'gut wat voel ik mij nu dom en traaaag' moment, maar hey, je weet maar nooit, misschien dat anderen er ook nog niet aan hadden gedacht _O-