Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:46

Nielojram schreef:
germie schreef:
Mij ook, maar bij mij kan ik het misschien nog op zoektermen gooien.
Soms gooien ze het ook op leeftijd en denken dan dat een vrouw van leeftijd X kinderen moet hebben van leeftijd Y. Dus kreeg ik een tijd allemaal kinderreclames.

Eigenlijk zouden een paar mensen de proef op de som moeten nemen. In whatsapp en fb messenger veelvuldig een bepaalde zoekterm laten vallen, maar er niet op googlen. Komt er dan reclame naar boven m.b.t. die zoekterm, dan wordt er bijvoorbeeld wel gescand op steekwoorden. En als je zo ook eens bepaalde woorden uitspreekt, maar er niet op zoekt, dan kun je het testen.


Jij rookt toch niet, Germie?
Roep vanavond een aantal keer ' Ik wil stoppen met roken' ( ga er even vanuit dat je daar nog nooit op gezoekelt hebt) En als er dan morgen adds hierover op jouw facebook staan, dan zou je ervan uit kunnen gaan dat ze meeluisteren.
( Oh, f*** besef mij nu dat je dit wellicht leest, en het ergens wordt opgeslagen en dus tegen je wordt gebruikt..)

Nee, ik ben echt een anti roker, haha. Zal ook nooit gaan roken. Dus misschien moet ik dan eens stoppen met roken. :D

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:51

Shadow ik heb niet zo veel behoefte aan verdere filosofische discussie over de ethiek en politiek hiervan. Mensen beweerden stellig dat Facebook en Google stiekem gesprekken opnamen. Ik ga daar tegenin door uit te leggen dat het door diverse factoren samen te pakken zeer onwaarschijnlijk is, er tot nu toe nooit bewijs voor is gevonden en bovendien makkelijk door andere fenomenen kan worden verklaard. Ik zeg niet dat het 100% onmogelijk is. Klaar. Kunnen we nu weer wat meer ontopic. Laten we daarbij dan vooral niet fabeltjes en onwaarheden kracht bij gaan zetten door te doen alsof ze wel aannemelijk of waarschijnlijk zijn, puur om de discussie.

Als jij zegt dat er meer regelgeving en betere controle moet komen: prima, eens, moeten we doen. Meer transparantie binnen bedrijven als Facebook en Google? Eens! Helemaal voor. Als we schimmige praktijken kunnen voorkomen of sneller kunnen opmerken lijkt me dat alleen maar goed.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:05


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:22

germie schreef:
Nog steeds gestopt met roken ;) En reclame op bokt van Ali Express, maar die heb ik bezocht omdat ik er af en toe wat bestel.

Maar nu weer naar de politiek, Klaver ligt onder vuur. Het blijft maar doorgaan.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... kt-filmpje?

Ook weer een dubieuze zaak idd, want waarom lijkt Caroline zo blij als er volgens Klaver juist nog een schepje bovenop wordt gedaan?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:30

germie schreef:
Maar nu weer naar de politiek, Klaver ligt onder vuur. Het blijft maar doorgaan.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... kt-filmpje?


Ik heb geen idee van de politieke kleur van hvn.

Maar ik vind het een raar stuk.

Remkes zegt dat één en ander veel te lang stil heeft gelegen (vanaf 1987)
GL zegt dat ook,
- hoezo: 'onder vuur'...?
Hoezo: 'uitgelekt'...?
En vooral: hoezo jokkebrok???

(Wereldnieuws: GL leider staat voor zijn programma.)

(Het klinkt mij onaangenaam in de oren. 'Het is GL, dus we moeten het afkraken.' Soort van racisme ofzoiets.)
(Of lezers met onzin voederen.)

@Elnienjo: die is makkelijk.
De wereld is niet zwart-wit, maar kent nuances.
BBB ziet perspectief,
GL ziet een mogelijkheid dat een kabinet na 1987 de boel serieus neemt.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:11


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:23

Ik heb ook nog even zitten kijken wat die sleepwet precies inhoud.. ik heb er niet heel veel tijd voor, maar overheid mag dus meer informatie bij elkaar rapen dan wat je in eerste instantie denkt..

Daarnaast, dat iets 'niet' mag wil niet zeggen dat het niet gebeurd, regelgeving of niet. Denken dat dat zo werkt is ietwat naief ...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:35


IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:53

Elisa2 schreef:
Shadow, goed verwoordt! Ik ben het helemaal met je eens.

Imandra, hier heb je je bewijs:
https://nos.nl/artikel/2292889-google-m ... rekken-mee

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... tiviteiten


Nee, geen bewijs. Tweede link is NSA, dat is sowieso iets totaal anders. En je eerste over Google is ook veel genuanceerder, niet echt grootschalig/consequent bij iedereen en bovendien niet gebruikt om advertenties te tonen, wat hier wel ter discussie stond. Je hebt alsnog geen bewijs geleverd dat er door dit soort bedrijven wordt meegeluisterd met als doel advertenties te kunnen tonen.

NOS schreef:
In sommige gevallen gaat het om huiselijke gesprekken die per ongeluk door de assistent zijn opgenomen.

Dat sommige persoonlijke gesprekken per ongeluk worden opgenomen op deze manier kan ik me ook indenken: ik heb ook een Google Home en soms springt die aan op een term die lijkt op 'Hey Google' maar het niet is, en dus niet bedoeld om respons te krijgen. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee dat deze opnames worden gebruikt om het systeem te verbeteren, maar het mag wel transparanter zijn in dat dit gebeurt.

NOS schreef:
Hij werd betaald om mee te luisteren met gesprekken van Nederlanders en Belgen met hun slimme assistent. Op die manier kan Google het functioneren van de spraakassistent verbeteren.


NOS schreef:
Een slimme assistent - zoals die van Google, maar ook Siri van Apple of Alexa van Amazon - luistert in principe altijd mee. Maar pas als de assistent een zogenoemd catchword hoort, wordt de audio daadwerkelijk opgenomen. Denk aan 'Oké, Google' of 'Hey, Sirí'. Vervolgens wordt de audio vervolgens in de regel naar een server gestuurd om daar te worden geanalyseerd.

Als je niet wil dat ook mensen meeluisteren naar je Google-opdrachten, kun je dat aangeven in je privacy-instellingen. Je kunt dan uitzetten dat audiofragmenten met Google worden gedeeld.

Puur voor functionaliteit dus, en je kan het uitzetten. Is dat nu zo slecht (buiten dat ze er transparanter over moeten zijn)?

NOS schreef:
Op de fragmenten is te horen hoe mensen Google Home opdracht geven om de wekker te zetten of de openingstijden van een winkel op te zoeken.

Dus... grotendeels bedoeld voor de Google Home.

NOS schreef:
Volgens de Google-bron duren de gesprekken die hij hoort nooit langer dan een minuut.

Continu opnemen is er dus niet bij.

NOS schreef:
Taalexperts beoordelen slechts ongeveer 0,2 procent van alle audiofragmenten, die niet worden gekoppeld aan persoonlijk identificeerbare informatie.

We hebben recent vernomen dat een van deze taalexperts mogelijk ons beleid voor gegevensbeveiliging heeft geschonden door Nederlandstalige audiofragmenten te lekken. We zijn dit actief aan het onderzoeken en wanneer we een inbreuk op ons beleid constateren, zullen we snel actie ondernemen, tot en met het beëindigen van onze overeenkomst met de partner."

Slechts een klein deel van de audiofragmenten worden dus beoordeeld. En ik vind het goed om te lezen dat Google er gelijk achteraan gaat dat een deel van deze fragmenten door een medewerker zijn gelekt (wat overigens onderschrijft dat mensen -uiteindelijk- echt wel naar de media stappen als ze iets zien wat niet door de beugel kan in zo'n bedrijf. Het is dus onwaarschijnlijk dat zoiets voor eeuwig in de doofpot zal belanden).

Buiten dat Google imo wel stappen moet zetten om duidelijker te maken dat er in sommige gevallen mensen meeluisteren, is dit niet meer en niet minder dan de functionaliteit van hun product verbeteren. Er zit geen (verder) commercieel doel achter zoals advertenties laten zien.

De titel is dus lekker opruiend: GOOGLE LUISTERT MEE. Maar als je het artikel leest valt het allemaal wel mee.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:56


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:59

De titel is wat het is.. of je het nu aan of uit kan zetten, of het kort of lang is, of het door een verkeerd catchword komt..
google luistert gewoon mee :)

Verder vind ik dat de 'uitleg' redelijk makkelijk voor zoete koek wordt geslikt... Het is nu dat 1 klokkeluider wat verteld, maar als hij dat niet had gedaan, was het niet bekend geworden. Ze gaan dat echt niet zelf vertellen..
En, dat iets niet zo mogen (meeluisteren) wil dus niet zeggen dat het niet gebeurd.

ik heb ook verschillende assists, een aantal staan aan, een aantal staan uit, het maakt mij nu nog niet veel uit. Maar ik zou niet glashard beweren dat alles overal helemaal goed geregeld is.. dat is gewoon naief.. :)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:21

Dat zeg ik ook niet. Ik geef aan dat er tot nu toe geen bewijs is voor het meeluisteren voor advertentie-doeleinden, en onwaarschijnlijk is. Ik zeg nergens glashard dat het overal goed geregeld is of dat het helemaal niet/nooit voorkomt. Bovendien komt wat de klokkeluider zegt en wat Google zegt gewoon overeen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:25

Je vind de titel opruiend.. maar de titel is wat het is.. :)
"google luistert mee" en dat is zo, blijkbaar. Ik vind dat niet speciaal opruiend..

Daarnaast, vraag ik me af of ze gaan aangeven waarom ze (en wie is ze? ik heb het oa ook over de sleepwet) meeluisteren.. Wellicht hoeven ze dat heel niet te doen? En als ze het wel doen, waarom werd dat niet gewoon vermeld? En natuurlijk zeggen ze dat ze er gelijk achteraan gaan... :+
Stel dat ze zeggen "Ja, dat doen we, dat hebben we niet verteld maar we doen dat inderdaad.. wen er maar aan" .. dat zou gek zijn :P

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:03

https://www.rockwise.nl/sea-kennisbank/ ... ertenties/

"In deze gebruikersovereenkomsten staat expliciet vermeld dat opgenomen audio kan worden gebruikt voor gerichte reclamedoeleinden. Je bent niet paranoïde. Je telefoon luistert echt mee."

https://www.rockwise.nl/sea-kennisbank/ ... ertenties/

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

"Er zal nooit toegegeven worden dat applicaties jouw telefoon afluisteren. De kans is groot dat de applicaties over een paar slimme koppen bezitten welke goed in hun codering kunnen maskeren dat er gebruik wordt gemaakt van de microfoon.

De kans dat applicaties dit dus gaan veranderen is zeer klein. Hierom moet je jezelf wapenen tegen deze afluister praktijken. Download je bijvoorbeeld net een nieuwe applicatie? Onderzoek dan eerst goed waarop ze toestemming vragen. Soms vraagt de applicatie om toestemming om de microfoon te gebruiken. Deze moet je uiteraard weigeren. Sommige applicaties laten zich niet gebruiken als je geen toestemming geeft om de microfoon te gebruiken. Dan is het slim om de applicatie toch niet te downloaden. Om te controleren welke van je huidige applicaties eerder van jou toestemming hebben gekregen, kan je naar je instellingen gaan."


https://www.onlinetechtips.nl/met-deze- ... e-dag-mee/

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:26

Elisa2 schreef:
https://www.rockwise.nl/sea-kennisbank/ ... ertenties/

"In deze gebruikersovereenkomsten staat expliciet vermeld dat opgenomen audio kan worden gebruikt voor gerichte reclamedoeleinden. Je bent niet paranoïde. Je telefoon luistert echt mee."

https://www.rockwise.nl/sea-kennisbank/ ... ertenties/

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

"Er zal nooit toegegeven worden dat applicaties jouw telefoon afluisteren. De kans is groot dat de applicaties over een paar slimme koppen bezitten welke goed in hun codering kunnen maskeren dat er gebruik wordt gemaakt van de microfoon.

De kans dat applicaties dit dus gaan veranderen is zeer klein. Hierom moet je jezelf wapenen tegen deze afluister praktijken. Download je bijvoorbeeld net een nieuwe applicatie? Onderzoek dan eerst goed waarop ze toestemming vragen. Soms vraagt de applicatie om toestemming om de microfoon te gebruiken. Deze moet je uiteraard weigeren. Sommige applicaties laten zich niet gebruiken als je geen toestemming geeft om de microfoon te gebruiken. Dan is het slim om de applicatie toch niet te downloaden. Om te controleren welke van je huidige applicaties eerder van jou toestemming hebben gekregen, kan je naar je instellingen gaan."


https://www.onlinetechtips.nl/met-deze- ... e-dag-mee/


Wat een super onderbouwd antwoord heeft die site :j
Citaat:
We vermoeden dat het antwoord ja is. Tenzij alle gesprekken die je hierover hebt gehoord, alle keren dat je dit hebt meegemaakt toeval zijn.
Tweede deel van de zin is natuurlijk al verklaard door andere mechanieken. Slecht en onzinnig artikel, onderbouwing mist en als je zoiets gelijk zo stellig claimt ben je in mijn ogen al af. Nogmaals: de (reguliere) techniek + (besturingssysteem-)regelgeving is er niet naar dat apps zomaar kunnen opnemen als de app niet actief is en je er geen toestemming voor hebt gegeven.

Idem voor je tweede link.
Citaat:
Ondanks dat ze er nooit iets over hebben opgezocht op Google, kreeg ze toch op Facebook ineens reclames voor een regenton. Het kan dus niet anders dan dat er wordt meegeluisterd.

Gelukkig biedt je tweede link wél een uitleg en hierna volgt ook een verklaring voor het fenomeen wat ze in de intro beschrijven:
Citaat:
In de praktijk is deze theorie helaas niet hard te maken. Er is simpelweg geen hard bewijs voor, op de persoonlijke ervaring na. Facebook heeft zelfs al meermaals ontkend dat het zijn gebruikers stiekem afluistert. Laat staan dat ze de informatie verkopen aan organisaties om gericht reclames te tonen.


Maar dan krijg je dit soort opmerkingen:
Citaat:
De kans is groot dat de applicaties over een paar slimme koppen bezitten welke goed in hun codering kunnen maskeren dat er gebruik wordt gemaakt van de microfoon.

Dit is ook onzinnig. Dit kan nóóit legaal (maar daar kan ik nog wel inkomen, dat ze het illegaal doen) en nóóit zonder medeweten van het besturingssysteem. Vooral die laatste is dan belangrijk. Dan moet je al zeggen dat Apple en Google (Android) daar bewust aan meewerken. Van Apple hebben ze al laten zien actief tégen advertenties van bijv. Facebook te werken omdat ze privacy zo belangrijk vinden. Google is wat minder principieel, maar ook zij zetten stappen om dit voor apps onmogelijk te maken en als je de regels overtreedt kan je gewoon uit de store worden gegooid. Zou het kunnen dat Google en/of Apple toch dealtjes sluit met een Facebook? Kan. Maar er is 0 bewijs voor en strookt niet met de acties die ze de afgelopen jaren hebben gezet wbt. privacy en regelgeving.

Meer dan ongefundeerd paniekzaaien zijn je links niet.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:57

MarlindeRooz schreef:
Bijzonder knap dat jij weet hoe en wat WA denkt. Wie weet is hij stiekem wel FVD aanhanger of PvdD.

Ik ben nog niet verder gekomen met dit topic te lezen.Maar nee,aanhanger van de PvdD is WA beslist niet want hij wil lekker blijven jagen op het landgoed dat door zijn grootmoeder aan het Nederlandse volk is geschonken en met belastinggeld wordt onderhouden en altijd open moet zijn voor het volk! Maar nee dat moet straks weer dicht zodat WA met zijn vrienden daar ongestoord onschuldige dieren kan gaan doodschieten.Wat daar de lol van is zie ik niet en voor zijn voedselvoorziening hoeft hij het ook niet te doen want krijgt geld genoeg...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:12

KLM geeft toch dikke bonus ondanks dat dit niet zou mogen wegens de miljarden steun:
https://www.geenstijl.nl/5167203/dokken-maar/
Ze doen allemaal maar wat en komen er dankzij de failliete rechtspraak in Nederland nog mee weg ook.
Ze zouden wegens wanprestatie boetes moeten betalen aan de staat wat mij betreft maar een bonus meegeven is echt een dikke middelvinger.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:02

Imandra, ik vind het bijzonder dat je er alleen uit weet te halen wat jouw visie dient en de rest negeert en als onzin weg zet. Ik kan daar op net zo,n post maken als dat jij doet. Maar we gaan toch nooit tot overeenstemming komen. Dus let,s agree to disagree.

Ik hoop in ieder voor jou dat je niet te naïef blijft en soms toch zelf wat meer gaat nadenken.(goed bedoeld)

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:49

Elisa2 schreef:
https://www.rockwise.nl/sea-kennisbank/ ... ertenties/

"In deze gebruikersovereenkomsten staat expliciet vermeld dat opgenomen audio kan worden gebruikt voor gerichte reclamedoeleinden. Je bent niet paranoïde. Je telefoon luistert echt mee."

https://www.rockwise.nl/sea-kennisbank/ ... ertenties/

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

"Er zal nooit toegegeven worden dat applicaties jouw telefoon afluisteren. De kans is groot dat de applicaties over een paar slimme koppen bezitten welke goed in hun codering kunnen maskeren dat er gebruik wordt gemaakt van de microfoon.

De kans dat applicaties dit dus gaan veranderen is zeer klein. Hierom moet je jezelf wapenen tegen deze afluister praktijken. Download je bijvoorbeeld net een nieuwe applicatie? Onderzoek dan eerst goed waarop ze toestemming vragen. Soms vraagt de applicatie om toestemming om de microfoon te gebruiken. Deze moet je uiteraard weigeren. Sommige applicaties laten zich niet gebruiken als je geen toestemming geeft om de microfoon te gebruiken. Dan is het slim om de applicatie toch niet te downloaden. Om te controleren welke van je huidige applicaties eerder van jou toestemming hebben gekregen, kan je naar je instellingen gaan."


https://www.onlinetechtips.nl/met-deze- ... e-dag-mee/

Soms kun je alleen downloaden en installeren met toestemming en kan het daarna uit. Ik heb alleen apps die een microfoon nodig hebbewn toestemming gegeven voor gebruik tijdens de app zoals een duolingo of een stemvervormer en geen toestemming als het echt onzin is zoals een wandelplanner.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:58

Vond deze wel toepasselijk

Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:00

OleJon wat houdt die Great Reset dan in, en heb je bronnen die aantonen dat het bestaat in de interpretatie die jij hebt?

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:06

IMANDRA schreef:
OleJon wat houdt die Great Reset dan in, en heb je bronnen die aantonen dat het bestaat in de interpretatie die jij hebt?


Lees de afbeelding nog maar een keer goed. Mischien snap je het dan wel.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:10

Citaat:
IMANDRA schreef:
OleJon wat houdt die Great Reset dan in, en heb je bronnen die aantonen dat het bestaat in de interpretatie die jij hebt?


Leestip: The Great Reset en/of THe 4th Industrial revolution van Klaus Schwab (Oprichter WEF) ;)

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:15

Mirranda schreef:
Citaat:
IMANDRA schreef:
OleJon wat houdt die Great Reset dan in, en heb je bronnen die aantonen dat het bestaat in de interpretatie die jij hebt?


Leestip: The Great Reset en/of THe 4th Industrial revolution van Klaus Schwab (Oprichter WEF) ;)


Dank je mirranda

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:21