Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:03

Maar het is niet zo dat je dat oplost door meer gas van Rusland te kopen. Je wil toch zo min mogelijk van Rusland afhankelijk zijn.
Er moet gekeken worden naar meer alternatieven voor gas. Bijvoorbeeld de gascentrales die minder draaien waar we voorlopig helaas weer wat kolencentrales voor openen. Niet leuk, maar een goede keus van Jette.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:05

8nnemiek schreef:
Maar het is niet zo dat je dat oplost door meer gas van Rusland te kopen. Je wil toch zo min mogelijk van Rusland afhankelijk zijn.
Er moet gekeken worden naar meer alternatieven voor gas. Bijvoorbeeld de gascentrales die minder draaien waar we voorlopig helaas weer wat kolencentrales voor openen. Niet leuk, maar een goede keus van Jette.


En ondertussen het probleem bij de gemeenten leggen die het zelf mogen oplossen. Ik snap werkelijk niet dat iemand dit een goed idee vindt. Waar moeten de gemeenten het van betalen 8nnemiek?

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:09

8nnemiek schreef:
Maar het is niet zo dat je dat oplost door meer gas van Rusland te kopen. Je wil toch zo min mogelijk van Rusland afhankelijk zijn.
Er moet gekeken worden naar meer alternatieven voor gas. Bijvoorbeeld de gascentrales die minder draaien waar we voorlopig helaas weer wat kolencentrales voor openen. Niet leuk, maar een goede keus van Jette.

Eens maar dan moeten de (betaalbare) alternatieve wel voor handen zijn of snel geregeld worden voordat mensen letterlijk in de koud komen te staan.

Ik hoop dat het lukt.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:10

fransje23 schreef:
Lijkt mij ook zaak om te zorgen dat mensen met lagerw inkomens een goed geïsoleerd huis krijgen zodat de kosten ook op die manier beperkt worden.
Daarbij is dat natuurlijk ook op de langere termijn slim.
Wat niet verspilt wordt hoeft ook niet op de een of andere manier opgewekt.


Dat had al veel eerder moeten gebeuren. Nu is de nood weer acuut omdat de overheid de problemen weer eens voor zich uit heeft geschoven. De winter staat inmiddels voor de deur? Wat is er gedaan aan het isoleren van woningen van mensen met lage inkomens sinds de invasie van de Oekraine. Op dit moment moet er dus iets op de heel korte termijn gebeuren. En daarna zeker op de lange termijn. Alleen beide gebeurt niet.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:11

8nnemiek schreef:
Maar het is niet zo dat je dat oplost door meer gas van Rusland te kopen. Je wil toch zo min mogelijk van Rusland afhankelijk zijn.
Er moet gekeken worden naar meer alternatieven voor gas. Bijvoorbeeld de gascentrales die minder draaien waar we voorlopig helaas weer wat kolencentrales voor openen. Niet leuk, maar een goede keus van Jette.

Heb je de link gelezen die ik plaatste? Jazeker moeten we voor een versnelde energie transitie zorgen maar dit specifieke deel, gemeenten dwingen om langlopende goedkope contracten ( waar al weinig Russisch gas bij zit blijkbaar) opzeggen om knetter dure nieuwe contracten af te nemen waar ook Russisch gas inzit. Denk ook even aan overheidsgebouwen zoals sporthallen, zwembaden enz die verwarming hebben. Die kunnen wel sluiten dan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:16

fransje23 schreef:
veneri schreef:
. Er is een reden waarom de NLers steeds minder te besteden hebben. NL is van de EU.


Laten we de UK dan even als voorbeeld nemen.
Daar zou dan geen inflatie moeten zijn, toch?

Ik weet niet hoor maar de euro staat op dit moment gelijk aan de dollar terwijl de euro echt veel meer waard geweest is. Dus die inflatie beperkt zich niet tot de UK.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:20

8nnemiek schreef:
Nou ik geef Jette groot gelijk. Ik betaal liever het vierdubbele of ga liever in de kou zitten dan ook maar een cent aan Poetin te geven :=
Ik vind het juist raar dat er mensen zijn die Rusland willen steunen door hun gas te willen kopen..

Het probleem is dat de gemeenten dan Europees gas moeten inkopen dat deels bevoorraad wordt door...Rusland! Dus je krijgt hetzelfde, je betaalt alleen 3 keer zoveel. En dáár zit de fout van Jetten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 17:41

MoniqueT schreef:
Die hele gaskwestie maakt nog eens duidelijk hoe ingewikkeld het allemaal is.

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat je binnen de EU meer voor elkaar krijgt, dan erbuiten. De ellende na Brexit laat dat wel zien. Dat heeft weinig goeds opgeleverd voor de Britten.

Dat komt vooral door het kleutergedrag van de EU door geen zaken meer te willen doen met UK. Een verbond als de vroegere EEG waarin je wel handelt met elkaar maar niet elkaars puin hoeft te ruimen was veel gunstiger geweest voor Nederland.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 17:43

janderegelaa schreef:
8nnemiek schreef:
Nou ik geef Jette groot gelijk. Ik betaal liever het vierdubbele of ga liever in de kou zitten dan ook maar een cent aan Poetin te geven :=
Ik vind het juist raar dat er mensen zijn die Rusland willen steunen door hun gas te willen kopen..

Het probleem is dat de gemeenten dan Europees gas moeten inkopen dat deels bevoorraad wordt door...Rusland! Dus je krijgt hetzelfde, je betaalt alleen 3 keer zoveel. En dáár zit de fout van Jetten.

Wordt die Pipo door niemand met kennis van zaken teruggefloten? Er zit toch hopelijk nog wel iemand in dit kabinet die die D66-ramp kan voorkomen?

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:44

Het mag duidelijk zijn dat ik dat totaal niet met je eens ben. De EU is meer dan handel.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:47

karuna schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -asielstop

Even de iets neutralere versie van hetzelfde rapport.

Geen idee hoe ze dit willen oplossen? En vooral waar? Waar er plekken eerder niet voor woningen gebruikt mochten worden of mensen niet mogen wonen op een park in een chalet staan die nu vol met tijdelijke chalets. Ik weet van zeker drie camperplekken in nederland die opgeheven zijn en volgebouwd met chalets voor oekrainers. En elders waar al jaren doorde bewoners gevochten werd om opeen braakliggend stuk tinyhouses of andere woonvormen neer te zetten ivm de enorme woningnood daar. Mocht niet want bestemmingsplan. Staan daar nu 38 chalets voor asielzoekers. Die mogelijk gelukkig wel daarna door eigen bewoners gebruikt worden

Ik geloof dat het kabinet iets mist. Dat de huisvesting nu nodig is ipv over 5 jaar. Want dan komt natuurlijk stikstof erbij kijken.
Er is nu opvang nodig, niet over 5 of 10 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:52


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 17:55

Zolang de grenzen niet dichtgaan blijft het dweilen met de kraan open natuurlijk. Zolang mensen hier ondergebracht worden in luxe hotels en zelfs voorrang krijgen op woonhuizen créer je een aanzuigende werking. Het is niet voor niks dat er eerst 300 asielzoekers buiten sliepen en de dag erna 700. Ze weten dat ze hier grote kans maken door de zieligheidspropagandamolen die op volle toeren draait bij DPG media.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:56

Mindim schreef:
8nnemiek schreef:
Maar het is niet zo dat je dat oplost door meer gas van Rusland te kopen. Je wil toch zo min mogelijk van Rusland afhankelijk zijn.
Er moet gekeken worden naar meer alternatieven voor gas. Bijvoorbeeld de gascentrales die minder draaien waar we voorlopig helaas weer wat kolencentrales voor openen. Niet leuk, maar een goede keus van Jette.


En ondertussen het probleem bij de gemeenten leggen die het zelf mogen oplossen. Ik snap werkelijk niet dat iemand dit een goed idee vindt. Waar moeten de gemeenten het van betalen 8nnemiek?


Die rekening komt linksom of rechtsom bij de inwoners te liggen.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:09

Ze moeten gewoon hard aan de slag om het gas uit Nederland ook bij de Nederlandse gemeentes te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt niet mogelijk is. En natuurlijk hard inzetten op gasverbruik omlaag krijgen. Er zijn vast heel veel bedrijven die ook met andere middelen dan gas kunnen stoken. En er is zo veel industrie waar enorm veel warmte bij vrij komt die niet gebruikt wordt. Laat er maar eens wat slimme mensen aan gaan werken en rekenen.
Enige punt is dat dat niet 123 geregeld is, maar niks doen is ook geen optie, en hoe eerder je begint met plannen en innoveren, hoe sneller we helemaal van het gas af kunnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:10

elnienjo schreef:
janderegelaa schreef:

Het probleem is dat de gemeenten dan Europees gas moeten inkopen dat deels bevoorraad wordt door...Rusland! Dus je krijgt hetzelfde, je betaalt alleen 3 keer zoveel. En dáár zit de fout van Jetten.

Wordt die Pipo door niemand met kennis van zaken teruggefloten? Er zit toch hopelijk nog wel iemand in dit kabinet die die D66-ramp kan voorkomen?

Jetten wil geen zaken meer doen met Gazprom Nederland want dat is Russisch en mag dus niet. Duitsland heeft Gazprom Duitsland gewoon onteigend en Duits gemaakt. En dan vloeit de winst dus niet naar Rusland maar naar Duitsland. Het is niet zo moeilijk hoor. Behalve als je een kneus als Jetten minister maakt. En ook alleen maar omdat een stap terug gedaan heeft voor -de nu ontzichtbare- Kaag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:12

8nnemiek schreef:
Ze moeten gewoon hard aan de slag om het gas uit Nederland ook bij de Nederlandse gemeentes te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt niet mogelijk is. En natuurlijk hard inzetten op gasverbruik omlaag krijgen. Er zijn vast heel veel bedrijven die ook met andere middelen dan gas kunnen stoken. En er is zo veel industrie waar enorm veel warmte bij vrij komt die niet gebruikt wordt. Laat er maar eens wat slimme mensen aan gaan werken en rekenen.
Enige punt is dat dat niet 123 geregeld is, maar niks doen is ook geen optie, en hoe eerder je begint met plannen en innoveren, hoe sneller we helemaal van het gas af kunnen.

Je bericht staat wel vol met veronderstellingen en oplossingen die pas effect hebben op de hele lange termijn.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:24

Je hebt niet alleen wanbeleid politiek in crisistijd, maar je hebt ook crises die door wanbeleid politiek zijn veroorzaakt. Ik noem er maar een paar:

Energiecrisis (voornamelijk door privatisering/marktwerking). Rusland - Oekraine gevolgen komen erbij, maar die kan eenvoudig worden opgelost. Wooncrisis (door verhuurdersheffing en andere heffingen voor corporaties, EU-regels voor sociale woningen, passend huisvesten, ouderen langer thuis laten wonen, etc etc, zit de hele doorstroom vast)
Hoge kosten in de zorg (door privatisering/marktwerking)
Asielcrisis
En een mobiliteitscrisis (die er nog aan komt)

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:41

MoniqueT schreef:
alice0cullen schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen steeds beginnen over asielzoekers. Wat hier op het moment gebeurd in Ten Apel is gewoon walgelijk. Wij hebben ook zat capaciteit voor al die mensen maar het kabinet wou gaan bezuinigen, sterker nog er zijn AZC's dicht gedaan en omgebouwd in de corona tijd omdat toen de stroom van asielzoekers minder was door de inperkingen van het reizen. Die capaciteit missen we nu gewoon ineens. En dat doelt weer op die visie van een kabinet die niet naar de toekomst kijkt.
Zelfde voor die wooncrisis, we vergeten allemaal wie het VROM heeft opgeheven in 2010, en experts roepen dan jarenlang dat dit wanbeleid is, maar er wordt gewoon niks mee gedaan. De achterlijke regeltjes die wij hebben omtrent wonen mogen ook wel eens onder de loep, die ontruiming die toen gedaan is op dat vakantiepark omdat je daar niet mag wonen was echt ronduit belachelijk. Zeker in deze tijd van woning nood.

Dat gedoe met vol = vol slaat ook nergens op, jij zou niet meer rechten moeten hebben omdat je toevallig in Nederland geboren bent. Er is meer dan genoeg ruimte en plek voor iedereen. Sterker nog we hebben een werkers tekort en dat probleem zou goed opgelost kunnen worden door
arbeidsmigranten. Zeker nu er ook nog eens meer mensen beperkt zullen worden omdat er eigenlijk ook aan Corona niks meer gedaan wordt. Ons land moet terug socialer worden, een multiculturele samenleving moet gewoon aangemoedigd worden.

Het feit dat er voor Oekraïners wel plek is en die niet eens in een AZC terecht komen zegt genoeg. Sterker nog die krijgen meteen toestemming om te mogen werken en studeren hier in Nederland. Terwijl Vele mensen in die AZC's niet jaren moeten vechten voor basic human rights.

En dan kun je steeds zeggen ja maar wij dan. Maar het is geen competitie he, daar kunnen die mensen ook niks aan doen. Wij kunnen tenminste nog stemmen. Niet dat het voor mijn idee veel zin heeft. Dat overal waar je kijkt het een rotzooi is, is een understatement. Maar wat verwacht je dan van een kabinet die hun volk al negeren sinds de aanstelling. Rutte lacht alles weg en wil op niks inhoudelijke ingaan.
Zelfde voor al het gedoe bij de belastingdienst. Dat is gewoon een overheid instantie en daar is meneer Rutte gewoon op het moment eind verantwoordelijk over, er zijn nu gewoon geen enkele consequenties.

Maargoed niemand in de kamer lijkt consequenties te kennen, FvD had ook allang de kamer uit gekieperd moeten worden om al die Nazi ideologieën en Baudets banden met Putin. Zelfde dat al die gelovige partijen niks te zoeken hebben in de kamer. Religie en staat moeten gescheiden zijn. En de PVV heeft nog nooit uberhaupt een partijprogramma gemaakt, die zitten alleen in de kamer om zoveel mogelijk tegen iedereen aan te schoppen en pure racisme te uiten.


Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Het gaat niet goed in Nederland, de huidige regering loopt achter de feiten aan. Maar een aantal populistische partijen weten heel goed in te spelen op de onderbuikgevoelens van ontevreden mensen. Zonder zelf een oplossing te hebben, maar wel door asielzoekers als zondebok neer te zetten.


En ik sluit me hier weer helemaal bij aan!
Verder houd ik me maar in over de posters die zelf graag hun handje ophouden bij de overheid, maar het anderen vooral niet gunnen.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:55

8nnemiek schreef:
Ze moeten gewoon hard aan de slag om het gas uit Nederland ook bij de Nederlandse gemeentes te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt niet mogelijk is. En natuurlijk hard inzetten op gasverbruik omlaag krijgen. Er zijn vast heel veel bedrijven die ook met andere middelen dan gas kunnen stoken. En er is zo veel industrie waar enorm veel warmte bij vrij komt die niet gebruikt wordt. Laat er maar eens wat slimme mensen aan gaan werken en rekenen.
Enige punt is dat dat niet 123 geregeld is, maar niks doen is ook geen optie, en hoe eerder je begint met plannen en innoveren, hoe sneller we helemaal van het gas af kunnen.


Ze hebben vanaf het begin van de oorlog nog NIETS gedaan. Daarvoor was het ook al bekend dat gas CO2 uit stoot en dat afhankelijkheid van Rusland niet handig was. Ook toen hebben ze NIETS gedaan. Nu staat er een rampzalige winter voor de deur. En wederom gebeurt er NIETS.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 18:58

Loretta schreef:
8nnemiek schreef:
Ze moeten gewoon hard aan de slag om het gas uit Nederland ook bij de Nederlandse gemeentes te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt niet mogelijk is. En natuurlijk hard inzetten op gasverbruik omlaag krijgen. Er zijn vast heel veel bedrijven die ook met andere middelen dan gas kunnen stoken. En er is zo veel industrie waar enorm veel warmte bij vrij komt die niet gebruikt wordt. Laat er maar eens wat slimme mensen aan gaan werken en rekenen.
Enige punt is dat dat niet 123 geregeld is, maar niks doen is ook geen optie, en hoe eerder je begint met plannen en innoveren, hoe sneller we helemaal van het gas af kunnen.


Ze hebben vanaf het begin van de oorlog nog NIETS gedaan. Daarvoor was het ook al bekend dat gas CO2 uit stoot en dat afhankelijkheid van Rusland niet handig was. Ook toen hebben ze NIETS gedaan. Nu staat er een rampzalige winter voor de deur. En wederom gebeurt er NIETS.

Daar ben ik ook bang voor. We kunnen alleen maar hopen dat de winter heel erg zacht wordt.

ravellie

Berichten: 3077
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:59

elnienjo schreef:
Zolang de grenzen niet dichtgaan blijft het dweilen met de kraan open natuurlijk. Zolang mensen hier ondergebracht worden in luxe hotels en zelfs voorrang krijgen op woonhuizen créer je een aanzuigende werking. Het is niet voor niks dat er eerst 300 asielzoekers buiten sliepen en de dag erna 700. Ze weten dat ze hier grote kans maken door de zieligheidspropagandamolen die op volle toeren draait bij DPG media.



Precies.
Niet te bevatten dat niemand dit een halt toe kan roepen

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:03

Ik vraag me af hoe jullie dit voor je zien?

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:11

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:

Laten we de UK dan even als voorbeeld nemen.
Daar zou dan geen inflatie moeten zijn, toch?

Ik weet niet hoor maar de euro staat op dit moment gelijk aan de dollar terwijl de euro echt veel meer waard geweest is. Dus die inflatie beperkt zich niet tot de UK.


Dat zeg ik toch ook niet?
Ik stel juist dat als de EU de oorzaak is, er in de UK geen inflatie zou moeten zijn.

fransje23

Berichten: 15401
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:19

ravellie schreef:
elnienjo schreef:
Zolang de grenzen niet dichtgaan blijft het dweilen met de kraan open natuurlijk. Zolang mensen hier ondergebracht worden in luxe hotels en zelfs voorrang krijgen op woonhuizen créer je een aanzuigende werking. Het is niet voor niks dat er eerst 300 asielzoekers buiten sliepen en de dag erna 700. Ze weten dat ze hier grote kans maken door de zieligheidspropagandamolen die op volle toeren draait bij DPG media.



Precies.
Niet te bevatten dat niemand dit een halt toe kan roepen


Er is wel een halt toe te roepen, moet er alleen een einde komen aan oorlogen, honger en de oneerlijke verdeling in de wereld.
En we moeten ook meteen stoppen met het idee dat Nederland een veel grotere bijdrage levert aan het opvangen van vluchtelingen dan andere landen.