Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:15

Maar tamara, dat alles is geen reden waarvoor groene stroom voor zulke tarieven aangeboden hoeft te worden.
Ik ontken niet dat stroom opgewekt obv gas noodzakelijk is, maar dan zou er in tijden als deze met 2 tarieven gewerkt moeten worden.

Ik neem aan dat een maatschappij weet welk percentage van zijn stroom groen en welk deel grijs is dus dan kun je ook een reëel tarief maken.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:17

Zonnepanelen wekken stroom op ten tijde dat de zon schijnt, het is erg interessant om die stroom s,zomers op te slaan en s,winters te gebruiken. Of te gebruiken op dagen dat je wel stroom verbruikt maar de zon niet schijnt.

In groene stroom zit ook een bepaald bedrag dat ergens in geïnvesteerd is. Nu is de winstcapaciteit door de gigantisch gestegen prijzen, wel extreem.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 28-09-22 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 13:19

nikkel schreef:
Zonnepanelen wekken stroom op ten tijde dat de zon schijnt, het is erg interessant om die stroom s,zomers op te slaan en s,winters te gebruiken. Of te gebruiken op dagen dat je wel stroom verbruikt maar de zon niet schijnt.

Het liefst in eigen beheer zodat er geen energiemaatschappijen van kunnen profiteren en ook niet de overheid met belastingen.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:21

Het liefst in eigen beheer, uiteraard anders is er geen lol aan. Gewoon in eigen beheer dus.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:39

nikkel schreef:
Zonnepanelen wekken stroom op ten tijde dat de zon schijnt, het is erg interessant om die stroom s,zomers op te slaan en s,winters te gebruiken. Of te gebruiken op dagen dat je wel stroom verbruikt maar de zon niet schijnt.

In groene stroom zit ook een bepaald bedrag dat ergens in geïnvesteerd is. Nu is de winstcapaciteit door de gigantisch gestegen prijzen, wel extreem.

Die techniek is er nauwelijks anders dan 2 heel grote plassen water op verschillende hoogtes dicht bij elkaar. Daar zijn maar weinig geschikte plekken voor en die zijn al gebouwd.
Verder vereist het ook al zou het kunnen giga veel grondstoffen en ruimte.

Ja, het zou eerlijker zijn als de prijs van stroom gewogen zou zijn naar aandeel bron x kostprijs x percentage kosten/overhead/winst. En begrijpelijk verzetten de energiebedrijven zich daar tegen. Zal best een deel van het rendabel zonder subsidie komen van die prijsverschillen tussen zon/wind en gas/kolen.


secricible schreef:
Maar tamara, dat alles is geen reden waarvoor groene stroom voor zulke tarieven aangeboden hoeft te worden.
Ik ontken niet dat stroom opgewekt obv gas noodzakelijk is, maar dan zou er in tijden als deze met 2 tarieven gewerkt moeten worden.

Ik neem aan dat een maatschappij weet welk percentage van zijn stroom groen en welk deel grijs is dus dan kun je ook een reëel tarief maken.

Dan zal je al een accuraat functionerende slimme meter in elk huis nodig hebben, want dan moet je gaan rekenen welk moment je stroom afneemt en dus welke mix daar achter zit. Piek en dal tarieven van nu zijn lastig voor duurzame bronnen, die lopen zeker qua zon verkeerdom.


Elisa2 schreef:
Oké maar als je zelf zonnepanelen hebt (ik heb bijvoorbeeld zelf zonnepanelen) dan kunnen die naar ik begrepen heb ook aangesloten worden op een warmtepomp of airco in huis waardoor je dus eigenlijk je eigen energie opwekt en waar veel minder infrastructuur voor nodig is. Ik vraag me af of zoiets niet veel haalbaarder is. Korte lijntjes.

Het enige wat je ermee weg haalt is de winst voor de energie maatschappijen natuurlijk en ook de overige energie die je niet gebruikt kunnen zij dan niet gebruiken voor anderen.

Dat laatste is dan wat minder handig natuurlijk.

Je omvormer heeft (tenzij eilandsetting) stroom nodig van het net om te werken. Zonder de feedback dat het stroomnet werkt schakeld die af uit veiligeheidsoverwegingen, want dat komt normaal enkel voor door storing. Je moet dan dus een off-grid systeem hebben die aan stroomnet gekoppeld kan worden om overproductie aan te geven. Dan wordt het een afweging om geheel af te koppelen en accu's te gaan gebruiken. Eventuele tekorten aan stroom (accu leeg door teveel vraag of geen zon) neem je dan voor lief of vang je op via een generator. Met de infrastructuur zoals wij die nu hebben is dat een kostbare oplossing. En voor mensen die wel afhankelijk zijn van de collectieve voorziening gaan de kosten fors omhoog.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:18

Ik zou niet weten waarom ik dat zelf zou moeten doen.
Als energiemaatschappij weet je toch hoeveel je uit grijze en hoeveel je uit groene stroom opwekt en daar moet je je tarief op baseren.

Ik zit bij vdbron met 100% groene energie. Dat betekend niet dat er ook groene stroom uit mijn stopcontact komt want een maatschappij heeft geen eigen stroomnetwerk. Die meter bij mij hangen is dus zinloos.

Van de bron wekt 100% vd stroom groen op dus zou 100% volgens "groen tarief" moeten verkopen.
En eneco wekt wellicht 50% groen en 50% grijs op dus die zou zijn tarief moeten opbouwen uit 50% "groen tarief" en 50% "grijs tarief"

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:43

Secricible: Geen energiemaatschappij gaat vrijwillig aan zijn tafelpoot (winstmodel) zagen. In het kort dat is het nadeel van privatiseren.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:06

Niet vrijwillig nee. Laat de regering er dan maar iets van vinden.
Voorheen was bij vattefall oa de groene stroom duurder omdat die moeilijker op te wekken was. Dan moet dat andersom ook kunnen lijkt me.
Ik kan me herinneren dat er ook al over gesproken werd toch?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:12

Er is geen 24 uurs dekking zon/wind/water mogelijk, in elk geval niet nu. Ergens moet dus een oplossing zitten, want jouw leverancier zal ook moeten betalen voor wat de klanten op dat uur van de dag nodig hebben. Gas kan je ergens opslaan voor later, stroom niet (of niet op zo'n niveau dat het relevant is voor zo'n groot netwerk). Vraag en aanbod moeten per uur geregeld worden. Daar zit een deel lange termijn afspraken bij qua wat betalen we voor X en deel is stomweg nu nodig of aanbod nu groen is of grijs.
Energiemarkt qua stroom is altijd aan het schuiven met productie en vraag, bij groen hangt immers nogal veel van het weer af qua opbrengst en dat vooruit voorspellen is ronduit lastig. Je kan huurder/eigenaar zijn van theoretisch X opwekcapaciteit, maar als de praktijk anders beslist moet je inkopen (of bij geluk verkopen). Hoe dan ook zit er in de voor jouw aangekochte stroom een factor onzekerheid die bepaald wordt door hoeveel er door welke bron geproduceerd wordt op het moment dat jij het nodig hebt. Ga je het hebben over eerlijk berekenen, dan zal je ook naar de marktprijzen op moment van productie moeten kijken en die meenemen in de prijs. Windstil 's nachts = groene stroom aan jouw leveren niet mogelijk. Dus dan maar afsluiten tot de zon opkomt?

Prijzen gaan eerder een stuk complexer worden en ja daar zit een grote maar aan in de vorm van gevoelig voor bedrog en speculatie. Echter hoe meer fluctuaties er gaan komen in de stroomproductie hoe meer de prijzen gaan schommelen en hoe lastiger het gaan worden om 1 vaste prijs te bepalen voor levering aan de consument/gebruiker. Wil je de balans tussen productie en gebruik veel meer eventwichtig krijgen, dan zal je meer moeten kunnen gaan sturen qua gebruik, want weer sturen kan je redelijk vergeten. En daarvoor zal de meter aan kant eindgebruiker moeten meten wanneer er hoeveel gebruikt wordt en wanneer je beter je wasmachine/waterkoker/stroomvreter aan of juist uit kan zetten. Zonder dat is fossiel zeker niet uit te faseren en is er ook veel meer productiecapaciteit en dus hogere energierekening nodig.

Stuk privatiseren heeft alles zeker niet beter gemaakt (geen onderdelen op voorraad, alles net genoeg ipv kan wat hebben), maar dan nog lopen we tegen fluctuaties op in productiecapacteit en dus kosten.
Andere optie zou zijn om boel minder betrouwbaar te maken en eindgebruiker meer storingen te laten opvangen, dat zou hoe vreemd het ook misschien klinkt juist een robuster systeem maken of gaan werken met energie budgetten om wereldwijd naar een eerlijke verdeling van de beschikbare middelen te gaan. Echter zijn beide niet zomaar in te zetten en niet alleen door geen draagvlak. Maatschappij is er ook niet op ingericht en dan heb je rap problemen.

Maar er van blijven uitgaan dat groen en grijs aparte tarieven kunnen worden? Nee, het is 1 tarief nu en hoewel daar zeker een andere berekening voor zou moeten komen dan aanbieder laatste restje bepaald, is dat een lastige berekening om te maken.

Het hele stroomnetwerk zit een stukje complexer in elkaar dan enkel X aanbod = Y vraag. Wil je een betrouwbaar stroomnet, dan zijn er altijd en elke dag momenten dat er heel dure stroom verkocht wordt. En gezien de aantallen afnemers kan je niet als energiemaatschappij besluiten om maar niet te kopen tegen die prijs, net plat gooien of klanten afsluiten is om die reden niet mogelijk.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:42

Tamary. helemaal mee eens.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:13

1 ding is zeker hoeveel stroom er ook door zonnepanelen en molens komen.
Op het einde van de rit ben je niet voordeliger uit.
Want de energiemaatschappijen en de schatkist moeten gevuld blijven.
Dan komt er wel weer een belasting of tarief bij.
Ze moeten toch inkomsten hebben.
En die willen ze niet lager zijn dan nu

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 18:03


Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:14

Pim stond de globalisering in de weg en is om die reden "opgeruimd".
Hij had 100% gelijk. Zie waar we nu in terecht gekomen zijn. Alle essentiële zaken zijn geprivatiseerd en kosten ons inmiddels de hoofdprijs. De aanval op water gaat nog komen en dan hebben we het plaatje zowat compleet. Voedselcrisis is men ook al stevig aan het creëren.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:15

Ja want al die problemen dat doen ze expres zeker?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:22

IMANDRA schreef:
Ja want al die problemen dat doen ze expres zeker?


Een deel is expres en een ander deel is best een voorspelbaar gevolg van het gekozen beleid, waarbij er ook uit niets blijkt dat ze het echt anders willen.
(Aan vage toezeggingen geen gebrek hoor, maar als je kijkt naar de daadwerkelijke acties dan is er echt helemaal niets gedaan, en wordt er nog steeds niets gedaan om werkelijk iets te veranderen. Het zijn allemaal alleen maar stoplappen, plakbandjes, noodmaatregelen, slecht doordacht haastbeleid.)

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:11

IMANDRA schreef:
Ja want al die problemen dat doen ze expres zeker?


Als het per ongeluk is dan bewijzen ze daarmee hun onkunde, net als wanneer het wel expres zou zijn, dus wat maakt het uit?het gaat om het resultaat van wat ze doen: de mensen worden armer, producten en zelfs basisbehoeften worden schaarser.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:24

Ja dat vind ik ook, vooral die korte termijnoplossingen steeds die mensen echt van de regen in de drup helpen. Of ze het nu express of per ongeluk doen, ik blijf de lange termijn visie missen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:26

Tamary, bedankt voor de verheldering..ik ben geen techneut dus ik probeer het gewoon simpel te bedenken met mijn burger verstand. Zijn er nog andere mogelijkheden dan een generator of accu?

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:27

Mirranda schreef:
Pim (...)
Hij had 100% gelijk. Zie waar we nu in terecht gekomen zijn. Alle essentiële zaken zijn geprivatiseerd en kosten ons inmiddels de hoofdprijs.


Nou, dat meneer Fortuin tegen privatisering geweest zou zijn - ik herinner mij iets heel anders.

Citaat:
Voedselcrisis is men ook al stevig aan het creëren.

Pardon???
Die is er al heel lang maar wij hebben er nu nog weinig last van.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:49

Janneke2 schreef:
Pardon???
Die is er al heel lang maar wij hebben er nu nog weinig last van.


Hier in Nederland is de honger inmiddels ook al begonnen. Dit verhaal staat helaas niet op zichzelf.


https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -rotterdam

Er hoeft geen honger te zijn in Nederland. De oorzaak is zoals in wel meer landen waar honger is. Een corrupte regering.

Zelfs water wordt in de toekomst een probleem. Er wordt nu al voor gewaarschuwd, maar er wordt niets ondernomen. Over een paar jaar hebben we dus een watercrisis.

Kortom Nederland is behoorlijk in verval na 12 jaar Rutte. Wie verder durft te kijken dan het BNP en macro economische cijfers ziet dat Nederland enorm aan het afglijden is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 09:52

Diep triest idd. Ons land is een waterland en toch zijn ze al aan 't voorsorteren op hogere waterprijzen. Vreselijk waar we naartoe gaan. Straks gaat je volledige inkomen op aan eerste levensbehoeften en valt er niks meer te genieten.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:56

Die verhalen zijn er altijd al. Dat is niet iets van nu. Daarom bestaat de voedselbank ook, maar daar vielen heel veel mensen ook buiten en dan heb je een probleem. Komt het nu meer voor, ja. Maar het begint niet nu pas, die gevallen zijn er al heel lang

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:58

Oke dus investeren weer in regentonnen en deze gaan gebruiken voor tuin, wc, auto wassen etc. En investeren in manier om juist water vast te houden ipv water sneller weg te laten lopen.

De watercrisis zal ontstaan door de klimaatcrisis en de warmte en droogte die daar door veroorzaakt wordt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 10:02

Volgend voorjaar is de La Nina naar het schijnt afgelopen en kunnen er wel 'ns hele natte jaren gaan volgen als we weer onder invloed van El Nino komen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:18

Ik hoop het! Op naar natte en koele zomers haha