Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11365
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:29

janderegelaa schreef:
Ik weet niet hoor maar de euro staat op dit moment gelijk aan de dollar terwijl de euro echt veel meer waard geweest is. Dus die inflatie beperkt zich niet tot de UK.


fransje23 schreef:
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik stel juist dat als de EU de oorzaak is, er in de UK geen inflatie zou moeten zijn.


Energieprijzen in de UK zijn nu 80% hoger dan vorig jaar oktober, was er vanmiddag op het nieuws. Toch wel een redelijke inflatie :=

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:41

Ik lees steeds weer dezelfde oneliners zonder onderbouwing van dezelfde mensen als het om asielzoekers en de EU gaat.

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:41

MoniqueT schreef:
Ik lees steeds weer dezelfde oneliners zonder onderbouwing van dezelfde mensen als het om asielzoekers en de EU gaat.

Ben ik niet de enigste

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:51

prompter schreef:
janderegelaa schreef:
Ik weet niet hoor maar de euro staat op dit moment gelijk aan de dollar terwijl de euro echt veel meer waard geweest is. Dus die inflatie beperkt zich niet tot de UK.


fransje23 schreef:
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik stel juist dat als de EU de oorzaak is, er in de UK geen inflatie zou moeten zijn.


Energieprijzen in de UK zijn nu 80% hoger dan vorig jaar oktober, was er vanmiddag op het nieuws. Toch wel een redelijke inflatie :=


Yup...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:41

MoniqueT schreef:
Het mag duidelijk zijn dat ik dat totaal niet met je eens ben. De EU is meer dan handel.

Het economisch samenwerkingsorgaan (EEG) werkte juist heel erg goed. We hebben nu 1 munteenheid, die bedoelt was als krachtige tegenhanger van de Dollar maar ze staan nu gelijk dus dat is mislukt. Het enige voordeel is dat we ons paspoort niet meer hoeven te laten zien en we kunnen ons vrij vestigen in ieder EU land. De diverse subsidies die door de EU verstrekt worden in Nederland hadden we zelf ook wel kunnen doen want wij zijn netto betaler (we betalen meer dan we ontvangen).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:45

prompter schreef:
janderegelaa schreef:
Ik weet niet hoor maar de euro staat op dit moment gelijk aan de dollar terwijl de euro echt veel meer waard geweest is. Dus die inflatie beperkt zich niet tot de UK.


fransje23 schreef:
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik stel juist dat als de EU de oorzaak is, er in de UK geen inflatie zou moeten zijn.


Energieprijzen in de UK zijn nu 80% hoger dan vorig jaar oktober, was er vanmiddag op het nieuws. Toch wel een redelijke inflatie :=

Mijn eigen energierekening is van 85 euro per maand naar 165 euro gegaan…dat is 94%. En hij wordt nog hoger. Wat was je punt van de UK ook alweer?

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:58

Vrije vestiging is ons geval een groot goed. Het draait in het leven niet altijd alleen om financiële keuzes.

Karl66

Berichten: 29781
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:04

Alsof een sterke euro een voordeel is voor een exportland als Nederland? Een zwakke euro zorgt er voor dat we onze goederen voordelig af kunnen zetten en daarmee dat onze economie zo goed draait.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:34

Alsof de koers van de gulden in het verleden niet gekoppeld was aan een sterkere munteenheid zoals heel vroeger de dollar, later de Duitse mark en uiteindelijk vanaf 1979 de ecu..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:40

Karl66 schreef:
Alsof een sterke euro een voordeel is voor een exportland als Nederland? Een zwakke euro zorgt er voor dat we onze goederen voordelig af kunnen zetten en daarmee dat onze economie zo goed draait.

Serieus....?! Een zwakke Euro betekent ook dat je veel duurder inkoopt. Dus we verkopen goedkoop (lees = veel minder winst) en we moeten duur inkopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:41

fransje23 schreef:
Alsof de koers van de gulden in het verleden niet gekoppeld was aan een sterkere munteenheid zoals heel vroeger de dollar, later de Duitse mark en uiteindelijk vanaf 1979 de ecu..

Toen wij naar Euro overgingen zat de Gulden gekoppeld aan de D-Mark maar is toen afgewaardeerd omdat hij sterker bleek te zijn dan de D-Mark

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 21:49

Karl66 schreef:
Alsof een sterke euro een voordeel is voor een exportland als Nederland? Een zwakke euro zorgt er voor dat we onze goederen voordelig af kunnen zetten en daarmee dat onze economie zo goed draait.

We kunnen nu niks meer kopen uit Amerika laat staan er naartoe reizen door de slechte koers voor de euro.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 21:50

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:
Alsof de koers van de gulden in het verleden niet gekoppeld was aan een sterkere munteenheid zoals heel vroeger de dollar, later de Duitse mark en uiteindelijk vanaf 1979 de ecu..

Toen wij naar Euro overgingen zat de Gulden gekoppeld aan de D-Mark maar is toen afgewaardeerd omdat hij sterker bleek te zijn dan de D-Mark

Ook zo'n dure blunder, al ons spaargeld werd opeens 10% minder waard.

Tiggs

Berichten: 7544
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:51

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:
Alsof een sterke euro een voordeel is voor een exportland als Nederland? Een zwakke euro zorgt er voor dat we onze goederen voordelig af kunnen zetten en daarmee dat onze economie zo goed draait.

We kunnen nu niks meer kopen uit Amerika laat staan er naartoe reizen door de slechte koers voor de euro.


Gelukkig is dat grotendeels luxe waar we prima zonder kunnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:00

Tiggs schreef:
elnienjo schreef:
We kunnen nu niks meer kopen uit Amerika laat staan er naartoe reizen door de slechte koers voor de euro.


Gelukkig is dat grotendeels luxe waar we prima zonder kunnen.

Dit is echt een heel erg dom (en ook niet waar) non-argument.

De hele wereld economie is gebaseerd op de Dollar. Een vat olie uit Koeweit rekenen we ook af in US Dollar. Niet in Koeweitse Dinar.

Ook luxe artikelen slaat nergens op. Nummer 1 import uit Amerika naar Nederland is medische apparatuur en nummer 2 is ruwe aardolie.

Jouw ziekenhuisbezoek wordt dus duurder omdat de apparatuur uit Amerika duurder is door de zwakke Euro. En mede daardoor stijgt jouw zorgpremie. Het is dus niet alleen een direct gevolg (zoals bijvoorbeeld reizen) maar ook een indirect gevolg.

Tiggs

Berichten: 7544
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:24

Ik vermoed niet dat dat de achterliggende gedachte van Elnienjo's post was, dus daar doelde ik dan ook niet op. Die ziet vooral graag wat 'het gewone volk' niet meer kan.

Sorry, het gewone Nederlandse volk.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:29

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:
Alsof de koers van de gulden in het verleden niet gekoppeld was aan een sterkere munteenheid zoals heel vroeger de dollar, later de Duitse mark en uiteindelijk vanaf 1979 de ecu..

Toen wij naar Euro overgingen zat de Gulden gekoppeld aan de D-Mark maar is toen afgewaardeerd omdat hij sterker bleek te zijn dan de D-Mark


Maar de koers van de gulden is dus altijd gekoppeld geweest aan andere valuta en dat was niet voor niets.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:38

fransje23 schreef:
janderegelaa schreef:

Toen wij naar Euro overgingen zat de Gulden gekoppeld aan de D-Mark maar is toen afgewaardeerd omdat hij sterker bleek te zijn dan de D-Mark


Maar de koers van de gulden is dus altijd gekoppeld geweest aan andere valuta en dat was niet voor niets.

Dat komt omdat je als klein landje beter kunt koppelen aan een monetaire grootmacht. Dan blijft je eigen munt ook stabiel. Overigens is dat niet altijd zo geweest alleen in de 20e eeuw. En de keuze voor Duitsland was een logische want dat was ons grootste handelspartner.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:46

Maar dat is dus wel een belangrijk argument als mensen roepen dat de gulden terug moet. In dat geval zal de koers ook gekoppeld moeten worden aan ee andere munt en gezien de handelsbelangen ligt de euro m.i. dan voor de hand.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15953
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:09

fransje23 schreef:
Maar dat is dus wel een belangrijk argument als mensen roepen dat de gulden terug moet. In dat geval zal de koers ook gekoppeld moeten worden aan ee andere munt en gezien de handelsbelangen ligt de euro m.i. dan voor de hand.

Dat is een optie, zou zelf liever voor de Dollar of de Engelse Pond kiezen. Maar ook de Gulden, gekoppeld aan de Euro, zal binnen afzienbare tijd meer waard zijn dan de Euro. Omdat we dan onze eigen economie hebben en niet meer de de “last” van de armere zuidelijkere- en Oost-Europese landen.

Karl66

Berichten: 29781
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:52

Ja en aangezien we veel meer exporteren dan importeren en een zwakkere munt je exportpositie versterkt, zou je met die sterke gulden je eigen economie slopen. Dat is gewoon basis economie.

Gewoon even wat cijfers van 2019 (dat waren zo snel de meest recente die ik kon vinden)
Export goederen 516 miljard
Export diensten 236 miljard

Import goederen 460 miljard
Import diensten 220 miljard

https://longreads.cbs.nl/nederland-hand ... se-handel/

We hebben in totaal een handelsoverschot van 72 miljard en dat is voor een groot deel te danken aan de zuidelijke EU landen, die de euro relatief zwak en daarmee onze exportpositie goed houden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 23:55

Ik had het financieel toch een stuk beter toen de dollar lekker laag stond. Dat schept veel meer mogelijkheden voor de Nederlandse burger die helemaal niks met grote exporterende bedrijven te maken hebben.

Loretta
Berichten: 8870
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:18

Als burgers profiteren we bijna totaal niet van alle goede exportcijfers, handelsoverschotten en BNP. Op papier is de economie heel erg goed. Alleen de verdeling is belabberd. Grote bedrijven maken miljardenwinsten maar dragen weinig bij aan de belastinginkomsten. Die beleidskeuzes beginnen meer en meer te wringen onder een groeiend deel van de bevolking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:28

Loretta schreef:
Als burgers profiteren we bijna totaal niet van alle goede exportcijfers, handelsoverschotten en BNP. Op papier is de economie heel erg goed. Alleen de verdeling is belabberd. Grote bedrijven maken miljardenwinsten maar dragen weinig bij aan de belastinginkomsten. Die beleidskeuzes beginnen meer en meer te wringen onder een groeiend deel van de bevolking.


Ik heb nog nooit zo erg het gevoel gehad dat de boel op ontploffen staat, als nu.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 00:29

Mindim schreef:
Loretta schreef:
Als burgers profiteren we bijna totaal niet van alle goede exportcijfers, handelsoverschotten en BNP. Op papier is de economie heel erg goed. Alleen de verdeling is belabberd. Grote bedrijven maken miljardenwinsten maar dragen weinig bij aan de belastinginkomsten. Die beleidskeuzes beginnen meer en meer te wringen onder een groeiend deel van de bevolking.


Ik heb nog nooit zo erg het gevoel gehad dat de boel op ontploffen staat, als nu.

Idem. Onze maatschappij voelt als een instortend kaartenhuis.