Suzanne F. schreef:Cer schreef:Er zijn toch onderzoeken over iets met kansen en milieu? Dat je betere kansen hebt als je uit een beter milieu komt, of hoe stellen ze dat ookalweer?
Nou dat is dus wel gewoon zo. Ik probeer soms ook te begrijpen hoe dit zit maar eigenlijk alle kinderen die bij mijn dochter in de klas zitten (VWO/Gymnasium) wonen in mooie grote huizen, welvarende gezinnen, vaders die architect, advocaat of ingenieur of weet ik wat zijn. Allemaal van ‘goede afkomst’ zeg maar. En ja op de laagste niveaus zie je kinderen uit achterstandswijken, kamp, veel buitenlandse kinderen, wonende in de grote flats.
Ik probeer vaak te begrijpen waar dat nou mee te maken heeft. Is intelligentie genetisch en kan je dit 1 op 1 koppelen aan inkomen/welvaren? Wat is nurture/nature in deze? Heeft het met aandacht/oefenen thuis te maken? Of met iets anders?
Ik raad echt aan om Sander en de kloof te kijken want hij zoekt dit oa. uit. De kansenongelijkheid is een hele tijd gedaald maar de laatste jaren weer vergroot.
Het heeft te maken met tijd, kunnen je ouders je helpen en als ze het zelf niet snappen kunnen ze dan externe hulp inschakelen? Je wilt niet weten hoeveel geld huiswerkbegeleiding en citotraining kost.
Heb je ruimte? Woon je in een huis met eigen slaapkamer of gehorige flat? Dat maakt uit of je je kan concentreren.
Naar welke basisschool ga je? Kinderen trekken zich aan elkaar op maar als er geen kinderen zijn om je aan op te trekken of er zijn heel veel zorgkinderen in je klas dan komt je potentieel er niet uit.
Studeren kost geld, ja je krijgt een deel vergoed als je arm bent maar dat betekent alsnog dat je moet lenen of werken. Dit maakt in veel gevallen de drempel te hoog om bijvoorbeeld na MBO door te gaan naar HBO.
Daarnaast brengt armoede ook veel stress met zich mee en daardoor is er soms minder aandacht voor de kinderen. Er zijn kinderen die niet eens eten mee naar school krijgen omdat er geen geld voor is.
En dan heb ik het nog niet eens over de privéscholen die steeds populairder worden met kleinere klassen en dus meer aandacht voor de leerlingen.
En dit is de start of je uiteindelijk wel of niet rijk wordt. En rijk worden is in heel veel gevallen hard werken maar het is ook een goede basis hebben en de kansen die deze basis je bieden. En als je al die kansen niet hebt gehad is het wel een heel stuk moeilijker om rijk te worden. Net als dat de kans erg klein is dat je in een flat in een achterstandswijk komt te wonen als je in een rijk gezin bent opgegroeid.
Ik las trouwens dat het geen inkomenskloof maar vermogenskloof is;
De onderste 60% van de huishoudens bezit 1% procent van het totale vermogen in Neder-land. De rijkste 10% beschikt over meer dan de helft van het vermogen. De bovenste 2% bezit eenderde van het totale vermogen.
Citaat van: https://www.socialealliantie.nl/index.p ... k-gegroeid