Nederland is vol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49286
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:37

Toen ik vanochtend weer in de file stond en 1,5 uur gedaan heb over een stukje van 20 minuten bedacht ik me ook weer opeens dat Nederland gewoon te vol is.

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 17:59

Dit was ook vandaag op radio 1
"Een miljoen mensen ondervinden ernstige hinder door geluidsoverlast, dus het is een groot probleem", zegt gezondheidsexpert Fred Woudenberg bij Spraakmakers. Hij reageert op het nieuws dat op dit moment duizenden woningen worden gebouwd op plekken met te veel geluidsoverlast."

Dus heel veel huizen op plekken waar het eigenlijk niet kan.
Of mooie gebieden gaan er aan.
Ik woon op de Noord Veluwe, we zeggen al vaak: zo zonde dat ze daar gaan bouwen, weer een mooi gebied weg.

Babootje

Berichten: 26357
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:24

Ik woon in Den Haag. Het is vol en het wordt alleen maar voller. Dat komt ook omdat er in de Randstad werkgelegenheid is en omdat het wegenverkeersnet het niet meer aankan, er vooral gebouwd wordt op plekken waar openbaar vervoer is.
Toen ik mijn huis kocht (25 jaar geleden) was er over de weg (via een loopbrug) nog een heel recreatiegebied, waar mijn honden los konden. Nu is het recreatiegebied gekrompen tot een park(je) en mogen de honden daar niet meer los of zwemmen. En moet ik nu in de auto stappen om mijn honden nog ergens uit te kunnen laten waar dat wel kan (meestal strand). Echt om te huilen. Ik overweeg om te vertrekken. Fijn huis maar geen fijne omgeving meer.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:25

Barbet schreef:
Dit was ook vandaag op radio 1
"Een miljoen mensen ondervinden ernstige hinder door geluidsoverlast, dus het is een groot probleem", zegt gezondheidsexpert Fred Woudenberg bij Spraakmakers. Hij reageert op het nieuws dat op dit moment duizenden woningen worden gebouwd op plekken met te veel geluidsoverlast."

Dus heel veel huizen op plekken waar het eigenlijk niet kan.
Of mooie gebieden gaan er aan.
Ik woon op de Noord Veluwe, we zeggen al vaak: zo zonde dat ze daar gaan bouwen, weer een mooi gebied weg.

Dat gaat straks met een groot deel van het platteland gebeuren als de boeren eindelijk succesvol weggejaagd zijn. Echt zo waardeloos dat Nederland een stadstaat dreigt te worden.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:01

elnienjo schreef:
Barbet schreef:
Dit was ook vandaag op radio 1
"Een miljoen mensen ondervinden ernstige hinder door geluidsoverlast, dus het is een groot probleem", zegt gezondheidsexpert Fred Woudenberg bij Spraakmakers. Hij reageert op het nieuws dat op dit moment duizenden woningen worden gebouwd op plekken met te veel geluidsoverlast."

Dus heel veel huizen op plekken waar het eigenlijk niet kan.
Of mooie gebieden gaan er aan.
Ik woon op de Noord Veluwe, we zeggen al vaak: zo zonde dat ze daar gaan bouwen, weer een mooi gebied weg.

Dat gaat straks met een groot deel van het platteland gebeuren als de boeren eindelijk succesvol weggejaagd zijn. Echt zo waardeloos dat Nederland een stadstaat dreigt te worden.


Triest, maar ik denk dat je gelijk hebt. En in dat toekomstbeeld wil ik niet wonen. Dus wij verdiepen ons in de mogelijkheden om te emigreren.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 06:52

onpaard schreef:
Triest, maar ik denk dat je gelijk hebt. En in dat toekomstbeeld wil ik niet wonen. Dus wij verdiepen ons in de mogelijkheden om te emigreren.

Dat hoor ik steeds vaker, dat mensen vertrekken.
Naar een land waar wel nog rust en ruimte is, en niet alles volgebouwd word.
Nu pas nog iemand die naar Denemarken gaat.

Ik moet eerlijk zeggen, als wij minstens 20 jaar jonger waren, en helemaal gezond, zou ik dat ook overwegen.

Elisa2

Berichten: 37368
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:33

Ik zou het ook graag willen, woon nu nog in een rustig dorp met veel natuur er omheen. Maar ze willen al tussen dit dorp en andere dorpen gaan bouwen dus straks is het inderdaad een grote stad. Echt een afschuwelijk idee..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:39

Ja, echt vreselijk dat mensen een dak boven hun hoofd willen...

Er moet nu eenmaal bij gebouwd worden om de groeiende bevolking van woonruimte te voorzien. Bestaande bouw ombouwen levert nog niet voldoende woomruimte op.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:41

Wij overwegen Denemarken ook. Zeker omdat we daar wel een huis kunnen kopen. We zijn er afgelopen maand voor het eerst op vakantie, dat gaan we zeker vaker doen.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:59

Ik ben een stille meelezer hier.. Maar begin me toch wel wat af te vragen...

"Wij" klagen over al die gelukszoekers hier en intussen praten "wij" over verhuizen naar welk ander land dan ook..
Wat maakt dat men denkt dat "wij" daar wel welkom zijn? Die landen worden zo ook steeds voller!

(Maar ik heb zo'n zelfde gevoel over mensen die naar een vakantieland emigreren en klagen over touristen :+ )

En begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen emigreren als men daar gelukkiger van wordt. Ik heb zelf 5 jaar in Engeland gewoond en woon nu met mijn Britse vriend en ons zoontje wie in Engeland geboren is hier in Nederland en we gaan misschien aankomende april naar de emigratiebeurs..
Maar ik vind de reden "Nederland is vol (al dan niet met gelukszoekers)" wel wat hypocriet :\

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:02

De reden is voor ons puur egoïstisch, wij willen een huis kunnen kopen en we houden van rust. Tevens heeft mijn vriend een beroep waar heel veel vraag naar is, dus wij voegen wel echt wat toe. :j

Maar misschien gaan we ook wel een huis kunnen kopen in Drenthe of Overijssel in plaats van dat we “moeten” emigreren.

Elisa2

Berichten: 37368
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:06

ImkeTarek schreef:
Ik ben een stille meelezer hier.. Maar begin me toch wel wat af te vragen...

"Wij" klagen over al die gelukszoekers hier en intussen praten "wij" over verhuizen naar welk ander land dan ook..
Wat maakt dat men denkt dat "wij" daar wel welkom zijn? Die landen worden zo ook steeds voller!

(Maar ik heb zo'n zelfde gevoel over mensen die naar een vakantieland emigreren en klagen over touristen :+ )

En begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen emigreren als men daar gelukkiger van wordt. Ik heb zelf 5 jaar in Engeland gewoond en woon nu met mijn Britse vriend en ons zoontje wie in Engeland geboren is hier in Nederland en we gaan misschien aankomende april naar de emigratiebeurs..
Maar ik vind de reden "Nederland is vol (al dan niet met gelukszoekers)" wel wat hypocriet :


Haha ja je hebt wel gelijk ergens maar ik denk dat het probleem idd overbevolking is en dat vooral bepaalde landen steeds voller worden en of je kunt bijdragen aan de maatschappij. Want als je emigreert zul je toch echt zelf de broek moeten ophouden in andere landen en dat is in NL niet zo.

Ik weet dat er gebieden zijn waar er leegloop is, juist vaak op het platteland in het buitenland in bepaalde landen. Dus ik gok dat ingeburgerde immigranten daar dan wel welkom zouden zijn? Die dus een bijdrage leveren aan de maatschappij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:18

MarlindeRooz schreef:
De reden is voor ons puur egoïstisch, wij willen een huis kunnen kopen en we houden van rust. Tevens heeft mijn vriend een beroep waar heel veel vraag naar is, dus wij voegen wel echt wat toe. :j

Maar misschien gaan we ook wel een huis kunnen kopen in Drenthe of Overijssel in plaats van dat we “moeten” emigreren.

Je vriend voegt wat toe. Jij ook ;)?

Dit klinkt misschien banketstaaf dan ik het bedoel, trouwens. Maar de mensen die naar Nederland komen doen dat om dezelfde redenen als die jij aangeeft. Puur uit eigen belang, en een groot deel voegt ook best wat toe.

Cer

Berichten: 30178
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:28

Oh ja, binnen europa mag je 'vrij' emigreren toch? Je draagt dan soms toch ook nog af in NL?

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:35

ImkeTarek schreef:
Ik ben een stille meelezer hier.. Maar begin me toch wel wat af te vragen...

"Wij" klagen over al die gelukszoekers hier en intussen praten "wij" over verhuizen naar welk ander land dan ook..
Wat maakt dat men denkt dat "wij" daar wel welkom zijn? Die landen worden zo ook steeds voller!

(Maar ik heb zo'n zelfde gevoel over mensen die naar een vakantieland emigreren en klagen over touristen :+ )

En begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen emigreren als men daar gelukkiger van wordt. Ik heb zelf 5 jaar in Engeland gewoond en woon nu met mijn Britse vriend en ons zoontje wie in Engeland geboren is hier in Nederland en we gaan misschien aankomende april naar de emigratiebeurs..
Maar ik vind de reden "Nederland is vol (al dan niet met gelukszoekers)" wel wat hypocriet :


Wij zijn ook niet overal welkom. Je moet toch je financiën goed op orde hebben en aan bepaalde eisen voldoen.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:28

Als mensen hier komen om te werken en bij te dragen zijn ze van mij meer dan welkom. Zoals veel Polen.
Maar mensen die hier totaal niet hun best gaan doen om bij te dragen aan werk, ons sociale stelsel opbouwen ipv afbreken.

In Denemarken hang je echt niet zomaar aan het infuus, daar mag je je eigen boontjes doppen.
En dat is meestal zo als mensen naar een ander land verhuizen.

Dus voor 50-70% geen vergelijk met wat hier binnen komt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:56

ImkeTarek schreef:
Ik ben een stille meelezer hier.. Maar begin me toch wel wat af te vragen...

"Wij" klagen over al die gelukszoekers hier en intussen praten "wij" over verhuizen naar welk ander land dan ook..
Wat maakt dat men denkt dat "wij" daar wel welkom zijn? Die landen worden zo ook steeds voller!

(Maar ik heb zo'n zelfde gevoel over mensen die naar een vakantieland emigreren en klagen over touristen :+ )

En begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen emigreren als men daar gelukkiger van wordt. Ik heb zelf 5 jaar in Engeland gewoond en woon nu met mijn Britse vriend en ons zoontje wie in Engeland geboren is hier in Nederland en we gaan misschien aankomende april naar de emigratiebeurs..
Maar ik vind de reden "Nederland is vol (al dan niet met gelukszoekers)" wel wat hypocriet :

Nederlanders die emigreren moeten in het land van hun keuze zelf aan de bak om te integreren en de kost te verdienen. Denk niet dat er ook maar één land is waar je als Nederlander een huis en uitkering krijgt aangeboden. In veel landen moet je eerst 10 jaar werken en afdragen voor je überhaupt recht op het sociaal vangnet krijgt; Australië bijv.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:00

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
De reden is voor ons puur egoïstisch, wij willen een huis kunnen kopen en we houden van rust. Tevens heeft mijn vriend een beroep waar heel veel vraag naar is, dus wij voegen wel echt wat toe. :j

Maar misschien gaan we ook wel een huis kunnen kopen in Drenthe of Overijssel in plaats van dat we “moeten” emigreren.

Je vriend voegt wat toe. Jij ook ;)?

Dit klinkt misschien banketstaaf dan ik het bedoel, trouwens. Maar de mensen die naar Nederland komen doen dat om dezelfde redenen als die jij aangeeft. Puur uit eigen belang, en een groot deel voegt ook best wat toe.

Ik zou dan ook gaan werken en dus lekker belasting gaan betalen. :D

Maar twee universitair geschoolde mensen die willen werken zijn vaak best welkom.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:58

ImkeTarek schreef:
Ik ben een stille meelezer hier.. Maar begin me toch wel wat af te vragen...

"Wij" klagen over al die gelukszoekers hier en intussen praten "wij" over verhuizen naar welk ander land dan ook..
Wat maakt dat men denkt dat "wij" daar wel welkom zijn? Die landen worden zo ook steeds voller!

(Maar ik heb zo'n zelfde gevoel over mensen die naar een vakantieland emigreren en klagen over touristen :+ )

En begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen emigreren als men daar gelukkiger van wordt. Ik heb zelf 5 jaar in Engeland gewoond en woon nu met mijn Britse vriend en ons zoontje wie in Engeland geboren is hier in Nederland en we gaan misschien aankomende april naar de emigratiebeurs..
Maar ik vind de reden "Nederland is vol (al dan niet met gelukszoekers)" wel wat hypocriet :

Omdat NL'ers zeer gewild zijn vanwege onze kenniseconomie en hun eigen broek op houden? Ik ken geen land waar je binnen komt en je overal voorrang krijgt incl. De huizenmarkt.

De feiten over zichzelf onderhouden bij niet westerse immigranten liegen er gewoon niet om. Het lukt vaak na tientallen jaren nog niet om zichzelf te bedruipen.

Ongeacht de eventueel 'schuldvraag' hiervan zijn deze dingen niet te vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:04

Ligt dat echt alleen aan de niet-Westerse immigrant, of ook aan onze maatschappij?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:10

_San87_ schreef:
Ligt dat echt alleen aan de niet-Westerse immigrant, of ook aan onze maatschappij?

Onze maatschappij is ingericht op een bepaalde economie die alleen kan bestaan bij voldoende arbeid..doe je dat niet valt je sociale vangnet weg . Voor iedereen uiteindelijk behalve de allerrijkste.

Het lukt bepaalde groepen met etnische achtergronden wel om in deze 'werkeconomie' te passen (Indiers, Chinezen) en anderen na generaties nog niet.
Of je daar echt de maatschappij de schuld van kan geven? Ik denk van niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:18

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:
Ligt dat echt alleen aan de niet-Westerse immigrant, of ook aan onze maatschappij?

Onze maatschappij is ingericht op een bepaalde economie die alleen kan bestaan bij voldoende arbeid..doe je dat niet valt je sociale vangnet weg . Voor iedereen uiteindelijk behalve de allerrijkste.

Het lukt bepaalde groepen met etnische achtergronden wel om in deze 'werkeconomie' te passen (Indiers, Chinezen) en anderen na generaties nog niet.
Of je daar echt de maatschappij de schuld van kan geven? Ik denk van niet.

Misschien niet volledig. Maar wel deels. Discriminatie op naam komt nog steeds voor in Nederland.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:32

Elisa2 schreef:
Haha ja je hebt wel gelijk ergens maar ik denk dat het probleem idd overbevolking is en dat vooral bepaalde landen steeds voller worden en of je kunt bijdragen aan de maatschappij. Want als je emigreert zul je toch echt zelf de broek moeten ophouden in andere landen en dat is in NL niet zo.

Ik weet dat er gebieden zijn waar er leegloop is, juist vaak op het platteland in het buitenland in bepaalde landen. Dus ik gok dat ingeburgerde immigranten daar dan wel welkom zouden zijn? Die dus een bijdrage leveren aan de maatschappij.


Wij zijn ook gegaan. Nederland is gewoon te vol en ik wilde graag meer ruimte en rust. Een ander soort leven, meer terug in de tijd qua normen en waarden. En dat heb ik nu. Oostenrijk is het geworden, ik dacht handig want ik spreek al Duits.... Alleen spreken ze hier geen Duits maar een dialect waar ik nog 2 jaar voor nodig had :')

En we dragen zeker wat bij maar ik zou het ook niet anders willen. We hebben in het zomerseizoen 15 mensen in dienst en 5 vast het hele jaar door. Ik integreer als een malle (5 dirndls heb ik *\o/* ) en we zijn meer dan welkom.

Ik heb ook vaker met niet westerse immigranten gesproken die allemaal zichzelf willen blijven, en daardoor dus niet integreren. Ik snap het niet want ik ben ook nog steeds mezelf, maar tegelijkertijd integreer ik wel. Ik snap het verschil echt niet, want ik zou me dood eenzaam voelen als ik niet echt integreer. Maar ik ben een mensen mens.

Dus waarom wij Nederlanders (even generaliseren) ons overal makkelijk aanpassen en de niet-westerse immigranten niet? Ik snap het niet zo goed. Ik mis nu soms door de taalbarrière echt nog dingen en daar baal ik soms van. Ik ken de politiek hier niet, dus vele namen in de krant zeggen me niets. Sommige dingen die logisch voor Oostenrijkers zijn snap ik nog niet. Dus ook al doe je je best, je hebt een achterstand, dus waarom je die nog groter zou willen hebben?

Toch zou ik niet snel terug verhuizen. Om duizenden redenen, de lijst kun je heel lang maken. Oostenrijkers staan meer voor hun cultuur en hun land. En dat durfden we in Nederland niet want dat was racistisch. En nu schiet het nog verder door. Het land is vol, zo volgebouwd, wil je dan echt geen vlekje natuur meer? Al die mensen zo dicht op elkaar, daar krijg je spanningen en stress van.

Contant geld in een winkel hebben is gevaarlijk... Waar wij wonen vullen bankmedewerkers zelf met een koffertje de geld automaat :j Je blijft van andermans spullen af. De boeren zetten de melktankjes langs de weg om geleegd te worden. En iedereen blijft er af. Het blad van de bomen wordt in stallen gebruikt als bodembedekking. Zo veel meer als het zou moeten zijn.

Vergeet niet dat Nederland al jaren ook bol staat van de positieve discriminatie, dat dus ten nadele werkt van de eigen bevolking. Je kunt er van maken wat je wilt. Ik heb een hele Nederlandse naam waar Oostenrijkers over struikelen. En toch kom ik gewoon overal binnen. Waarom? Dat is mijn mentaliteit. Iedereen heeft vooroordelen, maar als je integreert dan kom je er wel. Maar als je de taal niet goed beheerst kun je toch sommige banen vergeten? Is niet zo raar. Om te werken moet ik een dirndl aan.... Nou, kom maar op met die jurk.

Maar als je de taal niet beheerst, je referenties niet kloppen en er iets van overdreven wordt op je CV dan kan het zijn dat een werkgever je niet aanneemt. En dat heeft niet met discriminatie te maken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:49

Citaat:
. Oostenrijkers staan meer voor hun cultuur en hun land. En dat durfden we in Nederland niet want dat was racistisch. En nu schiet het nog verder door. Het land is vol, zo volgebouwd, wil je dan echt geen vlekje natuur meer? Al die mensen zo dicht op elkaar, daar krijg je spanningen en stress van.

Was van het voorjaar in Oostenrijk en dit viel me daar ook positief op. Ze staan nog echt voor hun cultuur itt Nederland waar het bijna strafbaar is om voor je eigen culturele waarden te staan inmiddels. Ik was ook een dag in Salzburg en die stad had nog steeds een hele fijne vibe, nog niet overgenomen door multiculturisme.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:10

Maar het ging mij er niet om of je volgens de regering van een land wel of niet welkom bent, maar om wat de bevolking hier van vindt.

In Engeland heb ik meerdere banen gehad, ik spreek de taal, prima geintegreerd.. Maar toch weet ik zeker dat ik voor iig een deel van de bevolking niet echt welkom was (zie brexit).

En dat is waar dit topic over gaat toch? Dat de bevolking vindt dat Nederland vol is. Want er werd eerder in dit topic ook gesproken dat expats niet écht welkom zijn omdat het zo vol is..
De regering denkt hier toch anders over.

Dus "wij" Nederlanders die naar het buitenland verhuizen en volgens de regering welkom zijn (of wel binnen de europese grenzen of als waardevolle expat in bv Australie, Nieuw-Zeeland of Canada), zegt nog niks over wat de bevolking daar van vindt (over het algemeen gezien, zoals bv Brexit in Engeland liet zien, niet de persoonlijke ervaringen)