Welk goed doel is nou echt goed?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:43

KimD schreef:
En enige goede doel dat ik steun is Dutch Cell Dogs en daar sta ik 100% achter! *\o/* Plus een jaarlijkse donatie voor de Mark Rober x Mr Beast projecten. Voor de rest krijgt niemand of niks ook maar één cent.

Ook compenseer ik jaarlijks de Co2 uitstoot van onze honden en onszelf door het planten van bomen.



Ik haak hier even op in. Hoe plant je bomen? Gaat dat via een organisatie, of heb je hier zelf ergens ruimte voor?
Verder kan ik je vraag helaas niet beantwoorden TS, heb zelf niet de financiële middelen om milieu organisaties te steunen, maar probeer als ik voldoende energie/tijd heb zelf bij te dragen door bijv een uurtje zwerfafval te ruimen.

Eleeke

Berichten: 2045
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:29

Just dig it. Heel concreet met ook goed zichtbare resultaten.
Daarnaast steun ik ook millieu defensie

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:39

Ik vind Brooke hospital for animals erg goed. Hun filosofie en werkwijze spreken me erg aan.

Zij verzorgen werkdieren (vooral paarden en ezels) als ze iets mankeren. Dat doen ze uiteraard kosteloos en daarnaast krijgt de eigenaar een dagvergoeding voor de dagen dat hun 'broodwinning' uit de running is.

het betreft hier vaak dieren van heel arme mensen die geen geld voor een dierenarts hebben en voor hun inkomen er afhankelijk van zijn. Verder zorgen ze voor drinkplekken en schaduw en geven ze voorlichting over de verzorging. Ze hebben in veel landen mobiele dierenartsen en opvangplekken.

https://www.brooke.nl/wat-we-doen/werkdieren/

KimD

Berichten: 20442
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:44

Faelynn schreef:
KimD schreef:
En enige goede doel dat ik steun is Dutch Cell Dogs en daar sta ik 100% achter! *\o/* Plus een jaarlijkse donatie voor de Mark Rober x Mr Beast projecten. Voor de rest krijgt niemand of niks ook maar één cent.

Ook compenseer ik jaarlijks de Co2 uitstoot van onze honden en onszelf door het planten van bomen.



Ik haak hier even op in. Hoe plant je bomen? Gaat dat via een organisatie, of heb je hier zelf ergens ruimte voor?
Verder kan ik je vraag helaas niet beantwoorden TS, heb zelf niet de financiële middelen om milieu organisaties te steunen, maar probeer als ik voldoende energie/tijd heb zelf bij te dragen door bijv een uurtje zwerfafval te ruimen.


Nee, hahaha, dat gaat inderdaad via een organisatie! Een bepaald bedrag staat gelijk aan één boom.

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:45

De belasting dienst heeft ook een ANBI status, daar kan je ook terecht als je teveel geld hebt :o

Ik zou gaan voor directe hulp zoals voedselbank of iets direct in mijn wijk zoeken.

Natuur en politiek gaan meestal niet zo samen… ik vraag me nog steeds af welke belangen de politiek überhaupt vertegwnwoordigd, die van de grote bedrijven of die van de mensen :o daarom zou ik niet teveel rekenen op doelen die het via de politiek proberen te veranderen ;)

Annemiek73
Berichten: 116
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:46


Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:57

Citaat:
Nee, hahaha, dat gaat inderdaad via een organisatie! Een bepaald bedrag staat gelijk aan één boom.


he jammer haha, ik zou zo graag zelf meer natuur creëren
Binnenkort gaan wij trouwens in afstemming met de gemeente de boomspiegels langs de straat, die normaalgesproken gewoon zand zijn, beplanten met wilde bloemen. Dat vind ik ook leuk initiatieven, staat wat dichter bij dan grote organisaties maar komt wel ten goede van de natuur. hier is geld voor ingezameld met de straat.
Je zou dus ook eens bij je gemeente navraag kunnen doen TS, of die initiatieven hebben, of zelf iets aandragen zoals hier gedaan is.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:16

Dieuwke_ schreef:
Een ANBI status hoeft echt niet te betekenen dat je geld goed besteed wordt hoor, daar moet je niet klakkeloos van uit gaan. Er zijn ook stichtingen die een ANBI status dragen en heel dubieus met het geld van hun donateurs omspringen


|(
Klopt.

Rechts kabinet, bezuinigingen: het controleren van de ANBI status gebeurt te weinig.

Als je als donateur denkt dat het foute boel is, heb je WEL een adres waar je terecht kunt, want bij klachten komen ze doorgaans wel kijken.

En er zijn rijke 'stinkerds' die hun dure antiek in een stichting douwen 'die het algemeen belang zou dienen' (... wat het onderhoud van een kunstcollectie in principe wel is. Maar dan gaat het om musea etc.).

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:22

Hevonen schreef:
Ik vind Brooke hospital for animals erg goed. Hun filosofie en werkwijze spreken me erg aan.

Zij verzorgen werkdieren (vooral paarden en ezels) als ze iets mankeren. Dat doen ze uiteraard kosteloos en daarnaast krijgt de eigenaar een dagvergoeding voor de dagen dat hun 'broodwinning' uit de running is.

het betreft hier vaak dieren van heel arme mensen die geen geld voor een dierenarts hebben en voor hun inkomen er afhankelijk van zijn. Verder zorgen ze voor drinkplekken en schaduw en geven ze voorlichting over de verzorging. Ze hebben in veel landen mobiele dierenartsen en opvangplekken.

https://www.brooke.nl/wat-we-doen/werkdieren/



Ik steun Brook ook al jaren. Het is redelijk kleinschalig, en heel goed voor de dieren, gratis zorg en voorlichting.

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:25

Janneke2 schreef:
dierenfan schreef:
Natuurmonumenten juicht ondertussen de wolf toe......ik kan hun absoluut niet zien als goed doel daardoor. Je wil het leed onder al het andere wild niet zien.

Off topic en oude valkuil.
De natuur is niet lief en aardig.

Met het leed valt het doorgaans mee als we het hebben over de Veluwe etc - de terreinen van natuurmonumenten.

'Het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het voedsel eten'.
Dat zie je ook bij mensen, het spreekwoordelijke kind in de snoepwinkel.
Wolf in onnatuurlijke schapenwei - 'huuu'.
Wolf op de Veluwe: de prooidieren hollen weg en het roofdier moet vreselijk zijn best doen om prooi te krijgen. (En reken maar dat het prooidier vrijwel meteen dood is.)



Natuurmonumenten doet de laatste jaren meer kwaad dan goed.
Ze blijven maar kappen en kappen, alles voor heide en schraal grasland.

Ook dat ze de wolf toejuichen is een kwalijke ontwikkeling. In het drents friese woud is nu ook een roedel wolven actief. En bijna dagelijks worden er schapen of koeien gedood, of dodelijk verwond.
Wolven trekken dieren open, en doden ze maar af en toe.
Hoezo goed voor de natuur ? De populatie reetjes in drenthe neemt fors af. Veel bewoners in de regio Diever geven aan, nauwelijks nog reetjes te zien.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:33

Citaat:
Natuurmonumenten juicht ondertussen de wolf toe......ik kan hun absoluut niet zien als goed doel daardoor. Je wil het leed onder al het andere wild niet zien.
Citaat:
Off topic en oude valkuil.
De natuur is niet lief en aardig.

Met het leed valt het doorgaans mee als we het hebben over de Veluwe etc - de terreinen van natuurmonumenten.

'Het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het voedsel eten'.
Dat zie je ook bij mensen, het spreekwoordelijke kind in de snoepwinkel.
Wolf in onnatuurlijke schapenwei - 'huuu'.
Wolf op de Veluwe: de prooidieren hollen weg en het roofdier moet vreselijk zijn best doen om prooi te krijgen. (En reken maar dat het prooidier vrijwel meteen dood is.)


Citaat:
Natuurmonumenten doet de laatste jaren meer kwaad dan goed.
Ze blijven maar kappen en kappen, alles voor heide en schraal grasland.

Jij je zin, je moet en zal kritiek hebben op een vereniging die nuttig werk doet - we leven in een vrij land hoor.

Maar ik doe niet aan alternatieve feiten: stikstof bedreigt de heidevelden als in: ze groeien harder dicht

En hier in Drenthe hadden we vrij veel percelen met dennebomen ivm de mijnbouw die worden nu in hoog tempo gekapt.

Ik houd niet van de zaag, maar dit zijn argumenten om te kappen.

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:39

En Natuurmonumenten bedreigt het bos. Sprookjesachtige berkenbomen (de paar die er nog zijn) zijn alweer gemerkt met de beruchte stip. Dus ook de laatste mooie bomen moeten er aan.
Er is ondertussen heide genoeg!

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:10

herr_balou schreef:
Kunnen mensen wel lezen?
TS vraagt: "Ik ben op zoek naar een goed doel met betrekking tot het klimaat."

… nope… :')

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:26

Ik twijfel ook of ik door zal gaan met Natuurmonumenten (en Oerrr) door hun gejubel over de wolf. Vind het verder een heel goed doel, daarom dus nog niet gedaan, maar die onwaarheden die ik voorbij zie komen en de ellende voor zowel boeren als natuur vind ik mijn geld niet waard…

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:27

Cer schreef:
herr_balou schreef:
Kunnen mensen wel lezen?
TS vraagt: "Ik ben op zoek naar een goed doel met betrekking tot het klimaat."

… nope… :')

Als je specifiek alleen voor het klimaat iets wil doen én een goed goeddoel zoekt, raad ik aan dit boek eerst te lezen en daarna een keuze maken. https://www.bol.com/nl/nl/p/geloof-niet-alles/9300000118255410/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-137951547029-S-1680380355751-9300000118255410&gclid=Cj0KCQjw1bqZBhDXARIsANTjCPJNOLNC6xAOiEfZwm82gExWE9uk84UaOuQzRumkw470Ns-mOxA6tfMaAqDrEALw_wcB

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:09

Stichting Ambulance Wens.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:37

Ceetje_bokt.

Fantastisch boek idd!
Aanrader voor iedereen die vanalles leest en houdt van een genuanceerd beeld.

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:38

Ik ben zelf een heel goed doel.
Verdere gegevens kan je via pb ontvangen :D

Ik geef maandelijks een bedrag aan zwerfkatten bij ons in de buurt.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 19:00

Ceetje_bokt schreef:
Cer schreef:

… nope… :')

Als je specifiek alleen voor het klimaat iets wil doen én een goed goeddoel zoekt, raad ik aan dit boek eerst te lezen en daarna een keuze maken. https://www.bol.com/nl/nl/p/geloof-niet-alles/9300000118255410/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-137951547029-S-1680380355751-9300000118255410&gclid=Cj0KCQjw1bqZBhDXARIsANTjCPJNOLNC6xAOiEfZwm82gExWE9uk84UaOuQzRumkw470Ns-mOxA6tfMaAqDrEALw_wcB


Ik zou dit graag willen lezen, maar ik heb dus neit de energie om dit soort dingen te lezen. Zijn er nog alternatieven? Een website?

Ik vind het wel grappig inderdaad dat mensen met stichtingen voor katten of honden aan komen, terwijl ik idd doelde op klimaat en milieu :P Maar goed, misschien had ik duidelijker moeten zijn ofzo :')

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:14

Voor milieu heb ik gedoneerd aan de Ocean Clean up. Ontwikkeling van zwemarmen die plastic soep uit de oceanen halen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:24

Earth schreef:
Ceetje_bokt schreef:


Ik zou dit graag willen lezen, maar ik heb dus neit de energie om dit soort dingen te lezen. Zijn er nog alternatieven? Een website?

Ik vind het wel grappig inderdaad dat mensen met stichtingen voor katten of honden aan komen, terwijl ik idd doelde op klimaat en milieu :P Maar goed, misschien had ik duidelijker moeten zijn ofzo :')

Ik ben op de helft van het boek en de laatste bladzijden zijn een samenvatting. Ik volg ‘klimaatgek’ op Facebook. Hij heeft ook een website.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:37

Klinkt als een interessant boek als je wil horen dat de mens geen invloed heeft op de klimaatverandering }:)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:40

Ik vind Greenpeace altijd al erg goed, actief en onafhankelijk.

Jammer dat hier nu weer een anti-wolvendiscussie dreigt te ontstaan nav Natuurmonumenten.
Een prima organisatie om te steunen als je iets voor het klimaat wil doen.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:54

prompter schreef:
Natuurmonumenten werkt wel samen met boeren en verpacht ook grond aan ze, net vandaag weer een stuk in het ledenblad gelezen hierover.


Natuurmonumenten is wel de laatste club waar ik geld aan zou doneren.
Niet omdat ze geen goed werk doen.
Maar vanwege de belachelijke salarissen die de top van die club verdient.

Natuurmonumenten heeft maar liefst DRIE directeuren die IEDER een jaarsalaris ontvangen van zo'n anderhalve ton (heb even geen tijd om te quoten naar een site maar heb dit eerder al eens opgezocht)

Goede doelen waarvan directeuren salarissen ontvangen die ver boven modaal liggen (terwijl de vrijwilligers belangeloos lopen te collecteren) krijgen van mij helemaal niets meer.

Ga eerst maar eens saneren in de topsalarissen binnen de club, daarna mag je van mij pas om geld bedelen.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 16:04

Nikass schreef:
Klinkt als een interessant boek als je wil horen dat de mens geen invloed heeft op de klimaatverandering }:)


Ik had al een vermoeden dat het daarom ging _O- Dat is dus iets wat ik niet wil lezen :P En wat de ellende juist in stand houdt. :')

Ik denk dat ik toch voor Greenpeace of Just dig it ga. Of allebei :P