Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:48

Eens Pien, ik snap dat het de regels zijn, maar 2 landen houden nu een groot deel van Europa in zijn greep. En dan ook niet bepaald zuivere landen.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:06

Dat is ook mijn probleem.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:45

Bron SkyNews

Rusland probeert 'vluchten of overlopen" van steeds meer ontevreden ambtenaren te voorkomen

Volgens de Britse inlichtingendienst zijn Russische functionarissen sinds de invasie van Oekraïne onderworpen aan "steeds strengere reisbeperkingen voor het buitenland".
Sommige functionarissen hebben waarschijnlijk zelfs hun paspoort moeten inleveren bij de Russische FSB, zei het ministerie van Defensie in zijn laatste inlichtingenupdate.
Degenen die zich het dichtst bij het machtscentrum bevinden, zijn onderworpen aan strengere beperkingen, en ambtenaren van het Kremlin zijn uitgesloten van alle internationale vakantiereizen.

"De maatregelen zijn waarschijnlijk bedoeld om het vluchten of het overlopen van steeds meer ontevreden functionarissen te voorkomen", aldus het Ministerie van Defensie.
Er zijn talloze rapporten verschenen over spanningen binnen het Kremlin en onvrede onder ambtenaren over de manier waarop de oorlog in Oekraïne wordt geleid.

Het Ministerie van Defensie zei dat de reisbeperkingen oorspronkelijk waren aangescherpt nadat Rusland de Krim in 2014 had geannexeerd, maar de maatregelen zijn verder verruimd.

"Er is een realistische mogelijkheid dat naarmate de securitisatie van de Russische staat voortduurt, de reisbeperkingen voor een toenemend aantal werknemers in de publieke sector zullen worden aangescherpt", aldus de update.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:45

Dat is goed nieuws. Hoe groter de repressie hoe groter het verzet daartegen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:17

Klopt, maar het is wel griezelig wat daar in Rusland gebeurt hoor

Kwam dit bericht op SkyNews ook tegen. De staatstelevisie daar manipuleert erop los door genocide op Oekrainers te normaliseren. En het westen neer te zetten als Russofoob.
Russische staatsmedia leren burgers dat Oekraïense kinderen moeten worden verdronken.
Dat is het mantra van Putin. Oekraine moet als land worden gewist inclusief het Oekrainse volk. De staatsmedia is zijn spreekbuis. Het is doodeng dat deze oorlog in Rusland wordt geleid door zo'n totaal gestoorde psychopaat die zijn grip op de werkelijkheid aan het verliezen is. Ik zag ook op YTube een filmpje dat die man continu bang is om omgelegd te worden en zich steeds meer psychotisch gaat gedragen. Zo stapt hij ook niet meer in een vliegtuig om te reizen maar reist met een zwaar bepantserde trein. Hij vertrouwt zelfs zijn inner circle niet meer.

Russische staatsmedia leren hun burgers dat Oekraïense kinderen moeten worden verdronken, heeft een geschiedenisexpert tegen de VN gezegd.

De opvoeding van het Russische volk om te geloven dat "genocide normaal is" brengt onherstelbare schade toe aan zijn cultuur, aldus een professor geschiedenis aan de Yale University, Timothy Snyder in de VN-Veiligheidsraad.

Hij zei dat schade aan Rusland het resultaat is van Russisch beleid, niet van het Westen, en beschuldigde de staat ervan 750.000 van zijn mensen te hebben gedwongen het land te verlaten door Oekraïne binnen te vallen.

De professor zei: "Als je in Rusland staat met een bord 'nee tegen oorlog', word je gearresteerd en hoogstwaarschijnlijk gevangengezet. Als je in Oekraïne staat met een bord 'nee tegen oorlog', ongeacht welke taal het is, zal er niets met je gebeuren."

Verwijzend naar de normalisering van genocide, zei hij: "We zien dit in de herhaalde beweringen van de president van Rusland dat Oekraïne niet bestaat. We zien dit in genocidale fantasieën op Russische staatsmedia."
"Dat zien we als de Russische staatstelevisie verkondigt dat Oekraïense kinderen moeten worden verdronken."

Een Britse topfunctionaris vertelde de raad dat Russofobie een van de "steeds groeiende lijst van excuses is die de Russische regering heeft bedacht om haar oorlog te rechtvaardigen".

Minister-adviseur Fergus Eckersley sprak vloeiend Russisch en zei dat het VK niet lijdt aan Russofobie - iets waarvan het Kremlin de westerse bondgenoten van Oekraïne heeft beschuldigd.

"We hebben samen gevochten in twee wereldoorlogen. Zelf heb ik zeven jaar lang de Russische taal, zijn geschiedenis en zijn opmerkelijke literatuur bestudeerd".

"We willen niet dat Rusland als staat faalt, zoals de Russische delegatie soms beweert. Integendeel zelfs. We willen dat Rusland een welvarende en stabiele natie is - een natie die niet binnenvalt en probeert zijn buurlanden te annexeren. "

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:20

Precies, zo eens met die laatste zin. Amen!

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:22

Bron SkyNews

In de maand dat Rusland zijn langverwachte offensief lanceerde, breidde het zijn grondgebied uit met maar liefst 0,04%'

Experts hebben gezegd dat Rusland erin is geslaagd om de hoeveelheid grondgebied die het in Oekraïne controleert in februari met minder dan 0,04% te vergroten.
In dezelfde maand dat het zijn langverwachte nieuwe offensief lanceerde, slaagde Rusland erin slechts ongeveer 90,3 vierkante mijl grondgebied te veroveren, vertelden analisten van het Institute for the Study of War aan Insider.

Deze stijging is vergelijkbaar met wat werd gemeld door trackinggroep War Mapper, die zei dat er een stijging van 0,01% was.
Een hooggeplaatste Amerikaanse diplomaat was vernietigend over de vorderingen van Rusland en zei: "Rusland heeft verklaard dat het een nieuw offensief lanceert. Nou, als dit het is, is het erg zielig."

Ondanks dat het slechts een klein deel van het grondgebied heeft gewonnen, lijkt Moskou een groot aantal mannen en uitrusting te hebben verloren.
Ongeveer 1.200 soldaten werden gedood tijdens één dag vechten in Bakhmut, zei de voorzitter van de Amerikaanse Joint Chiefs of Staff, Mark Milley, eind februari tegen Politico.

In dezelfde maand schatte het International Institute for Strategic Studies dat Rusland de helft van zijn belangrijkste gevechtstanks had verloren sinds het begin van de invasie.
Ook het Britse Ministerie van Defensie meldde deze week dat Rusland kampt met ernstige munitietekorten.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:25


pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:48

Dat hoor ik ook, maar ik denk ook te horen dat het wat heen en weer gaat. Bv 's nachts Russen winnen 2 straten, later wordt weer terug heroverd en zo met meer voorbeelden waarbij Oekraïne aan de wat winnende hand lijkt te zijn. Of kan iemand het beter samenvatten want het is een huge verhaal?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:56

pien_2010 schreef:
Dat hoor ik ook, maar ik denk ook te horen dat het wat heen en weer gaat. Bv 's nachts Russen winnen 2 straten, later wordt weer terug heroverd en zo met meer voorbeelden waarbij Oekraïne aan de wat winnende hand lijkt te zijn. Of kan iemand het beter samenvatten want het is een huge verhaal?


Het is een beetje wat je zegt inderdaad Pien, met name in de stad. Maar daar waar Oekraine eerst een brug had opgeblazen hebben ze hem nu weer opgebouwd, dus ze lijken er vertrouwen in te hebben dat ze stand houden. Zelenski is wel gedraaid, daar waar hij eerst nog voorstander was van gecontroleerd terugtrekken is hij nu voorstander van zo lang mogelijk standhouden. Ook omdat munitie op lijkt te raken aan Russische kant en er ontzettend veel slachtoffers vallen aan Russische kant, ook onder elite troepen.
Met de bedoeling een goed uitgangspunt te hebben voor een Oekrains offensief dat naar verluidt eind maart moet gaan beginnen.
Oekraine bestrijdt dat ze teveel troepen verliezen bij Bachmoet en ik denk ook wel dat dat zo is want Zelensky is niet dom.
Op de flanken is het wel een ander verhaal. Daar wordt aan de Russen ook flink schade toegebracht. En zijn de eerder gemaakte vorderingen aan Russische kant weer teniet gedaan. De dreigende omcirkeling van Bachmoet is nu niet meer aan de orde.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:57

Bron SkyNews

Russische soldaten vertelden dat ze 'ter plekke' konden worden doodgeschoten als ze niet meewerkten - rapporten

Onderschepte Russische radiogesprekken suggereren dat sommige troepen tot de strijd worden gedwongen onder de dreiging door hun eigen zijde te worden neergeschoten, aldus de internationale inlichtingengemeenschap InformNapalm.

In een onderschept gesprek beveelt een commandant een groep Russische soldaten om in het offensief te gaan - of het risico te lopen van achteren te worden neergeschoten.
"Een bevel van bovenaf: wie niet in de aanval gaat, wordt ter plekke neergeschoten... Zonder enige kritiek worden wij tweeën neergeschoten als we niet alles doen [wat ze willen]. Geef het door; als ze niet doorgaan, komt de hele groep in de problemen', zei de commandant naar verluidt.

Dit lijkt het eerste bewijs te zijn van een dergelijke tactiek van Russische troepen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 13:07

Ik hoop dat de Zwitserse regering eindelijk overstag gaat en munitie/tanks gaat leveren.
Er moet echt veel meer groot geschut naar Oekraine anders gaat dit touwtje trekken nog jaren duren.
Dat Rusland straks een minutie tekort heeft geloof ik niets van. Modern materiaal ja, maar als het moet knutselen ze zelf wel wat, indien nodig met vieze chemikalien waarmee een gebied onleefbaar wordt. Of daar de bommengooier zelf mee aan onderdoor gaat is ze immers om het even, ze hebben nog zat jonge mannen in de armste gebieden.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:25

Zwitserland lijkt heiliger dan de paus , maar dit krijgen ze binnen een paar jaar als een boemerang terug. Weet niet hoe groot decwapenindustrie daar is maar die zal er zeker niet groter op worden. Landen gaan wel twee keer nadenken voor ze in Zwitserland kopen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:36

Sizzle schreef:
Ik hoop dat de Zwitserse regering eindelijk overstag gaat en munitie/tanks gaat leveren.
Er moet echt veel meer groot geschut naar Oekraine anders gaat dit touwtje trekken nog jaren duren.
Dat Rusland straks een minutie tekort heeft geloof ik niets van. Modern materiaal ja, maar als het moet knutselen ze zelf wel wat, indien nodig met vieze chemikalien waarmee een gebied onleefbaar wordt. Of daar de bommengooier zelf mee aan onderdoor gaat is ze immers om het even, ze hebben nog zat jonge mannen in de armste gebieden.


Ze zijn al aan de oude zooi toe. Van de week is er een raket "terug gekomen" naar Belgorod, die deed het ook niet meer goed :D
Zelf produceren is lastig voor ze; vanwege de sancties kunnen ze moeilijk aan onderdelen komen.
Dit geldt overigens ook voor het onderhouden van hun vliegtuigen (ook burgerluchtvaart). Ik begreep van mijn man, die het nieuws via BNN radio volgt als hij in de file staat, dat het voor de "gewone" Rus lastig wordt om een vliegvakantie te boeken, omdat de Russische vliegtuigen wegens achterstallig onderhoud worden geweigerd op vliegvelden. Dus er is echt een probleem wat dat betreft in Rusland.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 15:48

BigOne schreef:
Zwitserland lijkt heiliger dan de paus , maar dit krijgen ze binnen een paar jaar als een boemerang terug. Weet niet hoe groot decwapenindustrie daar is maar die zal er zeker niet groter op worden. Landen gaan wel twee keer nadenken voor ze in Zwitserland kopen.


Die regelgevingen zijn uiteraard weer zo traag als dikke stront.
Zwitserland mag vast niet volledig zelfstandig beslissen dat ze haar neutraliteit (wat dat ook precies is) opgeeft. Daar bemoeit zich de EU ook mee neem ik aan (EU wil overal een woord in).
Maar de druk van de bevolking wordt wel steeds hoger.

Bij die opname van soldaten problemen ging het concreet ook om een oeroude regel waar meerdere landen mee gemoeid zijn, dat kan de regering niet effe zelf aanpassen.

Anderzijds: als Zweden het kan regelen dan kan dat hier ook lijkt mij.
Ben wel benieuwd of er na de oorlog überhaupt nog zo iets bestaat als neutraliteit. Dat is ook maar een woordje uiteindelijk.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:22

Sizzle schreef:
Ik hoop dat de Zwitserse regering eindelijk overstag gaat en munitie/tanks gaat leveren.
Er moet echt veel meer groot geschut naar Oekraine anders gaat dit touwtje trekken nog jaren duren.
Dat Rusland straks een minutie tekort heeft geloof ik niets van. Modern materiaal ja, maar als het moet knutselen ze zelf wel wat, indien nodig met vieze chemikalien waarmee een gebied onleefbaar wordt. Of daar de bommengooier zelf mee aan onderdoor gaat is ze immers om het even, ze hebben nog zat jonge mannen in de armste gebieden.



https://euromaidanpress.com/2023/03/11/ ... o-ukraine/

Ik vermoed van niet.. en ik vermoed tevens dat de Zwitserse regering hiermee de eigen wapenindustrie definitief de nek om heeft gedraaid.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 16:42

De discussie is heus niet gesloten er is een hoop om te doen.
De vraag is (voor mij) meer of ze deze beslissing los moeten koppelen van een democratische beslissing. Zolang ze democratisch is blijft het nog vrij kansloos.
Hoe dan ook gaat het niet hét verschil maken voor Oekraine als het gaat om het doorsturen van reeds gekocht materiaal, at is ook maar een druppel. Uiteraard moet dan ook gedacht worden aan actief voor Oekraine produceren.

Edit: Oostenrijk ligt toch ook nog steeds dwars met leveringen? Of hebben die inmiddels ook hun neutrale positie opgeheven?

Edit 2, even gegoogled. Oostenrijk doet inderdaad ook niet mee.
„Austria has neither exported weapons to Ukraine — even though it has 56 aging Leopard 2 tanks ripe for donation — nor has it participated in training Ukrainian forces. Imports of Russian gas are approaching pre-war levels, with 71 percent of Austria’s gas coming from Russia in December. And major Austrian companies like Raiffeisen Bank International and wood manufacturers Kronospan and EGGER remain active in Russia despite sanctions.“

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:27

Sizzle schreef:
De discussie is heus niet gesloten er is een hoop om te doen.
De vraag is (voor mij) meer of ze deze beslissing los moeten koppelen van een democratische beslissing. Zolang ze democratisch is blijft het nog vrij kansloos.
Hoe dan ook gaat het niet hét verschil maken voor Oekraine als het gaat om het doorsturen van reeds gekocht materiaal, at is ook maar een druppel. Uiteraard moet dan ook gedacht worden aan actief voor Oekraine produceren.

Edit: Oostenrijk ligt toch ook nog steeds dwars met leveringen? Of hebben die inmiddels ook hun neutrale positie opgeheven?

Edit 2, even gegoogled. Oostenrijk doet inderdaad ook niet mee.
„Austria has neither exported weapons to Ukraine — even though it has 56 aging Leopard 2 tanks ripe for donation — nor has it participated in training Ukrainian forces. Imports of Russian gas are approaching pre-war levels, with 71 percent of Austria’s gas coming from Russia in December. And major Austrian companies like Raiffeisen Bank International and wood manufacturers Kronospan and EGGER remain active in Russia despite sanctions.“


De discussie is zeker niet gesloten, maar ik verwacht er weinig van.. dat wou ik ermee zeggen. Ik zou het na moeten zoeken om zeker te zijn, maar volgens mij houdt Zwitserland munitie voor de Gepard luchtafweer vast/tegen, wat vrij onbegrijpelijk is en vrij cruciaal..

Oostenrijk heeft van oudsher al een voorliefde gehad voor landen met fascistische trekjes zullen we maar zeggen...

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 17:48

Ik snap zo‘n besluit als het gaat om een tweezijdig conflict maar in dit geval waar het buiten kijf staat dat een Europees land onrechtmatig binnengevallen vind ik het ook een beslissing die niet te verdedigen is.

Duitsland is nu samen met een Zwitserse partner de productie aan het starten in Duitsland. Geeft ook maar aan hoe suf en onzinnig landsgrenzen zijn.
Zelfde product, ander land: oh nu mag het wel :+

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:36

Een land dat neutraal is heb ik nog wel respect voor, maar dan heb je in mijn ogen alleen wapenindustrie voor je eigen markt en niet voor de buitenlandse markt. Anders vind ik het dikke vette kak die hele neutraliteit.
Even lekker ongenuanceerd, maar dat vind ik ervan.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 19:08

Er zou gewoon helemaal geen wapenhandel moeten zijn. Laat iedereen maar lekker zijn eigen speertje slijpen als ze zo nodig moeten.
Van mij mag je beursnotering ook direct verbieden.
(Ik weet het: dag is niet hoe de mensheid werkt)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:46

Rusland is op jacht naar de US MQ-9 Reaper drone die nu op de bodem van de zwarte zee ligt.
Door kenners beschouwd als een van de meest geavanceerde drones ter wereld. Voor de Amerikanen zou het een ramp zijn als het Kremlin de geheime technologie in handen krijgt, aldus nieuwsberichten.
Aan de andere kant vraag ik t me af hoor. Als dit nu echt de meest geavanceerde technologie is van US waarom vliegt dat ding daar dan rond met alle risico dat Rusland m in handen krijgt.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:12

Amerikanen hebben al verteld dat het geen ramp is, zit bepaalde beveiliging op die stelen van de geavanceerde gegevens onmogelijk maakt.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:32

BigOne schreef:
Amerikanen hebben al verteld dat het geen ramp is, zit bepaalde beveiliging op die stelen van de geavanceerde gegevens onmogelijk maakt.


Oh mooi. Ik kon me al haast niet voorstellen dat ze een risico in de rondte laten vliegen daar.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:36

Bron Sky News

Brand bij FSB-grenspatrouillegebouw in Rusland

Er komen berichten binnen van een brand in het gebouw van de Russische federale veiligheidsdienst in Rostov aan de Don, een stad in het zuiden van het land.
Op beelden van lokale nieuwsuitzendingen die op sociale media zijn gedeeld, is te zien hoe een dikke zwarte rookpluim de lucht in sijpelt in een bebouwd gebied van de stad, terwijl vlammen een gebouw op de begane grond overspoelen.

Inwoners van de regio hoorden "geluiden van explosies", meldt het Wit-Russische mediakanaal Nexta.
Het persbureau TASS zegt op basis van lokale hulpdiensten dat de brand is uitgebroken in het gebouw van de grenspatrouilleafdeling van de Russische FSB.

Lokale autoriteiten hebben gezegd dat ze hulpdiensten naar het gebied hebben gestuurd, meldt het nieuwscentrum RIA Novosti.

****


Een dode en twee gewonden na brand in FSB-gebouw - rapporten

Naar aanleiding van berichten die we u eerder brachten over een brand in het gebouw van de Russische federale veiligheidsdienst in Rostov aan de Don, wordt nu gemeld dat één persoon is overleden en twee gewond zijn geraakt.

De gouverneur van Rostov, Vasily Golubev, zei dat de brand in de Zuid-Russische stad leek te zijn veroorzaakt door een elektrische kortsluiting.

"Door de verspreiding van het vuur explodeerden containers met brandstof en smeermiddelen", zei hij in een bericht op zijn Telegram-kanaal.
Nabijgelegen gebouwen werden ontruimd en de autoriteiten startten een onderzoek, zei de heer Golubev, eraan toevoegend dat het vuur zich had verspreid over een gebied van meer dan 800 vierkante meter.

The Kyiv Posts meldt dat twee muren in het gebouw zijn ingestort.