Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:38

Bron Twitter

https://twitter.com/Tendar/status/1636295181942046721
Russen probeerden aan het Kreminna-front door te breken met ten minste één van hun modernste T-90M's en dat eindigde in een ramp. De T-90M was beschadigd en, interessanter, gevangen genomen door Oekraïense troepen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:39

Ben benieuwd of Poetin dit ook op zichzelf betrekt

Bron SkyNews

Poetin zegt tegen Russische bedrijfsleiders dat ze activa niet buiten Rusland moeten verbergen

Russische miljardairs zijn door Vladimir Poetin aangespoord om patriottisme boven winst te stellen en thuis te investeren.

De Russische leider sprak de Russische zakenelite vandaag persoonlijk toe en vertelde de burgers dat hun rol niet alleen was om geld te verdienen, maar ook om de samenleving te ondersteunen.
"Een verantwoordelijke ondernemer is een echte burger van Rusland, van zijn land, een burger die zijn belangen begrijpt en ernaar handelt", zei Poetin.
"Hij verstopt geen vermogen in het buitenland, maar registreert bedrijven hier, in ons land, en wordt niet afhankelijk van buitenlandse autoriteiten."

Poetin zei ook dat hij een "flexibelere" benadering zou overwegen van een verbod op Russische organisaties om dividenden uit te keren aan aandeelhouders en moedermaatschappijen in "onvriendelijke" landen.
Hij zei dat Rusland zou kunnen overwegen om sommige betalingen toe te staan als de bedrijven de opbrengsten opnieuw in Rusland zouden investeren.

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:41

Ik vind Poetin zo onbetrouwbaar dat ik gelijk denk, iedereen die vaderliefde toont kan naar al zijn centen fluiten.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:56

Niet heel erg relevant voor het topic, maar voor mij een opvallend moment: kreeg een CV in mijn mailbox van iemand uit Oekraïne die nu in NL woont en werkt. Zijn op 1 na laatste werkgever in Oekraïne: Metallurgical Plant Azovstal…..

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:45

Cowboy55 schreef:
Niet heel erg relevant voor het topic, maar voor mij een opvallend moment: kreeg een CV in mijn mailbox van iemand uit Oekraïne die nu in NL woont en werkt. Zijn op 1 na laatste werkgever in Oekraïne: Metallurgical Plant Azovstal…..

Zo ben je lekker met je loopbaanplanning bezig in je eigen buurt en het volgende moment moet je ineens noodgedwongen je CV sturen naar een land zo'n kleine 3000km verderop. Werkte hij nog op de Azovstal plant toen de oorlog een jaar geleden vol los ging?

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 21:55

Wij hebben ook een Oekrainse op het werk.
Ze praat niet echt veel met anderen, ontwijkt pauzes en focussed zich enkel op het werk. Ze zit er duidelijk mentaal doorheen. Heel naar.
Ondanks dat ze werk op haar eigen opleidingsniveau doet is het wel in een andere sector en met andere reguleringen dus voelt ze zich ook weer als een beginner.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:10

Wij hebben al meerdere Oekrainers aan het werk. Bevalt erg goed. Ook een dame waarvan haar vader Russisch is en haar moeder Oekrains. Zij woont al wel erg lang in Nederland, maar je merkt hoeveel moeite ze ermee heeft.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 22:25

Het is best een bizar idee ergens dat inmiddels 1 op de 100 mensen een Oekrainer is die je op straat tegen komt. Gewoon 1% van de bevolking is een Europese Oorlogsvluchteling %)
Ik realiseerde het me vooral afgelopen zaterdag bij de aldi toen ik in errste instantie meer dan normaal Oosteuropees dacht te horen en toen realiseerde dat het waarschijnlijk vluchtelingen waren.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-03-23 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:26

Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-03-23 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:28

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
Niet heel erg relevant voor het topic, maar voor mij een opvallend moment: kreeg een CV in mijn mailbox van iemand uit Oekraïne die nu in NL woont en werkt. Zijn op 1 na laatste werkgever in Oekraïne: Metallurgical Plant Azovstal…..

Zo ben je lekker met je loopbaanplanning bezig in je eigen buurt en het volgende moment moet je ineens noodgedwongen je CV sturen naar een land zo'n kleine 3000km verderop. Werkte hij nog op de Azovstal plant toen de oorlog een jaar geleden vol los ging?


Nee, hij zat tegen die tijd in de Oekraïnse IT. Zou qua niveau niet helemaal IT-werk kunnen zijn zoals we dat in NL kennen. Had nu in elk geval zittend werk. Ik had zwaar fysiek werk in de aanbieding. Moet je niet willen als Oekrainse IT-er…..

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:16

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:
Zo ben je lekker met je loopbaanplanning bezig in je eigen buurt en het volgende moment moet je ineens noodgedwongen je CV sturen naar een land zo'n kleine 3000km verderop. Werkte hij nog op de Azovstal plant toen de oorlog een jaar geleden vol los ging?


Nee, hij zat tegen die tijd in de Oekraïnse IT. Zou qua niveau niet helemaal IT-werk kunnen zijn zoals we dat in NL kennen. Had nu in elk geval zittend werk. Ik had zwaar fysiek werk in de aanbieding. Moet je niet willen als Oekrainse IT-er…..

Ik zou de Ukraïnse IT niet te erg onderschatten hoor en misschien wil deze IT-er juist graag fysiek werk doen? De wereldkampioen boksen is daar burgemeester. Ze hebben daar blijkbaar niet zo veel last van one-trick ponies.

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:17


Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 08:59

Bigone, dat past bij een stukje wat ik laatst gekezen heb over hoe de verwachtingen zijn. Zal het eens proberen terug te zoeken.
Daar werd door 1 geinterviewde ook gesproken over veilig stellen dat er door de NATO meer geleverd kan worden aan Oekraine dan andere landen zoals China aan Rusland.

Edit, gevonden:
“There is the problem of ammunition — the first side to have a shortage will be in trouble. While there has been no real European program to increase production, will Russian stocks be replenished by China?”

https://www.defensenews.com/global/euro ... edictions/

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:25

Daarom vind ik het zo onbegrijpellijk dat er niet volop geproduceerd en gegeven wordt. Democratie is geen vanzelfsprekend. Gisteren las ik een stuk waarin stond dat Assad wel met Erdogan wil onderhandelingen. Poetin probeert dat voor elkaar te krijgen. Erdogan zegt niet bij voorbaat Neen. Maar er zijn zoveel issues tussen Assad en Erdogan dat ik dot niet gauw zie gebeuren. Maar toch.

Zoals in DIT Franse artikel gelezen kan worden:

Citaat:
Het Kremlin tracht Ankara en Damascus, die sinds het begin van het conflict in Syrië in 2011 op gespannen voet staan, met elkaar te verzoenen.

De Syrische leider Bashar al-Assad heeft in een donderdag gepubliceerd interview met Russische media gezegd dat hij bereid is de Turkse president Recep Tayyip Erdogan te ontmoeten op voorwaarde dat deze zijn troepen terugtrekt uit Noord-Syrië. De verklaringen komen een dag nadat Assad in Moskou de Russische president Vladimir Poetin heeft ontmoet, nu het Kremlin probeert Ankara en Damascus, die sinds het begin van het Syrische conflict in 2011 op gespannen voet staan, met elkaar te verzoenen.


Een ontmoeting met Erdogan zou mogelijk zijn "wanneer Turkije klaar is, duidelijk en zonder aarzeling, voor een volledige terugtrekking (van zijn soldaten) van Syrisch grondgebied," zei Assad tegen het Russische persbureau Ria Novosti, volgens een Russische vertaling van zijn opmerkingen. Ankara zal ook "alle steun aan het terrorisme moeten stopzetten", voegde hij eraan toe, verwijzend naar de steun van Turkije aan rebellengroepen die zich verzetten tegen het regime in Damascus.

"Dit is het enige geval waarin een ontmoeting met Erdogan zou kunnen plaatsvinden," benadrukte Assad. "Wat zou het nut zijn van zo'n ontmoeting en waarom zou je die organiseren als die niet leidt tot een definitieve afsluiting van de oorlog in Syrië," vervolgde hij. Erdogan en Assad, die begin jaren 2000 aan de macht kwamen, knoopten aanvankelijk hartelijke betrekkingen aan na tientallen jaren van spanningen tussen hun twee landen die voortkwamen uit het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk een eeuw geleden.


Maar na het begin van het conflict in Syrië, dat sinds 2011 tot meer dan 500.000 doden en miljoenen ontheemden heeft geleid, heeft Ankara rebellengroepen gesteund die het Syrische regime, dat door Moskou en Teheran wordt gesteund, omver willen werpen. Ankara heeft sinds 2016 verschillende invallen gedaan in het noorden van Syrië, tegen jihadistische en Koerdische groepen, en heeft daar een militaire aanwezigheid gehandhaafd.

Poetin, die goede betrekkingen onderhoudt met Erdogan, probeert nu Turkije en Syrië met elkaar te verzoenen. Erdogan heeft herhaaldelijk gezegd dat hij bereid is Assad te ontmoeten om de dooi in de betrekkingen te bezegelen. Eind december hadden de Turkse en Syrische ministers van Defensie voor het eerst sinds 2011 een ontmoeting in Moskou met hun Russische ambtgenoten.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:11

Sizzle schreef:
Bigone, dat past bij een stukje wat ik laatst gekezen heb over hoe de verwachtingen zijn. Zal het eens proberen terug te zoeken.
Daar werd door 1 geinterviewde ook gesproken over veilig stellen dat er door de NATO meer geleverd kan worden aan Oekraine dan andere landen zoals China aan Rusland.

Edit, gevonden:
“There is the problem of ammunition — the first side to have a shortage will be in trouble. While there has been no real European program to increase production, will Russian stocks be replenished by China?”

https://www.defensenews.com/global/euro ... edictions/


Een soort (geactualiseerde) wapenwedloop.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:12

Bron SkyNews

Chinese president brengt volgende week een bezoek aan Rusland

De Chinese president Xi Jinping zal volgende week maandag en woensdag een bezoek brengen aan Rusland als blijk van steun aan Rusland.

Er waren geen andere details beschikbaar, maar het komt nadat China vorig jaar een "geen grenzen" vriendschap met Rusland had verklaard. Het heeft geweigerd de Russische invasie van Oekraïne te veroordelen, terwijl het zegt dat de territoriale integriteit van alle landen moet worden gerespecteerd.

Het bezoek was ook aangekondigd door Rusland, dat naar eigen zeggen op uitnodiging van Vladimir Poetin was.

Het Kremlin zei dat de twee presidenten zouden praten over "kwesties van de verdere ontwikkeling van alomvattend partnerschap en strategische interactie tussen Rusland en China", en ook van gedachten zouden wisselen "in de context van verdieping van de Russisch-Chinese samenwerking in de internationale arena".

Ze zullen ook "belangrijke bilaterale documenten" ondertekenen.

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:45

Zelensky kan het dus schudde als het om China gaat.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:51

Dat vrees ik ook ja. China / Xi zoekt bondgenoten die niet gaan zeuren als hij een gooi doet naar Taiwan.
Op geopolitiek niveau zal het weer heel lang gaan duren eer het weer "rustig" is als dat het uberhaupt al was.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:21

China heeft Rusland gewoon in de tas en nut Rusland gewoon uit als een tankstation.

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:33


Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:42

"Goede" ideeën borrelen op in Rusland...

Bron SkyNews

rusland moet 'profiteren' van de aardbevingscrisis in Turkije en Istanboel veroveren, zegt voormalig Kremlin-functionaris

Rusland moet "profiteren" van de crisis in Turkije veroorzaakt door de recente aardbeving en sommige van zijn gebieden annexeren, zei de voormalige Russische politicus Semyon Bagdasarov.

In een clip gedeeld door Anton Gerashchenko, een adviseur van het Oekraïense ministerie van binnenlandse zaken, is de heer Bagdasarov te zien spreken over de "moeilijke situatie" in Turkije op dit moment.
Hij suggereert dat het Kremlin het "uit Centraal-Azië moet schoppen" en "zijn invloed in Oekraïne moet verdelen".

De Russen zouden dan "bepaalde troepen in Turkije moeten oprichten", zegt Bagdasarov, en Constantinopel (nu bekend als Istanbul) teruggeven aan Rusland, eraan toevoegend dat de stad "historisch gezien van ons is".

"Laten we daar gebruik van maken, ze hebben een crisis", voegt hij eraan toe.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:51

De tweede braindrain in Rusland

Bron De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8741469 ... -strafbaar
Britten: 'Mogelijk gaat Rusland meer dienstplichtingen inzetten'
In de dagelijkse update van het Britse ministerie van Defensie over de oorlog in Oekraïne stellen zij dat Rusland mogelijk van plan is om meer mensen op te roepen voor de strijd. Dit zou mogelijk betekenen dat meer dienstplichtigen zich moeten melden, waaronder uiteindelijk ook studenten. Zij hebben nu nog vrijstelling omdat ze studeren.

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:01

Tjongejonge arme studenten, net als al het andere kanonnenvoer. Nog meer toekomst dat als kanonnenvoer moet dienen.

Geraschenko volgde ik, ben bijna niet meer op Twitter, en indertijd zat hij altijd goed. Maar het Turkije bericht kan ik niet geloven. Zooo bizar.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:04

Babootje schreef:
"Goede" ideeën borrelen op in Rusland...

Bron SkyNews

rusland moet 'profiteren' van de aardbevingscrisis in Turkije en Istanboel veroveren, zegt voormalig Kremlin-functionaris

Rusland moet "profiteren" van de crisis in Turkije veroorzaakt door de recente aardbeving en sommige van zijn gebieden annexeren, zei de voormalige Russische politicus Semyon Bagdasarov.

In een clip gedeeld door Anton Gerashchenko, een adviseur van het Oekraïense ministerie van binnenlandse zaken, is de heer Bagdasarov te zien spreken over de "moeilijke situatie" in Turkije op dit moment.
Hij suggereert dat het Kremlin het "uit Centraal-Azië moet schoppen" en "zijn invloed in Oekraïne moet verdelen".

De Russen zouden dan "bepaalde troepen in Turkije moeten oprichten", zegt Bagdasarov, en Constantinopel (nu bekend als Istanbul) teruggeven aan Rusland, eraan toevoegend dat de stad "historisch gezien van ons is".

"Laten we daar gebruik van maken, ze hebben een crisis", voegt hij eraan toe.
:')

Ik blijf het zeggen, ze zijn niet goed daar. Directe aanval op de NAVO/TO, ik gok op bluf.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:22

Voor zover ik weet staat Turkije 10 miljard in de schuld bij het Kremlin voor geleverd maar niet betaald gas. ( door de enorme inflatie ) en bouwt Rusland een kernenergie centrale voor 10 miljard, daarnaast is er nog de afhankelijkheid van tarwe uit Rusland Je zou kunnen zeggen dat de speelruimte van Erdogan t.o.v. Moskou beperkt is.

Ik kijk er absoluut niet van op, dat er commentaren uit Rusland komen met de strekking, terugpakken van wat ooit in ons bezit is geweest. Sommigen vinden dat de tijd er rijp voor is met alle ellende in Turkije.