Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:32

Oekraine heeft gisterenavond laat enkele aanvallen uitgevoerd met storm shadow raketten.
1. Militaire basis en olie depot net ten noorden van Simferopol in Hvardiiske.
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 4003564958
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 9869483029

2. Vliegveld Belbek
Op het vliegveld Belbek op de Krim zijn 30 Russische militairen gedood en drie Russische Su-27 straaljagers vernietigd
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 2568877421

Verder zijn er twee 112 meter lange grote landingsschepen van de Ropucha-klasse op de Krim getroffen en vernietigd!
"Zowel “Azov” als “Yamal” werden vernietigd.
De Russische Zwarte Zeevloot heeft vrijwel geen landingsschepen meer!"
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 1365222522
https://twitter.com/Tendar/status/1771838709740011708

Rusland beweert - zoals gebruikelijk - de aanvallen te hebben afgeslagen.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:42

Wel een aardige analyse:

https://twitter.com/Tendar/status/1771434451433570695
Ongeacht de omstandigheden rondom de terroristische aanslag in Moskou (de meest waarschijnlijke versie is een aanval van Islamitische Staat), leidt het met betrekking tot het huidige Russische leiderschap altijd tot dezelfde conclusies:

1.) Poetin is een mislukking

of

2.) Poetin is medeplichtig

Het dreigingsniveau was bij iedereen bekend. De veiligheidsmaatregelen hadden aangescherpt moeten worden. Poetin heeft deze dreiging echter openlijk en bruut afgewezen. Het is gedocumenteerd. Maar als je het grootste deel van je veiligheidstroepen nodig hebt om normale burgers ervan te weerhouden te protesteren tegen een onrechtvaardige oorlog, ontstaan ​​er uiteindelijk gaten in je veiligheidsnet, hetzij per ongeluk, hetzij met opzet.

Het ondergraaft ook eens te meer het idee dat een dictatuur veiliger is dan een democratie. Dat is niet zo, omdat grote delen van het veiligheidsapparaat zo betrokken zijn bij het onderdrukken van de bevolking en het verrijken van zichzelf maakt het voor terroristen soms zelfs gemakkelijker is om er doorheen te glippen, omdat ze geen onderscheid maken tussen een 80-jarige babushka met een antiregimevaandel en de IS-terrorist uit de Kaukasus.

Leiders die geen verantwoordelijkheid nemen, zijn geen leiders. Ze zijn ballast en ze zijn zwak. Deze terroristische aanval is de volledige verantwoordelijkheid van Poetin, wat in elk normaal land voldoende zou moeten zijn voor ontslag of ondergang, en daar kan geen gedraai iets aan veranderen.

Bron en vertaling van video: @wartranslated

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:03


pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:09

Babootje schreef:
Wel een aardige analyse:

https://twitter.com/Tendar/status/1771434451433570695
Ongeacht de omstandigheden rondom de terroristische aanslag in Moskou (de meest waarschijnlijke versie is een aanval van Islamitische Staat), leidt het met betrekking tot het huidige Russische leiderschap altijd tot dezelfde conclusies:

1.) Poetin is een mislukking

of

2.) Poetin is medeplichtig

Het dreigingsniveau was bij iedereen bekend. De veiligheidsmaatregelen hadden aangescherpt moeten worden. Poetin heeft deze dreiging echter openlijk en bruut afgewezen. Het is gedocumenteerd. Maar als je het grootste deel van je veiligheidstroepen nodig hebt om normale burgers ervan te weerhouden te protesteren tegen een onrechtvaardige oorlog, ontstaan ​​er uiteindelijk gaten in je veiligheidsnet, hetzij per ongeluk, hetzij met opzet.

Het ondergraaft ook eens te meer het idee dat een dictatuur veiliger is dan een democratie. Dat is niet zo, omdat grote delen van het veiligheidsapparaat zo betrokken zijn bij het onderdrukken van de bevolking en het verrijken van zichzelf maakt het voor terroristen soms zelfs gemakkelijker is om er doorheen te glippen, omdat ze geen onderscheid maken tussen een 80-jarige babushka met een antiregimevaandel en de IS-terrorist uit de Kaukasus.

Leiders die geen verantwoordelijkheid nemen, zijn geen leiders. Ze zijn ballast en ze zijn zwak. Deze terroristische aanval is de volledige verantwoordelijkheid van Poetin, wat in elk normaal land voldoende zou moeten zijn voor ontslag of ondergang, en daar kan geen gedraai iets aan veranderen.

Bron en vertaling van video: @wartranslated


Hier ben ik het maar ten dele mee eens. Terrorisme is bijna niet te voorkomen en elke keer dat dit wel lukt mogen we in ons handje knijpen. Kijk alleen al hier in Frankrijk.

Wat. Poetin wel is aan te rekenen is dat hij de waarschuwing heeft genegeerd van de Amerikanen. Maar ook in een democratie gebeuren dit soort aanslagen. Misschien nog wel meer als in een dictatuur (kijk bv naar China waar het volgens mij amper of niet gebeurt).

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:13

Ik denk dat Rusland in materieel opzicht nog wordt overschat. Troepen genoeg, alhoewel niet erg ervaren meer. Veel import drones en raketten, maar materieel....

https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 7984985211
Rusland stuurt spiksplinternieuwe T-14... of nee T-90... nee wacht T-80.... nee ook niet... T-72... nee zelfs dat niet.... T-62 tanks naar het front. Compleet met cope cages die super effectief werken tegen bio vogels, maar iets minder tegen FPV-drones.
------
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 8659997929
Rusland heeft besloten de levering van twee door India gekochte S-400 luchtverdedigingssystemen uit te stellen.
India zou in 2024 vijf S-400-systemen India ontvangen.
In plaats daarvan zullen ze er in 2026 slechts twee krijgen.
Rusland is een onbetrouwbare partner voor militaire aankopen en dat wordt duidelij
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 7984985211

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:18

Babootje schreef:
Wel een aardige analyse:

https://twitter.com/Tendar/status/1771434451433570695
Ongeacht de omstandigheden rondom de terroristische aanslag in Moskou (de meest waarschijnlijke versie is een aanval van Islamitische Staat), leidt het met betrekking tot het huidige Russische leiderschap altijd tot dezelfde conclusies:

1.) Poetin is een mislukking

of

2.) Poetin is medeplichtig

Het dreigingsniveau was bij iedereen bekend. De veiligheidsmaatregelen hadden aangescherpt moeten worden. Poetin heeft deze dreiging echter openlijk en bruut afgewezen. Het is gedocumenteerd. Maar als je het grootste deel van je veiligheidstroepen nodig hebt om normale burgers ervan te weerhouden te protesteren tegen een onrechtvaardige oorlog, ontstaan ​​er uiteindelijk gaten in je veiligheidsnet, hetzij per ongeluk, hetzij met opzet.

Het ondergraaft ook eens te meer het idee dat een dictatuur veiliger is dan een democratie. Dat is niet zo, omdat grote delen van het veiligheidsapparaat zo betrokken zijn bij het onderdrukken van de bevolking en het verrijken van zichzelf maakt het voor terroristen soms zelfs gemakkelijker is om er doorheen te glippen, omdat ze geen onderscheid maken tussen een 80-jarige babushka met een antiregimevaandel en de IS-terrorist uit de Kaukasus.

Leiders die geen verantwoordelijkheid nemen, zijn geen leiders. Ze zijn ballast en ze zijn zwak. Deze terroristische aanval is de volledige verantwoordelijkheid van Poetin, wat in elk normaal land voldoende zou moeten zijn voor ontslag of ondergang, en daar kan geen gedraai iets aan veranderen.

Bron en vertaling van video: @wartranslated


pien_2010 schreef:
Hier ben ik het maar ten dele mee eens. Terrorisme is bijna niet te voorkomen en elke keer dat dit wel lukt mogen we in ons handje knijpen. Kijk alleen al hier in Frankrijk.

Wat. Poetin wel is aan te rekenen is dat hij de waarschuwing heeft genegeerd van de Amerikanen. Maar ook in een democratie gebeuren dit soort aanslagen. Misschien nog wel meer als in een dictatuur (kijk bv naar China waar het volgens mij amper of niet gebeurt).


Ik ben het met je eens dat terrorisme heel moeilijk te voorkomen is. Maar deze aanslag is Rusland vrijwel op een presenteerblaadje aangereikt. En totaal genegeerd.
Volgens getuigen was er bij binnenkomst van de zaal geen bewaking, werden mensen niet gecontroleerd. Detectiepoorten niet gebruikt.
Dat kan volgens mij maar 2 dingen betekenen: Of Putin was totaal niet geinteresseerd (en dus niet capabel) of medeplichtig. Wetende dat hij zo'n aanslag goed kon gebruiken om Oekraine de schuld te geven. Wat nu ook gebeurt.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:28


hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:05

Babootje schreef:
Walgelijke beesten zijn het....
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 7600804319
Video verschijnt van Russische soldaten die 1 van de gevangen genomen vermoedelijke terroristen het oor afsnijden en hem dwingen deze op te eten.


Krijg een melding dat deze pagina niet bestaat, is nu al de 2de of misschien zelfs 3de keer dat ik een link van jou niet geopend krijg, heb ik anders niet voor. Heb jij speciale toegang/instellingen of zo?

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:09

hwn schreef:
Babootje schreef:
Walgelijke beesten zijn het....
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 7600804319
Video verschijnt van Russische soldaten die 1 van de gevangen genomen vermoedelijke terroristen het oor afsnijden en hem dwingen deze op te eten.


Krijg een melding dat deze pagina niet bestaat, is nu al de 2de of misschien zelfs 3de keer dat ik een link van jou niet geopend krijg, heb ik anders niet voor. Heb jij speciale toegang/instellingen of zo?

Ik kan hem gewoon openen.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:17

Als het om dat oor gaat? Die kwam ik gisteren toevallig ergens anders tegen en gauw doorgescrolled.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:22

mysa schreef:
Als het om dat oor gaat? Die kwam ik gisteren toevallig ergens anders tegen en gauw doorgescrolled.



Het past wel in de goede week. Blijkbaar is er nog weinig veranderd als het om emoties gaat bij gevangen nemen. |( En dat slaat dan op het oor eraf slaan en niet op het moeten opeten. In 2000 jaar zijn we wel opgeschaald blijkbaar.

Voor de niet gelovigen onder ons: Petrus sloeg oor af van een soldaat nadat Christus gevangen was genomen.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:11

pien_2010 schreef:
mysa schreef:
Als het om dat oor gaat? Die kwam ik gisteren toevallig ergens anders tegen en gauw doorgescrolled.



Het past wel in de goede week. Blijkbaar is er nog weinig veranderd als het om emoties gaat bij gevangen nemen. |( En dat slaat dan op het oor eraf slaan en niet op het moeten opeten. In 2000 jaar zijn we wel opgeschaald blijkbaar.

Voor de niet gelovigen onder ons: Petrus sloeg oor af van een soldaat nadat Christus gevangen was genomen.


Even voor de context: Petrus staat in de bijbel bekend om zijn impulsiviteit en wilde Jezus verdedigen.
Maar Jezus corrigeerde hem. Het was een totaal onnodige daad omdat a) in de groep om Jezus heen waren op dat moment maar 2 mannen die een zwaard hadden. Met twee zwaarden zouden zij niets kunnen uitrichten tegen de menigte met zwaarden en knuppels die naar Jezus op weg waren om hem gevangen te nemen.
b) Jezus wist dat de groep om hem heen maar 2 mannen een zwaard bij zich hebben. Dat was voor hem genoeg omdat zoals in het bijbelverslag staat dat als hij een beroep zou doen op zijn vader hij onmiddellijk kon rekenen op 12 legioenen engelen om hem te beschermen. Maar hij wist ook dat hij een profetie te vervullen had en dat zijn offer nodig was om de hele mensheid te redden.

"Toen de soldaten de handen aan Jezus sloegen, hieuw de apostel Petrus het oor van de slaaf van de hogepriester af. Toen zeide Jezus tot Petrus: „Breng uw zwaard weder op zijn plaats, want allen die het zwaard opnemen, zullen door het zwaard vergaan. Of denkt gij dat ik geen beroep op mijn Vader kan doen mij op dit ogenblik meer dan twaalf legioenen engelen te verschaffen? Hoe zouden in dat geval de Schriften worden vervuld dat het aldus moet geschieden?” — Matth. 26:52-54.

Die gebeurtenis is natuurlijk wel een heel andere orde dan een geval van wrede marteling door de Russen van deze vermoedelijke terrorist.

Wel toevallig dat je het noemt trouwens, want vandaag (na zonsondergang) vindt wereldwijd de herdenking plaats van Jezus' dood op 33 jarige leeftijd. Op de avond voor zijn dood gaf hij zijn volgelingen de opdracht zijn daad van liefde te gedenken met een eenvoudige ceremonie met brood en wijn (1 Kor. 11:23-26).

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:17

Citaat:
Wel toevallig dat je het noemt trouwens, want vandaag (na zonsondergang) vindt wereldwijd de herdenking plaats van Jezus' dood op 33 jarige leeftijd. Op de avond voor zijn dood gaf hij zijn volgelingen de opdracht zijn daad van liefde te gedenken met een eenvoudige ceremonie met brood en wijn (1 Kor. 11:23-26).


Nee hoor totaal niet toevallig en ik ken het verhaal Babootje inclusief de verschillen van toen en nu.
Ik vind het ook niet toevallig dat dit oor er blijkbaar juist in deze tijd afmoest daar aan beiden kanten het orthodox Christendom bij veel soldaten aanwezig zal zijn. Dus dat zal zeker extra pijn doen iets dat ook de bedoeling is waarschijnlijk.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:27

pien_2010 schreef:
Citaat:
Wel toevallig dat je het noemt trouwens, want vandaag (na zonsondergang) vindt wereldwijd de herdenking plaats van Jezus' dood op 33 jarige leeftijd. Op de avond voor zijn dood gaf hij zijn volgelingen de opdracht zijn daad van liefde te gedenken met een eenvoudige ceremonie met brood en wijn (1 Kor. 11:23-26).


Nee hoor totaal niet toevallig en ik ken het verhaal Babootje inclusief de verschillen van toen en nu.
Ik vind het ook niet toevallig dat dit oor er blijkbaar juist in deze tijd afmoest daar aan beiden kanten het orthodox Christendom bij veel soldaten aanwezig zal zijn. Dus dat zal zeker extra pijn doen iets dat ook de bedoeling is waarschijnlijk.


Helaas missen ze in dit geval de context en het hele doel van het navolgen van Jezus. Als ze dat zouden doen, zou de hele oorlog niet gevoerd worden.
Ik heb het eerlijk gezegd niet met elkaar in verband gebracht (juist vanwege de context) maar nu je het zegt, zou het in die verwrongen geesten best wel eens opgekomen kunnen zijn, ja

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:29

Nog een aanvulling op mijn vorige post. Oekraïne heeft na de inval van Rusland gebroken met de Russische orhodoxe kerk. Zij vieren net als de niet orthodoxe christelijke kerk hun feestdagen sindsdien op de zelfde dagen (https://oekraiensekerk.be/) .
Dat ligt gevoelig.
Dus als in de vooravond van de goede week (ook gevierd komende week in Oekraïne dat zeer religieus is) dit wrede voorval plaatsvindt, kan ik dit niet als toeval zien. Dit is ook op religieus terrein een dikke vette middelvinger. Bewust bedoeld om wreed en pijn te doen (ook psychisch). En eens Babootje dat dit verwrongen geesteswerk is. Maar dat is teveel in deze oorlog.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:39

pien_2010 schreef:
Nog een aanvulling op mijn vorige post. Oekraïne heeft na de inval van Rusland gebroken met de Russische orhodoxe kerk. Zij vieren net als de niet orthodoxe christelijke kerk hun feestdagen sindsdien op de zelfde dagen (https://oekraiensekerk.be/) .
Dat ligt gevoelig.
Dus als in de vooravond van de goede week (ook gevierd komende week in Oekraïne dat zeer religieus is) dit wrede voorval plaatsvindt, kan ik dit niet als toeval zien. Dit is ook op religieus terrein een dikke vette middelvinger. Bewust bedoeld om wreed en pijn te doen (ook psychisch). En eens Babootje dat dit verwrongen geesteswerk is. Maar dat is teveel in deze oorlog.


Ik denk dat je gelijk hebt Pien. Dat dit meer is dan alleen een wrede marteling, zou gegeven de tijd heel goed kunnen. Ik wist wel dat Oekraine had gebroken met de Russisch orthodoxe kerk, maar ik had dit nog niet in die context gebracht. Dank je voor je toelichting.

BigOne
Berichten: 38266
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:36

Inmiddels een vrijgeven IS filmpje gezien, gruwelijk dus deel het niet. Eén zwaargewonde man wordt nog even de keel doorgesneden.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:45

IS is ook volledig "van God los". Hoe gruwelijker hoe beter lijkt het wel. Brrrrr

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:52

De verkiezingen in Slowakije even samengevat in dit NOD artikel waarbij het 6 april spannend wordt voor Europa/Oekraïne daar het tussen kandidaten gaat die pro Russisch en Pro Europees zijn.
Echt wel spannend vind ik.

https://nos.nl/artikel/2513976-verwacht ... -slowakije

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:00

Bron De Telegraaf

Rusland roept Amerikanen op om 'zich te bezinnen' over 'claim' dat IS achter aanslag in Moskou zat

Een woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Washington in een opiniestuk opgeroepen om 'nog eens goed na te denken' over hun claim dat Islamitische Staat achter de aanslag in een concertzaal in Moskou zat.

ISIS-K, de Afghaanse tak van de terreurbeweging, eiste de verantwoordelijkheid op voor de aanslag waarbij minstens 137 mensen om het leven kwamen. Amerikaanse bronnen bevestigden die claim niet lang daarna en zeiden ook dat Oekraïne niet verantwoordelijk was.

In een artikel voor de Russische krant Komsomolskaya Pravda schreef Maria Zakharova, woordvoerster van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: "Attentie - een vraag aan het Witte Huis: Weet u zeker dat het Islamitische Staat is? Zou u daar nog eens over na kunnen denken?"
Mevrouw Zakharova beweerde dat de VS probeerden ‘zichzelf in te dekken’ met de ‘boeman’ van Islamitische Staat, omdat ze ‘connecties’ in Kiev hebben.

Ze merkte ook op dat de VS de ‘mujahideen’-strijders [Afghaanse militanten, red.] steunden in de Sovjet-Afghaanse oorlog in de jaren ’80.
"De Amerikanen hebben zichzelf voor de gek gehouden met verhalen dat de terroristische aanval concert in Moskou werd uitgevoerd door de terroristische organisatie Islamitische Staat", zei ze.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:02


mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:57

Afschuwelijk! En wat een land toch. Ook de staat waarin de verdachten van de aanslag in Moskou zijn voorgeleid. Zie je het al voor je dat in NL verdachten dusdanig toegetakeld voor de rechter verschijnen?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:01


Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:02

mysa schreef:
Afschuwelijk! En wat een land toch. Ook de staat waarin de verdachten van de aanslag in Moskou zijn voorgeleid. Zie je het al voor je dat in NL verdachten dusdanig toegetakeld voor de rechter verschijnen?


Het is echt een barbaars land. Bizar hoe de Russische bevolking niet reageert. Ik bedoel, ze zijn niet allemaal achterlijk.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:14

Vannacht weer een Oekrainse aanval op een Russische energievoorziening met drones. De Novocherkassk solid fuel power plant in de Rostov regio.
Inmiddels de 14e volgens mij.
https://twitter.com/Tendar