Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:55

Citaat:
Volgens het onafhankelijke Russische mediakanaal Meduza zal de annexatie worden uitgesteld omdat het nu niet het gewenste 'PR-effect' zal hebben op de Russische bevolking die ontevreden is over de mobilisatie.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0401007616

Ik ben benieuwd..Afbeelding

Citaat:
#Oekraïne heeft een coördinatiebureau 'Want to Live' opgericht voor onder dwang gemobiliseerde Russische burgers.
Viber, WhatsApp, Telegram, Signaal beschikbaar.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 3943469056
Hier schijnt al flink gebruik van te worden gemaakt door de nieuwe lichting gemobiliseerden.

Citaat:
Burgers van andere landen die ermee instemden de rol van 'waarnemer' te spelen in Russische pseudo-referendums, zullen worden gekwalificeerd als medeplichtigen aan integriteitsschending. Met alle gevolgen van dien: inclusief de bekendmaking van een internationale gezochte lijst en sancties. Was het het waard?
Aldus M. Podolyak, Adviseur Zelensky https://twitter.com/Podolyak_M/status/1 ... 0656198662
Hieronder valt ook een Nederlandse "journalist" die zichzelf een Nederlandse "onafhankelijke" observator noemde.

mysa

Berichten: 10505
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:48

pien_2010 schreef:
Hopelijk mag een klein mopje die ik zelf erg leuk vind namelijk ik volg Darth Putin, die elke dag een tweet doet (ik vind hem erg grappig) en vandaag twittert hij

https://mobile.twitter.com/DarthPutinKG ... 1810200578
Ik vertaal
Citaat:
Hoofdverdachte in Nordstream-gassabotage duikt op

met deze foto
_O-
[ [url=m/7Hy2vX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, hij is grappig:
Hij begint meestal met: 'day xxx of my three day war' en sluit af met 'I remain a master strategist' :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:18

Ene Eric van de Beek op Twitter:
VS dreigden met sancties tegen NL en andere bedrijven die hielpen met aanleg #NordStream2 . VS droegen Duitsland op pijplijn niet in gebruik te nemen. VS droegen EU op Russisch gas in de ban te doen. Alles met succes. Maar het was nog niet genoeg. Pijpleidingen moesten stuk.

Cowboy55
Berichten: 8507
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:23

elnienjo schreef:
Ene Eric van de Beek op Twitter:
VS dreigden met sancties tegen NL en andere bedrijven die hielpen met aanleg #NordStream2 . VS droegen Duitsland op pijplijn niet in gebruik te nemen. VS droegen EU op Russisch gas in de ban te doen. Alles met succes. Maar het was nog niet genoeg. Pijpleidingen moesten stuk.


En wie is Eric van de Beek en hoe komt ie aan deze info?

Edit: laat maar. Hij retweet Tucker Carlson van Fox News. Pass.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:32

elnienjo schreef:
Ene Eric van de Beek op Twitter:
VS dreigden met sancties tegen NL en andere bedrijven die hielpen met aanleg #NordStream2 . VS droegen Duitsland op pijplijn niet in gebruik te nemen. VS droegen EU op Russisch gas in de ban te doen. Alles met succes. Maar het was nog niet genoeg. Pijpleidingen moesten stuk.
Nogmaals: Wil je een bron plaatsen?

Dank alvast!

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:00

Wat ik er zo snel over kon vinden is dat die persoon een pro-russische journalist is bij een complot krant en samen met anderen ook onderdeel is (of is geweest, weet ik niet) van het verspreiden van nepnieuws rondom MH17, in samenwerking met het Russische leger.
Ik vond het niet de moeite waard om verder te zoeken

O.a.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Andere_Krant
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/GROe
Citaat:
Officieren van de GROe worden verantwoordelijk gehouden voor betrokkenheid bij diverse zaken, onder andere het neerhalen van Malaysia Airlines-vlucht 17 (2014), de beïnvloeding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen (2016), de vergiftiging van Sergej en Joelia Skripal (2018)[1] en de cyberaanval op de OPCW in Den Haag (2018).[2]
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 29-09-22 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:06

Ailill schreef:
elnienjo schreef:
Ene Eric van de Beek op Twitter:
VS dreigden met sancties tegen NL en andere bedrijven die hielpen met aanleg #NordStream2 . VS droegen Duitsland op pijplijn niet in gebruik te nemen. VS droegen EU op Russisch gas in de ban te doen. Alles met succes. Maar het was nog niet genoeg. Pijpleidingen moesten stuk.
Nogmaals: Wil je een bron plaatsen?

Dank alvast!

Naam staat er toch bij. Komen hier zo vaak berichten van Twitter voorbij. Die Eric is blijkbaar journalist en heeft boek over MH17 geschreven.

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:11

Ik heb mijn bericht gewijzigd misschien vind je die informatie die daarin staat interessant

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:59

Ailill schreef:
elnienjo schreef:
Ene Eric van de Beek op Twitter:
VS dreigden met sancties tegen NL en andere bedrijven die hielpen met aanleg #NordStream2 . VS droegen Duitsland op pijplijn niet in gebruik te nemen. VS droegen EU op Russisch gas in de ban te doen. Alles met succes. Maar het was nog niet genoeg. Pijpleidingen moesten stuk.
Nogmaals: Wil je een bron plaatsen?

Dank alvast!

elnienjo schreef:
Naam staat er toch bij. Komen hier zo vaak berichten van Twitter voorbij. Die Eric is blijkbaar journalist en heeft boek over MH17 geschreven.

nope, de directe link naar de betreffende tweet staat er altijd bij. Juist omdat lang niet alle berichten daar waar zijn en er vaak in de reacties onder de tweet de nuance wordt aangegeven door andere twitteraars.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:02

Okee, ik zal de volgende keer de link mee proberen te kopieeeren. Ben nog maar net lid geworden van Twitter dus ik ben nog niet helemaal handig ermee.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:23

irmaz schreef:
Citaat:

#Oekraïne heeft een coördinatiebureau 'Want to Live' opgericht voor onder dwang gemobiliseerde Russische burgers.
Viber, WhatsApp, Telegram, Signaal beschikbaar.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 3943469056
Hier schijnt al flink gebruik van te worden gemaakt door de nieuwe lichting gemobiliseerden.



Vraagje: kan iemand het cyrillisch vertalen?

(Wat mij als oud lid van de vereniging Augustinus opviel waren de latijnse woorden: 'nisi vitas', wat ik maar vertaal met 'als je niet leeft'.
De lijfspreuk van Sint Augustinus luidde 'Niets overwint als het niet de waarheid is' 'non vincit nisi veritas'.
Ik vroeg me af of er iets staat als 'wat heeft strijden voor zin als je niet leeft' -?)

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:29


BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:39

Klopt , dat is ze. Pro Putin!!

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:46

elnienjo schreef:
Okee, ik zal de volgende keer de link mee proberen te kopieeeren. Ben nog maar net lid geworden van Twitter dus ik ben nog niet helemaal handig ermee.


Je moet gewoon het bericht zelf aanklikken en dan kun je de url kopiëren.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:59

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1895952 ... g-gevonden

Vierde lek in de Nord Stream pijpleiding gevonden.
En wat meer over de mogelijke daders:

Russische schepen gesignaleerd’

Intussen meldt CNN dat deze week Russische marineschepen zijn gesignaleerd in de buurt van de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2, die op dat moment ook op drie verschillende plekken gingen lekken. De Amerikaanse zender meldt dat op basis van bronnen binnen Europese inlichtingendiensten. Of de Russische schepen iets te maken hebben met de lekkages blijft echter onduidelijk. De ingewijden zeggen namelijk verder dat er „elke week” wel Russische marineschepen in de Oostzee gezien worden.

Een van de bronnen zegt tegen de Amerikaanse omroep dat er ook Russische onderzeeërs in de Oostzee zijn gezien in de buurt van de plek waar de leidingen „gesaboteerd” zijn. Hoewel Europese leiders hebben gesuggereerd dat de lekkages het gevolg zijn van sabotage, is er nog geen bewijs over wat de schade aan de pijpleidingen heeft veroorzaakt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:01

En van welke andere landen zijn er ook schepen gezien?

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:08

Waar Elnienjo zondermeer gelijk in deze heeft, is dat de VS absoluut tegen de aanleg waren van Nordstream 2 mede vanwege de complete afhankelijkheid van Russisch gas. Dit blijkt ook al uit wat er in deze link staat.

https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict.

Dit is echter geschreven voordat Rusland. de toevoer van gas afkneep en in feite zelf al de kraan dichtkneep om daarmee Duitsland en andere Europese landen economisch te kunnen treffen. Mij lijkt het eerder iets van: De infrastructuur is overal te vernietigen, zoals gebeurt is in de Oekraine waar centrales werden en worden gebombardeerd en daarmee het leven zeer zwaar wordt ontregeld. Dus pas op Europa.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:43

nikkel schreef:
Waar Elnienjo zondermeer gelijk in deze heeft, is dat de VS absoluut tegen de aanleg waren van Nordstream 2 mede vanwege de complete afhankelijkheid van Russisch gas. Dit blijkt ook al uit wat er in deze link staat.

https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict.

Dit is echter geschreven voordat Rusland. de toevoer van gas afkneep en in feite zelf al de kraan dichtkneep om daarmee Duitsland en andere Europese landen economisch te kunnen treffen. Mij lijkt het eerder iets van: De infrastructuur is overal te vernietigen, zoals gebeurt is in de Oekraine waar centrales werden en worden gebombardeerd en daarmee het leven zeer zwaar wordt ontregeld. Dus pas op Europa.


Eens met deze analyse of het was een foutje. Want ergens is het heel erg onlogisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:45

nikkel schreef:
Waar Elnienjo zondermeer gelijk in deze heeft, is dat de VS absoluut tegen de aanleg waren van Nordstream 2 mede vanwege de complete afhankelijkheid van Russisch gas. Dit blijkt ook al uit wat er in deze link staat.

https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict.

Dit is echter geschreven voordat Rusland. de toevoer van gas afkneep en in feite zelf al de kraan dichtkneep om daarmee Duitsland en andere Europese landen economisch te kunnen treffen. Mij lijkt het eerder iets van: De infrastructuur is overal te vernietigen, zoals gebeurt is in de Oekraine waar centrales werden en worden gebombardeerd en daarmee het leven zeer zwaar wordt ontregeld. Dus pas op Europa.

Er zit voor de USA ook eigenbelang bij, natuurlijk. Ze hebben zelf enorm veel gas/LNG en willen dat graag exporteren.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:17

De oorlog in de Oekraïne is inmiddels ´slechts´ een aanleiding voor allerlei machtsverschuivingen en economische schaakzetten.
Er is nu (bv post Covid, Brexit, Trump, terugtrekken Afghanistan) zóveel uit evenwicht dat elke factie met wat voor belang ook ´incidenten´ kan veroorzaken in dat belang, hoe indirect ook.
De huidige technologie maakt simpel ´doorknippen´ van een data-kabel op 5.000 meter diepte een kwestie van een op afstand bediende robot; een onderwaterdrone.
Idem de totale globalisering van handel/vervoer/bulkgoederen maakt dat de huidige chaos een paradijs is voor speculanten.

Wij als volk (en dat gaat ver voorbij landen) hebben geen enkel benul, zijn collectief de inzet; uiteindelijk betalen wij met ons gedrag/arbeid/consumptie alles.
De informatie welke we ´krijgen´ is :o? en we hebben geen enkele mogelijkheid om dingen te toetsen. Hooguit details.
Ga er beter vanuit dat alles manipulatie en tegenmanipulatie is.

Ook heeft het geen zin je er druk over te maken want het ligt volledig buiten onze invloed.
Je kan je in geurbaniseerde gebieden zelfs eigenlijk nergens op voorbereiden. Hooguit wat blikvoer (ook voor de huisdieren!) en grote flessen water voor als er serieus poep de ventilator raakt en zeg de electriciteit uitvalt.
Voor de rest; slaap en leef goed.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:20

Gezien het feit dat de Russen niet opgeven in de Oekraïne omdat het e.e.a. behoorlijk tegenloopt ( de mobilisatie bijv. en de gebiedsverliezen gecombineerd met de volstrekt absurde verkiezingen etc.) lijkt het mij een van de overige mogelijkheden om staten op de knieën te krijgen.

Vergeet niet dat Rusland bijna overal wordt gemeden als de pest. Het gaat uiteindelijk om macht, geld en invloed.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:09

nikkel schreef:
Waar Elnienjo zondermeer gelijk in deze heeft, is dat de VS absoluut tegen de aanleg waren van Nordstream 2 mede vanwege de complete afhankelijkheid van Russisch gas. Dit blijkt ook al uit wat er in deze link staat.

https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict.

Dit is echter geschreven voordat Rusland. de toevoer van gas afkneep en in feite zelf al de kraan dichtkneep om daarmee Duitsland en andere Europese landen economisch te kunnen treffen. Mij lijkt het eerder iets van: De infrastructuur is overal te vernietigen, zoals gebeurt is in de Oekraine waar centrales werden en worden gebombardeerd en daarmee het leven zeer zwaar wordt ontregeld. Dus pas op Europa.

Nordstream 2 is door Duitsland zelf "gekilld". De opening zou vlak na het uitbreken van de oorlog in Ukraïne zijn en Duitsland heeft dit meteen afgeblazen. Officieel is Nordstream 2 nooit in gebruik genomen. De Vs had dat doel dus al bereikt en hoeft daarvoor geen sabbotage act uit te voeren.

Blijkbaar is er ook een 4e lokatie, op de pijpleiding waar scheurtjes in zaten, gevonden. Het hoeft dus helemaal geen sabbotage te zijn maar kan ook slecht materiaal of workmanship zijn geweest. Of al sabbotage in de productie van de pijpleidingen. Wie zal het zeggen, ik vraag me af of we er ooit achter komen want ik krijg niet de indruk dat iemand er belang bij heeft dat de waarheid boven tafel komt. Iedereen kan het nu gebruiken voor eigen propaganda.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:21

Huertecilla schreef:
De oorlog in de Oekraïne is inmiddels ´slechts´ een aanleiding voor allerlei machtsverschuivingen en economische schaakzetten.
Er is nu (bv post Covid, Brexit, Trump, terugtrekken Afghanistan) zóveel uit evenwicht dat elke factie met wat voor belang ook ´incidenten´ kan veroorzaken in dat belang, hoe indirect ook.
De huidige technologie maakt simpel ´doorknippen´ van een data-kabel op 5.000 meter diepte een kwestie van een op afstand bediende robot; een onderwaterdrone.
Idem de totale globalisering van handel/vervoer/bulkgoederen maakt dat de huidige chaos een paradijs is voor speculanten.

Wij als volk (en dat gaat ver voorbij landen) hebben geen enkel benul, zijn collectief de inzet; uiteindelijk betalen wij met ons gedrag/arbeid/consumptie alles.
De informatie welke we ´krijgen´ is :o? en we hebben geen enkele mogelijkheid om dingen te toetsen. Hooguit details.
Ga er beter vanuit dat alles manipulatie en tegenmanipulatie is.

Ook heeft het geen zin je er druk over te maken want het ligt volledig buiten onze invloed.
Je kan je in geurbaniseerde gebieden zelfs eigenlijk nergens op voorbereiden. Hooguit wat blikvoer (ook voor de huisdieren!) en grote flessen water voor als er serieus poep de ventilator raakt en zeg de electriciteit uitvalt.
Voor de rest; slaap en leef goed.

Dat ben ik nu niet meer met je eens, 10 of 20 jaar geleden zou dit inderdaad het plaatje zijn maar als ik nu zie hoeveel invloed anonieme hackers en bijvoorbeeld een particulier verstrekt producten als de Starlink van Elon Musk vandaag de dag invloed hebben op geopolitieke gebeurtenissen, zoals het simpele lokale protesten uit te laten groeien tot een landelijke opstand omdat een overheid niet bij machte is om de communicatielijnen volledig te beheersen zoals in Iran. Hoeveel invloed particulieren nu ook hebben in de informatieverstrekking mbt oorlogshandelingen en het geven van donaties voor bijvoorbeeld drones en wagens dan is de macht van het volk vele malen groter dan ooit in de geschiedenis.

Maar je tip slaap en leef goed blijft wel overeind :)

Cowboy55
Berichten: 8507
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:30

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1895952 ... g-gevonden

Vierde lek in de Nord Stream pijpleiding gevonden.
En wat meer over de mogelijke daders:

Russische schepen gesignaleerd’

Intussen meldt CNN dat deze week Russische marineschepen zijn gesignaleerd in de buurt van de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2, die op dat moment ook op drie verschillende plekken gingen lekken. De Amerikaanse zender meldt dat op basis van bronnen binnen Europese inlichtingendiensten. Of de Russische schepen iets te maken hebben met de lekkages blijft echter onduidelijk. De ingewijden zeggen namelijk verder dat er „elke week” wel Russische marineschepen in de Oostzee gezien worden.

Een van de bronnen zegt tegen de Amerikaanse omroep dat er ook Russische onderzeeërs in de Oostzee zijn gezien in de buurt van de plek waar de leidingen „gesaboteerd” zijn. Hoewel Europese leiders hebben gesuggereerd dat de lekkages het gevolg zijn van sabotage, is er nog geen bewijs over wat de schade aan de pijpleidingen heeft veroorzaakt.


Dat er Russische onderzeeërs in de Oostzee zitten zegt niet zo veel. Die zitten er altijd wel.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:24

irmaz schreef:
Blijkbaar is er ook een 4e lokatie, op de pijpleiding waar scheurtjes in zaten, gevonden. Het hoeft dus helemaal geen sabbotage te zijn maar kan ook slecht materiaal of workmanship zijn geweest. Of al sabbotage in de productie van de pijpleidingen. Wie zal het zeggen, ik vraag me af of we er ooit achter komen want ik krijg niet de indruk dat iemand er belang bij heeft dat de waarheid boven tafel komt. Iedereen kan het nu gebruiken voor eigen propaganda.


In pijp 1 zijn twee grote gaten op haast gelijk moment ontstaan.
Het is technisch uit te sluiten dat dit spontaan is.
Één lek kan nog ontstaan hoe onwaarschijnlijk ook, doch wanneer door dit lek de druk in te leiding sterk daalt neemt de onwaarschijnlijkheid van een tweede storing toe.
Nu zouden er VÍER lekken zijn? Twee in beide pijpen?
Watdanook, een voorbeeld van instabiliteit.

We kunnen nog meer verwachten in andere delen van de wereld waar politieke/economische spanning is. Het is nú het moment om coupes te plegen.
Militair/politiek China/Taiwan en N.Korea bv.
Economisch Z.O.Azië in het Covid vacuüm van China.
En wat voor instabiliteit in China heeft echo in Afrika.
Noem maar op. Kan allemaal. Of niet.

...en hackers. Een béétje anoniem ´hacken´ kost knap wat geld en echt anoniem is een illusie. Onafhankelijk? Geldt voor álle journalisme idem. Manipuleer de info = manipuleer de massa. Volstrekt irrelevant of een klein % wat meer/anders weet.
De twee valkuilen van democratie.