Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:45

Huertecilla schreef:
irmaz schreef:
Blijkbaar is er ook een 4e lokatie, op de pijpleiding waar scheurtjes in zaten, gevonden. Het hoeft dus helemaal geen sabbotage te zijn maar kan ook slecht materiaal of workmanship zijn geweest. Of al sabbotage in de productie van de pijpleidingen. Wie zal het zeggen, ik vraag me af of we er ooit achter komen want ik krijg niet de indruk dat iemand er belang bij heeft dat de waarheid boven tafel komt. Iedereen kan het nu gebruiken voor eigen propaganda.


In pijp 1 zijn twee grote gaten op haast gelijk moment ontstaan.
Het is technisch uit te sluiten dat dit spontaan is.
Één lek kan nog ontstaan hoe onwaarschijnlijk ook, doch wanneer door dit lek de druk in te leiding sterk daalt neemt de onwaarschijnlijkheid van een tweede storing toe.
Nu zouden er VÍER lekken zijn? Twee in beide pijpen?
Watdanook, een voorbeeld van instabiliteit.

We kunnen nog meer verwachten in andere delen van de wereld waar politieke/economische spanning is. Het is nú het moment om coupes te plegen.
Militair/politiek China/Taiwan en N.Korea bv.
Economisch Z.O.Azië in het Covid vacuüm van China.
En wat voor instabiliteit in China heeft echo in Afrika.
Noem maar op. Kan allemaal. Of niet.

...en hackers. Een béétje anoniem ´hacken´ kost knap wat geld en echt anoniem is een illusie. Onafhankelijk? Geldt voor álle journalisme idem. Manipuleer de info = manipuleer de massa. Volstrekt irrelevant of een klein % wat meer/anders weet.
De twee valkuilen van democratie.


Of dat al dan niet technisch uit te sluiten is, weet je natuurlijk helemaal niet. Dat is ook een aanname. Je weet niets van de staat van onderhoud, de technische details, etc.
Ik ben het met je eens dat het onlogisch lijkt. Maar je hamert zo op desinformatie, aannames, etc, terwijl je zelf ook je eigen ideeën als waarheid neerzet.
Laatst bijgewerkt door chevax op 29-09-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:02

Huertecilla schreef:
irmaz schreef:
Blijkbaar is er ook een 4e lokatie, op de pijpleiding waar scheurtjes in zaten, gevonden. Het hoeft dus helemaal geen sabbotage te zijn maar kan ook slecht materiaal of workmanship zijn geweest. Of al sabbotage in de productie van de pijpleidingen. Wie zal het zeggen, ik vraag me af of we er ooit achter komen want ik krijg niet de indruk dat iemand er belang bij heeft dat de waarheid boven tafel komt. Iedereen kan het nu gebruiken voor eigen propaganda.


In pijp 1 zijn twee grote gaten op haast gelijk moment ontstaan.
Het is technisch uit te sluiten dat dit spontaan is.
Één lek kan nog ontstaan hoe onwaarschijnlijk ook, doch wanneer door dit lek de druk in te leiding sterk daalt neemt de onwaarschijnlijkheid van een tweede storing toe.
Nu zouden er VÍER lekken zijn? Twee in beide pijpen?
Watdanook, een voorbeeld van instabiliteit.

We kunnen nog meer verwachten in andere delen van de wereld waar politieke/economische spanning is. Het is nú het moment om coupes te plegen.
Militair/politiek China/Taiwan en N.Korea bv.
Economisch Z.O.Azië in het Covid vacuüm van China.
En wat voor instabiliteit in China heeft echo in Afrika.
Noem maar op. Kan allemaal. Of niet.

...en hackers. Een béétje anoniem ´hacken´ kost knap wat geld en echt anoniem is een illusie. Onafhankelijk? Geldt voor álle journalisme idem. Manipuleer de info = manipuleer de massa. Volstrekt irrelevant of een klein % wat meer/anders weet.
De twee valkuilen van democratie.

Het is technisch niet zomaar uit te sluiten dat er 2 gaten tegelijkertijd in 1 pijp ontstaan, meestal wordt dit vooraf gegaan door haarscheurtjes die op een gegeven moment doorbarsten. Nu ik erover denk, ik heb afgelopen zomer hetzelfde gehad met een tuinslang, combinatie van materiaalverzwakking door de zon en te hoog opgelopen druk. Ook 2 scheuren in 1 keer.
2 pijpen die afzonderlijk van elkaar gelegd en gemaakt zijn, gelijktijdig barsten is wel iets te toevallig maar het kan nog altijd dat de explosie van de 1 de andere heeft beschadigd. Het kan ook dat beide tegelijkertijd zijn beschadigd door werkzaamheden die daar in de buurt zijn uitgevoerd. De pijpleiding van Noorwegen naar Duitsland schijnt ook daar te lopen. Krassen en trillingen kunnen tamelijk verwoestende effecten hebben op beschadigde metalen buizen onder druk. Zo ook drukvallen in de pijpleiding door open en dichtdraaien gastoevoer.
Hier in de straat op 2 verschillende plekken de hoofdwaterleiding geknapt binnen een maand tijd. Dit was een aantal weken na graafwerkzaamheden voor glasvezel en nieuwe stroomkabels. Oorzaak? Geen idee maar sabbotage lijkt niet echt aannemelijk.

Die 4e plek die gevonden is geeft gelukkig wel de mogelijkheid om te onderzoeken wat de mogelijke oorzaak van die scheur is.

Sabbotage aan een op druk staand systeem op 4 later nog herkenbare plekken onder water is niet zo eenvoudig.

Wat Anonymous betreft ben jij blijkbaar de expert (ik neem aan dat je wist dat ik die bedoelde?). Ik in ieder geval niet. Ik ga alleen af op wat ik zie gebeuren op SM

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:08

En terug naar Ukraïne:
In deze tweet is een filmpje te zien van een Russische militair die ergens buiten een cigaretje staat te roken en andere militairen ziet aankomen. Hij is blij ze te zien en verteld ze dat het voor het eerst is dat hij een militaire groep ziet..... En dan vertellen de militairen dat zij Ukraïners zijn. Dat gezicht van de Rus is onbetaalbaar. Candid Camera irl _O-
https://twitter.com/tatyanaodesssa/stat ... 2969376769

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:38

irmaz schreef:
En terug naar Ukraïne:
In deze tweet is een filmpje te zien van een Russische militair die ergens buiten een cigaretje staat te roken en andere militairen ziet aankomen. Hij is blij ze te zien en verteld ze dat het voor het eerst is dat hij een militaire groep ziet..... En dan vertellen de militairen dat zij Ukraïners zijn. Dat gezicht van de Rus is onbetaalbaar. Candid Camera irl _O-
https://twitter.com/tatyanaodesssa/stat ... 2969376769


Ik zag hem langskomen.. :D
Er kwam overigens ook nog een filmpje langs van een al gewonde Russische soldaat die door een drone met een granaat getroffen wordt terwijl hij op de grond ligt.. ik zal de link niet plaatsen, maar die valt voor mij in de categorie oorlogsmisdaden.. :(

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:18

irmaz schreef:
Wat Anonymous betreft ben jij blijkbaar de expert (ik neem aan dat je wist dat ik die bedoelde?). Ik in ieder geval niet. Ik ga alleen af op wat ik zie gebeuren op SM



Incorrecte aanname. Ik bedoel wat ik schrijf.


Mbt het onderwerp is het nu op het punt waar Putin & co. van voor het invallen al wilden zijn. Met een ´rechtvaardiging´ vanuit (gedeeltelijk) pro-Russische delen.
Dat was toen nog een soort van halfzacht excuus ´op verzoek van onderdrukte Russen´ maar wordt nu verdedigen van Russische grondgebied.
Eenzijdig anexeren is internationaal niet echt een harde legale basis maar het geeft wel ´rechtvaardiging´ naar de Russische bevolking. Ook geeft het Putin een morele steun in de rug voor militaire acties/escalaties.

Wat die Russiche bevolking betreft is imo het toelaten van dienstplichtontvluchters als het Paard van Troje. Er komen wel duízenden de EU binnen. Sterker nog; Rusland láát ze gaan. Hmmm. Vreemd. Vínd ik, zonder enige basis behalve :)*

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:58

irmaz schreef:
Die Telegraaf zakt wel steeds verder af zeg :oo ik heb het bericht van dat gefaalde Ukraïnse offensief voorbij zien komen en dat was bij een heel onbetrouwbaar pro-Russisch account. Zelfs de grotere pro-Russische accounts hebben het niet over genomen. En de Telegraaf plempt het gewoon de Nederlandse ether in 8)7


Nou dat valt wel mee. Ze brengen het nieuws van Reuters (die overigens wel vaker aan pro Russisch getinte berichtgeving doet schijnt; ik had daar al eerder iets over gelezen op Twitter).
Enfin, Ze zeggen er wel bij dat "Rusland claimt" en "niet geverifieerd", dus een slag om de arm want het blijkt puur Russisch wensdenkende propaganda.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:05

Finland sluit de grenzen voor Russische toeristen.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:13

Dat werden er ook een beetje teveel en oncontroleerbaar.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:37

Is het nu echt zo moeilijk om een BRON te plaatsen mensen, het staat nota bene in de OP en zonder bron zorgt enkel voor extra verwarring.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:41


BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:50

Maar niet iedereen woont in Nederland en kijkt op misschien niet regelmatig op Nederlandse nieuwssites.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:59

BigOne schreef:
Maar niet iedereen woont in Nederland en kijkt op misschien niet regelmatig op Nederlandse nieuwssites.


https://www.bbc.com/news/world-europe-63075892

maar wel op bokt.nl? Ik vind ook dat je zoveel mogelijk bronnen moet vermelden, maar het is ook de toon die de muziek maakt.. zoveel wordt er niet zonder bron gepost.. en dan nog vaak niet opzettelijk.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:15

BigOne schreef:
Maar niet iedereen woont in Nederland en kijkt op misschien niet regelmatig op Nederlandse nieuwssites.
Dit inderdaad, daarnaast is het ook gewoon een regel op Bokt. Er gaat al zoveel onzin/onwaarheden over deze oorlog rondt, dan is imo een bron extra cruciaal.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 23:29

Geen probleem, ik pas me aan. Volgende keer met een link.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 07:44

Fijne verjaardag Nikkel wens ik je toe en bedankt voor het toevoegen vd link etc. Bedankt ook Ailill voor de opmerkzaamheid link plaatsen en korte vertalingen geven.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:30

Proficiat nikkel Y)(^)

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:55


martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:47


martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:08


irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:41

martichr schreef:
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... elijk.html

Zelfs Luhansk is niet meer volledig in Russische handen..

Wat een idioot is het |o
Ik snap eigenlijk niet waarom de journalistiek hierin zo mee gaat, iedereen kan wel een toespraak gaan houden en een willekeurig stuk land claimen %)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:50

pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2446506-rusland- ... waarschuwt

Een uitgebreid artikel waarom de annexatie van de bezette gebieden door Rusland vanmiddag 14 uur zo gevaarlijk is voor die regio en waarom vrede verder lijkt als ooit.

Waarom is de annexatie zo gevaarlijk voor de regio Pien? Ik haal het niet uit het artikel.
de Krim is al in 2014 door Putin tot "officieel" Russisch grondgebied verklaard, maakt niet veel verschil volgens mij.

Ik denk niet dat Putin het zich kan veroorloven om nog een fout te maken in de ogen van de Russen, de mobilisatie heeft de mensen waakzaam gemaakt. Het is de mensen daar jarenlang voorgehouden dat het westen slecht is en het grootste bewijs daarvan waren de beroemde bommen op Hiroshima en Nagasaki, Rusland zou zoiets noooooit doen, zij zijn veel beter. Wordt heel lastig vol te houden wanneer Putin dan toch een bommetje uit de kast haalt en ergens dropt....

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:08

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2446506-rusland- ... waarschuwt

Een uitgebreid artikel waarom de annexatie van de bezette gebieden door Rusland vanmiddag 14 uur zo gevaarlijk is voor die regio en waarom vrede verder lijkt als ooit.

Waarom is de annexatie zo gevaarlijk voor de regio Pien? Ik haal het niet uit het artikel.
de Krim is al in 2014 door Putin tot "officieel" Russisch grondgebied verklaard, maakt niet veel verschil volgens mij.

Ik denk niet dat Putin het zich kan veroorloven om nog een fout te maken in de ogen van de Russen, de mobilisatie heeft de mensen waakzaam gemaakt. Het is de mensen daar jarenlang voorgehouden dat het westen slecht is en het grootste bewijs daarvan waren de beroemde bommen op Hiroshima en Nagasaki, Rusland zou zoiets noooooit doen, zij zijn veel beter. Wordt heel lastig vol te houden wanneer Putin dan toch een bommetje uit de kast haalt en ergens dropt....


het enige dat er vanmiddag om 14:00 zal gebeuren is wat retoriek gevolgd door optredens van wat vage Russische folklore artiesten.. :+
Wat er dan morgen gebeurt zien we dan wel weer, nu ook op papier algehele mobilisatie waarschijnlijk en verder weinig..

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:56

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2446506-rusland- ... waarschuwt

Een uitgebreid artikel waarom de annexatie van de bezette gebieden door Rusland vanmiddag 14 uur zo gevaarlijk is voor die regio en waarom vrede verder lijkt als ooit.

Waarom is de annexatie zo gevaarlijk voor de regio Pien? Ik haal het niet uit het artikel.
de Krim is al in 2014 door Putin tot "officieel" Russisch grondgebied verklaard, maakt niet veel verschil volgens mij.

Ik denk niet dat Putin het zich kan veroorloven om nog een fout te maken in de ogen van de Russen, de mobilisatie heeft de mensen waakzaam gemaakt. Het is de mensen daar jarenlang voorgehouden dat het westen slecht is en het grootste bewijs daarvan waren de beroemde bommen op Hiroshima en Nagasaki, Rusland zou zoiets noooooit doen, zij zijn veel beter. Wordt heel lastig vol te houden wanneer Putin dan toch een bommetje uit de kast haalt en ergens dropt....


Citaat:
Secretaris-generaal Guterres van de Verenigde Naties zei gisteren dat de annexatie een "gevaarlijke escalatie" betekent die de vooruitzichten op vrede in de regio in gevaar brengt. Poetin zal het geannexeerde gebied als Russisch grondgebied zien. Een poging van Oekraïne om het eigen land terug te nemen zal in die situatie als aanval op Rusland gezien worden. In dat geval ziet Poetin een legitieme reden om heviger terug te slaan, bijvoorbeeld met kernwapens, vrezen analisten.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:15


pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:55

Citaat:
Een grote hoeveelheid Russische troepen trekt zich terug uit Lyman
lees ik uit het twitter bericht van jou martichir. Dus fijn succesje van Oekraïne.
Bedoel je met je opmerking dat ze in Rusland gedood zullen worden? Ik snap dus je opmerking niet.