Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:59

pien_2010 schreef:
Citaat:
Een grote hoeveelheid Russische troepen trekt zich terug uit Lyman
lees ik uit het twitter bericht van jou martichir. Dus fijn succesje van Oekraïne.
Bedoel je met je opmerking dat ze in Rusland gedood zullen worden? Ik snap dus je opmerking niet.


Ze zijn nagenoeg omsingeld en de enige uitweg voor die 3000 man is mogelijk nog een weg die onder artillerie vuur van Oekraïne ligt. geen idee of ze , mochten ze overleven, dan daarna voor het vuurpeloton gaan ivm negeren van orders..

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:20

Dat vuurpeleton, kan je ook vervangen door: enkele reis Siberië.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:24

pien_2010 schreef:
Citaat:
Een grote hoeveelheid Russische troepen trekt zich terug uit Lyman
lees ik uit het twitter bericht van jou martichir. Dus fijn succesje van Oekraïne.
Bedoel je met je opmerking dat ze in Rusland gedood zullen worden? Ik snap dus je opmerking niet.

Is geen klein succesje Pien, dit is net zo'n strategisch succes als het offensief van Kherson 2( of 3? ben de tel een beetje kwijt) weken geleden. Ze staan nu in 1x keer voor Svatove, een kruispunt van toevoerswegen voor de Russen. Wanneer Svatove ook valt heeft Rusland geen enkele verbinding meer vanuit Belgorod (waar enorm veel van het Russische leger is gevestigd) en kunnen ze alleen nog de langere aanvoerswegen vanuit het oosten gebruiken.

Terwijl Putin zijn annexate-toespraak hield is ook Luhansk niet meer 100% is Russische handen :=

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:39

Ik hoop dat alle separatisten en russen de Oekraïne worden uitgejaagd, alleen dan resteert er nog 1 probleem. Het gebruik van massavernietigingswapens die dan zeker gaan worden ingezet. Je ziet nu al aan de oplopende raketbeschietingen van energiecentrales etc. Die gewoon als doel hebben, het onbewoonbaar maken van complete gebieden. Moet je dan stoppen met de strijd, absoluut niet. Maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden.

Zoveel mogelijk krijgsgevangenen maken kan natuurlijk ook, deze in te zetten als menselijk schild.
Het hoort niet, maar Poetin houd zich ook aan god noch gebod wat ik al eerder schreef.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 30-09-22 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:44

martichr schreef:
Ze zijn nagenoeg omsingeld en de enige uitweg voor die 3000 man is mogelijk nog een weg die onder artillerie vuur van Oekraïne ligt. geen idee of ze , mochten ze overleven, dan daarna voor het vuurpeloton gaan ivm negeren van orders..


En wat moet de Oekraïne met evt 3.000 krijgsgevangen. Dat ís me een belasting. Tenzij ze overlopen, beter totaal gedemoraliseerd/ gewond laten gaan. Dat weten alle betrokkenen heel goed. Dan zijn ze een belasting voor Rusland. Zie daar waarom deserteurs ´beter´ gefusilleerd kunnen worden dan geïnterneerd. Wat die soldaten ook weten.

Inderdaad @Pien, het gevaar van anexatie leek mij ook evident; probeerde ik gisteren al uit te leggen; Naast het evt. inzetten van kernwapens is het imo vooral het mobiliseren van de Russen voor het verdedigen van het moederland. Een klein lichtpuntje mbt het (niet) motiveren daarmee van de Russische bevolking is het wederom verklungelen van de mobilisering en het moeten verontschuldigen daarvoor.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:49

Citaat:
Is geen klein succesje Pien, dit is net zo'n strategisch succes als het offensief van Kherson 2( of 3? ben de tel een beetje kwijt) weken geleden. Ze staan nu in 1x keer voor Svatove, een kruispunt van toevoerswegen voor de Russen. Wanneer Svatove ook valt heeft Rusland geen enkele verbinding meer vanuit Belgorod (waar enorm veel van het Russische leger is gevestigd) en kunnen ze alleen nog de langere aanvoerswegen vanuit het oosten gebruiken.

Terwijl Putin zijn annexate-toespraak hield is ook Luhansk niet meer 100% is Russische handen :=


Chapeau voor het Oekraïense leger. Zo knap.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:56

Een tank onbeschadigd buitgemaakt. Bron: The Economist.
Één tank maar niet bepaad een detail.
Het betreft een T-90M.
Een nieuwe tank welke slechts 2 jaar geleden geïntroduceerd is; de beste, modernste tank welke Rusland in kan zetten.
Deze kan nu én geanaliseerd worden op de sterke/zwakke punten en... ingezet tegen de Russische troepen die er zelf minder geavanceerde wapens tegen hebben dan de Oekraïne.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:01

Huertecilla schreef:
martichr schreef:
Ze zijn nagenoeg omsingeld en de enige uitweg voor die 3000 man is mogelijk nog een weg die onder artillerie vuur van Oekraïne ligt. geen idee of ze , mochten ze overleven, dan daarna voor het vuurpeloton gaan ivm negeren van orders..


En wat moet de Oekraïne met evt 3.000 krijgsgevangen. Dat ís me een belasting. Tenzij ze overlopen, beter totaal gedemoraliseerd/ gewond laten gaan. Dat weten alle betrokkenen heel goed. Dan zijn ze een belasting voor Rusland. Zie daar waarom deserteurs ´beter´ gefusilleerd kunnen worden dan geïnterneerd. Wat die soldaten ook weten.

Inderdaad @Pien, het gevaar van anexatie leek mij ook evident; probeerde ik gisteren al uit te leggen; Naast het evt. inzetten van kernwapens is het imo vooral het mobiliseren van de Russen voor het verdedigen van het moederland. Een klein lichtpuntje mbt het (niet) motiveren daarmee van de Russische bevolking is het wederom verklungelen van de mobilisering en het moeten verontschuldigen daarvoor.


Ruilen voor gevangen Oekraïense militairen.. gebeurt bijna wekelijks

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:07

martichr schreef:
Ruilen voor gevangen Oekraïense militairen.. gebeurt bijna wekelijks


Dat werkt zo lang het niet al te ongelijk is.
300 tegen 3.000 komt neer op 2.700 dumpen.
Bijvoorbeeld.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:13

Huertecilla schreef:
martichr schreef:
Ruilen voor gevangen Oekraïense militairen.. gebeurt bijna wekelijks


Dat werkt zo lang het niet al te ongelijk is.
300 tegen 3.000 komt neer op 2.700 dumpen.
Bijvoorbeeld.


Je hebt duidelijk geen idee hoeveel krijgsgevangen Oekraïeners er zijn.. alleen uit Mariopol al een kleine 2000 waarvan recent pas een klein deel is uitgewisseld.

Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:46

https://www.dumpert.nl/item/100042422_18f2b48c


Lyman. Wat lijkt op terugtrekkende Russen worden beschoten aan ‘hun’ kant van de rivier, bij een steiger. Een stel Britten (!?) in Oekraïnse dienst filmen het en hebben een feestje.

Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:01

Huertecilla schreef:
Een tank onbeschadigd buitgemaakt. Bron: The Economist.
Één tank maar niet bepaad een detail.
Het betreft een T-90M.
Een nieuwe tank welke slechts 2 jaar geleden geïntroduceerd is; de beste, modernste tank welke Rusland in kan zetten.
Deze kan nu én geanaliseerd worden op de sterke/zwakke punten en... ingezet tegen de Russische troepen die er zelf minder geavanceerde wapens tegen hebben dan de Oekraïne.


Wat wil je weten van de T90M? :D

https://www.military-today.com/tanks/t90m.htm

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:30

martichr schreef:
Je hebt duidelijk geen idee hoeveel krijgsgevangen Oekraïeners er zijn.. alleen uit Mariopol al een kleine 2000 waarvan recent pas een klein deel is uitgewisseld.



Mijn hemel zeg :roll:
doe niet zo persoonlijk.

We hebben geen van alleen een echt idee en ik schrijf een paar verschillende kanten van wel/geen krijgsgevangenen met een ´bijvoorbeeld´.

Verder mijn hoed af en :evaw:

@T-90M. De vermeende specificaties op een lijstje is als een journalist die roept dat de F1 Ferrari 1200 pk heeft. Het naadje van de kous van de techniek is héél wat anders.
Maar goed :x

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:37

Huertecilla schreef:
martichr schreef:
Je hebt duidelijk geen idee hoeveel krijgsgevangen Oekraïeners er zijn.. alleen uit Mariopol al een kleine 2000 waarvan recent pas een klein deel is uitgewisseld.



Mijn hemel zeg :roll:
doe niet zo persoonlijk.

We hebben geen van alleen een echt idee en ik schrijf een paar verschillende kanten van wel/geen krijgsgevangenen met een ´bijvoorbeeld´.

Verder mijn hoed af en :evaw:

@T-90M. De vermeende specificaties op een lijstje is als een journalist die roept dat de F1 Ferrari 1200 pk heeft. Het naadje van de kous van de techniek is héél wat anders.
Maar goed :x


Ik zou zeggen neem het niet zo persoonlijk..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 19:39

Wat een positieve updates vandaag :)

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:41

Denk dat de Russen graag nog gezonde krijgsgevangenen terug willen, ze kunnen ze dan meteen weer rechtsomkeert sturen.

Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:50

BigOne schreef:
Denk dat de Russen graag nog gezonde krijgsgevangenen terug willen, ze kunnen ze dan meteen weer rechtsomkeert sturen.


Het zou verschrikkelijk dom zijn om (al een keer) verslagen en gedemoraliseerde mannen terug de oorlog in te sturen. Dus dat zullen ze waarschijnlijk wel doen ja.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 20:00

Cowboy55 schreef:
Het zou verschrikkelijk dom zijn om (al een keer) verslagen en gedemoraliseerde mannen terug de oorlog in te sturen. Dus dat zullen ze waarschijnlijk wel doen ja.


:')

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:48

https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 0925896705

VAndaag dient Oekraïne zijn aanvraag in voor lidmaatschap NAVO !!!!!!

Zsm mogelijk honoreren door de NAVO! De komende uren kan het wel eens spannend worden, en bij honorering is dit de enige mogelijkheid dat de NAVO in kan grijpen. Wellicht dat er voorbereidend werk is geweest, dat zou mij niet verbazen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:55

pien_2010 schreef:
Zsm mogelijk honoreren door de NAVO! De komende uren kan het wel eens spannend worden, en bij honorering is dit de enige mogelijkheid dat de NAVO in kan grijpen.

En hoe is dat iets om je op te verheugen? Zodra de NAVO ingrijpt is er een kernoorlog.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:56

Land is in oorlog, dan kan je geen navolid worden, iets met meteen een artikel 5 consequentie.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:06

Klopt Pien, je bent (helaas) denk ik, voor nu, iets te enthousiast.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:09

Ailill schreef:
Klopt Pien, je bent (helaas) denk ik, voor nu, iets te enthousiast.


Ik ben helemaal niet enthousiast, voor het eerst ben ik bang. Het lijkt alsof er iets gaat gebeuren, en wellicht dat dit een poging is om de NAVO versneld meer bevoegdheden te geven. Ik hoop dat er niets naars gebeurd, maar het is onrustig op twitter. Ik heb het er dus totaal niet op. Hopelijk heb ik het heel erg mis! Als dat zo is, dan bij voorbaat al heel erg sorry voor dit bericht.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:26

pien_2010 schreef:
https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 0925896705

VAndaag dient Oekraïne zijn aanvraag in voor lidmaatschap NAVO !!!!!!

Zsm mogelijk honoreren door de NAVO! De komende uren kan het wel eens spannend worden, en bij honorering is dit de enige mogelijkheid dat de NAVO in kan grijpen. Wellicht dat er voorbereidend werk is geweest, dat zou mij niet verbazen.

Hij verheugt je op de derde Wereldoorlog?

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:32

Het is te hopen dat de NAVO niet instemt. Dan heb je WO3.