Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:44

Het Duitse Iris-T systeem bij Kiev werkt zeer goed, vandaag 9 uit 9 neergehaald.. de rest van het land blijft kwetsbaar

pien_2010

Berichten: 43825
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:47

Dat is goed nieuws.

Elders gaat het heftig tèkeer en zitten mensen id schuilkelders. Zo verdrietig.

Cowboy55
Berichten: 8529
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:17

pien_2010 schreef:
Hier een filmpje gericht aan Belarus soldaten die moeten vechten tegen Oekraïne. Ze krijgen 3 mogelijkheden:
1. Wapens kogels uit verwijderen, witte vlag hijsen en dan kunnen ze kiezen of terug naar Belarus of in een kamp als ze bang zijn voor repercussies;
2. Als het tot gevechten komt en ze verliezen, dan detentie kamp waar geneve regels gelden en waar ze of zijn tot het eind vd oorlog of uitgeruild worden. Zowel optie 1 als 2 is bellen met het thuisfront mogelijk via Oekraïne telefoons.
3. Via doodskist terug naar Belarus.

Het filmpje zit kunstig in elkaar.

https://twitter.com/DefenceU/status/159 ... T8l0KuPBcw


Mwah....duidelijk verhaal toch? :D

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:22

Het frustrerende en verdrietige is dat Rusland gewoon verder gaat met het onmogelijk maken om op een normale manier te leven in de Oekraïne. DMV het plat bombarderen van noodzakelijke infrastructuur met als gevolg miljoenen extra vluchtelingen.

irmaz

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:24

En de volgende heeft zijn raam gevonden:
Citaat:
Vadim #Boyko, kolonel van de Russische marine en plaatsvervangend hoofd van de Makarov Pacific Higher Naval School in #Vladivostok is in zijn kantoor gedood met 5 kogels in de borst. Hij was nauw betrokken bij de mobilisatie-inspanningen van Poetin.
Russische propaganda meldt dat het zelfmoord was (ik maak geen grapje).
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 0908616704

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:39


martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:41

irmaz schreef:
En de volgende heeft zijn raam gevonden:
Citaat:
Vadim #Boyko, kolonel van de Russische marine en plaatsvervangend hoofd van de Makarov Pacific Higher Naval School in #Vladivostok is in zijn kantoor gedood met 5 kogels in de borst. Hij was nauw betrokken bij de mobilisatie-inspanningen van Poetin.
Russische propaganda meldt dat het zelfmoord was (ik maak geen grapje).
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 0908616704


De über Rus kan zichzelf uiteraard 5 keer in de borst schieten..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:41


martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:46


pien_2010

Berichten: 43825
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:05

Zonet Zembla gekeken en een aanrader voor jullie om te kijken via uitzending gemist. HEt gaat over de NATO en het Nederlands leger. Nederland, zo is de schokkende conclusie voldoet NIET (en niet een beetje) aan wat de NAVO van zijn bondgenoten vraagt en waar de bondgenoten op rekenen. DIt wordt open in rapporten vermeld, tot nu toe is dit onder de pet gehouden, maar de toestand van het Nederlands leger is bedroevend slecht en er is al veels te lang teveel bezuinigd. Dit is niet zomaar even opgelost of weggepoetst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:10

Het Nederlandse leger is al jaren, zo niet decennia, bedroevend. Daar is niks onder de pet houden aan en ik snap ook niet zo goed dat dat gegeven als verrassing komt :o.

Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens, Pien. In het algemeen. Want na jaren bezuinigen kun je geen sterke macht meer hebben.

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:15

Er is volgens mij besloten dat de militaire uitgaven weer opgekrikt worden naar de vereiste 2 % van het BNP. Dat gaat niet zo snel en zal wel even duren voor het weer op orde is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:21

pien_2010 schreef:
Zonet Zembla gekeken en een aanrader voor jullie om te kijken via uitzending gemist. HEt gaat over de NATO en het Nederlands leger. Nederland, zo is de schokkende conclusie voldoet NIET (en niet een beetje) aan wat de NAVO van zijn bondgenoten vraagt en waar de bondgenoten op rekenen. DIt wordt open in rapporten vermeld, tot nu toe is dit onder de pet gehouden, maar de toestand van het Nederlands leger is bedroevend slecht en er is al veels te lang teveel bezuinigd. Dit is niet zomaar even opgelost of weggepoetst.

Waar zit het schokkende in die conclusie? Het is toch niet alsof dat een verrassing was? Defensieuitgaven als percentage van de begroting of van het bbp zijn toch gewoon per jaar bekend?

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:27

pien_2010 schreef:
Zonet Zembla gekeken en een aanrader voor jullie om te kijken via uitzending gemist. HEt gaat over de NATO en het Nederlands leger. Nederland, zo is de schokkende conclusie voldoet NIET (en niet een beetje) aan wat de NAVO van zijn bondgenoten vraagt en waar de bondgenoten op rekenen. DIt wordt open in rapporten vermeld, tot nu toe is dit onder de pet gehouden, maar de toestand van het Nederlands leger is bedroevend slecht en er is al veels te lang teveel bezuinigd. Dit is niet zomaar even opgelost of weggepoetst.


Dat is toch al jaren bekend. Powned filmpje van 6 jaar geleden.

https://youtu.be/MYdsMyZqzGY

pien_2010

Berichten: 43825
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:44

Voor mij was bekend dat in het leger teveel bezuinigd werd. Ik heb daar met een majoor tevens goede kennis al 10 jaar geleden over gesproken en mijn zorgen over uitgesproken. Voor mij was niet bekend dat Nederland eigenlijk zwaar niet voldoet aan zijn NAVO verplichtingen en na alle aanbevelingen wat ze moeten doen vanuit die NAVO (het blijkt eigenlijk heel bijzonder te zijn dat dit zo open wordt beschreven en dat geeft tevens de ernst aan van het verzaken) eigenwijs zijn en weliswaar meer gaan investeren in het leger, maar niet in wat de NAVO van Nederland vraagt. Dus zijn ze niet solidair, dus moet dit door andere landen worden opgepakt die taken daar Nederland anders verzwakkend werkt voor de NAVO. Ik vond dat wel ernstig en zo vanuit de NAVO had ik het niet door.
Knap dat jullie dat wel wisten, want het rapport is door de minister willens en wetens onder de tafel gehouden en een commissie die daar overging onlangs was dus niet goed geïnformeerd (dus voor hen was het ook nieuws).

Cowboy55
Berichten: 8529
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:01

BigOne schreef:
Er is volgens mij besloten dat de militaire uitgaven weer opgekrikt worden naar de vereiste 2 % van het BNP. Dat gaat niet zo snel en zal wel even duren voor het weer op orde is.


Klopt, maar dat heeft niks met Oekraïne te maken. Just saying. Dat is o.a. te danken aan het klagen van Ze Donald.

Cowboy55
Berichten: 8529
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:07

_San87_ schreef:
Het Nederlandse leger is al jaren, zo niet decennia, bedroevend. Daar is niks onder de pet houden aan en ik snap ook niet zo goed dat dat gegeven als verrassing komt :o.

Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens, Pien. In het algemeen. Want na jaren bezuinigen kun je geen sterke macht meer hebben.


Niet alleen de laatste decennia. Bij het uitbreken van WO2 had Nederland 2 tanks. Geleend van Frankrijk om eens te checken wat die helse nieuwerwetse machines nou eigenlijk waren. Renault FT Model 1917. Al 20 jaar achterhaald in elk denkbaar opzicht. 1 was operationeel, de 2e werd gescalpeerd om de 1e aan het rijden te houden. :roll:

20 jaar later was mijn vader een scherpschutter in ons leger. Met een M1 Garand. Model 1924. Zonder scope. :roll:

Kortom: een traditie van “we willen wel, maar…..”

Terzijde: het voorgaande neemt niet weg wat mij betreft dat de Nederlandse krijgsmacht zich niet (naar vermogen) prima geweerd heeft in mei 1940. Denk Grebbelinie, denk Kornwerderzand https://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_Kornwerderzand .

irmaz

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:31

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
Het Nederlandse leger is al jaren, zo niet decennia, bedroevend. Daar is niks onder de pet houden aan en ik snap ook niet zo goed dat dat gegeven als verrassing komt :o.

Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens, Pien. In het algemeen. Want na jaren bezuinigen kun je geen sterke macht meer hebben.


Niet alleen de laatste decennia. Bij het uitbreken van WO2 had Nederland 2 tanks. Geleend van Frankrijk om eens te checken wat die helse nieuwerwetse machines nou eigenlijk waren. Renault FT Model 1917. Al 20 jaar achterhaald in elk denkbaar opzicht. 1 was operationeel, de 2e werd gescalpeerd om de 1e aan het rijden te houden. :roll:

20 jaar later was mijn vader een scherpschutter in ons leger. Met een M1 Garand. Model 1924. Zonder scope. :roll:

Kortom: een traditie van “we willen wel, maar…..”

Terzijde: het voorgaande neemt niet weg wat mij betreft dat de Nederlandse krijgsmacht zich niet (naar vermogen) prima geweerd heeft in mei 1940. Denk Grebbelinie, denk Kornwerderzand https://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_Kornwerderzand .


:D Ja, en naar ik heb geleerd 4 vliegtuigen waarvan er op moment van de Duitse inval op 10 mei er 1 in reparatie was, 1 uitgeleend aan België en 1 kwijt.

Janneke2

Berichten: 22941
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:36

... en tien provincies hebben gecapituleerd vanwege 'Rotterdam'.
Nadat Middelburg in de as was gelegd gaf ook Zeeland zich over.

'Onze jongens' hebben in 1940 loeihard geknokt.

Cowboy55
Berichten: 8529
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:43

Als je het hebt over onze luchtmacht die niet veel voorstelde: Niet helemaal Irmaz: http://www.bhummel.dds.nl/index2.html

De Fokker G1 was zijn tijd ver vooruit in mei 1940. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fokker_G.I
Maar als je die dingen dan op een rijtje parkeert tijdens een Duitse aanval, dan……tja. Daarna mochten onze jachtvliegers aan de slag met de Fokker D21’s, enne……nee, dat werd m niet.

Grappig: de Amerikanen pakten het concept van de Fokker G1 en bouwden vanaf 1942 de Lockheed P38 Lightning. https://nl.wikipedia.org/wiki/P-38_Lightning . Wellicht heb beste jachtvliegtuig uit WW2 en optisch (net als de G1) een lust voor het oog. Als je als Amerikaanse piloot een P-38 mocht vliegen dan was je een Top Gun avant la lettre.

Achterom
Berichten: 23071
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:14

pien_2010 schreef:
Voor mij was bekend dat in het leger teveel bezuinigd werd. Ik heb daar met een majoor tevens goede kennis al 10 jaar geleden over gesproken en mijn zorgen over uitgesproken. Voor mij was niet bekend dat Nederland eigenlijk zwaar niet voldoet aan zijn NAVO verplichtingen en na alle aanbevelingen wat ze moeten doen vanuit die NAVO (het blijkt eigenlijk heel bijzonder te zijn dat dit zo open wordt beschreven en dat geeft tevens de ernst aan van het verzaken) eigenwijs zijn en weliswaar meer gaan investeren in het leger, maar niet in wat de NAVO van Nederland vraagt. Dus zijn ze niet solidair, dus moet dit door andere landen worden opgepakt die taken daar Nederland anders verzwakkend werkt voor de NAVO. Ik vond dat wel ernstig en zo vanuit de NAVO had ik het niet door.
Knap dat jullie dat wel wisten, want het rapport is door de minister willens en wetens onder de tafel gehouden en een commissie die daar overging onlangs was dus niet goed geïnformeerd (dus voor hen was het ook nieuws).

Klopt, was gisteren ook op radio 1 :j
Zo hebben we op bepaalde vlakken een samenwerking met Duitsland, in plaats van zelf wat op te zetten. Met name met de landmacht was het slecht gesteld op dat vlak.

Ik denk dat iedereen inderdaad wel weet dat het slecht gesteld is met defensie vanwege de jarenlange bezuinigingen, maar het feit dat we niet bijdragen aan de NAVO op de manier die wel van ons gevraagd wordt, was voor mij wel nieuw. En is bewust onder de pet gehouden door de minister.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:19

pien_2010 schreef:
Voor mij was bekend dat in het leger teveel bezuinigd werd. Ik heb daar met een majoor tevens goede kennis al 10 jaar geleden over gesproken en mijn zorgen over uitgesproken. Voor mij was niet bekend dat Nederland eigenlijk zwaar niet voldoet aan zijn NAVO verplichtingen en na alle aanbevelingen wat ze moeten doen vanuit die NAVO (het blijkt eigenlijk heel bijzonder te zijn dat dit zo open wordt beschreven en dat geeft tevens de ernst aan van het verzaken) eigenwijs zijn en weliswaar meer gaan investeren in het leger, maar niet in wat de NAVO van Nederland vraagt. Dus zijn ze niet solidair, dus moet dit door andere landen worden opgepakt die taken daar Nederland anders verzwakkend werkt voor de NAVO. Ik vond dat wel ernstig en zo vanuit de NAVO had ik het niet door.
Knap dat jullie dat wel wisten, want het rapport is door de minister willens en wetens onder de tafel gehouden en een commissie die daar overging onlangs was dus niet goed geïnformeerd (dus voor hen was het ook nieuws).

Dat kun je toch deduceren? Het klinkt meer als nog even lekker verontwaardigd doen om het eigen straatje schoon te vegen van die commissie. Verwachten/er vanuit gaan dat je krijgsmacht op niveau is terwijl er ieder jaar bezuinigd wordt, is gewoon dom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:20

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
Het Nederlandse leger is al jaren, zo niet decennia, bedroevend. Daar is niks onder de pet houden aan en ik snap ook niet zo goed dat dat gegeven als verrassing komt :o.

Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens, Pien. In het algemeen. Want na jaren bezuinigen kun je geen sterke macht meer hebben.


Niet alleen de laatste decennia. Bij het uitbreken van WO2 had Nederland 2 tanks. Geleend van Frankrijk om eens te checken wat die helse nieuwerwetse machines nou eigenlijk waren. Renault FT Model 1917. Al 20 jaar achterhaald in elk denkbaar opzicht. 1 was operationeel, de 2e werd gescalpeerd om de 1e aan het rijden te houden. :roll:

20 jaar later was mijn vader een scherpschutter in ons leger. Met een M1 Garand. Model 1924. Zonder scope. :roll:

Kortom: een traditie van “we willen wel, maar…..”

Terzijde: het voorgaande neemt niet weg wat mij betreft dat de Nederlandse krijgsmacht zich niet (naar vermogen) prima geweerd heeft in mei 1940. Denk Grebbelinie, denk Kornwerderzand https://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_Kornwerderzand .

Ja okay, maar toen was er nog geen NAVO :)).

Ik snap oprecht de verbazing van ministers, commissies, weet ik het wat meer, niet hierover.

Cowboy55
Berichten: 8529
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:01

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:
Voor mij was bekend dat in het leger teveel bezuinigd werd. Ik heb daar met een majoor tevens goede kennis al 10 jaar geleden over gesproken en mijn zorgen over uitgesproken. Voor mij was niet bekend dat Nederland eigenlijk zwaar niet voldoet aan zijn NAVO verplichtingen en na alle aanbevelingen wat ze moeten doen vanuit die NAVO (het blijkt eigenlijk heel bijzonder te zijn dat dit zo open wordt beschreven en dat geeft tevens de ernst aan van het verzaken) eigenwijs zijn en weliswaar meer gaan investeren in het leger, maar niet in wat de NAVO van Nederland vraagt. Dus zijn ze niet solidair, dus moet dit door andere landen worden opgepakt die taken daar Nederland anders verzwakkend werkt voor de NAVO. Ik vond dat wel ernstig en zo vanuit de NAVO had ik het niet door.
Knap dat jullie dat wel wisten, want het rapport is door de minister willens en wetens onder de tafel gehouden en een commissie die daar overging onlangs was dus niet goed geïnformeerd (dus voor hen was het ook nieuws).

Dat kun je toch deduceren? Het klinkt meer als nog even lekker verontwaardigd doen om het eigen straatje schoon te vegen van die commissie. Verwachten/er vanuit gaan dat je krijgsmacht op niveau is terwijl er ieder jaar bezuinigd wordt, is gewoon dom.



https://nederlandseofficierenvereniging ... e-procent/

Citaat uit ca. 2016-2018:

Daarbij kan nog opgemerkt worden dat de 1,17% van Nederland nog een geflatteerde weergave van de werkelijkheid is. Zou men de uitgaven voor pensioenen, wachtgelden en andere niet direct aan de gevechtskracht ten goede komende gelden, zoals de btw die wordt afgedragen over militaire investeringen, niet meetellen dan komt Nederland niet verder dan een schamele 0,7% van het bbp. Overigens zij opgemerkt dat slechts vijf landen erin slagen om aan de 2% norm te voldoen. De VS gaan hier onbetwist aan kop met ruim 3,5%, gevolgd door Groot-Brittannië, Griekenland, Polen en Estland. In dollars gerekend besteedden de West-Europese NAVO-partners slechts 232 miljard aan hun defensie tegenover de Amerikanen bijna 600 miljard. Het voornemen van de regering Trump daarbij is om de defensiebegroting voor 2018 met nog eens 10% te laten stijgen. Geen wonder dat de Europese landen nogal eens gekapitteld worden door de VS en het verwijt krijgen zich als free loader op te stellen.

Bij de NAVO-top in Wales van 2014 beloofden de achterblijvers beterschap en deden de (boterzachte) toezegging te zullen streven naar een stijging tot 2% binnen tien jaar. In 2024 zou het Nederlandse defensiebudget, simplistisch gerekend, bijna verdubbeld moeten zijn, een stijging met zeker zeven miljard euro. Eerder dit jaar, in Brussel, kregen de Europeanen het van de Amerikaanse president nog weer eens ingewreven: meer bijdragen aan de NAVO of de VS zouden hun inbreng in het kader van artikel 5 weleens kunnen gaan heroverwegen. Geen loos of licht dreigement, maar iets waar de Europese leiders met haast onverholen knikkende knieën kennis van namen. Afgesproken werd om op nationaal niveau plannen te gaan ontwikkelen om op het overeengekomen tijdstip aan de 2% richtlijn te kunnen voldoen.

Kortom: dit is niet nieuw en was wel degelijk bekend. Misschien niet voor Jan Met De Pet, maar bekend was t wel.

pien_2010

Berichten: 43825
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:36

Achterom schreef:
pien_2010 schreef:
Voor mij was bekend dat in het leger teveel bezuinigd werd. Ik heb daar met een majoor tevens goede kennis al 10 jaar geleden over gesproken en mijn zorgen over uitgesproken. Voor mij was niet bekend dat Nederland eigenlijk zwaar niet voldoet aan zijn NAVO verplichtingen en na alle aanbevelingen wat ze moeten doen vanuit die NAVO (het blijkt eigenlijk heel bijzonder te zijn dat dit zo open wordt beschreven en dat geeft tevens de ernst aan van het verzaken) eigenwijs zijn en weliswaar meer gaan investeren in het leger, maar niet in wat de NAVO van Nederland vraagt. Dus zijn ze niet solidair, dus moet dit door andere landen worden opgepakt die taken daar Nederland anders verzwakkend werkt voor de NAVO. Ik vond dat wel ernstig en zo vanuit de NAVO had ik het niet door.
Knap dat jullie dat wel wisten, want het rapport is door de minister willens en wetens onder de tafel gehouden en een commissie die daar overging onlangs was dus niet goed geïnformeerd (dus voor hen was het ook nieuws).

Klopt, was gisteren ook op radio 1 :j
Zo hebben we op bepaalde vlakken een samenwerking met Duitsland, in plaats van zelf wat op te zetten. Met name met de landmacht was het slecht gesteld op dat vlak.

Ik denk dat iedereen inderdaad wel weet dat het slecht gesteld is met defensie vanwege de jarenlange bezuinigingen, maar het feit dat we niet bijdragen aan de NAVO op de manier die wel van ons gevraagd wordt, was voor mij wel nieuw. En is bewust onder de pet gehouden door de minister.


Precies en Truus met de pet (ik dus) die alles vrij goed bijhoudt wist dit van de NAVO in relatie tot Nederland die zo ernstig verzaakt, echt niet. En ik denk met mij vele mensen die dit niet wisten. Ik baal dan ook verschrikkelijk want ik heb al een hele tijd het beeld dat in Nederland dominosteentjes om aan het vallen zijn (psychiatrische zorg , wachtlijsten jeugdzorg, wachtlijsten ziekenhuizen, overbelaste huisartsen, etc etc) en daar kan het leger dus nu ook open en bloot bij . Ik vind dat heel naar in deze tijd want het duurt minstens 10 jaar voordat Nederland dat wat de NAVO van ze verwacht op orde heeft. -O- en dat is gewoon niet OK.

Die opmerking van 2014 heb ik niet gemist, dat wist ik, maar dat ging in het totaal van landen in Europa. Niet zo expliciet als hoe Nederland NU wordt aangesproken en een minister die dit onder de pet heeft gehouden. Dus ik vind het wel heel zorgelijk en totaal ongewenst.