Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:36

Ach, in 1939 was er niet eens een NAVO en toen kwam WOII.
Maar goed, ook toen waren er vlak daarvoor genoeg mensen die zeiden: vooral niet mee bemoeien, Chamberlain voorop, met zijn peace for our time..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:41

mysa schreef:
Ach, in 1939 was er niet eens een NAVO en toen kwam WOII.
Maar goed, ook toen waren er vlak daarvoor genoeg mensen die zeiden: vooral niet mee bemoeien, Chamberlain voorop, met zijn peace for our time..

In 1939 waren er ook geen landen die in hun eentje direct de hele mensheid konden uitroeien.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:44

Maar die oorlog heeft wel 55 miljoen doden opgeleverd.

Ik weet trouwens niet precies wat ik hiermee wil zeggen. ;)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:47

pien_2010 schreef:
Ailill schreef:
Klopt Pien, je bent (helaas) denk ik, voor nu, iets te enthousiast.


Ik ben helemaal niet enthousiast, voor het eerst ben ik bang. Het lijkt alsof er iets gaat gebeuren, en wellicht dat dit een poging is om de NAVO versneld meer bevoegdheden te geven. Ik hoop dat er niets naars gebeurd, maar het is onrustig op twitter. Ik heb het er dus totaal niet op. Hopelijk heb ik het heel erg mis! Als dat zo is, dan bij voorbaat al heel erg sorry voor dit bericht.
Oh dan begreep ik je verkeerd Pien. Ik deel je mening, spannende tijd(en)/uren dit.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:52

pien_2010 schreef:
Ik ben helemaal niet enthousiast, voor het eerst ben ik bang. Het lijkt alsof er iets gaat gebeuren, en wellicht dat dit een poging is om de NAVO versneld meer bevoegdheden te geven. Ik hoop dat er niets naars gebeurd, maar het is onrustig op twitter. Ik heb het er dus totaal niet op. Hopelijk heb ik het heel erg mis! Als dat zo is, dan bij voorbaat al heel erg sorry voor dit bericht.

Je hoeft je niet te verontschuldigen Pien, je hebt wat mij betreft helemaal gelijk. Ukraïne in de NAVO zou de meest logische stap zijn.
Maar ik denk dat ieder normaal mens in deze wereld op dit moment nog na zit te denken wat voor een niveau van waanzinnigheid Putin vandaag heeft bereikt met zijn illegale annexatie en idiote feest-presentatie.
Putin probeert steeds zijn oorlog te rechtvaardigen door te beweren dat ze tegen de NAVO vechten in plaats van dat ze Ukraïnse burgers aan het vermoorden zijn. Mij lijkt het geen goed idee om Putin daar nu gelijk in te gaan geven door Ukraïne lid te maken van de NAVO (nog afgezien of het zou kunnen). Ik denk ook niet dat de situatie in Ukraïne er beter op zou worden wanneer de NAVO all-in zou gaan maar ik ben geen oorlogs-strateeg dus ik kan er volledig naast zitten.

Als ik naar de zorgelijke gezichten in de uitzending van zijn speech kijk dan lijkt Putin zijn steun niet al te groot meer te zijn en ramen zijn er best veel in Rusland...
Het gezegde is "Never interrupt your enemy when he is making a mistake" en hij heeft er afgelopen week 2 gemaakt :)*

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:57


Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:04

Lees net een tweet dat de bevolking van Mars, Uranus, Jupiter en Mercurius ook met overweldigende meerderheden hebben besloten een deel van Rusland te willen worden…… _O-

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:08

Cowboy55 schreef:
Lees net een tweet dat de bevolking van Mars, Uranus, Jupiter en Mercurius ook met overweldigende meerderheden hebben besloten een deel van Rusland te willen worden…… _O-


Ja, daar konden we op wachten. :(

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:36

Cowboy55 schreef:
Lees net een tweet dat de bevolking van Mars, Uranus, Jupiter en Mercurius ook met overweldigende meerderheden hebben besloten een deel van Rusland te willen worden…… _O-

:D
Misschien moet Putin op korte termijn eens een staatsbezoek aan zijn nieuwe onderdanen gaan brengen :j

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 22:42

Pien, zonder belerend over te willen komen, is het misschien een idee om het nieuws (weer) even op een lager pitje te zetten?
Er is een reden dat ik geen twitter account heb en eigenlijk ook nooit de links bekijk. Dat is zo snel nieuws met zoveel sensatie erachter voor een groot deel dat het soms lijkt of je zelf midden in zo‘n oorlog staat. Ik ken je hoop op het einde dit jaar, maar de eerder waarschijnlijke situatie dat het nog jaren gaat duren. Als ik het dan af en toe voor mezelf weer in perspectief zet met de overige 40 oorlogen die gaande zijn waar we niets of amper wat van meekrijgen en de 10 duizenden kinderen die iedere dag sterven, dan kan ik Oekraine wat beter van een neutrale afstand bekijken, ookal vind ik het uiteraard nog steeds afschuwelijk (mind you, ik ben het topic gestart).
Sommige mensen kunnen nieuws makkelijker scheiden van hun leven dan anderen.
Mijn moeder is jaren lang donateur van Amnesty geweest. Ze is 30 jaar gekeden daarmee gestopt, niet omdat ze het doel niet ondersteunde, omdat ze er letterlijk nachtmerries van kreeg van die beelden die je dan iedere keer weer ziet.


Kwa NAVO, daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Het land was voor de oorlog al arm, dat geld (navo is heel duur) hebben ze domweg niet eens. Nog ervan afgezien dat je niet kunt bijtreden als je in oorlog bent. Ik neem dat nog even met een korreltje zout, net als de EU.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:44

Poetin moet alleen nog een klein snorretje laten groeien, wat harder schreeuwen bij zijn speeches. En hij is precies Hitler.

Dit leek al bijna een hitler speech met zijn LHBTI haat.

Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:55

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
Lees net een tweet dat de bevolking van Mars, Uranus, Jupiter en Mercurius ook met overweldigende meerderheden hebben besloten een deel van Rusland te willen worden…… _O-

:D
Misschien moet Putin op korte termijn eens een staatsbezoek aan zijn nieuwe onderdanen gaan brengen :j


Strak plan!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:02

Sizzle schreef:
Pien, zonder belerend over te willen komen, is het misschien een idee om het nieuws (weer) even op een lager pitje te zetten?
Er is een reden dat ik geen twitter account heb en eigenlijk ook nooit de links bekijk. Dat is zo snel nieuws met zoveel sensatie erachter voor een groot deel dat het soms lijkt of je zelf midden in zo‘n oorlog staat. Ik ken je hoop op het einde dit jaar, maar de eerder waarschijnlijke situatie dat het nog jaren gaat duren. Als ik het dan af en toe voor mezelf weer in perspectief zet met de overige 40 oorlogen die gaande zijn waar we niets of amper wat van meekrijgen en de 10 duizenden kinderen die iedere dag sterven, dan kan ik Oekraine wat beter van een neutrale afstand bekijken, ookal vind ik het uiteraard nog steeds afschuwelijk (mind you, ik ben het topic gestart).
Sommige mensen kunnen nieuws makkelijker scheiden van hun leven dan anderen.
Mijn moeder is jaren lang donateur van Amnesty geweest. Ze is 30 jaar gekeden daarmee gestopt, niet omdat ze het doel niet ondersteunde, omdat ze er letterlijk nachtmerries van kreeg van die beelden die je dan iedere keer weer ziet.


Kwa NAVO, daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Het land was voor de oorlog al arm, dat geld (navo is heel duur) hebben ze domweg niet eens. Nog ervan afgezien dat je niet kunt bijtreden als je in oorlog bent. Ik neem dat nog even met een korreltje zout, net als de EU.

Het nadeel van deze oorlog is is dat Europa zich er mee bemoeid heeft door de sancties en ons allemaal in de kou heeft gezet. Wij verwende westerlingen zijn geen armoe meer gewend. Komt nog de incompetentie en domme klimaatagenda bij waardoor we onze eigen bronnen van energie kwijt zijn. Belgie sloot vandaag Doel3 bijv. Duitsland sluit ook goed functionerende kerncentrales. We gaan ten onder aan onze eigen domheid (althans de domheid van de klimaatkerk die de dienst uit maakt)

Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:04

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Pien, zonder belerend over te willen komen, is het misschien een idee om het nieuws (weer) even op een lager pitje te zetten?
Er is een reden dat ik geen twitter account heb en eigenlijk ook nooit de links bekijk. Dat is zo snel nieuws met zoveel sensatie erachter voor een groot deel dat het soms lijkt of je zelf midden in zo‘n oorlog staat. Ik ken je hoop op het einde dit jaar, maar de eerder waarschijnlijke situatie dat het nog jaren gaat duren. Als ik het dan af en toe voor mezelf weer in perspectief zet met de overige 40 oorlogen die gaande zijn waar we niets of amper wat van meekrijgen en de 10 duizenden kinderen die iedere dag sterven, dan kan ik Oekraine wat beter van een neutrale afstand bekijken, ookal vind ik het uiteraard nog steeds afschuwelijk (mind you, ik ben het topic gestart).
Sommige mensen kunnen nieuws makkelijker scheiden van hun leven dan anderen.
Mijn moeder is jaren lang donateur van Amnesty geweest. Ze is 30 jaar gekeden daarmee gestopt, niet omdat ze het doel niet ondersteunde, omdat ze er letterlijk nachtmerries van kreeg van die beelden die je dan iedere keer weer ziet.


Kwa NAVO, daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Het land was voor de oorlog al arm, dat geld (navo is heel duur) hebben ze domweg niet eens. Nog ervan afgezien dat je niet kunt bijtreden als je in oorlog bent. Ik neem dat nog even met een korreltje zout, net als de EU.

Het nadeel van deze oorlog is is dat Europa zich er mee bemoeid heeft door de sancties en ons allemaal in de kou heeft gezet. Wij verwende westerlingen zijn geen armoe meer gewend. Komt nog de incompetentie en domme klimaatagenda bij waardoor we onze eigen bronnen van energie kwijt zijn. Belgie sloot vandaag Doel3 bijv. Duitsland sluit ook goed functionerende kerncentrales. We gaan ten onder aan onze eigen domheid (althans de domheid van de klimaatkerk die de dienst uit maakt)


Speak for yourself.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 23:13

Wij zijn zeker verwende westerlingen dat ben ik roerend met je eens. En dat alleen maar om dat we op een klein welvarend vlekje aarde geboren zijn en ook nog eens een licht velletje hebben. Verder zie ik niet in wat je betoog over klimaat en domme mensen te maken heeft met af en toe jezelf wat beschermen als je toch concreet geen verschil kunt maken. Vluchtelingen krijgen niet sneller hun huis terug omdat ik slecht geslapen heb. Juist omdat ik in die verwende westerse positie zit kan ik het me ook veroorloven om af en toe aan leukere dingen te denken. Als de kogels om je huis vliegen gaat dat niet. Daar ben ik enorm dankbaar voor.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 23:15

Wat de Navo betreft heb ik net de konkrete uitspraken van Ballenberg gelezen. Hij weet heel goed met prachtige woorden nee te zeggen :o

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:17

Sizzle schreef:
Wat de Navo betreft heb ik net de konkrete uitspraken van Ballenberg gelezen. Hij weet heel goed met prachtige woorden nee te zeggen :o

Godzijdank! Toch nog een klein lichtpuntje in deze donkere tijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:22

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Wat de Navo betreft heb ik net de konkrete uitspraken van Ballenberg gelezen. Hij weet heel goed met prachtige woorden nee te zeggen :o

Godzijdank! Toch nog een klein lichtpuntje in deze donkere tijden.

Doe even dramatisch, anders.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:26

elnienjo schreef:
Het nadeel van deze oorlog is is dat Europa zich er mee bemoeid heeft door de sancties en ons allemaal in de kou heeft gezet. Wij verwende westerlingen zijn geen armoe meer gewend. Komt nog de incompetentie en domme klimaatagenda bij waardoor we onze eigen bronnen van energie kwijt zijn. Belgie sloot vandaag Doel3 bijv. Duitsland sluit ook goed functionerende kerncentrales. We gaan ten onder aan onze eigen domheid (althans de domheid van de klimaatkerk die de dienst uit maakt)

Over eigen domheid gesproken :roll:
Onze eigen energie kunnen we gewoon zelf opwekken en als we daar 30 jaar geleden mee waren begonnen dan was er nu geen vuiltje aan de lucht. Maar iets zegt me dat je die energie niet bedoeld. Misschien heb je het over het Groningse gas, maar tenzij jij in Groningen woont lijkt het me niet dat het jouw gas is. Dat er zo min mogelijk gebruik wordt gemaakt van Gronings gas heeft niks met de klimaatagenda te maken maar alles met instortende huizen in Groningen.

Ook zonder deze oorlog was de kans heel groot geweest dat de gas- en olieprijzen flink zouden zijn gestegen, dat waren ze namelijk al flink aan het doen ruim voor februari.

En nog 1 ding, verdiep je eens in hoeveel mensen er op de wereld in problemen zijn/komen door de klimaatverandering. Deze mensen komen allemaal jouw kant op omdat ze nergens anders nog een bestaan op kunnen bouwen. Je kunt nu nog kiezen (hoop ik tenminste voor je), doe zelf iets aan het klimaat of accepteer dat het drukker wordt in jouw land.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:29

elnienjo schreef:
Het nadeel van deze oorlog is is dat Europa zich er mee bemoeid heeft door de sancties en ons allemaal in de kou heeft gezet.

Meis,
gooi nou niet alles door elkaar.
Dat maakt het alleen maar verwarrend.

Oekraïne en zelfs delen van Rusland zijn Europa.
Geen EU, maar wel Europa.

Niet alleen de EU houdt zich bezig met sancties.
'Dat we in de kou dreigen te belanden' is een keuze van Poetin en van niemand anders.

Sancties zijn uitstekende geweldloze middelen om nare regimes tot de orde te roepen. (Of het leven onmogelijk te maken.)
Het is een prima manier om buiten het militaire gebeuren om invloed uit te oefenen. Relatief goedkoop ook nog eens.

Citaat:
Wij verwende westerlingen zijn geen armoe meer gewend.

Zit iets in.
(Ik sprak vorige week met een mevrouw die de Sovjet Unie nog heeft meegemaakt, als inwoonsyer, wel te verstaan. Dat was armoede. Collectieve armoede, behalve voor partijleden.)
Citaat:
Komt nog de (...) domme klimaatagenda bij waardoor we onze eigen bronnen van energie kwijt zijn.

Ehm - mijn geduld is op met klimaatontkenners, dus praat mij niet van domheid hierover.

Verder ben ik als import Drenth volledig solidair met Groningen.
'Onze eigen energiebronnen' voelt als: de lasten komen eenzijdig in het Noordelijke wingewest terecht.
('Niets te ons', dus.)
Citaat:
Belgie sloot vandaag Doel3 bijv. Duitsland sluit ook goed functionerende kerncentrales.

Jippie hoi.
De wereld is een stukje veiliger.
(Het nageslacht nog tot vele eeuwen verder opzadelen met laten we zeggen gif is per definitie een slecht idee.
Economisch rendabel is het ook niet.
Dwz niet als je de kosten meerekent. O:)
Dodewaard is al zo'n twintig jaar uit gebruik, wordt nu bewaakt en kan pas over nog weer twintig jaar worden ontmanteld. En dat is dus de fabriek zelf - niet eens het geproduceerde afval.
Gewoon feitenkennis.)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:34

irmaz schreef:
elnienjo schreef:
Het nadeel van deze oorlog is is dat Europa zich er mee bemoeid heeft door de sancties en ons allemaal in de kou heeft gezet. Wij verwende westerlingen zijn geen armoe meer gewend. Komt nog de incompetentie en domme klimaatagenda bij waardoor we onze eigen bronnen van energie kwijt zijn. Belgie sloot vandaag Doel3 bijv. Duitsland sluit ook goed functionerende kerncentrales. We gaan ten onder aan onze eigen domheid (althans de domheid van de klimaatkerk die de dienst uit maakt)

Over eigen domheid gesproken :roll:
Onze eigen energie kunnen we gewoon zelf opwekken en als we daar 30 jaar geleden mee waren begonnen dan was er nu geen vuiltje aan de lucht. Maar iets zegt me dat je die energie niet bedoeld. Misschien heb je het over het Groningse gas, maar tenzij jij in Groningen woont lijkt het me niet dat het jouw gas is. Dat er zo min mogelijk gebruik wordt gemaakt van Gronings gas heeft niks met de klimaatagenda te maken maar alles met instortende huizen in Groningen.

Ook zonder deze oorlog was de kans heel groot geweest dat de gas- en olieprijzen flink zouden zijn gestegen, dat waren ze namelijk al flink aan het doen ruim voor februari.

En nog 1 ding, verdiep je eens in hoeveel mensen er op de wereld in problemen zijn/komen door de klimaatverandering. Deze mensen komen allemaal jouw kant op omdat ze nergens anders nog een bestaan op kunnen bouwen. Je kunt nu nog kiezen (hoop ik tenminste voor je), doe zelf iets aan het klimaat of accepteer dat het drukker wordt in jouw land.

Ik woon dan weer op hemelsbreed een paar kilometer van Doel en vind het absurd dat ze die kerncentrale gesloten hebben.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:36

Citaat:
(Ik sprak vorige week met een mevrouw die de Sovjet Unie nog heeft meegemaakt, als inwoonsyer, wel te verstaan. Dat was armoede. Collectieve armoede, behalve voor partijleden.)

Daar gaan we in Nederland ook rap naartoe: collectieve armoede behalve voor de partijleden/elite.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 23:47

elnienjo schreef:
Citaat:
(Ik sprak vorige week met een mevrouw die de Sovjet Unie nog heeft meegemaakt, als inwoonsyer, wel te verstaan. Dat was armoede. Collectieve armoede, behalve voor partijleden.)

Daar gaan we in Nederland ook rap naartoe: collectieve armoede behalve voor de partijleden/elite.


Geen idee, maar misschien zit je per ongeluk in het verkeerde topic?
[NM] Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:47

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:50

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:
Het nadeel van deze oorlog is is dat Europa zich er mee bemoeid heeft door de sancties en ons allemaal in de kou heeft gezet.

(...)
Sancties zijn uitstekende geweldloze middelen om nare regimes tot de orde te roepen. (Of het leven onmogelijk te maken.)
Het is een prima manier om buiten het militaire gebeuren om invloed uit te oefenen. Relatief goedkoop ook nog eens.

Leuk verhaal, maar wat Elnienjo bedoelt is dat wat haar betreft er helemaal niemand tot de orde geroepen had moeten worden, ongeacht hoe naar een regime is.
Volgens Elnienjo hadden we Rusland gewoon zijn gang moeten laten gaan zonder sancties, en dan waren de prijzen wereldwijd zeer waarschijnlijk op korte termijn veel minder gestegen.
Goed, er waren dan nu misschien wel een paar miljoen Oekraïners minder geweest, dus de graanproductie had misschien wat achtergelopen op andere jaren.

Aan Elnienjo dan wel de vraag die ik al eerder gesteld had:
Verwacht je dat Poetin gestopt zou zijn als hij Oekraïne zonder enige tegenwerking had 'mogen' veroveren van het Westen?
Of zou het waarschijnlijk zijn dat hij dan nog meer landen en gebieden zou proberen te annexeren?
Denk aan de Baltische staten, Georgië, Moldavië, Kazachstan, een Anschluß van Wit-Rusland misschien?

Waar zou voor jou de grens liggen? Wanneer zou het Westen wel moeten ingrijpen? Of is alles best zolang hij Nederland niet binnenvalt?