Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:01

Verschrikkelijk wat laten die Russen zich gaan ;(

Gelukkig worden er ongeveer uit de hele wereld generatoren en waterzuiveraars naar Ukraïne verscheept. Maar goed voor zo veel mensen heb je ook ontzettend veel back-up nodig.

Duitsland bood aan patriottische luchtverdedigingssystemen naar Polen te verplaatsen nadat raketten twee Poolse burgers hadden gedood. Polen vragen Duitsland om ze naar Oekraïne te verplaatsen.

Ik hoop dat Duitsland dat doet :j

Fijne tip BigOne, ik ga vrijdag zo'n wollen shirt bestellen ziet er super comfy uit! Mijn lief moet nog een verjaarscadeau en we kunnen zo'n wollen ondershirt hier goed gebruiken wanneer volgende week de temperatuur gaat dalen :brr:

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:07

Ik kan niet tegen gewone wol en een hele lieve vrouw gaf me zo’n shirt om uit te proberen. Heerlijk , sluiten aan, vallen lang en echt warm. Ga zelf ook flink inslaan , toch bijna jarig. Meldt je aan voor de nieuwsbrief 10 % korting en bij drie dezelfde artikelen nogmaals 10 % extra.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:09

Dank je wel BigOne. Dat zou kunnen, heb ik niet aan gedacht. Ik ben inderdaad verdrietig. Het is fijn om iets voor Oekraïners te kunnen betekenen, de andere kant is dat die oorlog daardoor in het persoonlijk leven komt. Iets van houden van.....

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:20

Snap ik Pien, de jongedame die ik volgde is vijf maanden onvindbaar geweest. Had het overleefd en kon vluchten. Kwamen tenslotte in Duitsland terecht en zijn terug naar Polen gegaan. De plaats waar ze in Duitsland terechtkwamen werden ze niet zo prettig ontvangen en dan druk ik me nog mild uit.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:26

Pffffff 5 maanden is wel heel lang. Gelukkig is dat hier totaal niet.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:37

BigOne schreef:
Ik kan niet tegen gewone wol en een hele lieve vrouw gaf me zo’n shirt om uit te proberen. Heerlijk , sluiten aan, vallen lang en echt warm. Ga zelf ook flink inslaan , toch bijna jarig. Meldt je aan voor de nieuwsbrief 10 % korting en bij drie dezelfde artikelen nogmaals 10 % extra.

Ga ik doen +:)+

Mooi onderschrift heb je :j

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:48

In Rusland beginnen nu toch ook wat meer gecoordineerdere protesten van moeders en vrouwen van de mannen aan het front te komen. In de volgende tweet is een filmpje te zin waarin een vrouw namens 'mothers of Russia' Putin (en de andere machthebbers) uitdaagt om man genoeg te zijn om met hen face-to-face in gesprek te gaan. Als ik haar oproep goed begrijp zijn er vanuit veel steden in Rusland vrouwen naar Moskou gekomen om in gesprek te gaan met Putin.
https://twitter.com/CITeam_en/status/15 ... 1237240838

Of het toeval is of een reactie op bovenstaande,
Citaat:
Vandaag heeft Igor Korotchenko op de Russische staatstelevisie een aanval gedaan op wat hij noemt de 'generatie van agressieve Europese vrouwen' die politieke topposities over het hele continent bekleden

Hij zegt dat Baerbock, von der Leyen, Kallas en Marin de 'provocateurs en brandstichters van de nieuwe oorlog' zijn.
https://twitter.com/francis_scarr/statu ... 7867539457

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:43

Dank je wel Irmaz!

Vandaag twee lange draadjes. Een vertaald van Cedric Mas en een van Yusibov over Turkije.

Heel goed bericht Dagmar en o zo belangrijjk. Bedankt voor het plaatsen!

https://mobile.twitter.com/CedricMas/st ... 1998016513

Vertaald
Citaat:
Groot RUS artillerie bombardement op Kherson gisteren, gisteravond en vanmorgen, terwijl de bevolking evacueert. Rusland verwoest een stad die het heeft geannexeerd (en die dus deel uitmaakt van zijn grondgebied).


Citaat:
Het schizofrene beleid voortzettend, stapelen de administratieve maatregelen na deze krankzinnige annexatie zich op.
Bijvoorbeeld nieuwe nummerplaten voor auto's. De nieuwe nummerplaten van de 4 Oekraïense regio's - Kherson is 84.


https://mobile.twitter.com/CedricMas/st ... 1405259778
Citaat:
Tijdens zijn verblijf in Rusland bezoekt Medvedev kruisrakettenfabrieken en roept op tot verhoogde productie.


Dit is een interessant draadje van Yusibov over de situatie vanuit Tyrkije. Hij weet er veel vanaf

https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 6705091585
Citaat:
DRAADJE: Onlangs is Turkije begonnen met een serie van luchtaanvallen in Noord-Irak & Noord-Syrië. Volgens Ankara uit noodzaak nav aanslag in Istanbul, wat volgens TR uitgevoerd is door de PKK. Trouw schreef vandaag dat die operaties op verzet stuiten. Is it true? Nope


Citaat:
Zojuist las ik in Trouw dat de VS en Rusland fel tegen deze operatie zouden zijn. Ik heb de kans gehad om zowel de Amerikaanse als Russische standpunten te bestuderen en daarin valt 1 ding op: deze operatie stuit op NUL verzet. De timing speelt een belangrijke rol. 2/11


Citaat:
Tot nu toe was vooral Washington tegen militaire interventie van Turkije en hebben ze het vaak ook publiekelijk gezegd. Tevens sprak men van sancties etc. Dit keer niet. Ook de NAVO is stil.


Citaat:
Mijn indruk is dat de NAVO noch de VS Erdogan op dit moment willen bekritiseren, wat samenhangt met zijn luxe geopolitieke rol in de oorlog sinds februari. Tegelijkertijd willen ze niet al te veel problemen mbt NAVO toetreding van Zweden en Finland.


Citaat:
Bidens Nationale Veiligheidsadviseur heeft volgens Politico laten weten dat zij de Turkse zorgen begrijpen aangezien Turkije aangevallen wordt vanuit die landen (oftewel terroristische groepen die daar trainen).


Citaat:
De kwestie voor Washington zit 'm meer in het feit dat Pentagon niet weet in hoeverre de aanvallen op de SDF de strijd tegen de IS torpederen. Kortom, VS heeft geen "felle bezwaren" tegen de operatie, itt wat Trouw schrijft


Citaat:
Wat Rusland betreft: ook het Kremlin heeft te kennen gegeven dat de Turkse zorgen mbt nationale veiligheid legitiem zijn. Rusland wil echter niet dat Turkije de aanvallen uitbreidt naar de door Assad gecontroleerde gebieden. Die zorg is onnodig is mijn indruk 7


Citaat:
Want Erdogan heeft de laatste weken vaker geopperd om met Assad aan tafel te kunnen, wat een volledige ommezwaai is. Turkije was sinds 2011 de mening toegedaan dat Assad weg moest. Tevens het enige NAVO-land dat een regime change wil(de).


Citaat:
Het lijkt er op dat Ankara die wens heeft laten varen. Deels door binnenlandse dynamieken. Want met verkiezingen op komst moet hij de grootste actualiteit in het land oplossen: de Syrische vluchtelingen. Zonder Assad is hun terugkeer onmogelijk, electoraal riskant dus. 9/11


Citaat:
Dit punt kan Rusland ten goede komen omdat Moskou met die toenadering vooral invloed van de VS en Iran in Syrische kwestie wil verzwakken. Erdogan-Assad toenadering betekent ook minder kopzorgen voor Poetin daar mbt clash met Turkije. Daarom groen licht voor deze operatie. 10/11


Citaat:
Kortom: zowel Washington als Moskou zijn dit keer stil mbt de Turkse operaties. Niemand rept over sancties tegen Turkije. Zij hebben Erdogan nodig. En Erdogan heeft alle beetjes nodig voor de aankomende verkiezingen. EINDE


Ook al gaat het hier over Turkije het is geopolitiek wel belangrijk want geeft aan hoe de rol van ERdogan op het wereldtoneel is veranderd, en hoe gehaaid deze man heeft gehandeld (iets wat ik een tijd geleden al heb aangegeven).

Gisteren zag ik ook een hele draad over Polen die enorm veel wapens levert aan Oekraïne en die dus ook behoorlijk belangrijk aan het worden is in Europa. Houd dat in de gaten, gezien ook dat regiem daar, want terecht kunnen we ons afvragen of dit allemaal zo wenselijk is (en daar bedoel ik dus ook het zwijgen mee rondom Erdogan,).

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:02

Erdogan grijpt gewoon zijn kans, hij kan dit ( door de bomaanslag) ook nog rechtvaardigen ook vandaar dat navo hem met rust laat. En dat staat los van het feit dat hij geen bewijs heeft geleverd tot nu toe wie de aanslag heeft gepleegd. Ik zie Erdogan als een soort beleefde en nog doortraptere Poetin , al vanaf het begin van de inval.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:11

mmm... ik weet niet of ik Isa Yusibov zijn analyses helemaal moet geloven, ik krijg een beetje de indruk dat ze net als Trouw vanuit een bepaald standpunt zijn gemaakt.

Turkije heeft al sinds de start van de Rus-Ukraïne oorlog zijn bombardementen op Syrië opgevoerd, dat is precies de oorzaak van de aanslagen, niet het gevolg.

Ook Iran heeft zijn repressie van de Kurden in noord Iran opgevoerd de laatste tijd. Geopolitiek heeft het m.i. meer te maken met de zijde route van China naar Turkije. Als deze door Noord Iran en Noord Syrië gaat lopen worden deze streken machtiger en dit zijn precies de streken waar de Kurden wonen.

Ik kan nog niet helemaal beoordelen of de VS baat heeft bij een onrustige regio of juist bij een goed georganiseerde regio. Ik heb niet zo veel vertrouwen in de goede bedoelingen van de VS dus ik neig naar een onrustige regio dus laten ze het gestook van Turkije gaan.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:46


Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:08

irmaz schreef:
Citaat:
De premier van #Zweden beweert dat #Turkije het recht heeft om zijn grondgebied tegen terrorisme te verdedigen door Noord-Syrië aan te vallen.
https://twitter.com/NPA_English/status/ ... 9716175872
>;) na na na navo

Wat is dat dan voor een kromme redenering?
Op die manier kun je alles goedpraten... -O- ieder land dat een ander land binnenvalt mag dat doen om zich te verdedigen tegen terrorisme blijkbaar?

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:43

irmaz schreef:
Citaat:
De premier van #Zweden beweert dat #Turkije het recht heeft om zijn grondgebied tegen terrorisme te verdedigen door Noord-Syrië aan te vallen.
https://twitter.com/NPA_English/status/ ... 9716175872
>;) na na na navo


Turkse eis om Zweden (en Finland?) de NATO binnen te laten, toch?! Gelijk halen op zijn Erdogans……

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:55


Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:16

SkyNews

De NAVO reageert op Poolse oproepen om luchtverdedigingssystemen naar Oekraïne te sturen

Gisteren meldde SkyNews dat Polen het aanbod van luchtverdedigingssystemen van Duitsland had afgewezen, nadat een verdwaald projectiel twee mensen had gedood toen het landde nabij de Oekraïense grens.

Polen zei dat Duitsland het verdedigingssysteem het beste naar Oekraïne kan sturen, maar volgens Duitsland is kan deze dat niet zomaar zelf besluiten.
De Duitse minister van Defensie Christine Lambrecht zei dat het gebruik van NAVO-systemen (zoals het patriot luchtverdedigingssysteem) buiten zijn grondgebied door alle lidstaten moet worden goedgekeurd.
"Deze Patriots [luchtverdedigingssystemen] maken deel uit van een geïntegreerde luchtverdediging van de NAVO, dat wil zeggen, ze zijn bedoeld voor NAVO-grondgebied", aldus de minister.
"Als ze buiten het NAVO-gebied worden gebruikt, moet dat vooraf met de NAVO en met de bondgenoten worden afgesproken."

De NAVO leek echter niet happig om zich met de zaak bezig te houden.
Secretaris-generaal Jens Stoltenberg zei dat de beslissing over het al dan niet sturen van de Patriot-luchtverdedigingseenheden naar Oekraïne bij de specifieke landen ligt.
Hij zei dat dit nationale beslissingen waren, hoewel hij eraan toevoegde dat regelingen soms betekenen dat overleg met andere bondgenoten nodig is.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:24

SkyNews

Russische reservisten 'in grote aantallen gedood' en sommigen opgeroepen ondanks 'ernstige, chronische gezondheidsproblemen'

Gemobiliseerde Russen lijden volgens de Britse inlichtingendienst bijzonder zware verliezen in Oekraïne.
Vladimir Poetin kondigde in september de mobilisatie aan van 300.000 Russische reservisten om zijn oorlogsinspanningen in Oekraïne een boost te geven.
Het ministerie van Defensie zei dat deze troepen "in grote aantallen" zijn gedood in de oostelijke regio Donetsk in Oekraïne, waar ze op weg waren naar gevestigde Oekraïense verdedigingszones rond de stad Bakhmut.
Ze hebben ook "hoogstwaarschijnlijk bijzonder zware verliezen geleden nadat ze zich inzetten voor het graven van loopgraven terwijl ze onder artillerievuur lagen rond de stad Svatove in de oblast Loehansk", aldus het Ministerie van Defensie.

De meeste van de gemobiliseerde reservisten hebben eerder gediend, zei het Ministerie van Defensie, maar "hoogstwaarschijnlijk wordt hun medische status niet voldoende beoordeeld".
Dat wil zeggen, dat velen "gedwongen worden naar het front te gaan met ernstige, chronische gezondheidsproblemen".
De Britse inlichtingendienst suggereert ook dat het Kremlin waarschijnlijk bezorgd zal zijn dat een toenemend aantal families van reservisten bereid is arrestatie te riskeren door te protesteren tegen de omstandigheden waaronder hun familieleden in het leger dienen.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:33

De Telegraaf meldt ook dat veel gemobiliseerde russen zijn omgekomen toen ze onder atillerievuur loopgraven moesten graven.
'Veel gemobiliseerde Russen gesneuveld bij aanleg loopgraven'
Volgens het Britse ministerie zijn er zeer waarschijnlijk veel Russische reservisten gesneuveld bij het aanleggen van loopgraven rond de plaats Svatove in de regio Loehansk. De Britten stellen dat de Russen onder vuur kwamen te liggen van Oekraïense troepen.
Rond Bakhmut (regio Donetsk) zouden veel gemobiliseerde Russen zijn gesneuveld bij frontale aanvallen op sterke Oekraïense posities. Eerder maakte de Oekraïense president Zelenski ook al melding van hoge aantallen gesneuvelde Russen rond Bakhmut. 
Volgens de Britten maakt het Kremlin zich grote zorgen om de families van de gemobiliseerden. De autoriteiten in Moskou zouden protesten vrezen tegen de omstandigheden waarin gemobiliseerden verkeren. President Poetin heeft vrijdag een ontmoeting met invloedrijke Russische soldatenmoeders. De president zal een streng geselecteerd gezelschap ontmoeten dat alleen ’acceptabele’ vragen zal stellen. Maar steeds meer vrouwen komen in verzet.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:52

Ik ben bang dat dit soort na effecten gaan leiden tot nog veel meer geweld, aangezien Poetin cs niet meer terug kunnen, zonder heel erge gevolgen.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:17

nikkel schreef:
Ik ben bang dat dit soort na effecten gaan leiden tot nog veel meer geweld, aangezien Poetin cs niet meer terug kunnen, zonder heel erge gevolgen.

Ik weet het niet, die Russische moeders zijn vaak niet om mee te spotten. Als die zich organiseren dan weet ik niet of het intern Rusland nog wel haalbaar is om mannen te mobiliseren.
Don't poke mama-bear ~~}>

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:18

Babootje schreef:
De Telegraaf meldt ook dat veel gemobiliseerde russen zijn omgekomen toen ze onder atillerievuur loopgraven moesten graven.
'Veel gemobiliseerde Russen gesneuveld bij aanleg loopgraven'
Volgens het Britse ministerie zijn er zeer waarschijnlijk veel Russische reservisten gesneuveld bij het aanleggen van loopgraven rond de plaats Svatove in de regio Loehansk. De Britten stellen dat de Russen onder vuur kwamen te liggen van Oekraïense troepen.
Rond Bakhmut (regio Donetsk) zouden veel gemobiliseerde Russen zijn gesneuveld bij frontale aanvallen op sterke Oekraïense posities. Eerder maakte de Oekraïense president Zelenski ook al melding van hoge aantallen gesneuvelde Russen rond Bakhmut. 
Volgens de Britten maakt het Kremlin zich grote zorgen om de families van de gemobiliseerden. De autoriteiten in Moskou zouden protesten vrezen tegen de omstandigheden waarin gemobiliseerden verkeren. President Poetin heeft vrijdag een ontmoeting met invloedrijke Russische soldatenmoeders. De president zal een streng geselecteerd gezelschap ontmoeten dat alleen ’acceptabele’ vragen zal stellen. Maar steeds meer vrouwen komen in verzet.

En ik vermoed dat er ook veel Russen in die regionen gedood zijn door eigen vuur uit de 2e linie -O-

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:31


irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:38


nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:42

Irmaz, ik doelde meer op het gebruik van bijv. chemische wapens tegen de Oekraïne.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:44

nikkel schreef:
Irmaz, ik doelde meer op het gebruik van bijv. chemische wapens tegen de Oekraïne.



Hebben ze totaal niet nodig.

Oekraïne lijdt, zo was op de franse radio vanochtend. Geen elektriciteit, geen verwarming, en zelfs op verschillende plaatsen geen water. MAAR zoals de geïnterviewde vrouw vertelde uit Kyiv, "wij Oekraïners kunnen dit aan". |( Op veel plaatsen valt inmiddels sneeuw of nog erger is het echt onder nul graden. Het is dus ook nog eens zeer koud.
De situatie is gewoon verschrikkelijk daaro. Dus waarom zouden Russen het risico nemen dat het westen wel er tussen gaat komen, door met chemische wapens te gaan gooien. Daar geloof ik niets meer van. Dit gaat net zo goed.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:57