Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 14:44

Selensky spreekt over omvang milieuschade door oorlog:
„De milieuschade van de Russische oorlog zal nog jarenlang miljoenen mensen treffen, aldus de Oekraïense president Volodimir Selensky. "Tientallen rivieren zijn vervuild, honderden kolenmijnen staan onder water, tientallen van de gevaarlijkste bedrijven, waaronder chemische bedrijven, zijn vernietigd door Russische aanvallen", zegt hij in een videotoespraak tot het Nieuw-Zeelandse parlement.

De zeeën van het land en ongeveer drie miljoen hectare bos zijn vervuild, zei hij. "Dit alles... zal een directe impact hebben op miljoenen mensen." Je kunt verwoeste natuur niet herbouwen, "net zomin als je verwoeste levens kunt herbouwen".“

Bron: SRF

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:04

Russian Bitch fightAfbeelding
Citaat:
vanmorgen bracht Solovyev Girkin voor het hele land in verlegenheid in zijn ochtendshow, door te vertellen hoe Girkin zichzelf schoof en nooit de frontlinie bereikte. Girkin reageerde door Solovyev uit te nodigen voor een openbaar debat. Zou een geweldige strijd van 2 clowns zijn
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 1916027905
In de tweet staan ook het filmpje waarin Solovyev Strelkov te kijk zet en de scherpe reactie van Igor (Strelkov) Girkin.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:52

Volgens de Russische doctrine mogen ze alleen kernwapens gebruiken bij een existentiële bedreiging van hun eigen grondgebied. Het gebruik van ballistische raketten komt dus geen stap dichterbij.

Ik denk en dat weet ik bijna wel zeker, dat een doctrine per minuut aan de kant wordt gezet. Indien de omstandigheden dit noodzakelijk maken. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:33


Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:39

Sizzle schreef:
Selensky spreekt over omvang milieuschade door oorlog:
„De milieuschade van de Russische oorlog zal nog jarenlang miljoenen mensen treffen, aldus de Oekraïense president Volodimir Selensky. "Tientallen rivieren zijn vervuild, honderden kolenmijnen staan onder water, tientallen van de gevaarlijkste bedrijven, waaronder chemische bedrijven, zijn vernietigd door Russische aanvallen", zegt hij in een videotoespraak tot het Nieuw-Zeelandse parlement.

De zeeën van het land en ongeveer drie miljoen hectare bos zijn vervuild, zei hij. "Dit alles... zal een directe impact hebben op miljoenen mensen." Je kunt verwoeste natuur niet herbouwen, "net zomin als je verwoeste levens kunt herbouwen".“

Bron: SRF


Vreselijk...... En ik verwacht dat er nog wel 1 bijkomt... Zaporidzja Poetins "vuile bom".

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:42

Bron Telegraaf

'Geruchten rond Russische legerleider Gerasimov'
Volgens het Britse ministerie van Defensie gaan er geruchten dat de hoogste Russische legerbaas Gerasimov ontslagen is, maar zijn die berichten niet te verifiëren. Volgens de Britten staat wel vast dat de spanningen binnen de Russische legertop zijn toegenomen door het tegenvallende verloop van de oorlog in Oekraïne. 

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:47

Babootje schreef:
Bron Telegraaf

'Geruchten rond Russische legerleider Gerasimov'
Volgens het Britse ministerie van Defensie gaan er geruchten dat de hoogste Russische legerbaas Gerasimov ontslagen is, maar zijn die berichten niet te verifiëren. Volgens de Britten staat wel vast dat de spanningen binnen de Russische legertop zijn toegenomen door het tegenvallende verloop van de oorlog in Oekraïne.

Is dat niet inmiddels de derde keer dat dat rond gaat? Ik dacht dat hij al lang buitenspel stond. Ik heb hem ook al heel lang niet meer gezien.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:39

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Bron Telegraaf

'Geruchten rond Russische legerleider Gerasimov'
Volgens het Britse ministerie van Defensie gaan er geruchten dat de hoogste Russische legerbaas Gerasimov ontslagen is, maar zijn die berichten niet te verifiëren. Volgens de Britten staat wel vast dat de spanningen binnen de Russische legertop zijn toegenomen door het tegenvallende verloop van de oorlog in Oekraïne.

Is dat niet inmiddels de derde keer dat dat rond gaat? Ik dacht dat hij al lang buitenspel stond. Ik heb hem ook al heel lang niet meer gezien.


Zijn opvolger Blamagemov loopt zich al warm..

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:44

martichr schreef:
Zijn opvolger Blamagemov loopt zich al warm..


Stop maar bij Blamage _O- _O- _O- _O-

Vrij vertaald: Een Blamage Nazi

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:55

Als dit zo is, wat vreselijk... alles in een oorlogssituatie is vreselijk, maar dit gaat alle grenzen over, dieper dan diep

Bron SkyNews

Vermeende 'kindermartelkamer' ontdekt in Kherson

De Oekraïense autoriteiten hebben een vermeende "martelkamer voor kinderen" ontdekt in de zuidelijke havenstad Kherson, meldt de Kyiv Independent volgens de Oekraïense mensenrechtencommissaris Dmytro Lubinets.
De heer Lubinets zei dat in deze kamer naar verluidt kinderen werden vastgehouden en gemarteld door Russische troepen.
In deze kamer, de "kindercel" genoemd, werden kinderen onderworpen aan psychologisch misbruik door Russische troepen, volgens getuigen van de lokale bevolking.

Kinderen kregen ook weinig water en bijna geen eten, zei Lubinets.

De heer Lubinets werd als volgt geciteerd: "We hebben voor het eerst de marteling van kinderen vastgelegd.

"Ik dacht dat er niet verder gezonken kon worden na Bucha, Irpin... maar in Kherson blijkt het toch nog dieper te kunnen.

Sky News heeft deze beweringen niet onafhankelijk kunnen verifiëren.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 21:17

Ik had dat liever niet geweten geloof ik |(

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:26

Babootje schreef:
martichr schreef:
Zijn opvolger Blamagemov loopt zich al warm..


Stop maar bij Blamage _O- _O- _O- _O-

Vrij vertaald: Een Blamage Nazi

:D

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:28

Sizzle schreef:
Ik had dat liever niet geweten geloof ik |(

Ik las het vanmiddag maar blijf voorlopig stug hopen dat dit niet waar is :r

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:25

O hemel, ik hoop ook dat dit niet waar is. Hoe diep kan een mens nog zinken...

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:06

Heel veel dieper. Ik heb helaas ooit (10 jaar geleden of zo) een uitgebreid getuigenrapport gelezen van de opvoedingskampen in Noord-Korea. Ik heb daar spijt van want ik raak het nooit meer kwijt ben ik bang.
De gruwelijkheden die mensen begaan is afschuwelijk.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:39


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:41


pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:49


Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:39


pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:43

Wat een vreselijk nieuws weer van die raketaanvallen.

En Yuliia antwoordde dit op mijn pep talk

Citaat:
Thank you, Pien! Now we have no electricity, but we don’t give up. I wish their missiles finish soon.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:05

Rusland gaat niet stoppen, tenzij door militair geweld gedwongen.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:48

pien_2010 schreef:
Wat een vreselijk nieuws weer van die raketaanvallen.

En Yuliia antwoordde dit op mijn pep talk

Citaat:
Thank you, Pien! Now we have no electricity, but we don’t give up. I wish their missiles finish soon.


Wat een fantastisch mens. Geef haar onze lieve groeten en zorgen door!
Ik vind het vreselijk dit te zien. Er komt geen einde aan. Rusland krijgt wapens van Iran. Dat is wel duidelijk.
Ik heb vreselijk te doen met de mensen daar. Denk er elke dag en als ik s nachts wakker wordt aan.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 20:03

Van de week was het bij ons snachts -11 graden.
Ik heb savonds nog een keer extra bij de konijntjes gekeken of alles goed was. Ondertussen zag ik op Linkedin een bijdrage van een wetenschapper die nu ipv onderzoek doet, zijn land verdedigt en een foto liet zien van een kuil met een slaapzak.
Vreselijk hoe het er daar aan toe moet gaan.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:04

Denk er elke dag en als ik s nachts wakker wordt aan.

Dat heb ik ook.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:14

Gisternacht zagen wij nog licht branden in het gastenverblijf - waar een Oekraïnse vrouw met kind vertoefd - en zo laat is het licht nooit aan. Haar ouders wonen in Odesa dus ik heb toch maar even een berichtje gestuurd om te vragen of er iets aan de hand was. 'Nee hoor! Gaat prima! Het is een les Engels.' Ouders hebben het wel lastig maar naar omstandigheden gaat het goed. Ze zijn strijdlustig, ik denk dat als zij geen kind had gehad in Oekraïne was gebleven. Ze lijkt zich - door kennis te vergaren - voor te bereiden op terugkeer op het moment dat dat kan. Ik merk aan haar dat ze van veel dingen hier NL vindt dat dat ook in Oekraïne moet en gelukkig ook van veel dingen dat dat nìet in Oekraïne moet.