Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29264
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:43

Ik had mijn dieren aan de rand van een militair oefenterrein, regelmatig kwamen de heli's "boompjes aaien" oefenen. Gelukkig iets verder op, want heel rijtje weitjes met dieren, maar laag vlogen ze inderdaad. Maakten de dieren zich amper druk om gelukkig.

pmarena

Berichten: 48368
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 07:35

Ik vind het wel een hele dubbele situatie nu eigenlijk.... Macron heeft natuurlijk eigenlijk gewoon gelijk, dat wij, de rest van Europa, (veel) meer zouden moeten doen. Maar ik ben ook maar gewoon een scheiterd die aan eigen kring denkt en helemaal niet een oorlog in gezogen wil worden.... (maargoed dat wilden de Ukraïners ook niet...)

Ik heb het idee dat het gevaar dat dat gaat gebeuren wèl dichterbij komt.... ik bedoel, als Putin even uitschiet en met een bommetje hier of daar Macron even een lesje wil leren.... dan is het ineens zover. Ik vind het wel dapper dat Macron zo met de vuist op tafel gaat. Maar ook wel een gokje.

Ben wel benieuwd wat het Franse volk er van vindt eigenlijk. Of het gevoel van "hij heeft gelijk" of "je maakt ons tot potentieel doelwit" overheerst...?

Kijk, ik verwacht ook niet dat Putin er trek in heeft om de boel te escaleren en volledig NAVO op zijn dak te krijgen. Die zal, als hij dat plan al heeft, vast liever even afwachten of Trump en de Maga's het voor elkaar krijgen dat de USA zich wat terugtrekt uit de NAVO.

Maar we dachten ook dat hij niet zo ver zou gaan om Ukraïne binnen te vallen. Dat kwam uiteindelijk toch ook als verassing voor zelfs de mensen die dit achteraf bekeken hadden moeten zien aankomen....

Ik merk dat ik het nu wat spannender ga vinden allemaal. Het gevoel dat we toch een volgende fase in gaan....

pien_2010

Berichten: 43872
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:50

Poetin heeft altijd nog gedaan wat hij zei. Vergis jullie niet, in Rusland zijn al ver voor die inval scholen gestart waarin de kinderen worden opgezet tegen het decadente westen en al een soort "Hitler Jugend" worden voorbereid op de grote slag met het nazistische westen.

Rusland haat het democratische in zijn ogen decadente westen . Al lang voor de oorlog werd de Noordzee en ook op andere plekken onderzocht op sabotage gevoelige plekken. Dat gebeurt nog steeds.

Dus de Russische laarzen zie ik niet in NAVO Europa marcheren. Maar wel internet uit de lucht geen stroom hebben, het doorgaan met hacken (gebeurt over en weer al jaren) etc .

Slap gedrag bevestigt Poetin in zijn idee over dat slappe westen. Macron is na al die pogingen tot verzoening , klaar met Poetin en zijn wens voor opmars en uitbreiding van zijn rijk te beginnen met Georga na Oekraïne, waar het al begonnen is. Dus ik zie eerder die oorlog voor me met problemen met boodschappen (vanwege de logistiek dat geraakt is), instellingen die niet meer functioneren wegens hacks dus ik zie de oorlog vooral in verlies van comfort en luxe. Covid heeft ons laten zien wat dit met ons mensen heeft gedaan. Dat gaf een ontluisterend beeld. |(

In mijn ogen is hij gek genoeg om iets met kernwapens te doen, maar dan is het voor iedereen klaar ook voor Rusland. Dat weet hij ook.

Dus wat Macron doet is Poetin duidelijk laten weten dat Frankrijk bereid is om te vechten en hem een halt toe te roepen. Een belangrijk signaal dat Europa hoort af te geven imo.

Ben gewoon niet naïef en bereid je er op zijn minst innerlijk op voor dat er andere tijden helaas aankomen.

mysa

Berichten: 10565
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:38

Grappig, ik heb in bijna dezelfde woorden pas nog hetzelfde gezegd hier thuis.

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:54

pmarena schreef:
Ik heb het idee dat het gevaar dat dat gaat gebeuren wèl dichterbij komt.... ik bedoel, als Putin even uitschiet en met een bommetje hier of daar Macron even een lesje wil leren.... dan is het ineens zover. Ik vind het wel dapper dat Macron zo met de vuist op tafel gaat. Maar ook wel een gokje.

Ik denk niet dat het een gokje is, Putin is helemaal niet in de positie om Frankrijk een lesje te leren. Frankrijk is gewoon een zelfstandige kernmacht, vergeet dat niet.

Dat gedreig met kernwapens van Putin is vooral gedreig m.i. Vergeet niet dat Rusland een door en door corrupt land is en Putin weet dat zelf heus wel. Kernwapens in gebruik nemen heeft in Rusland ook het risico dat ze op Russisch gronggebied terecht komen in plaats van op het beoogde Westerse doel.

Eigenlijk vind ik het wel wat hebben zoals Europa langzaam Rusland verder onder druk zet. Eerst met sancties, waar inmiddels pakket 14 ofzo van wordt ingevoerd, vervolgens met wapens die nu met landen die zich feller op gaan stellen en zo het geklier in de VS met Trump weten op te vangen. En we hebben nog niet alle kaarten op tafel liggen, Duitsland moet zich nog steeds volmondig uitspreken. Op deze manier is tot nu toe in ieder geval een grote oorlog voorkomen en kan Europa steeds verder gaan met Ukraïne helpen zonder dat Putin een legale reden kan vinden om verder te escaleren.

Het is alleen wel heel jammer dat alles net te lang duurt zodat Rusland steeds weer ademruimte krijgt...

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:12


irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:15

Vraagje voor de strategen: Wat maken jullie er van dat Rusland de ene nacht een enorme zwerm aan drones en raketten op Uraïne afvuurt en de andere nacht vrijwel geen?
Citaat:
Vannacht: 2 Shaheds werden gelanceerd en beiden werden neergeschoten.

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:18


irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:20

En voor de mensen die het bij willen houden, de Russische Olieraffinaderijen Bingokaart:
Afbeelding

Roodvos

Berichten: 6735
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:28

irmaz schreef:
Vraagje voor de strategen: Wat maken jullie er van dat Rusland de ene nacht een enorme zwerm aan drones en raketten op Uraïne afvuurt en de andere nacht vrijwel geen?
Citaat:
Vannacht: 2 Shaheds werden gelanceerd en beiden werden neergeschoten.
Ik ben geen strateeg, maar ik zou zeggen het verhogen van het gevoel van angst en onrust door onzekerheid. En verhogen van aantal slachtoffers.
Als er standaard elke nacht een aanval is dan stellen mensen zich daarop in en gaan met hun hoofdkussen naar de schuilkelder.
Maar door de intervallen weten ze niet waar ze aan toe zijn. En net als iedereen denkt "veilig" te zijn en weer thuis slaapt *boem*.
Een (smerige) manier van psychologische oorlogsvoering.

mysa

Berichten: 10565
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:00

Dat denk ik ook. Het moeten een beetje verrassingsaanvallen blijven.

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:39

irmaz schreef:
Vraagje voor de strategen: Wat maken jullie er van dat Rusland de ene nacht een enorme zwerm aan drones en raketten op Uraïne afvuurt en de andere nacht vrijwel geen?
Citaat:
Vannacht: 2 Shaheds werden gelanceerd en beiden werden neergeschoten.

Roodvos schreef:
Ik ben geen strateeg, maar ik zou zeggen het verhogen van het gevoel van angst en onrust door onzekerheid. En verhogen van aantal slachtoffers.
Als er standaard elke nacht een aanval is dan stellen mensen zich daarop in en gaan met hun hoofdkussen naar de schuilkelder.
Maar door de intervallen weten ze niet waar ze aan toe zijn. En net als iedereen denkt "veilig" te zijn en weer thuis slaapt *boem*.
Een (smerige) manier van psychologische oorlogsvoering.

Aha daar had ik niet aan gedacht. Speciaal voor Mona Keijzer dus :roll:

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:40

Mysa, zo wordt het hier ook opgevat. Je kan er gerust rekening mee houden, dat de oorlog ( in welke vorm dan ook) deze kant op komt. Tot nu toe reageert het westen op Poetin, hij is steeds 1 stap verder.

pien_2010

Berichten: 43872
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:42

Vanochtend las ik zo'n bizar artikel in de NRC van mensen die bij elkaar waren gekomen in een achteraf zaaltje , aanhangers van de FvD en die lieten zich informeren over emigreren naar Rusland. Ze bleken volgens het artikel (het ging om een kleine groep, ongeveer 20 personen)zeer serieus.
Op vragen waarom klink het dat ze Poetin zijn waarde en normen aanhingen, hem een groot leider vinden, ze graag vrijheid hebben want al dat geneuzel zat zijn in Nederland (voorbeeld covid crisis) en dat ze graag buiten wonen en boeren bv. Mijn broek heb ik net weer opgetrokken want loopt zo onhandig, maar van verbazing zakt hij elke keer weer af := . Ik vind het echt ongekend want dan denk ik lezen die mensen geen kranten waarin regeringen boos zijn op Poetin daar geëmigreerde mensen ook het leger in moeten (om maar eens iets te noemen). Soms begrijp ik de wereld met haar mensen echt niet meer, Ik vind het zo enorm dom en je toekomst weggooien in zo'n naar tuk land. Ongelooflijk wat een enorme gevaarlijke dommigheid is daar aanwezig.

Er is een man uit Belarus (die zelf hier liever blijft want ziet meer mogelijkheden voor hemzelf in Nederland _O- :)F ) die de mensen helpt met het formele gedeelte want zo werd er verteld: "Poetin heeft geen hekel aan Nederlanders maar aan de Nederlandse regering. Het artikel van de NRC zit achter een betaal muur maar voor de geïnteresseerden is dit zeker nog te vinden op internet. Tubantia kan wel een stukje gelezen worden

Citaat:
Hengelose Marie-Thérèse stimuleert Nederlanders om naar Rusland te emigreren: ‘Poetin is niet boos op jullie hè’

Tientallen Nederlanders komen naar bijeenkomsten over hoe je naar Rusland kan emigreren. Ze zijn dol op het land van Poetin, want ‘daar gelden minder regels en is meer ruimte’. Een Ruslanddeskundige en een medewerker van Forum voor Democratie staan klaar om ze te helpen, blijkt uit onderzoek van deze site. Wat bezielt deze Nederlanders, waaronder een wethouder? Een kijkje bij zo'n bijeenkomst. ,,De eerste mensen staan as we speak aan de grens.”


https://www.tubantia.nl/hengelo/hengelo ... hoo.com%2F

BigOne
Berichten: 38535
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:30

Ik heb het ook gelezen en neem het commentaar van deze dame met een dikke korrel zout.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:59


Cowboy55
Berichten: 8535
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:27

BigOne schreef:
Ik heb het ook gelezen en neem het commentaar van deze dame met een dikke korrel zout.


Ik zeg: aanmoedigen!

BigOne
Berichten: 38535
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:30

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:
Ik heb het ook gelezen en neem het commentaar van deze dame met een dikke korrel zout.


Ik zeg: aanmoedigen!

Dat zonder meer , graag de hele top van de FvD + alle wappen in de rij en enkeltje Rusland . Ook graag nationaliteit aannemen en niet met hangende pootjes terugkomen.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:35

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:
Ik heb het ook gelezen en neem het commentaar van deze dame met een dikke korrel zout.


Ik zeg: aanmoedigen!


Allemaal een houten huisje in de tuin.. wat wil je nog meer.. ?

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:41

martichr schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik zeg: aanmoedigen!


Allemaal een houten huisje in de tuin.. wat wil je nog meer.. ?

Lekker in de buitenlucht :+

Wat mij betreft krijgt deze mevrouw een lintje met koningsdag hoor, welverdient :j

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:15

De oppositie in Rusland heeft opgeroepen om vanmiddag om 12 uur (Moskou tijd) met zijn allen in de rij van het stembureau te gaan staan wanneer je tegen Putin bent. Inmiddels vormen er zich lange rijen in de diverse steden, zowel binnen als buiten Rusland. Het is een klein gebaar dat weinig impact op de korte termijn zal hebben, Putin heeft immers al "gewonnen", maar zoals een man in Moskou het zei tegen iemand van de BBC zei:
Citaat:
Middag in Moskou. Er vormt zich plotseling een rij bij het stembureau waar we zijn. Een man vertelt me: “Het was belangrijk voor mij om de gezichten van andere mensen hier te zien, om te zien dat ik niet de enige ben met mijn politieke opvattingen.”
https://twitter.com/BBCSteveR/status/17 ... 1552700607

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:25

En nog een voor de raffinaderij-bingokaart:
Citaat:
9e Russische raffinaderij in 1 week getroffen door UAV's

'Gisteravond heeft de olieraffinaderij Slavyansk-EKO in Krasnodar Krai, Rusland, zichzelf heldhaftig opgeofferd door vijf tot zeven ongeïdentificeerde UAV's te onderscheppen.' -- Oekraïens leger 30
https://twitter.com/UKikaski/status/1769302157046468768

mysa

Berichten: 10565
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:41

irmaz schreef:
De oppositie in Rusland heeft opgeroepen om vanmiddag om 12 uur (Moskou tijd) met zijn allen in de rij van het stembureau te gaan staan wanneer je tegen Putin bent. Inmiddels vormen er zich lange rijen in de diverse steden, zowel binnen als buiten Rusland. Het is een klein gebaar dat weinig impact op de korte termijn zal hebben, Putin heeft immers al "gewonnen", maar zoals een man in Moskou het zei tegen iemand van de BBC zei:
Citaat:
Middag in Moskou. Er vormt zich plotseling een rij bij het stembureau waar we zijn. Een man vertelt me: “Het was belangrijk voor mij om de gezichten van andere mensen hier te zien, om te zien dat ik niet de enige ben met mijn politieke opvattingen.”
https://twitter.com/BBCSteveR/status/17 ... 1552700607


Op zich goede actie maar het regime heeft al gedreigd met arrestaties.

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:51

Er wordt in toenemende mate het GPS signaal van vliegtuigen verstoord boven Europa. Dit heeft niet alleen consequenties voor militaire vliegtuigen maar ook voor de burgerluchtvaart en kan tot gevaarlijke situaties lijden. Hier is een account te vinden die daar (privé-)onderzoek naar doet. Zeer waarschijnlijk komt de verstoring vanuit Kaliningrad en is sinds december vorig jaar flink opgevoerd. Opvallend is dat het vaak 'snachts gebeurd en vaak rond dezelfde tijd wordt aangezet.
Citaat:
De afgelopen 46 uur was Baltic Jammer actief in de zuidelijke Baltische staten.

Bij minstens 873 unieke vliegtuigen is de navigatieapparatuur vastgelopen. Stuk voor stuk passagiersvliegtuigen gevuld met burgers.

Bijvoorbeeld Ryanairs SP-RKS heeft al minstens twee uur geen GPS meer tijdens het in- en uitgaan van Vilnius.
https://twitter.com/auonsson/status/1769101387281916116

irmaz

Berichten: 4914
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:58

Citaat:
Boedanov: Het Vrije Russische Leger is niet van plan binnenkort te stoppen, zoals we kunnen zien, ze beschikken over solide middelen.
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 8909979877
Dit lijkt toch een heel andere inval van Russische troepen in Rusland te worden dan die van vorig jaar. Het lijkt er op dat ze serieus dorpen en steden willen gaan overnemen. Hiermee kan het grote strijdtoneel zich naar Rusland verplaatsen.