Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48262
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:01

Je bent gek als je gaat wachten in ieder geval. Als iets belangrijks moet gebeuren: De kans pakken als je hem hebt.

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:11

pmarena schreef:
Je bent gek als je gaat wachten in ieder geval. Als iets belangrijks moet gebeuren: De kans pakken als je hem hebt.


Dat is ook weer zo. Maar je weet ook niet of alles wat nodig is er al is.

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:29

Ik verwacht juist dat ze het niet op die belangrijke dagen voor de Russen doen, misschien zijn ze juist dan extra alert. Maar met het uitschakelen van veel cruciale systemen op de Krim zullen ze niet zolang meer wachten om de brug te vernietigen. Hoeft ook alleen maar een groot gat in, de rest kan blijven staan .

pien_2010

Berichten: 43684
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:51

Op dit moment (gisteren bij Sophie) zijn de berichten uit Oekraïne slecht volgens de Nederlandse journalist Derk Sauer, die eigenaar is van de Moskov times en nu in Amsterdam zijn kantoor en journalisten heeft. Hij zou daarover een gesprek met een adviseur van Zelensky over gesproken hebben. Die adviseur zou ook behoorlijke kritiek op Zelensky hebben die te koppig zou zijn.

Ik weet niet wat ik er van moet denken dat de journalist dit zo aan tafel vertelde.
Hetgeen ik ook bizar vond, hij had het over Oekraïne NI lid van de NAVO (idee Sauer) , onderhandelen met Poetin en grenzen NU vastleggen, terwijl hij zelf aangaf dat Poetin geen enkele bereidheid heeft tot onderhandelen.
Ik vond Sophie te weinig kritisch want hoe kun je nu zo iets voorstellen terwijl je gelijk aan geeft dat Poetin nooit zal stoppen en niet onderhandelen?

Tevens is er dan een direkte confrontatie tussen het westen en Rusland. Wenselijk?

Ik was het wel eens met Derk Sauer dat het westen zelfs nu nog veels te langzaam levert. DAT is de reden van het feit dat de oorlog nog steeds door duurt.

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:02

pien_2010 schreef:
Op dit moment (gisteren bij Sophie) zijn de berichten uit Oekraïne slecht volgens de Nederlandse journalist die eigenaar is van de Moskov times en nu in Amsterdam zijn kantoor en journalisten heeft. Hij zou daarover een gesprek met een adviseur van Zelensky gesproken hebben. Die adviseur zou ook behoorlijke kritiek op Zelensky hebben.

Ik weet niet wat ik er van moet denken dat de journalist dit zo aan tafel vertelde.


Derk Sauer bedoel je? Ja ik zag het gisteren ook. Ik vond m wel wat al te negatief.
De negativiteit is er wellicht ook om mensen in beweging te krijgen. Maar ik denk dat er achter de schermen veel gebeurt waar wij niets van weten. En dat gaan ze Derk Sauer ook niet vertellen.

Waar hij denk ik wel gelijk in heeft dat om Rusland nu tegen te houden echte afschrikking nodig is.
Dat zou een vervroegd lidmaatschap van de NAVO kunnen zijn. Het helpt niet dat dat nu niet kan.
Dat is ook de reden dat Macron verder gaat in zijn uitlatingen en overweegt om nucleaire tactische wapens in Polen te stationeren. Of troepen naar Oekraine te sturen. Oekraine vervroegd lid maken van de NAVO zou nog beter zijn. Levering van de beloofde wapens gaat niet vlot genoeg.

Poetin gooit nu alles op alles en hij weet dat hij dat niet kan doen als de NAVO instapt. De NAVO heeft daar genoeg redenen voor om dat te doen. De verstoringen in het vliegverkeer en andere digitale aanvallen door Rusland vormen nu ook echt een groot probleem en beperken zich niet tot alleen Oekraine.

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:49

Sauer wil natuurlijk wel graag terug naar Rusland zonder dat zijn bezittingen daar geconfisqueerd zijn.

irmaz

Berichten: 4836
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:50

Blijkbaar heeft de leider van de grootste partij van Georgië, "Georgian Dream", en oligarch eindelijk zijn ware aard laten zien en zich in een speech zich volledig achter Rusland geplaatst. Hij ziet Georgiä als eenzelfde vazalstaat als Lukashenka's Belarus en wil verregaande wetgeving doordrukken tegen de bevolking van Georgië. Hij noemde de VS en de EU buitenlandse vijanden en beschuldigt het westen ervan een coupe in Georgië te plannen.

Hier is een interessante draad te vinden met uitleg over de huidige situatie in Georgïe.
Citaat:
Is dit het ‘Janoekovitsj-moment’ van de Georgische oligarch?
https://threadreaderapp.com/thread/1785 ... =topunroll

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:00

irmaz schreef:
Blijkbaar heeft de leider van de grootste partij van Georgië, "Georgian Dream", en oligarch eindelijk zijn ware aard laten zien en zich in een speech zich volledig achter Rusland geplaatst. Hij ziet Georgiä als eenzelfde vazalstaat als Lukashenka's Belarus en wil verregaande wetgeving doordrukken tegen de bevolking van Georgië. Hij noemde de VS en de EU buitenlandse vijanden en beschuldigt het westen ervan een coupe in Georgië te plannen.

Hier is een interessante draad te vinden met uitleg over de huidige situatie in Georgïe.
Citaat:
Is dit het ‘Janoekovitsj-moment’ van de Georgische oligarch?
https://threadreaderapp.com/thread/1785 ... =topunroll


Zorgelijk allemaal.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:22

Het is op dit moment met het westen: veel beloven weinig geven doet alleen de gek in vreugde leven. Je kunt van alles wel beloven, maar de productiecapaciteit is gewoonweg niet berekend op de huidige situatie.

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:34

Droneaanval en opvolgende brand op olieraffinaderij van Ryazan

Volgens omwonenden vond de aanval op de centrale rond 3 uur 's nachts plaats. In sociale netwerken wordt gemeld dat er eerst een krachtig gerommel van drones werd gehoord, en daarna waren er twee explosies. Volgens voorlopige gegevens zijn er geen slachtoffers.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1785553984423383541

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:45

Polen heeft een aanvraag ingediend voor de inzet van kernwapens door de NAVO

#Poland heeft een officieel verzoek ingediend voor de inzet van #NATO kernwapens, zei vice-minister van Defensie Pawel Zalewski op de Poolse televisie. Hij specificeerde dat het een aanvraag betreft voor deelname aan het Nuclear sharing-programma.
Zalewski specificeerde dat de beslissing over het gebruik van kernwapens, in geval van inzet in Polen, door de Amerikanen zal worden genomen.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1785339008576274764

pmarena

Berichten: 48262
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:48

Het wordt allemaal steeds groter hè..... ik vind het steeds meer aanvoelen als een eind jaren 30 situatie.... -O-

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:54

pmarena schreef:
Het wordt allemaal steeds groter hè..... ik vind het steeds meer aanvoelen als een eind jaren 30 situatie.... -O-

Je bedoelt met Nederlandse politiek ? Wilders Bbb enz

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:57

BigOne schreef:
pmarena schreef:
Het wordt allemaal steeds groter hè..... ik vind het steeds meer aanvoelen als een eind jaren 30 situatie.... -O-

Je bedoelt met Nederlandse politiek ? Wilders Bbb enz


Ik denk dat ze bedoelt "als de bom valt"? Die dreiging wordt groter.

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:10

Natuurlijk snap ik dat. Maar ik ben daar niet zo bang voor, wanneer je tijdens de koude oorlog bent opgegroeid, de Cuba crisis hebt gezien dan valt het wel mee. Maar ik kan me voorstellen dat mensen hieraan denken. Ik vind de huidige politieke wind die door Nederland en Europa waait veel bedreigender.

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:26

BigOne schreef:
Natuurlijk snap ik dat. Maar ik ben daar niet zo bang voor, wanneer je tijdens de koude oorlog bent opgegroeid, de Cuba crisis hebt gezien dan valt het wel mee. Maar ik kan me voorstellen dat mensen hieraan denken. Ik vind de huidige politieke wind die door Nederland en Europa waait veel bedreigender.


Eens hoor.

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:35

BigOne schreef:
Natuurlijk snap ik dat. Maar ik ben daar niet zo bang voor, wanneer je tijdens de koude oorlog bent opgegroeid, de Cuba crisis hebt gezien dan valt het wel mee. Maar ik kan me voorstellen dat mensen hieraan denken. Ik vind de huidige politieke wind die door Nederland en Europa waait veel bedreigender.


Ik denk dat ik het op mijn CV zet: opgegroeid tijdens de Koude Oorlog en dus bestand tegen nucleaire dreiging. :')

pmarena

Berichten: 48262
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:57

Nah gewoon alles samen. Zo'n dreigend onheil.

irmaz

Berichten: 4836
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:46

En ondertussen op de Russische tv:
Citaat:
Gastheer van Solovyov Live, Yulia Vityazeva, geeft toe dat heel weinig Oekraïners wachten tot Rusland hen 'bevrijdt'. Ze zegt dat het er niet toe doet, omdat het slechts om landroof gaat. Moskou wil alleen maar 'terugnemen wat van hen is'.
https://twitter.com/JuliaDavisNews/stat ... 6918680040

Daar gaat dat nobel doel aan diggelen...

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:57

Er komt nog wat bij aan doelen

https://twitter.com/victoriaslog/status ... 3853445286
Simonyan zegt dat Rusland het beleid van de verschroeide aarde in Oekraïne niet nodig heeft, wat waar is. Rusland verbrandt alles om de Oekraïners kwijt te raken, zodat de Russen zich kunnen vestigen. Zijn doelen zijn genocide en bezetting.

Ze zei ook dat de belangrijkste vijanden van Rusland zich verder naar het westen bevinden dan Oekraïne. Veel mensen denken nog steeds dat Rusland slechts een Oekraïens probleem is, terwijl Oekraïne slechts het opwarmertje is.

pmarena

Berichten: 48262
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:31

Ik vraag me wel af wat het protocol precies is als de NAVO er in gezogen wordt.
Want dan zouden we dus in oorlog zijn. Zou er daarvoor dan weer een dienstplicht in NL komen...?
Of redden we dat met beroepsmilitairen.... want er zullen best bepaalde aantallen mensen zijn dan die je moet leveren om zich er mee bezig te houden..?

pien_2010

Berichten: 43684
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:29

@pmarena
Elke week zijn er digitale hacks, worden er in de EU Russische spionnen opgepakt, worden er Westerse vliegtuigen gestoord tijdens het vliegen, worden er zoals onlangs tegen de Baltische landen, vanuit Belarus fake nieuws verspreid waarin beweerd wordt dat er een aanval heeft plaatsgevonden door die landen op Belarus grondgebied (heeft pro Russische regering)etc etc.

Ik beleef Europa al in oorlog en er wordt alleen maar opgeschaald met de retoriek en incidenten. En met name van Russische kant.

Imo hanteren landen die geschiedenis hebben vroeger (USSR) met Rusland een andere tactiek als landen die dat niet hebben. Nl afschrikken en er vol voor gaan. Begrepen heb ik dat inderdaad landen dicht bij Rusland weer het "oude ijzeren gordijn". Zichtbaar is. Lees: " Navo gaas, opvoeren van surveillance aan de grenzen door soldaten". Want er zijn niet alleen incidenten waarin de Russen zich "per ongeluk". In westerse luchtruim bevinden maar ook gebeurt het uitdagen per land.

Georgia is het volgende land dat mbv de pro Russische regering in handen komt van de Russen alle felle demonstraties ten spijt tegen de nieuwe wetten waardoor je vrij gemakkelijk een vijand van de staat bent (lees rechteloos opgepakt dat mn journalisten hun werk onmogelijk zal maken.).

De oorlog is er al helaas.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:35

Eens. @Pmarena: ik las een interview met een militaire bobo: hij zei dat de Nederlandse inzet niet zozeer mankracht op het slagveld zou zijn alswel informatie, IT, instructie en andere ondersteunende taken.

irmaz

Berichten: 4836
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:02

pmarena schreef:
Ik vraag me wel af wat het protocol precies is als de NAVO er in gezogen wordt.
Want dan zouden we dus in oorlog zijn. Zou er daarvoor dan weer een dienstplicht in NL komen...?
Of redden we dat met beroepsmilitairen.... want er zullen best bepaalde aantallen mensen zijn dan die je moet leveren om zich er mee bezig te houden..?

Nederland heeft nog gewoon een dienstplicht (zelfs ook voor vrouwen). Er is alleen geen opkomstplicht meer.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... enstplicht

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:12

NAVO artikel 5 is vrijwillig hoeveel je geeft (je kan je er af maken met bij wijze van 2000 EHBO sets). Hetzelfde steunartikel voor de EU heeft meer stok achter de deur, daar moet je echt aan de bak en geven wat je kan. Maar aangezien alle buren aan deze kant beide zijn is alleen de VS inzet van belang in dit verhaal.