Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:33

Azmay schreef:
8nnemiek schreef:
Onbegrijpelijk dat zo'n misstanden al die jaren verborgen werden gehouden. Dan vraag je je af wat er nog meer niet bekend is, naast alle dierenleed dat wel al bekend is maar wat mensen te weinig interesseert.
Ik ben blij dat ik al ruim 25 jaar vegetarisch eet.


Nog niet zo heel lang geleden werden de staarten van biggen ook nog gewoon even afgeknipt.
Ik neem aan dat dat inmiddels niet meer gebeurd, maar ik denk dat er nog wel meer akelige dingen voor komen -O-


Gebeurt nog steeds. En ze worden niet geknipt, de staartwortels worden tegen een gloeiend heet ijzer aangehouden waardoor ze afbranden. Het gegil gaat nog steeds bij merg en been bij mij en de geur maakt me nog altijd misselijk (ik heb het zelf onder dwang moeten doen).

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:01

Ik zou best minder vlees kunnen eten en vervangers willen nemen, maar er zitten zoveel toevoegingen in die vervangers dat ik me af vraag wat gezonder voor je is? Het vlees of de vervanger?
En dat los gezien van het dierenleed wat bij vlees eten 'hoort', er zijn genoeg verantwoorde vlees producten.

Er zijn mensen die beweren dat bomen en planten ook 'gevoel' hebben, dat schijnt wel een ander licht op vegetarisch eten als dat zo zou zijn.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:14

Cissy, dat denk ik ook. Er worden nu zoveel vleesvervangers uit de grond gestampt, het kan bijna niet anders dan dat later blijkt dat deze vol kankerverwekkende stoffen zitten. Ik houd me er verre van iig. En eet heel weinig vlees.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:15

cissy schreef:
Ik zou best minder vlees kunnen eten en vervangers willen nemen, maar er zitten zoveel toevoegingen in die vervangers dat ik me af vraag wat gezonder voor je is? Het vlees of de vervanger?
En dat los gezien van het dierenleed wat bij vlees eten 'hoort', er zijn genoeg verantwoorde vlees producten.

Er zijn mensen die beweren dat bomen en planten ook 'gevoel' hebben, dat schijnt wel een ander licht op vegetarisch eten als dat zo zou zijn.

Volgens het Jainisme waar ik bij ben is dat inderdaad zo maar hebben die wel minder zintuigen dan dieren.Natuurlijk moet je wel iets eten en plantaardig voedsel mag (moet) dus maar het zonder zinnig doel vernielen van planten mag niet. Er bestaan mensen die alleen van vruchten leven (fructariers) waarbij dus ook geen planten gedood worden.Zelf heb ik jarenlang alleen van zaden en vruchten geleefd maar dat is heel onpraktisch als je gaat reizen.Vanwege het Jainisme ben ik toen naar India gegaan en beleef hun principe Ahimsa (geweldloosheid) nu volgens de duizenden jaren oude regels die ik daar heb geleerd en die ook rekening houden met de praktische kant van het leven als leken-gelovige.Je Kunt daar ook monnik of non worden en dan zijn de regels om geen leed te veroorzaken aan andere levende wezens veel en veel strenger, dat kon ik niet .

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:16

Maar wel eens oormerken geschoten? Dat vinden schapen ook echt niet leuk. Gillen echt. En dat mag omdat het kort is?

DuoPenotti

Berichten: 29768
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:22

Eens Cissy
Ik ben iemand die kookt met zo min mogelijk pakjes en zakjes enz.
En dat betekend ook geen vleesvervanger met weet ik hoeveel toevoegingen.
Ik zal ook niet snel vlees kopen dat bewerkt is met marinade of zo.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:55

Fitzroy schreef:
Cissy, dat denk ik ook. Er worden nu zoveel vleesvervangers uit de grond gestampt, het kan bijna niet anders dan dat later blijkt dat deze vol kankerverwekkende stoffen zitten. Ik houd me er verre van iig. En eet heel weinig vlees.



Dat is een beetje een domme opmerking op niks gebaseerd. Hoezo 'kan het bijna niet anders dat deze vol kankerverwekkende stoffen zitten'? Waarop baseer je dat?

Anastasia24

Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:05

Wat leven we toch in een zieke wereld.
Heb mezelf vaak gezegd geen vlees meer te willen eten maar ik houd geen energie over dan, dus ja, egoïsme denk ik dan. Want ook ik hoef geen gemaakt vlees..
Ik vraag me dan af, als mensen het allemaal zo normaal vinden dit te doen, hoe ze het vinden als de dieren worden vervangen door mensen. Want dan is het opeens een wereldschande en is het het ergste wat een mens kan doen. Hetzelfde met kalfjes en lammetjes. Baby's slachten we toch ook niet af?
Ik zou niets tegen vlees eten hebben als het gewoon eerlijk was geweest, beesten een leven lang naar buiten en zonder mishandeling in één slag dood als ze een goede leeftijd hebben bereikt. Dan maar de hoofdprijs voor een lap vlees.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:11

Cissy en Fitzroy, producenten van vleesvervangers houden bijna allemaal júist rekening met gezonde ingrediënten en zo min mogelijk e-nummers en toevoegingen. Een vleesvervanger is in veel gevallen niks anders dan geplette en gedroogde peulvruchten met kruiden voor de smaak. Juist bij vleesvervangers hoeven ze veel minder rekening te houden met bederf, terwijl echt vlees vaak toevoegingen bevat om te voorkomen dat het vlees grijs kleurt en te snel begint te rotten. Dat is toch ook geen fijn idee?
Als je kijkt naar de ingrediënten van een frikandel of rookworst of boterhamworst dan wordt je niet vrolijk := Dan heb ik liever een vleesvervanger. En anders maak je je vleesvervanger zelf, of gebruik je paddestoelen of peulvruchten of jackfruit of noten als vleesvervanger.

Kaatje_S

Berichten: 1006
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:14

Ik zie de mens wel als omnivoor, dus eet ook vlees. Maar wel vlees van koeien/ varkens/lammeren die in een koppel bij iemand thuis in de wei opgroeien, gewoon normaal voedsel hebben gehad en geen medicijnen krijgen toegediend (als het niet nodig is).
Ik eet niet dagelijks vlees, soms ook vleesvervangers, maar daar zit idd vaak ook wel weer iets in dat niet goed voor je is (al is het maar veel zout voor de smaak).

Dit van die garnalen wist ik ook niet! Geeft me toch een andere kijk op het eten van garnalen

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:16

BaileyMix schreef:
Fitzroy schreef:
Cissy, dat denk ik ook. Er worden nu zoveel vleesvervangers uit de grond gestampt, het kan bijna niet anders dan dat later blijkt dat deze vol kankerverwekkende stoffen zitten. Ik houd me er verre van iig. En eet heel weinig vlees.



Dat is een beetje een domme opmerking op niks gebaseerd. Hoezo 'kan het bijna niet anders dat deze vol kankerverwekkende stoffen zitten'? Waarop baseer je dat?


Omdat dat altijd later pas blijkt met bewerkte producten die niet natuurlijk zijn en geforceerd om het maar naar ‘iets’ te laten smaken. Maar bedankt dat je het een domme opmerking vindt. Be my guest, spreek je over 5 jaar.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:16

Ik ben geen keukenprinces dus ga niet zelf lopen fröbelen met mij onbekende ingrediënten om een vervangend product voor mijn stukje vlees proberen te maken. Dat kost me teveel tijd, moeite en ingrediënten om die dan vervolgens in de kliko te moeten gooien omdat het dus niet smaakt.
Ik ben een hele lastige eter.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:19

germie schreef:
Maar wel eens oormerken geschoten? Dat vinden schapen ook echt niet leuk. Gillen echt. En dat mag omdat het kort is?


Dat is echt onzin, ik heb honderden oormerken geschoten bij diverse dieren en een klein deel wilt wel eens gillen maar die gillen vaak al bij het vastklemmen.

Het is niet iets wat mensen graag doen maar de regering heeft besloten dat dit noodzakelijk is voor identificatie, dus als boer heb je vrij weinig te willen ook.

Maargoed, terug naar het topic, is dit ook van toepassing op de keurmerk garnalen?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:31

Ik ben niet tegen vlees eten maar tegenwoordig is het eigenlijk onmogelijk om leedvrij vlees te eten.

Het ydillische plaatje van dieren die gezellig rond de boerderij scharrelen is al lang verleden tijd. Waar vroeger een slachter eens in de zoveel tijd aan huis kwam worden dieren nu met alle stress van dien uren, soms dagen lang zonder eten/drinken/bodembedekking (met alle glibber en valpartijen van dien) vervoert naar het slachthuis. Hier worden ze de wagen uit gemept en in bijv het geval van varkens de gaskamer in wat hun ogen/luchtwegen uitbrandt. Deze doodstrijd duurt ongeveer een halve minuut.. (lang). Met een beetje geluk sterven ze hier aan en anders maken ze het bad in kokend water bewust mee... Zelfs op boerderijen waar ze wel een mooi leven hebben gehad wacht ze nog een onvoorstelbaar akelig einde. Het vergassen is door de wreedheid zelfs een tijd verboden geweest in de jaren 80 maar op de een of andere manier weer toegestaan? Het wordt in elk geval weer massaal toegepast in de Nederlandse slachthuizen..

Dit is waarom ik geen vlees eet... Gelukkig worden de vleesvervangers steeds beter en lekkerder.

Als je wilt minderen zou ik varkens en kippenvlees als eerste laten staan. Die worden zo massaal systematisch wreed behandeld..

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:52

Kaatje_S schreef:
Ik zie de mens wel als omnivoor, dus eet ook vlees. Maar wel vlees van koeien/ varkens/lammeren die in een koppel bij iemand thuis in de wei opgroeien, gewoon normaal voedsel hebben gehad en geen medicijnen krijgen toegediend (als het niet nodig is).
Ik eet niet dagelijks vlees, soms ook vleesvervangers, maar daar zit idd vaak ook wel weer iets in dat niet goed voor je is (al is het maar veel zout voor de smaak).

Dit van die garnalen wist ik ook niet! Geeft me toch een andere kijk op het eten van garnalen

Omnivoor betekent letterlijk :alleseter, d.w.z. dat je alles kunt eten. Een herbivoor kan alleen van planten leven en een carnivoor alleen van vlees.Een omnivoor heeft dus vrije keuze.Ik heb wel eens gehoord dat de enige echte omnivoren beren,varkens en mensen zijn. Ik ben op mijn 14de vegetarier geworden en ben nu 69 en leef nog steeds, heel blij met mijn toenmalige beslissing.

DuoPenotti

Berichten: 29768
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:58

anjali schreef:
Kaatje_S schreef:
Ik zie de mens wel als omnivoor, dus eet ook vlees. Maar wel vlees van koeien/ varkens/lammeren die in een koppel bij iemand thuis in de wei opgroeien, gewoon normaal voedsel hebben gehad en geen medicijnen krijgen toegediend (als het niet nodig is).
Ik eet niet dagelijks vlees, soms ook vleesvervangers, maar daar zit idd vaak ook wel weer iets in dat niet goed voor je is (al is het maar veel zout voor de smaak).

Dit van die garnalen wist ik ook niet! Geeft me toch een andere kijk op het eten van garnalen

Omnivoor betekent letterlijk :alleseter, d.w.z. dat je alles kunt eten. Een herbivoor kan alleen van planten leven en een carnivoor alleen van vlees.Een omnivoor heeft dus vrije keuze.Ik heb wel eens gehoord dat de enige echte omnivoren beren,varkens en mensen zijn. Ik ben op mijn 14de vegetarier geworden en ben nu 69 en leef nog steeds, heel blij met mijn toenmalige beslissing.

Nee geen vrije keuze, want dan was je wel een planteneter geweest :)

Dat men een B12 supplement als vervanging moet nemen is niet zomaar. Hadden we dat niet nodig hoefde we het ook niet te vervangen. Dat zegt dus al voldoende.
Dus ja we hebben dierlijke dingen nodig, zoals we ook groente nodig hebben.
We redden het niet alleen op groente, ook niet alleen op vlees.
Een omnivoor heeft dus alles nodig.

Dat wij nu leven in een tijd dat het te vervangen is door een fabriekstabletje, dat is wat anders en zodoende krijg je die vrije keuze (mits je dat goed opneemt)

Wat niet wegneemt dat we elke dag een steak van 500 gram weg hoeven te werken.
Ook dat is weer niet gezond.
Veel groente, genoeg fruit en met mate vlees.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:00

Dit wist ik niet, echt heel erg! Ik vind garnalen erg lekker maar dit zet me wel aan het denken...

Zelf houd ik garnalen in mijn aquarium en het zijn ontzettende leuke beestjes, heb er een stuk of 80 in allerlei kleuren.

Afbeelding
Ze gaan altijd op m'n hand zitten als ik in m'n aquarium bezig ben met schoonmaken (en dat kriebelt heel erg :D )

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:01

Marloez schreef:
Ik ben niet tegen vlees eten maar tegenwoordig is het eigenlijk onmogelijk om leedvrij vlees te eten.

Het ydillische plaatje van dieren die gezellig rond de boerderij scharrelen is al lang verleden tijd.
Waar vroeger een slachter eens in de zoveel tijd aan huis kwam worden dieren nu met alle stress van dien uren, soms dagen lang zonder eten/drinken/bodembedekking (met alle glibber en valpartijen van dien) vervoert naar het slachthuis. Hier worden ze de wagen uit gemept en in bijv het geval van varkens de gaskamer in wat hun ogen/luchtwegen uitbrandt. Deze doodstrijd duurt ongeveer een halve minuut.. (lang). Met een beetje geluk sterven ze hier aan en anders maken ze het bad in kokend water bewust mee... Zelfs op boerderijen waar ze wel een mooi leven hebben gehad wacht ze nog een onvoorstelbaar akelig einde. Het vergassen is door de wreedheid zelfs een tijd verboden geweest in de jaren 80 maar op de een of andere manier weer toegestaan? Het wordt in elk geval weer massaal toegepast in de Nederlandse slachthuizen..

Dit is waarom ik geen vlees eet... Gelukkig worden de vleesvervangers steeds beter en lekkerder.

Als je wilt minderen zou ik varkens en kippenvlees als eerste laten staan. Die worden zo massaal systematisch wreed behandeld..


Absoluut niet, dit bestaat nog gewoon alleen mensen zijn vaak te lui om ernaar te zoeken of vinden dat goedkope(re) stukje vlees toch aantrekkelijker. Eten liever vijf keer per week goedkoop(er) vlees dan twee keer per week een fatsoenlijk stukje vlees.

Concepten als koopeenkip, koopeenkoe of bij lokale boeren. Bij ons in de buurt kun je bijvoorbeeld bij 'Kuusj' goed leedvrij varkensvlees kopen, bij Heuvel Agnus een goed en leedvrij stuk koe en bij 'De Mergelland kip' goed en leedvrij kip en eieren en zo kan ik nog wel even doorgaan.

En zo zijn er door het hele land boeren die zich hiermee bezig houden en waar je een fatsoenlijk stukje vlees kunt kopen.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:22

VuurVleugels schreef:
xTammyy schreef:
Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
We kunnen niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn geen goede vervangers, er gebeuren veel ergere dingen.. :))

Zolang je gevarieerd vega(n) eet kom je op b12 na niks te kort. En die kan je makkelijk als vegan supplement bij slikken.
@Gitana, ik vraag me af of dat wetenschappelijk onderbouwd is (en dan niet door een bedrijf wat achter de schermen wordt gesponsord door de vlees/zuivel/vislobby). Ik ken talloze mensen die (deels) plantaardig eten en herken de klachten van jou niet.
Plus, regelmatig vlees/vis eten is geen garantie om alle voedingswaarde binnen te krijgen.

Vervangers is zoeken wat je lekker vindt en accepteren dat het geen vlees is en het dus nooit precies hetzelfde zal smaken. Er zijn 1001 gerechten zonder dierlijke producten, je moet alleen wel opnieuw leren koken als het ware.

En ja, er gebeuren zoveel ergere dingen. Laten we dan ook maar stoppen met een verbetering in welke vorm dan ook, er zijn toch altijd mensen die het slechter doen dan jij dus wat helpt jouw bijdrage :+


Mijn partner heeft 3 jaar lang geprobeerd veganistisch te leven. Gebalanceerd dieet, tekorten bijslikken/bijspuiten, gezond. Maar het ging niet, zijn lichaam hield er elke dag halverwege de middag simpelweg mee op, en dan moest hij ziek naar huis. Toen heeft hij nog een tijdje vegetarisch geprobeerd, zelfde verhaal. Toen hij dat na een tijdje eens aan zijn vader vertelde zei die dat hij altijd exact hetzelfde had gehad. En het 7 jarige zoontje van mijn vriend wilde geen vlees eten omdat hij het zielig vond, nou prima, daar werkten we graag aan mee. Maar de afgelopen jaren werd hij permanent moe, hangerig, weinig tot geen energie. In overleg met artsen hebben we besloten hem een paar dagen in de week vlees te laten eten en het is nu vrijwel over met de vermoeidheid en hangerigheid. Het is dus echt genetisch bepaald bij hun.

Veganistisch eten prima, maar check wel je feiten en bezorg mensen die het lichamelijk écht niet lukt er geen rotgevoel over.


Kan maar zo, op Bokt zijn mensen die het uiteindelijk ook niet trokken, 100% veganistisch. Ondanks alle goede wil, ik weet niet meer in welk topic dat te lezen was.
Gelukkig bestaat er meer vlees dan van kweek garnalen.
Wie weet wordt er ooit ontdekt hoe 100% vleesloos wel goed gaat bij iedereen.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:25

DuoPenotti schreef:
Dat men een B12 supplement als vervanging moet nemen is niet zomaar. Hadden we dat niet nodig hoefde we het ook niet te vervangen. Dat zegt dus al voldoende.
Dus ja we hebben dierlijke dingen nodig, zoals we ook groente nodig hebben.
We redden het niet alleen op groente, ook niet alleen op vlees.
Een omnivoor heeft dus alles nodig.

Dat klopt niet, ik heb een stukje terug uitgelegd hoe dat zit met B12. Heel simpel gezegd; omdat ons plantaardige voedsel niet meer onder de poep zit. In mest (van gezonde mensen en dieren) zit B12 doordat we dat in onze dikke darm zelf aanmaken. In gezonde grond zou dat dus in de bodem moeten zitten, en zo ook weer in ons voedsel terecht moeten komen. In China en andere verre landen waar een deel van de bevolking van geboorte af aan plantaardig eet (bv uit geloofsovertuiging of door armoede) hebben mensen juist weinig B12 tekort.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die een bepaalde voeding niet kunnen verteren. Ik ken iemand die ook heel weinig plantaardig voedsel kan verteren, die poept bosbessen bijvoorbeeld weer helemaal herkenbaar uit :+ Maar dat zijn uitzonderingen op de regel.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:32

KimD ik denk dat je een groot deel van mijn bericht gemist hebt want het gaat juist om het afschuwelijke einde dat deze dieren te verduren krijgen ongeacht of ze op de boerderij een mooi leven hebben gehad.

Als het boerderijen zijn waar de dieren ter plaatse geslacht kunnen worden geef ik je helemaal gelijk. Maar dit komt bijna niet meer voor in NL.

DuoPenotti

Berichten: 29768
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:37

we hebbe een mestoverschot volgens sommige maar geen mest bij de planten :?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:46

DuoPenotti schreef:
we hebbe een mestoverschot volgens sommige maar geen mest bij de planten :?

Maar de dieren in de vee industrie zijn sowieso al niet meer gezond. Die krijgen B12 supplementen omdat ze zelf ook tekorten hebben. Dus je kan je afvragen of je de uitgeputte grond daar überhaupt beter mee krijgt.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:56

Er is toch ook niets mis met b12 bij slikken of spuiten?

DuoPenotti

Berichten: 29768
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:58

Ach welnee
Alsof vroegah B12 er in zat terwijl er dan niet gemest werd, nu ineens niet omdat de mest verkeerd is.
Gewoon durven toegeven, we hebben dierlijke producten nodig.
Nee geen kilo's zowat op een dag, wel grammen.
Wil je dat niet, ook prima, maar zwam dan niet van alles er omheen :D
De mens was vroeger een jager dat is niet voor niets zo. Anders aten we wel als een koe.


Mysa
dar is niets mis mee maar geeft wel aan dat we dat nodig hebben.
Spuit of slik je dat niet zul je dus vlees moeten eten omdat we dus die alles eter zijn.
Wat Anjali beweerde van niet

Nogmaals, ik heb niets tegen de keuze als mensen geen dieren eten of andere dierlijke producten. Ik heb wel moeite met het gezwam er omheen.

En verder laat ik het daar maar weer bij....