Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 20:12

Ik zou graag mijn kind iets 'meegeven' in dat als je het goed hebt, je ook best wat voor een ander kan doen.

Ik zoek een beetje naar manieren dus ben benieuwd hoe jullie dit mogelijk hebben gedaan?

Waar ik tot nu toe op kom is:

- vuilnis uit de natuur halen
- collectes lopen
- iets doen voor daklozen ( eten maken oid? )

Ik vind het ook belangrijk dat mijn kind 'veilig' is, ik twijfel bijvoorbeeld al een tijdje om iets te doen met dementerende ouderen, omdat ik vanuit ervaring weet dat die zo leuk reageren op jonge kinderen. Maar ik kan dat dan ook gewoon weer spannend vinden :o .

Ben heel erg benieuwd wat jullie hebben gedaan en of ik daar nog wat inspiratie uit kan halen!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:15

Hoe oud is je kind?

Vroeger als kind ging ik wel eens boodschappen halen voor oude mensen, hun hond uitlaten. Ik liep ook wel eens collectes en vanuit school hadden we ook wel eens projecten waarbij we moesten collecteren, bijvoorbeeld voor vluchtelingenhulp.

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:15

Hoe oud is je kind ongeveer?
Ik ben bijvoorbeeld vrijwilliger bij paardrijwedstrijden. Vooral als parcourhulp bij het springen.
Maar daar wil je wel een bepaalde leeftijd voor hebben. Galoppeerende paarden gaan snel, en de balken liggen in de Z hoog ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:18

Kerstkaarten sturen naar mensen die eenzaam zijn? Zoals bijvoorbeeld in een verzorgingshuis?

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:21

Wij hadden vroeger vanuit school van die schoenendozen acties, dus schoenendozen vullen met (school)spullen welke naar arme landen worden gestuurd. Maar tegenwoordig doet de basisschool waar ik op heb gezeten ook acties voor de voedselbank (school staat wel in een rijk dorp)
Maar mischien is een actie van stichting opkikker ook iets, die hebben vaak acties waar kinderen ook iets makkelijk voor kunnen doen zoals een statiegeld actie of mobieltjes actie

Lijsken
Berichten: 1034
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:21

Waar ligt de interesse van je kind?
Iets doen bij de sportvereniging waar je lid van bent is natuurlijk altijd goed, maar als je kind begaan is met het milieu of dieren is het leuk daarbij aan te sluiten.

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:23

Opvoeden is voordoen, toch? Dus doe gewoon wat jij leuk vindt, dan groeit je kind vanzelf op in een omgeving waarin elkaar helpen normaal is. Mijn dochter kon niet wachten tot ze oud genoeg was om als vrijwilliger te helpen op de manege voor gehandicapten waar ik al jaren vrijwilliger was. Komt vanzelf goed :)

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:31

Een dierenopvang of asiel is een plek waar ze altijd wel vrijwilligers kunnen gebruiken.
Misschien is er in je woonplaats een vrijwilligersorganisatie?

Alja

Berichten: 25624
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:32

Wil je haar nu al collectes laten lopen :+

Of zoek je meer iets voor in de toekomst?
Het meeste wat je nu opnoemt is niet echt iets voor een baby van een jaar.

pinto_1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:38

LiannePuthzy schreef:
Wij hadden vroeger vanuit school van die schoenendozen acties, dus schoenendozen vullen met (school)spullen welke naar arme landen worden gestuurd. Maar tegenwoordig doet de basisschool waar ik op heb gezeten ook acties voor de voedselbank (school staat wel in een rijk dorp)
Maar mischien is een actie van stichting opkikker ook iets, die hebben vaak acties waar kinderen ook iets makkelijk voor kunnen doen zoals een statiegeld actie of mobieltjes actie



Deze is altijd leuk. Voor een klein bedrag wat kopen (bv bij de action) en daar een schoenendoos mee vullen. Kun je de kinderen ook leuk bij betrekken.

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 20:41

Mijn kind is nog geen 1, dus het is meer filosofie. Mag ook toch gewoon,of moet ik morgen concreet aan de gang :') ?

Ik word hier al blij van!

Leuk idee dat boodschappen doen en schoenendozen vullen!

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:44

Heb je al eens gekeken bij lokale dierenopvangen? Als je bijvoorbeeld kijkt naar een vogelopvang, dan zijn bijvoorbeeld handdoeken altijd wel welkom. Wellicht dat je samen kan kijken naar een stichting of opvang bij jullie in de buurt, en dan kijken of jullie samen een leuk pakket kunnen samenstellen van bijvoorbeeld oude handdoeken, theedoeken, badlakens, dierenbedjes, dierenvoeding ofzo? Ligt er maar net aan waar ze om vragen uiteraard!

Wat je ook hebt zijn textielcontainers van dierenlot, hier kan oud textiel in en de opbrengst daarvan gaat kort door de bocht naar dieren in nood, dan zou je samen bijvoorbeeld kunnen gaan zitten om oude kleding uit te zoeken die weg mag zodat dieren kunnen worden gered.

https://www.dier.nu/kledingactie

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:46

Wat lief <3

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 20:46

Zo, dat is ook leuk,dat wist ik helemaal niet, pas nog een hele stapel handdoeken weggegooid :o

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:50

Voorleven is ook belangrijk. Wij doen dus zelf ook vrijwilligerswerk. Al staat dat momenteel op een wat lager pitje.

Collecteren doen we elk jaar voor de Dierenbescherming, dochter loopt altijd mee, belt aan en houdt de bus vast.nu al een paar jaar en ze vindt het fantastisch.

Spullen verzamelen bij buren, vrienden en familie is ook leuk of koekjes bakken en verkopen, lege flessen verzamelen. Je kan zo makkelijk geld inzamelen voor goede doelen.

prompter

Berichten: 11164
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:51

Met zo'n knijper zwerfafval in je eigen buurt of in een stukje natuur opruimen vinden de meeste jonge kinderen erg leuk, en je doet er een hoop goed mee :)

Sannens
Berichten: 1417
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:52

Of samen speelgoed uitzoeken om te doneren aan de speelgoedbank! Dan geef je bewust iets weg van jouw kindje, maar kies je samen hoe en wat. Dat kan al op jonge leeftijd.

jojoleinee

Berichten: 2676
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:52

Mijn moeder nam ons vroeger altijd mee naar de bloedbank, in de hoop dat wij ook later bloed zouden gaan doneren. Helaas had zij achteraf altijd een blauwe, stijve en pijnlijke arm. Niet echt een goed lokkertje :o
We gingen ook mee collecteren met haar.

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 20:54

Dat is ook tof, vooral omdat ze zo leren duurzaam om te gaan met hun spullen natuurlijk. Ook super tof! Toch leuk om te zien wat jullie allemaal doen.

Ik denk dat bepaalde dingen wel kunnen vanaf dat ze ongeveer 2/3 is, natuurlijk moet je met sommige dingen langer wachten maar bijv de natuur in en dingen eruit halen kan toch al vrij rap denk ik :)

Memo: bloedbank overslaan :')

prompter

Berichten: 11164
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:59

Ik werk bij een afvalinzamelaar. Wat basisschool kinderen het einde vinden, elk jaar weer, is om met een bootje eropuit om afval uit het water te halen. Het bootje met de meeste kilo's afval wint. Wij organiseren dit elk jaar en het is een groot succes. Nou bedoel ik niet dat je gelijk een boot moet gaan aanschaffen, maar in de zomer met een rubber bootje af en toe zo'n tochtje maken - water genoeg rond je woonplaats - combineert plezier met "nut".

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:00

Wat mijn ouders vroeger trouwens ook altijd deden was iets voor de voedselbank kopen als ze in de supermarkt aan het inzamelen waren, dit doe ik nu ook mochten ze er staan. Hoeft natuurlijk niet meteen om grote bedragen te gaan. Mijn ouders kochten bijvoorbeeld 6 potten sperziebonen, rode bieten of rode kool. Kunnen toch weer 6 gezinnen/huishoudens een avond wat eten

Eleeke

Berichten: 2045
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:00

Het is heel laagdrempelig om je kind bv te laten meehelpen op z'n eigen sportclub. Loten verkopen, de opruimdag etc.
Mijn kinderen hellen altijd andere kinderen met problemen thuis. Dus er slapen hier geregeld kinderen die erge ruzie hebben met hun ouders ( uiteraard zorg ik dat de ouders ervanaf weten).
Zo is er ook wel eens een vriendin 4 jaar blijven hangen ( lees bij ons komen wonen tot ze ging studeren).

Kinderen kunnen dus op meerdere manieren zich inzetten voor anderen en de wereld.

En zo leuk dat je daar nu al over nadenkt

Tieneke

Berichten: 21688
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Hoe je kind leren 'iets terug te doen' /vrijwilligers werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:05

Kledij die niet meer past uitzoeken, verzamelen en naar een organisatie/kringloop brengen.

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:07

Ik zou eerst afwachten hoe je kid zich ontwikkeld/ vormt. Mijn zoontje vind bijvoorbeeld vreemde mensen best spannend. Maar hij doet wel klusjes als gras maaien bij oma, thuis, of de honduitlaten voor de buren. Maar bv collecteren of werken met vreemde mensen is totaal niet aan hem besteed.

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:14

Wat leuk dat je dit wil doen!
Had je kind wel wat ouder geschat, maarja je kan niet vroeg genoeg beginnen haha.
Ik denk dat heel veel al in de basis van het opvoeden zit, hoewel ik nu wel regelmatig iets van vrijwilligerswerk probeer te doen (zie mijn onderschrift voor wat ik binnenkort ga doen) terwijl mijn ouders dat absoluut nooit deden, hebben ze mij wel altijd een bepaalde compassie geleerd en dat je moet genieten van wat je hebt en kan, en dat best mag delen met andere. Bij ons ging dat meer in de vorm van geld, maar ik zelf heb t niet ruim dus doe dit in de vorm van tijd.
Ik vind zelf dieren en natuur/milieu heel belangrijk, dus naast m’n aankomende project probeer ik op vrije momenten ook zo af en toe afval te gaan prikken.
Je hebt ook jaarlijks de world clean up day, dat is laagdrempelig en misschien als je kind wat ouder is leuk om mee te starten samen met vriendjes bijvoorbeeld.
Verder heb ik spullen die je niet meer gebruikt, zoals speelgoed en kleding, weggeven altijd heel goed gevonden, of juist 2e hands kopen en uitleggen waarom het zo belangrijk is dat soort dingen niet weg te gooien maar hergebruiken en delen, en dat achter veel dingen ook een mooi verhaal zit.

Wel eens met bovenstaande, ik ben altijd heel introvert en op mezelf geweest, collecteren maakte je mij als kind echt niet blij mee, dat schrok eerder af haha. Ik vind het zelf nu ook echt niet fijn als mensen op een voor mij onverwacht moment aan de deur om geld komen vragen, vind dat altijd lastig want wil graag helpen, maar heb t niet breed en kies graag zelf waar ik dat dan in “investeer” voel me dan altijd heel erg overvallen en beetje bezwaard om nee te zeggen
dus vooral ook vragen wat je kind (als die oud genoeg is) zelf leuk/belangrijk vind