Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op kosten gaan en positieve berichten plaatsen

Ja
34 (7%)
Nee
417 (91%)
Anders
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 455


KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:18

Ik zei niet dat je met het kijken van de wedstrijden het beleid actief steunt, maar als je daar effectief heengaat om lekker positief te gaan doen op social media.

Ik heb inderdaad geen auto, neem de bus met de maatschappij die de meeste elektrische bussen heeft en zorg dat ik zoveel mogelijk voor plasticvrije alternatieven ga. Mag ik dan wel deze mening hebben? :D

Ik vind dat namelijk zelf niet per se een vereiste om voorstander te zijn van het boycotten van dit WK. Ik ga ook niet met een vegetariër de discussie aan over kaas en eieren. Elke stap is er één de goede richting op. Ik ben blij met mensen die weigeren te doen alsof het normaal is wat er in Qatar gebeurd, of ze dit nu op kleine of grote manieren duidelijk maken.

Natuurlijk verbroedert sport en is er veel meer aan de hand dan de perikelen rondom het WK, maar dit is voor het land gewoon een stukje prestige en marketing. Daar weiger ik zelf pertinent aan mee te werken.

Pandora2
Berichten: 19878
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:29

KSHancox Die elektrische voertuigen hangen ook vol smet en blaam. De keten die nodig is om ze te maken, hangt aan elkaar van schimmige deals, corruptie en uitbuiting. Misschien nog wel veel meer en in elk geval veel langer in de tijd dan het wk in Qatar. :x
Alleen piept daar niemand over want Europa wil zo graag de Green Deal halen...

Anyway, ik vraag mij wel af hoe en of zoiets als positieve commentaar gecontroleerd wordt. Aangezien elk land x aantal gratis kaarten, inclusief vlucht + 14 dagen hotel toebedeeld krijgt zonder enige voorwaarde.
Die 50 van NL gaan vast niet het verschil maken op zo'n massa mensen.

Exitium

Berichten: 7175
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:34

karuna schreef:
Groot respect voor de landen die er geen team heensturen :j

Er zijn geen landen die er geen team heen sturen vanwege de mensenrechtenproblematiek en dergelijke.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:38

Is dat dan inmiddels weer verleden tijd? mijn laatste kennis was dat er een paar teams niet heen zouden gaan om die reden. Als dat niet het geval is dan heb ik kennelijk iets ergens helemaal verkeerd begrepen -O-

anjali
Berichten: 15227
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:43

karuna schreef:
KSHancox schreef:
Ik zou niet gaan en ik ga ook geen wedstrijden kijken. Er is zoveel bekend over de ellende die zich daar afspeelt en wanneer je dat weet, maar je gaat toch heen dan ben je actief dat beleid aan het steunen.

Ik vind het ook slecht dat politici gaan, maargoed als het aan mij zou liggen dan zou ik er nieteens een voetbalteam heen willen sturen.

Dan maar roomser dan de paus. :D


Ik kan me hier dus bij aansluiten.
Groot respect voor de landen die er geen team heensturen :j

En helaas olie en andere grondstoffen kun je gewoon niet omheen. Maar er heen gaan en feestvieren en bewust meewerken aan die specifieke ellende.
Ik las dat er inwoners met spoed hun huis uitmoesten zelfs vanwege misschien wel de huisvesting voor deze gratis mensen -O-

https://www.parool.nl/wereld/qatar-zet- ... ~ba276206/

https://www.ad.nl/buitenland/qatar-zet- ... ~aa276206/

Maakt dat de stemming ook anders?

Dat vind ik inderdaad wel erg ,dat mensen zomaar uit huis gezet worden.Volgens de regering daar zouden ze adequate (andere) huisvesting krijgen?? Vakbonden bestaan daar waarschijnlijk niet.

Exitium

Berichten: 7175
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:58

karuna schreef:
Is dat dan inmiddels weer verleden tijd? mijn laatste kennis was dat er een paar teams niet heen zouden gaan om die reden. Als dat niet het geval is dan heb ik kennelijk iets ergens helemaal verkeerd begrepen -O-

Nee hoor. iedereen die zich geplaatst heeft gaat ook. Er was wel sprake van dat Noorwegen twijfelde wat ze zouden doen, maar die hebben de playoffs überhaupt niet eens gehaald. (zaten bij Nederland in de kwalificatiegroep)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:16

De mensen die erheen willen, wilden al, dus die kunnen nu dan gratis. Vraag me af of die ook echt een positief bericht gaan plaatsen en dat gecontroleerd gaat worden, maar als ze erheen willen voor het voetbal en een leuke tijd daar hebben, zal er vast ook een leuk bericht komen.

Niet iedereen is er tegen en niet iedereen denkt er verder over na.

Ik snap de kritiek heel goed en vind het een lastige kwestie, maar dit soort dingen spelen veel vaker en dan komt er minder negativiteit in het nieuws. En dan wordt er ook niet massaal geboycot. Dus ik denk dat je bij sporters en supporters niet de antwoorden gaat krijgen die men wil.

BigOne
Berichten: 38522
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:33

Ik snap de kritiek op dit hele wk, maar ga even na wat er allemaal al georganiseerd is in Qatar, wk wielrennen, autoraces, atletiek, springwedstrijden enzenzenz. Niemand die er zich druk over maakte. Maar nu wordt er schande gesproken van mensen die er heen gaan, gratis of op eigen kosten. Ik vind dat weer de hypocrisie ten top. Alsof thuisblijven de boel veranderd, juist heengaan en zien hoe het daar gaat( mocht men die kans krijgen) kan voor meer info zorgen dan je tv op zwart en schande spreken van.

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:07

Emj_23 schreef:
Ik snap wat je zegt, maar gebruik je dan ook geen producten waar aardolie voor wordt gebruikt? Rijden de mensen die dit beleid niet willen ondersteunen geen auto, stappen ook niet op de bus? Want die benzine komt ergens vandaan he? Aardolie wordt ook gebruikt voor o.a. plastic, verf, diesel etc. etc. Het zal een land als Qatar een worst wezen of je wel of niet naar dat voetbal kijkt. Want hetgeen waar jullie nu ophef over maken is ook niet alleen in de aanloop naar het WK. Ze hebben een andere visie op hoe je omgaat met gastarbeiders. Ze kunnen het zich allemaal permitteren doordat we afhankelijk zijn van de aardolie die ze uit de grond halen. Wil je het beleid in zo'n land echt niet steunen? Dan heb je, helaas, nog een flinke uitdaging. Sport verbroederd en zo blijven landen met elkaar in gesprek. En dat levert hopelijk op de langere termijn veel meer winst op op het gebied van bijvoorbeeld mensenrechten.
Boycotten heeft in het verleden nou niet bepaald duurzame resultaten opgeleverd. Maar het blijft een lastige discussie waar je het van verschillende kanten kan beredeneren en kan bekijken.
Ik heb zelf 0 interesse in voetbal en kijk dus ook niet. (Dat scheelt alweer en afweging) Maar iedereen moet voor zichzelf beslissen wat ze wel en niet willen doen. En ik denk niet dat het kijken van een voetbalwedstrijd ook meteen inhoudt dat je actief het beleid van een ander land steunt....

Sport verbroederd en handel brengt vrede. Die laatste is al onderuit gehaald, de eerste is ook twijfelachtig gezien de "endurance" ellende daar.

Ik zou trouwens niet gaan, maar ik heb niks met voetbal, lang vliegen, hitte, de wetgeving daar betekent op je tenen lopen op sommige gebieden, en dan nog eens voor nsb klikspaan moeten spelen met een opa in het verzet? En bijna vergeten, ik doe vrijwel niks met social media, heb er ook weinig mee.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:14

jawel, hoor. We kunnen prima zonder olie etc. We willen het niet, da's wat anders.
Die voetbalfans willen hun feestje niet missen.

anjali
Berichten: 15227
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:06

Allerlei dure figuren (ik noem geen namen om censuur te voorkomen) blijken te willen gaan. Die betalen hun reis en verblijf echt niet zelf . Oftewel van ons belastinggeld oftewel ze worden ook uitgenodigd daar.Dan mag Jan-met-de pet van mij ook ingaan op die gratis reis daarnaartoe.

capopjekop

Berichten: 30686
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:12

Het wk qatar stinkt aan alle kanten. Ik snap dus niet dat mensen erheen gaan of überhaupt kijken. En dat zeg ik als voetbalsupporter. Ik boycot iig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:18

Ik las van de week dat de overnachtingsopties in qatar zijn bekend gemaakt en inderdaad een van de mogelijke slaapplekken zijn de huizen van de arbeiders die er eerst hebben gewoond tijdend de bouw en die pas hals overkop moesten oprotten -:(-

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:19

Het land in kwestie weet er veel kritiek is op de manier van het WK regelen. Daarom bieden ze mensen een gratis reis en verblijf in ruil voor positieve berichten. Dat is op zich niet zo heel bijzonder, dit doen influencers, bloggers en vloggers natuurlijk ook. Zij prijzen producten en diensten aan in ruil voor gratis product, korting of gewoon geld. Wat ik niet correct vind is dat de mensen die gratis naar Quatar gaan door moeten geven wanneer er negatieve reacties gegeven worden, dat vind ik echt het grootste probleem.

anjali
Berichten: 15227
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:22

2IJsjes schreef:
Het land in kwestie weet er veel kritiek is op de manier van het WK regelen. Daarom bieden ze mensen een gratis reis en verblijf in ruil voor positieve berichten. Dat is op zich niet zo heel bijzonder, dit doen influencers, bloggers en vloggers natuurlijk ook. Zij prijzen producten en diensten aan in ruil voor gratis product, korting of gewoon geld. Wat ik niet correct vind is dat de mensen die gratis naar Quatar gaan door moeten geven wanneer er negatieve reacties gegeven worden, dat vind ik echt het grootste probleem.

Dat laatste vind ik ook raar ,wat voor zaken bedoelen ze dan en wat zou er met die informatie gedaan worden? Maar ik snap niet dat er van eenvoudige voetballiefhebbers verwacht wordt dat die zich heiliger en idealistischer gaan opstellen dan allerlei rijke hotemetoten die gewoon gaan feestvieren waar ze maar kunnen.En nee,zelf zou ik er niet heengaan maar ik heb helemaal geen klik met dat land,wel of geen voetbal, ook niet voor vakantie.Maar ik ga wel op tv naar mijn favoriete ploeg kijken (Polen), onafhankelijk van in welk land die zou spelen.

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:40

IHN schreef:
ik zou gaan, hoor.

En dat hier 81% het niet zou doen? Daar geloof ik geen ene hol van.


Daar zit waarschijnlijk een groot percentage niet-voetballiefhebbers in.

Mijn 'nee' was makkelijk, voetbal kan me überhaupt gestolen worden en onder deze omstandigheden en met deze voorwaarden helemaal.
Maar wellicht zou mijn antwoord 'ja' zijn als het om iets anders zou gaan waar ik helemaal lyrisch van was en ik op die manier een unieke kans zou maken om aanwezig te zijn. Ik hoop echter niet dat ik er ooit zo in ga staan.

germie

Berichten: 26091
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:44

EN als je een positieve review schrijft en dan een gratis produkt schrijft staat iedereen vooraan in de rij. Veel principes worden direct overboord gegooid zodra een mens er wat positiefs uit kan halen.

Ik weet ook zeker dat er bokkers hier het politiek gewenste antwoord geven, terwijl ze beslist anders zouden doen.

Ik volg het wk totaal niet omdat het met niet interesseert en dus wist ik ook niets van een gratis reisje. En zou dus ook niet gaan omdat voetbal me niet interesseert. Maar ik zeg niet dat ik nooit naar Qatar zou gaan om een andere reden. Vlieg je ook niet meer over Doha als je ergens anders naartoe wilt bijvoorbeeld?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:51

Boras schreef:
Ik zou zeker niet gaan, iets met principes en niet te koop zijn.

Dat zeggen er meer, maar bij verreweg de meeste mensen die dat roepen blijkt de prijs hooguit wat hoger, en zelfs dat vaak niet eens.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:21

Echt zo raar dat mensen denken dat mensen er om liegen of graag politiek correct antwoorden. Waarom altijd gelijk zo denken?

Ik ben inderdaad niet de doelgroep, maar heb wel mensen om me heen die van voetbal houden en die zouden sowieso al niet vanwege die voorwaarden gaan. Of iemand diep in zijn hart dan graag naar het evenement an sich zou willen, kan natuurlijk best. Het is heel dubbel als je een grote voetbal fan bent.

capopjekop

Berichten: 30686
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 05:48

germie schreef:
EN als je een positieve review schrijft en dan een gratis produkt schrijft staat iedereen vooraan in de rij. Veel principes worden direct overboord gegooid zodra een mens er wat positiefs uit kan halen.

Heb je het nieuws er om heen überhaupt gevolgd? Deze vergelijking gaat wel mank.

Het wk is er allereerst op een foute manier heen gegaan. Er zijn mensen omgekocht en de meeste betrokkenen zitten in de gevangenis. Daarbij is qatar geen voetballand. Alle stadions zijn speciaal voor dit wk gebouwd. Inclusief alle infrastructuur zijn daar duizenden mensen bij omgekomen door de slechte arbeidsomstandigheden. En nu mogen de overlevers oprotten uit hun woningen omdat daar voetbalsupporters moeten verblijven. De families van de overleden bouwvakkers hebben nog steeds geen compensatie ontvangen.

Dit is nog maar een puntje van de ijsberg. Iemand die een gratis product krijgt en mss wat positiever schrijft is mijn inziens totaal niet te vergelijken met iemand die zich laat omkopen om reclame te maken voor een land dat zo'n beetje alles verkeerd heeft gedaan en dat zo ver af staat van onze westerse waarden en normen. En daarbij moet je alle negatieve berichten die je tegenkomt snitchen.

germie

Berichten: 26091
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:02

Dwangarbeid en doden, Myamar dan ook niet meer naartoe gaan? (Ik ben daar nog niet geweest overigens).
En wel over Doha vliegen met Qatar Airlines?

capopjekop

Berichten: 30686
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:23

Lekker makkelijk. Er gebeuren meer slechte dingen dus dus het is wel oke. Als iedereen zo egocentrisch denkt verandert er nooit iets.. en het maakt je vergelijking niet minder krom

En voor mij is dat idd een nee. Ik heb ook weleens een familievakantie geskipt om die reden.

germie

Berichten: 26091
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:43

Wie zegt dat ik iets goedkeur? Ik vraag me gewoon af hoeveel mensen nu nee zeggen, maar iets anders wel zouden doen. Ik zou zoals ik al zei niet gaan, mede ook omdat ik het niet echt gevolgd heb en absoluut geen voetbalfan ben, dus ik hem me er simpelweg ook niet in verdiept en als ik wat gehoord heb is dat niet meer dan een kop lezen zeg maar. De jumbo reclame was nog wel iets waar ik over gelezen heb en de reclame ook opgezocht heb. Maar bij alleen het zien van de reclame had ik misschien niet eens een link gelegd met qatar. Onder een steen leven? Misschien, maar als een sport me niet interesseert, dan ga ik er niet over lezen. Waren het de OS geweest bijvoorbeeld, dan had ik er veel meer over gelezen. Of als het een potentieel vakantieland zou zijn.
Ik keur overigens dwangarbeid niet goed.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:00

capopjekop schreef:
Dit is nog maar een puntje van de ijsberg. Iemand die een gratis product krijgt en mss wat positiever schrijft is mijn inziens totaal niet te vergelijken met iemand die zich laat omkopen om reclame te maken voor een land dat zo'n beetje alles verkeerd heeft gedaan en dat zo ver af staat van onze westerse waarden en normen. En daarbij moet je alle negatieve berichten die je tegenkomt snitchen.

Onderaan de streep krijgen die mensen gewoon een gratis reis en verblijf en toegang tot de wedstrijden van hun ploeg, en moeten ze daar als tegenprestatie (uitgebreid) reclame voor maken.
Klassiek gevalletje 'voor wat hoort wat'.

Dat er in Qatar allerlei misstanden zijn (geweest) rondom dit WK, dat kun jij misschien er niet los van zien, maar voor veel mensen is het 'gewoon' een wk, waarin de beste voetballers van de wereld tegen elkaar spelen en waar hun nationale ploeg mogelijk wereldkampioen kan worden.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:17

Ik heb nee gestemd. Ik ben absoluut geen voetbal liefhebber maar de sfeer rond een wk, ek of Olympische Spelen vind ik wel tof. Het lijkt mij fantastisch om daar bij te zijn. Wij Nederlanders zijn over het algemeen niet zo'n trots volkje maar met dergelijke evenementen wel eventjes. Ongeacht welke gedachtengang, religie of achtergrond ook.

Maar ik kan mij niet over dat mensenleed zetten. Mensen die zijn opgeofferd of die in onmenselijke omstandigheden moesten werken. Ergens ook wel hypocriet want 15 of 20 jaar geleden was dat misschien bij bepaalde evenementen in het buitenland ook zo. Iets met 'see no evil hear no evil'.