Incompetentie en domheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:28

En ik denk ook dat we sinds internet opeens allemaal expert zijn op welk gebied dan ook.
Tijdens Covid hadden we ineens 17 miljoen virologen in NL, nu met de stikstofproblemen zijn we opeens allemaal chemicus en bioloog, als er een kind vermist is, weten we allemaal beter hoe de politie iemand moet vinden, als er een brug instort zijn we opeens allemaal ingenieur.

Als 'we' allemaal dom en incompetent zijn, dan wel alle 17 miljoen hier in NL... Inclusief alle bokkers.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Incompetentie en domheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:57

Waar mensen werken worden fouten gemaakt..de ene fout is nu eenmaal erger dan de ander. Een slim bedrijf bouwt extra controles in om fouten te voorkomen, en een extra check te doen. Kennelijk heeft niet ieder bedrijf dat of werkt dat niet overal even goed.

Om nu mensen dom en incompetent te noemen..? iemand kan heel "dom" zijn in het ene en geniaal in het andere. Mensen kunnen ook gewoon hun dag niet hebben. Het is onmogelijk in deze wereld om rekening te houden met 17 miljoen mensen die allemaal hun eigen belevingswereld hebben. (wbt reclamespotje)

Het vervelendste vind ik mensen die overal een mening over moeten hebben en vooral afgeven op anderen. Er wijzen nog altijd 9 vingers naar jezelf.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:02

Ik geloof ook niet dat mensen dom en incompetent zijn maar dat werknemers verkeerd ingezet worden wat als effect heeft dat de uitkomt incompetent is.

Bijna alles is gericht op goedkoper en goedkoopst.
If you pay bananas, you get monkeys.

Daarnaast is bijna overal het overheidssysteem zo ingericht dat lange termijn planning amper interessant is voor de individuele partijen.
In internationale bedrijven exact hetzelfde: iedere 2 jaar een nieuwe director die dan weer de gezette targets volledig op de kop zet.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 03-11-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:05

Ik las een relaas over een nieuwbouwhuis
Zo te lezen is het hele huis opnieuw bouwen goedkoper.
Overigens mijn zolder was 4,35m hoog en het dakraam zat op 2,15m
Dat je een trapleer nodig hebt om om te openen of te sluiten moge duidelijk zijn.
Vlak dus het denkwerk :o? van een architect(en die hebben een ego) niet uit.

Wat eigenlijk zo moeten is dat men gebruik moet maken van iemands zijn/haar kundigheden en niet naar leeftijd, sekse of opleiding.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:57

Dat van die Jumbo reclame is echt heel dom, maar zoals ik gister iemand op tv hoorde zeggen: ze hebben er meer mee bereikt dan alle activisten de afgelopen maanden :+

liedje89 schreef:
Ik heb in mijn laatste reorganisatie 2 extra management figuren boven me gekregen, geen van mijn 3 managers begrijpt wat het equivalent van een gat graven in mijn vak precies inhoud maar ze moeten we de planningen en de beslissingen maken. Ze laten zich dan door een dure, charmante ZZPer wijsmaken dat die een veel mooier nieuwer en beter gat kunnen graven in de helft van de tijd die we nu gebruiken, maar dat is natuurlijk nonsense. Een paar miljoen en gemiste deadlines later staat staan ze te juichen naast een heel zielig kuiltje, want toegeven dat het niet werkt is gezichtsverlies hun baas weet ook niets over gaten of kuilen dus je doet gewoon alsof het een succes is en stroomt dan zeer succesvol door naar je volgende uitdaging'. Volgens mij is mijn bedrijf echt niet het enige bedrijf waar dat zo werkt.

Dit is echt heel herkenbaar!


Sunnda schreef:
Het bedrijfsleven is soms hard, maar als je werkt kun je wat bereiken.
Bij de (semi) overheid ging het niet om wat je kunt, maar wie je kent.

Ook bij bedrijven werkt het zo, misschien wat minder zichtbaar? Mensen die kritisch zijn eruit werken, vriendjespolitiek etc. Ik heb het in ruim 10 jaar bedrijfsleven allemaal voorbij zien komen. Ze pakken het alleen wat mooier in.

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:02

Vorig jaar een gesprek gehad met iemand van de gemeente, ging over bouwtekeningen en de wettelijke regels die er zijn, uiteindelijk gaf deze persoon toe eigenlijk geen tekeningen te kunnen lezen maar is wel verantwoordelijk over het wel of niet uitgeven van een vergunning. Dan denk ik dat die persoon niet op de juiste plek zit en al helemaal niet zo'n functie kan en mag uitoefenen!

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:07

En denken jullie nu echt dat vriendjespolitiek tegenwoordig vaker voorkomt dan 50 of 100 jaar geleden?

Ik zou bijna zeggen: integendeel.
De adel schoof elkaar baantjes toe, de militairen schoven elkaar (en hun zoons) banen toe, de leden van de verschillende studentencorpora zorgen voor elkaar (nog steeds, dáárom is het zo 'goed' om die ontgroeningen te slikken, want daarna kun je overal terecht), en vrouwen hadden niets te zeggen (en werden ontslagen zodra ze trouwden).

Het is nu echt niet erger dan vroeger, er komt alleen veel meer aan het licht, dat valt op, maar daardoor verandert er ook wel wat. Gaat misschien niet zo snel, maar er verandert echt wel wat.

Mooi recent voorbeeld: directeur van een uitgeverij stapt op nadat de helft van het personeel een petitie stuurt naar de RvC met klachten over diens incompetentie. Dat was 50 jaar geleden echt niet gebeurd :D

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:42

meggiemeg schreef:
Vorig jaar een gesprek gehad met iemand van de gemeente, ging over bouwtekeningen en de wettelijke regels die er zijn, uiteindelijk gaf deze persoon toe eigenlijk geen tekeningen te kunnen lezen maar is wel verantwoordelijk over het wel of niet uitgeven van een vergunning. Dan denk ik dat die persoon niet op de juiste plek zit en al helemaal niet zo'n functie kan en mag uitoefenen!



Die heeft dan vast mijn woning goedgekeurd voor bouw :')

We hebben wel gegrapt over platgooien en opnieuw bouwen. Maar ik denk dat de herstelwerkzaamheden al zoveel hebben gekost dat dit geen optie meer is.
En ik zit daar ook niet op te wachten eigenlijk.

We hebben binnenkort weer een gesprek en uitslag van een onafhankelijke partij die de boel heeft geinspecteerd op hoe het ervoor staat. En erkomt een onkostenvegoeding voor alle ellende.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:34

Ibbel schreef:
En denken jullie nu echt dat vriendjespolitiek tegenwoordig vaker voorkomt dan 50 of 100 jaar geleden?

Ik zou bijna zeggen: integendeel.
De adel schoof elkaar baantjes toe, de militairen schoven elkaar (en hun zoons) banen toe, de leden van de verschillende studentencorpora zorgen voor elkaar (nog steeds, dáárom is het zo 'goed' om die ontgroeningen te slikken, want daarna kun je overal terecht), en vrouwen hadden niets te zeggen (en werden ontslagen zodra ze trouwden).

Het is nu echt niet erger dan vroeger, er komt alleen veel meer aan het licht, dat valt op, maar daardoor verandert er ook wel wat. Gaat misschien niet zo snel, maar er verandert echt wel wat.

Mooi recent voorbeeld: directeur van een uitgeverij stapt op nadat de helft van het personeel een petitie stuurt naar de RvC met klachten over diens incompetentie. Dat was 50 jaar geleden echt niet gebeurd :D


Ik denk dat de elite terug is in de vorm van politiek en dat vind ik jammer.
Juist met covid zag je de jammerlijke staat van ons bestuurlijk orgaan. Niet in staat tot functioneel besluiten nemen en bewust foutieve informatie gebruiken (weet niet of je de laatste ontwikkelingen gevolgd hebt rond Pfizer en 'je bent minder besmettelijk als je geent bent, dus doet dit voor een ander), de toch bewaarde tapes, de vele 'verdwenen documenten' en dat is maar het topje van de ijsberg.
Liegen en bedriegen is het nieuwe werken van de overheid.

En een tranentrekkend voorbeeld van hoe beleid wel degelijk snel gemaakt kan zijn bij een urgentiegevoel.
Rond corora konden nieuwe wetten in 4 weken rond zijn. Geld naar de Oekraine? Nog geen 7 dagen.
Toeslagenouders uitbetalen?
Laatig lastig..
Groningers compenseren?
Velen zitten nog te wachten.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:36

Avalanche schreef:
Dorine92 schreef:
Het gaat er hier toch om of ik vind dat mensen dommer zijn geworden? En of jij vindt dat mensen dommer zijn geworden? En of andere bokkers vinden dat mensen dommer zijn geworden? Anders had er wel in de openingspost gestaan “Hoe moet je hier volgens anderen naar kijken?”
Ik geef gewoon aan hoe ik er tegenaan kijk, dat is alles

Ik weet trouwens niet of ik het positief zou vinden als ik de mensen wél zou begrijpen. Ik zei niet dat ik het niet kan verklaren, maar begrijpen is iets heel anders. Er zijn inderdaad allerlei psychologische verklaringen voor. Ik heb zo zelf ook mijn theorieën :D Feit blijft dat naar mijn idee anderen er wél “in trappen” en ik niet. En ja, dat is vanuit mezelf bekeken, maar nogmaals, de vraag is niet wat anderen ervan vinden, dus ik beantwoord de vraag vanuit mijn eigen perspectief.

En om nog even terug te komen op de psychologische verklaringen: er zijn ook allerlei psychologische verklaringen over waarom mensen voor de trein springen. Betekent niet dat ik het daarom begrijp. Ik kan het hooguit verklaren, maar begrijpen zal ik het nooit. Gelukkig maar.

Excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen, en ik denk dat we het dan best met elkaar eens zijn :D

*D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:43

Elisa2 schreef:
Waar mensen werken worden fouten gemaakt..de ene fout is nu eenmaal erger dan de ander. Een slim bedrijf bouwt extra controles in om fouten te voorkomen, en een extra check te doen. Kennelijk heeft niet ieder bedrijf dat of werkt dat niet overal even goed.

Om nu mensen dom en incompetent te noemen..? iemand kan heel "dom" zijn in het ene en geniaal in het andere. Mensen kunnen ook gewoon hun dag niet hebben. Het is onmogelijk in deze wereld om rekening te houden met 17 miljoen mensen die allemaal hun eigen belevingswereld hebben. (wbt reclamespotje)

Het vervelendste vind ik mensen die overal een mening over moeten hebben en vooral afgeven op anderen. Er wijzen nog altijd 9 vingers naar jezelf.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:48

Sunnda schreef:
Ibbel schreef:
En denken jullie nu echt dat vriendjespolitiek tegenwoordig vaker voorkomt dan 50 of 100 jaar geleden?

Ik zou bijna zeggen: integendeel.
De adel schoof elkaar baantjes toe, de militairen schoven elkaar (en hun zoons) banen toe, de leden van de verschillende studentencorpora zorgen voor elkaar (nog steeds, dáárom is het zo 'goed' om die ontgroeningen te slikken, want daarna kun je overal terecht), en vrouwen hadden niets te zeggen (en werden ontslagen zodra ze trouwden).

Het is nu echt niet erger dan vroeger, er komt alleen veel meer aan het licht, dat valt op, maar daardoor verandert er ook wel wat. Gaat misschien niet zo snel, maar er verandert echt wel wat.

Mooi recent voorbeeld: directeur van een uitgeverij stapt op nadat de helft van het personeel een petitie stuurt naar de RvC met klachten over diens incompetentie. Dat was 50 jaar geleden echt niet gebeurd :D


Ik denk dat de elite terug is in de vorm van politiek en dat vind ik jammer.
Juist met covid zag je de jammerlijke staat van ons bestuurlijk orgaan. Niet in staat tot functioneel besluiten nemen en bewust foutieve informatie gebruiken (weet niet of je de laatste ontwikkelingen gevolgd hebt rond Pfizer en 'je bent minder besmettelijk als je geent bent, dus doet dit voor een ander), de toch bewaarde tapes, de vele 'verdwenen documenten' en dat is maar het topje van de ijsberg.
Liegen en bedriegen is het nieuwe werken van de overheid.

En een tranentrekkend voorbeeld van hoe beleid wel degelijk snel gemaakt kan zijn bij een urgentiegevoel.
Rond corora konden nieuwe wetten in 4 weken rond zijn. Geld naar de Oekraine? Nog geen 7 dagen.
Toeslagenouders uitbetalen?
Laatig lastig..
Groningers compenseren?
Velen zitten nog te wachten.
De elite was vroeger zowel de politiek als het zakenleven en die namen ook echt geen beslissingen waar ze zelf niet beter van werden, tenzij er iets van een revolutie uitbrak. Het enige verschil is dat er in de tijd van internet, digitalisering en persvrijheid meer dingen aan het licht komen en makkelijker zijn na te gaan dan in de 19de eeuw. Daarnaast is er wel een zekere mate van 'ons kent ons,' maar tegelijkertijd is er ook veel meer (sociale) mobiliteit - iemand die een boeren- of arbeidersachtergrond had, zat 200 jaar geleden echt niet in het parlement. :P

Verder wel eens met je post.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:57

Er gaat echt wel genoeg mis en imo vaak door de bureaucratie. Wij hebben een leven lang te maken gehad met de gehandicapten zorg en de mensen die "bepalen" staan vaak echt te ver van de werkvloer af. Kan een boek schrijven met krankzinnige voorbeelden.

Maar het is overal zo. Ik huurde een huis waar iets aan mankeerde. Een man in pak met een map komt controleren, verteld wat gedaan moet worden, dat hij goedkeuring gaat vragen en dan een monteur stuurt. Monteur komt, kijkt en zegt; o, nee, dat doe ik zus en zo.

Ik denk ook dat internet veel invloed heeft op ons leven. Meer dan men soms doorheeft. Het heeft voordelen, maar ook echt veel nadelen. De paardensport en houderij is echt een perfect voorbeeld van het negatieve effect van alle info die online te vinden is.
Maar aan de andere kant kan je mensen bereiken, die normaal niet bereikbaar waren misschien.

In Nederland moeten we wel van alles en niet iedereen heeft dezelfde talenten. Om me heen mensen die echt soepel hun VWO diploma behaalden en een studie gingen doen. Zijn vaak heel goed op hun vakgebied, maar als je met ze praat missen ze soms zoveel kennis van andere algemene zaken. Hoeft ook niet altijd, maar het geeft onderling soms wel de afstand en onbegrip.

Of de reclame van Jumbo echt een oeps was, betwijfel ik echt. Kan het me gewoon niet voorstellen. Op zo een reclamebureau werken meerdere mensen en dan is er niemand die zegt; kan dit wel? En hoe toevallig kwamen ze met dit filmpje, terwijl je van alles kan bedenken....... Jumbo zei ook; ja, leuk, die gaan we uitzenden??
Ik geloof er helemaal niks van. Denk eerder dat ze uiterst slim waren en hun plan volkomen is gelukt. Iedereen had het erover en het is precies waar de discussie over gaat. Het is veel TE raak om een oeps foutje te zijn.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 13:59

Ik zie wel degelijk domheid en incompetentie maar ik bedoelde gisteren eigenlijk vooral het gebrek aan gezond verstand.
Tuurlijk maakt iedereen af en toe fouten. Maar als er meerdere mensen bij een kwestie betrokken zijn, zoals in de voorbeelden, dan toont dat toch echt een blatant gebrek aan van gezond verstand.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:05

Gezond verstand is al jaren afgeschaft in bepaalde gereguleerde sectors want dat kun je niet in een contract of wet schrijven.

Zo zijn er bijv. bepaalde tests die verplicht zijn voor FDA toelating. Het is al jaaaaaaren bekend dat bij deze tests bepaalde oplosmiddelen niet toegepast kunnen worden op bijv. siliconen (die lossen dan op). Toch moet men iedere keer weer bewijzen dat het nog steeds niet kan :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:12

mysa schreef:
Ik zie wel degelijk domheid en incompetentie maar ik bedoelde gisteren eigenlijk vooral het gebrek aan gezond verstand.
Tuurlijk maakt iedereen af en toe fouten. Maar als er meerdere mensen bij een kwestie betrokken zijn, zoals in de voorbeelden, dan toont dat toch echt een blatant gebrek aan van gezond verstand.


Maar dat is altijd al zo geweest. En domheid is niet iets waar je voor kiest. Er zijn mensen die echt niet kunnen leren en ook moeite hebben om alles te begrijpen.

Gezond verstand zal ook voor iedereen anders zijn. Heel veel hangt ook af van de omgeving.

Maar wat ik zei; Ik geloof echt nooit dat zoveel mensen, betrokken bij het spotje allemaal blind waren. Dit kan niet anders dan heel doelbewust zijn gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:16

superpony schreef:
mysa schreef:
Ik zie wel degelijk domheid en incompetentie maar ik bedoelde gisteren eigenlijk vooral het gebrek aan gezond verstand.
Tuurlijk maakt iedereen af en toe fouten. Maar als er meerdere mensen bij een kwestie betrokken zijn, zoals in de voorbeelden, dan toont dat toch echt een blatant gebrek aan van gezond verstand.


Maar dat is altijd al zo geweest. En domheid is niet iets waar je voor kiest. Er zijn mensen die echt niet kunnen leren en ook moeite hebben om alles te begrijpen.

Gezond verstand zal ook voor iedereen anders zijn. Heel veel hangt ook af van de omgeving.

Maar wat ik zei; Ik geloof echt nooit dat zoveel mensen, betrokken bij het spotje allemaal blind waren. Dit kan niet anders dan heel doelbewust zijn gedaan.
Vooral als je bedenkt dat reclamebureaus toch vaak wel een bepaald type mens aantrekken (creatief, liberaal, progressief) die echt wel op de hoogte zijn van bepaalde issues. En zo niet, bijvoorbeeld omdat er sprake is van een niche industrie, dan komen die issues ook naar voren in het onderzoek dat ze doen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Incompetentie en domheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:18

Dat en alle mensen die er nog omheen zitten en meewerken aan dit spotje en het moeten goedkeuren. Er zijn teveel mensen bij betrokken dat dit per ongeluk er tussendoor geglipt is.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:19

Ik weet niet zo goed wat ik van de jumbo reclame moet vinden…

Ik weet ook niet wat ik ervan moet vinden dat er een toernooi in Gatar is….. mensen zijn overleden hun situatie was en zal nog steeds zijn te vergelijken met slavernij maar is wel de wereld die er aan mee betaald.

Er is niet een de schuld maar veel meer iedereen die maar één poot in dat stadion zet of naar de wedstrijd kijkt doet mee aan bloedvergieten

En ja ik ben in Qatar geweest ik heb gezien hoe palastina’s en Indiërs worden behandeld in huishoudelijke sferen

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Incompetentie en domheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:30

Het gaat ook om economie en handelsrelaties, dat heeft Rutte zelf gezegd. Zij menen dat als ze die goed houden dat ze op die manier ook op een andere manier invloed kunnen uitoefenen. En misschien is dat ook zo, boycotten zet natuurlijk ook snel kwaad bloed. Diplomatiek zijn en blijven is ook belangrijk.

Wat de een gezond verstand vind, vind de ander compleet gek..het is maar vanuit welk kader je het bekijkt.

Ik denk wel dat er teveel bureaucratische regeltjes zijn waardoor mensen hun werk niet altijd goed kunnen uitvoeren en soms ook het overzicht over het geheel ontbreekt. Niet iedereen is in staat om vooruit te denken of heeft een helikopterview. Als dat ontbreekt dan kijkt men niet verder dan de neus lang is met alle gevolgen van dien. Specialiceren is ook een valkuil soms denk ik, dat zie je in de zorg. Zit iedere arts op zijn eigen eilandje waardoor er geen verbanden gelegd worden en multi systeem ziekten over het hoofd worden gezien bijvoorbeeld.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Incompetentie en domheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:37

Ik snap oprecht de timing over de hele ophef rondom het WK niet.
Het is echt niet zo dat nu pas duidelijk is dat het WK daar gehouden gaat worden, dat wisten we al een tijdje.
Al die mensen die nu "ohhh" en "ahhh" roeper zijn wat mij betreft hypocriet. En wat hier ook al is gezegd, ik denk dat er geen mens minder om gaat kijken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:45

rien10 schreef:
En wat hier ook al is gezegd, ik denk dat er geen mens minder om gaat kijken.

Dat dus. De mensen die nu niet gaan kijken zijn degenen die bij eerdere toernooien ook altijd al op het andere net afstemden op een KRO-detective. Dat doen ze dit jaar weer, maar nu kunnen ze zichzelf op de borst kloppen dat ze dat doen omdat ze zo begaan zijn met de mensenrechten daar en hoe goed ze daarom wel niet zijn.
Maar feitelijk verandert er natuurlijk niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:49

Elisa2 schreef:
Het gaat ook om economie en handelsrelaties, dat heeft Rutte zelf gezegd. Zij menen dat als ze die goed houden dat ze op die manier ook op een andere manier invloed kunnen uitoefenen. En misschien is dat ook zo, boycotten zet natuurlijk ook snel kwaad bloed. Diplomatiek zijn en blijven is ook belangrijk.

Wat de een gezond verstand vind, vind de ander compleet gek..het is maar vanuit welk kader je het bekijkt.

Ik denk wel dat er teveel bureaucratische regeltjes zijn waardoor mensen hun werk niet altijd goed kunnen uitvoeren en soms ook het overzicht over het geheel ontbreekt. Niet iedereen is in staat om vooruit te denken of heeft een helikopterview. Als dat ontbreekt dan kijkt men niet verder dan de neus lang is met alle gevolgen van dien. Specialiceren is ook een valkuil soms denk ik, dat zie je in de zorg. Zit iedere arts op zijn eigen eilandje waardoor er geen verbanden gelegd worden en multi systeem ziekten over het hoofd worden gezien bijvoorbeeld.
Elke arts heeft gewoon een bepaalde basiskennis, de specialisatie komt pas na tig jaar studeren. Tegen die tijd hebben ze hun basis al gehad, hun co-schappen gelopen en dus al aardig wat gezien. Echter blijft medische zorg en diagnostiek mensenwerk en kun je als individu niet alles weten en overal van op de hoogte zijn, maar juist specialisatie heeft de medische wetenschap zo ver gebracht. Specialisatie wordt pas een probleem op het moment dat iemand van meet af aan al specialiseert en dus niet die brede basis heeft.

Ter aanvulling op je laatste alinea: vaak is het ook een combinatie van niet de juiste vaardigheden hebben en een ego dat te groot is om dat toe te geven. Als je geen overzicht kunt houden over een groter geheel, hoor je misschien niet op een leidinggevende positie, of in elk geval niet binnen de branche of het bedrijf waarin je op dat moment werkt. Je ziet dan ook vaak dat die mensen machtsspelletjes gaan spelen binnen zo'n organisatie, boos worden op hun personeel en hun frustratie afreageren op hun personeel omdat zijzelf hun zaken niet op orde hebben of kunnen krijgen, maar ook te trots en/of te zelfingenomen zijn om dat toe te geven en om input te vragen. Iemand die op een plek zit die niet bij ze past, is niet het probleem; iemand die op een plek zit die niet bij ze past en daar koste wat kost wil blijven zitten, wel.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:52

Waar de domheid en incompetentie groter wordt, wordt de ruimte voor kwetsbaarheid en leren van fouten kleiner. Dat is de enige trend die ik de laatste paar jaar zie gebeuren. Overal iets van moeten vinden of het beter weten c.q. invullen voor de ander..

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:07

Ibbel schreef:
En ik denk ook dat we sinds internet opeens allemaal expert zijn op welk gebied dan ook.
Tijdens Covid hadden we ineens 17 miljoen virologen in NL, nu met de stikstofproblemen zijn we opeens allemaal chemicus en bioloog, als er een kind vermist is, weten we allemaal beter hoe de politie iemand moet vinden, als er een brug instort zijn we opeens allemaal ingenieur.

Als 'we' allemaal dom en incompetent zijn, dan wel alle 17 miljoen hier in NL... Inclusief alle bokkers.


Precies.

Ik denk niet per se dat mensen dom zijn, maar ik denk wel dat veel mensen hun capaciteiten flink overschatten. Zeker bij bovenstaande. Door social media / internet denken ze veel te weten, maar in realiteit valt die kennis vies tegen waardoor er misinformatie of meningen worden gedeeld alsof het feiten zijn. Grappig genoeg ook een paar mensen hier, die zo afgeven op incompetentie.. :=

Aan de andere kant zal het 'goedkoper' proberen te krijgen van werknemers (of uberhaupt binnenkrijgen, gezien de markt) ook flink bijdragen aan de problemen die er spelen. Of gewoon echt gebrek aan communicatie/structuur binnen een bedrijf, waardoor chaos ontstaat.

Sunnda schreef:
En een tranentrekkend voorbeeld van hoe beleid wel degelijk snel gemaakt kan zijn bij een urgentiegevoel.
Rond corora konden nieuwe wetten in 4 weken rond zijn. Geld naar de Oekraine? Nog geen 7 dagen.
Toeslagenouders uitbetalen?
Laatig lastig..
Groningers compenseren?
Velen zitten nog te wachten.


Ik keur het niet goed, maar die dingen zijn wel verschillende levels van complexiteit.
Een wet / geld naar Oekraïne vs. het op persoonlijk niveau correct uitbetalen en compenseren van ouders of groningers? Daar zit imo wel een verschil in.
(Dat het wél moet gebeuren en wel gisteren staat overigens buiten kijf natuurlijk).