Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:18

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon voor jezelf opkomen…

Ruim een kwart van je jongeren kampt met minderwaardigheidsgevoelens. Een op de 6 mensen is opgegroeid met huiselijk geweld. Moeten die een schop onder de hol krijgen en gewoon even wat assertiever zijn als ze als stagair bij een bullebak landen? Of zou het toch wenselijker zijn als jongeren een eerlijke start kregen waarin ze positief kunnen groeien?


Tja, wat wel een beetje de pest is, er zíjn klootzakken op deze wereld. Er bestáát pesten op school en op het werk. Je kúnt lastig gevallen en gestalkt worden.

En dan kán je als ouders je Vlinder en Storm geen strobreed in de weg leggen, of je geeft ze toch maar die cursus 'omgaan met teleurstellingen'.

De ideale wereld bestaat niet. En dan denk ik dat het toch wel heel wijs is je kinderen daar op voor te bereiden. In de hoop dat ze dan in ieder geval jóu vertellen dat hun baas een zak is, zodat jíj ze kunt helpen aan de bel te trekken.


Over het algemeen heb je zulke problemen juist omdat je een pestverleden hebt of niet bepaald uit een goed nest komt.

Ja, klootzakken ga je tegen komen. Maar moet je dat dus goed praten of zou het toch gewoon gewenst zijn dat bedrijven beter reageren op overschrijdend gedrag?
Dat het een illusie is snap ik zelf ook wel, maar dat goed praten snap ik niets van.

Toevallig zat ik een vliegtuigramp serie te kijken. Daar kwam ook een situatie voorbij waarbij een vliegtuig inclusief passagiers neergestort is omdat de piloot met anger management problemen zijn piepjonge copiloot volledig domineerde met schreeuwen en kleineren aan toe.
Heel acceptabel natuurlijk, zo gaat dat nou eenmaal
In de wereld.

Cer

Berichten: 30180
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:20

hoe gaan die bedrijven beter reageren? Als de schreeuwlelijken bovenaan staan? het moet een shift zijn in gedrag, voor heel veel mensen... geen idee hoe dat bewerkstelligt kan worden...

ik lees niet perse dat het ergens goedgepraat wordt, maar wellicht lees ik eroverheen...

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:22

Word het goed gepraat dan?
Ik lees wel, ook al hoort het niet zo, het gebeurt.
Dan kun je maar beter geleerd hebben dat die eikels bestaan en zo voor jezelf opkomen, al dan niet met hulp.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:25

Sizzle schreef:
Over het algemeen heb je zulke problemen juist omdat je een pestverleden hebt of niet bepaald uit een goed nest komt.

Ja, klootzakken ga je tegen komen. Maar moet je dat dus goed praten of zou het toch gewoon gewenst zijn dat bedrijven beter reageren op overschrijdend gedrag?
Dat het een illusie is snap ik zelf ook wel, maar dat goed praten snap ik niets van.

Toevallig zat ik een vliegtuigramp serie te kijken. Daar kwam ook een situatie voorbij waarbij een vliegtuig inclusief passagiers neergestort is omdat de piloot met anger management problemen zijn piepjonge copiloot volledig domineerde met schreeuwen en kleineren aan toe.
Heel acceptabel natuurlijk, zo gaat dat nou eenmaal
In de wereld.


Opnieuw als bioloog: in het wild overleven zowel de pesters als de gepesten niet. Wij mensen hebben het onszelf moeilijk gemaakt door ons aan natuurlijke selectie te onttrekken. Dieren doen niet zo moeilijk.
In de dierenwereld is dit idd acceptabel. Wij mensen vinden van niet, omdat we beschaving en cultuur hebben bedacht.
Maar die oerinstincten zitten er gewoon nog, en zijn er ook niet uit te fokken, want dan zouden we alsnog niet overleven, want we hebben ze vaak gewoon nog nodig.

En dát is dus het dilemma. Gaan we tegen onze oerinstincten in, of tegen 'beschaving'/'fatsoen'/'cultuur'? En de ene keer winnen de instincten, de andere keer de beschaving.

Cer

Berichten: 30180
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:28

Ik vind dat wel heel makkelijk...
beleefd doen tegen mensen kan je je wat mee als mens.. we hebben intelect gekregen om daar wat mee te doen. Zeggen dat dat nu eenmaal zo is, vind ik wat kort door de bocht (een makkelijk excuus ook) ..
maar ik snap het wel, we houden het als mensheid in stand (net zoals ziektes waar je in de natuur dood aan gaat.. sterker nog, soms maken we het erger door het in de populatie te houden.. we worden er iig niet beter op)...

maar, evolutiegewijs zou je denken dat je dus ook intellectueel verbetert... we zijn niet helemaal stil blijven staan sinds de holbewonerstijd.. toch?

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:32

Cer schreef:
maar, evolutiegewijs zou je denken dat je dus ook intellectueel verbetert... we zijn niet helemaal stil blijven staan sinds de holbewonerstijd.. toch?


Holbewoners hadden een stuk minder beschaving en cultuur dan wij. Dus ja, klopt, de evolutie gaat richting steeds meer beschaving. Maar die instincten zijn verrekte hardnekkig. Het instinct voortplanting bv... Zonder dat instinct sterft de mensheid uit, met datzelfde instinct heb je verkrachtingen.

Cer

Berichten: 30180
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:34

Ibbel schreef:
Zonder dat instinct sterft de mensheid uit, met datzelfde instinct heb je verkrachtingen.

.... ik weet niet heel goed hoe ik hier op moet reageren...
ik weet ook niet of de mensen die verkrachten, dat uit het oogpunt van voortplanting doen, of vanuit macht .. of frustratie.. of omdat ze knettergek zijn...
I'll let this slide...

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:38

Ander voorbeeld dan: bij mensapen is gezien dat vrouwtjesapen seks aanbieden in ruil voor voedsel.

Bij apen is het ook gezien dat mannetjesapen die lager in rang zijn seks hebben met vrouwtjes van apen die hoger in rang zijn. In het kader van hogerop komen.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:39

Tja, als we op de „alleen de sterksten die zich kunnen weren moeten overleven“ toer gaan dan ben ik met dit topic wel klaar.
Gewoon iedereen die zich dingen persoonlijk aantrekt uitselecteren. Burnout is voor watjes.

Persoonlijk vind ik het afschuwelijk als iemand met zware dyslectie maar wel in de top met regionale verkoopcijfers toegeblaft krijgt: ik duldt geen zwakbegaafden in mijn bedrijf die niet fatsoenlijk kunnen schrijven (en dus contract niet verlengen).

En nee, ik heb niet het magische toverstafje dat de wereld mooi maakt. Maar er mag voor mij prima aandacht voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-11-22 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:42

Sizzle schreef:
Persoonlijk vind ik het afschuwelijk als iemand met zware dyslectie maar wel in de top met regionale verkoopcijfers toegeblaft krijgt: ik duldt geen zwakbegaafden in mijn bedrijf die niet fatsoenlijk kunnen schrijven (en dus contract niet verlengen).


Heb je ook persoonlijk ingegrepen toen dat gebeurde?

Want je hebt wel een hoop (bijzonder extreme) voorbeelden (echt, geen idee in wat voor horrorbedrijven jij werkt of hebt gewerkt, maar ik was allang weggeweest), maar ik ben wel benieuwd hoe hier dan ingegrepen is. Door wie dan ook.

Cer

Berichten: 30180
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:45

Sizzle schreef:
Tja, als we op de „alleen de sterksten die zich kunnen weren moeten overleven“ toer gaan dan ben ik met dit topic wel klaar.


Waar ik dan benieuwd naar ben Sizzle..
waarom 'met dit topic'.. want, hoeveel mensen beweren dit?
Verder is de discussie toch prima? Of leg je nu deze bevinding over alle schrijvers binnen dit topic?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:48

Ibbel, Bij die laatste was ik niet bij, dat is een familielid geweest. Die heeft een flinke tik gehad kan ik je verzekeren.

Ja, en ja ik ben heel vaak opgekomen voor mensen, ook als het mogenlijk mijn eigen positie in gevaar bracht. Tevens heb ik 2x iemand actief uit zo‘n situaties weggesluist of minimaal een luisterend oor geboden. Ook heb ik pesten meermaal aangekaart bij HR.

Zelf heb ik het 2x bewust uitgezeten omdat ik niet mijn loopbaan wilde afbreken. Ik kan er zelf wel tegen, maar het is gewoon niet tof als er om je heen regelmatig geschreeuwd wordt.
In de commerciele sector heb ik gewoon ontslag genomen op een goed moment. (Leidinggevende ging bijna op zijn knieen en bood me een enorm bedrag maar ik heb met een glimlach mijn brief overhandigd).

Helaas heb ik inderdaad al te veel giftige werkculturen meegemaakt. Daar heeft niemand me voor gewaarschuwd toen ik klaar was met mijn opleiding trouwens.

Cer, daar heb je gelijk in. Ik lees nog even mee dan :)

Ik merk gewoon dat ik er slecht tegen kan als men doet of het gewoon erbij hoort. Juist omdat ik al teveel mensen op het randje van instorten heb gezien. En dat waren geen verwende watjes.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-11-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:50

“Het hoort erbij” vertaal ik als “het gebeurt”. Of we dat nu willen of niet.

Cer

Berichten: 30180
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:53

Sizzle schreef:
Cer, daar heb je gelijk in. Ik lees nog even mee dan :)

Ik merk gewoon dat ik er slecht tegen kan als men doet of het gewoon erbij hoort. Juist omdat ik al teveel mensen op het randje van instorten heb gezien. En dat waren geen verwende watjes.

Nou ja, je hoeft niet te lezen natuurlijk :) zo is het ook weer :P
maar ik hoop dat er duidelijk is dat er ook mensen zijn die menen dat mensen zich gewoon moeten gedragen (even simplistisch gezegd)..
Ik denk dat als mensen zich zo ontwikkeld hebben dat ze raketten naar de maan kunnen sturen (of dat was fake, dat kan :+ ) of via een digitale snelweg met elkaar kunnen chatten op een forum, in tegenstelling tot apen, dat je mag aannemen dat ze zich ook kunnen leren gedragen ...
Dat ís niet zo, maar dat wijten aan 'het is niet anders' vind ik lastig te processen zeg maar..

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:56

Sizzle schreef:
Helaas heb ik inderdaad al te veel giftige werkculturen meegemaakt. Daar heeft niemand me voor gewaarschuwd toen ik klaar was met mijn opleiding trouwens.

<knip>

Ik merk gewoon dat ik er slecht tegen kan als men doet of het gewoon erbij hoort. Juist omdat ik al teveel mensen op het randje van instorten heb gezien. En dat waren geen verwende watjes.


Maar daar zit dus de boodschap die velen hier uitdragen: bereid mensen er dus wél op voor, want die ideale wereld is er echt voorlopig nog niet.

Ik heb het ook door schade en schande moeten leren. En ik heb ook altijd mijn bek opengetrokken, waarna ik meestal vrij snel, al dan niet vrijwillig, naar een andere baan ging. Ik was er ook niet op voorbereid, maar ik heb wel van nature die grote bek en dat rechtvaardigheidsgevoel waardoor ik die bek ook opentrok.

En ik denk dat we sneller die revolutie van "dit soort machtmisbruik kan niet, mag niet en mag zéker niet onder het tapijt worden geveegd" bereiken door jongeren te waarschuwen en te trainen (voor zover dat kan) dan door te hopen dat de machtswellustelingen inzien dat ze fout bezig zijn.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:06

Ik heb totaal geen grote bek. Ben zelfs introvert en rustig, maar heb een vreselijke allergie voor hierarchie die met tot een ontzettig koppig rotsblok maakt (als jij zegt dat ik het niet kan, dan kan ik het juist). Ik heb toevallig net de juiste genen daarvoor meegekregen.
Tevens helpt het als je zelf niet opvliegend bent heb ik gemerkt. Mijn reactie op aggressie is zo traag als dikke stront en tevens op laag volume, dat verwachten schreeuwers niet en daar raken ze hopeloos van in de war, tot excuses aan toe. Maar dat is een eigenschap die er bij mij van nature in zit en zeker niet mijn eigen verdienste is.

Als ik even terug kom op dat geldbedrag dat me geboden is destijds om te blijven. Dat was niet een beetje leuk uit eten bedragje, maar eerder in de grootte waarmee je een huis aanbetaling kunt doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen zoiets kan wegwuifen maar dat is nogal een keus als je daarmee jezelf verplicht nog een belaald aantal jaar in een gifemmer te blijven zitten. Pure chantage als je het mij vraagt.

Een direct familielid kan heel slecht tegen onrecht en is al sinds de basisschool voor anderen in de bres gesprongen, dat is hem duur komen te staan. Ik denk niet dat hij ooit nog productief uit zijn burnout komt.

Nogmaals, ik weet dat we het niet gaan oplossen, maar ik vind aandacht ervoor heel goed en hoop dat mensen daardoor eerder gaan herkennen dat bepaald gedrag niet normaal is.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:18

Avalanche schreef:
Niet persoonlijk naar jou toe, DP, maar ik wilde graag dat Jenny vooral de tegenstelling tussen haar beide opmerkingen zou willen verklaren.

Ik merk dat het me wat irriteert dat anderen dat invullen. En dat wil niet zeggen dat ik je gedachten erover niet waardeer, maar ik wil graag dat ze zelf uitlegt wat ze met die claim bedoelt.

Ik formuleer mijn vragen ook bewust neutraal, zodat het open vragen zijn, en geen reactie de een of de andere kant op uitlokken.


Jij zit in mijn foei lijst, Dus je berichten komen niet door.

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:23

DuoPenotti schreef:
Avalanche schreef:
Sorry DP dan heb ik niet goed gelezen :)

Dank je wel
En aanvaard uiteraard :)

Thanks :D
Ibbel schreef:
Avalanche schreef:
Sorry DP dan heb ik niet goed gelezen :)

Verder mag ik volgens mij prima op een nette manier aangeven dat ik me ergens aan erger, en was het absoluut niet mijn bedoeling iemand aan te vallen.


Wel een mooi voorbeeld hoe je zonder dat je het merkt iemand zich onconfortabel kunt laten voelen :D

Wat aantoont dat het idd zo simpel nog niet is. :))

Leermomentje maak ik er dan maar van :)

Veronica2
Berichten: 2676
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:44

Ibbel schreef:
En dan kán je als ouders je Vlinder en Storm geen strobreed in de weg leggen, of je geeft ze toch maar die cursus 'omgaan met teleurstellingen'.
En dan groeien er hopelijk geen Matthijsjes van Nieuwkerk uit Vlinder en Storm.

Vanuit de sociale psychologie is ook wel bekend dat mensen die zich wat minder uitgesproken profileren graag aansluiten in de sociale context van mensen die sterk lijken. Dat is eigenlijk de reden waarom hufters altijd aanhang hebben, ook al zou je willen van niet.