Vuurwerk verkoop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21746
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:14

Eigenlijk ken ik zelf maar weinig mensen die vuurwerk afsteken, maar in de buurt wordt wel altijd heel veel afgestoken. M'n hond zal wel weer niet naar buiten durven vanaf dat ze vuurwerk kunnen ophalen.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vuurwerk verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:16

Wij gaan met oud en nieuw altijd een nacht naar een hotel op de Veluwe, ik wil echt niet in Den Haag zijn op oudejaarsavond :n

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:18

Ineke2 schreef:
purny schreef:
Wie weet hebben de mensen wel het hele jaar droog brood gegeten. Sommige hebben er ontzettend veel voor moeten laten.
Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken

Nee ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als je weinig geld hebt voor eten, energie etc… Dan is het een rare keuze.

Hoe dan? Echt ik begrijp er dan echt niets van. Ieders eigen keuze, maar tussen eten, warmte en vuurwerk… Dan zou ik verwachten dat de verkoop van vuurwerk minder zou zijn.

Idd zo heb ik een collega gehad. Nergens geld voor. Zat regelmatig in de puree daardoor. Maar elk jaar rond de 2500! Aan vuurwerk.

En nee dat snap ik niet.

Overigens illegale zooi ook nog.
En ja daar vind ik wat van.

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:23

Er wordt hier nu al zoveel geknald dat een van mijn honden sinds vorige week met een Beaphar No Stress band loopt.
Er werd al geknald maar vorig weekend nam het dusdanig toe dat ze met ogen als schoteltjes en een torenhoge hartslag door het huis vloog. :(:)
Op oudjaarsdag krijgt ze een thundershirt om, dat helpt haar ook om wat rustiger te blijven en we gaan naar mijn ex, terwijl de anderen naar buiten gaan nét na middernacht blijf ik bij de honden om toezicht te houden en steun te bieden waar nodig. :)
Mijn andere hond is gelukkig zo ongeveer bomproof, áls die al eens schrikt is hij ook zo weer hersteld ervan.

Weten jullie de vuurwerkrel in Almelo nog van 2020?
Die was hier om de hoek. :+
Was zó blij dat ik niet thuis was toen, doffe ellende. :roll:
Wat mij betreft mag het overigens verboden worden of bijvoorbeeld een centrale vuurwerkshow ofzo, maar dan wel met liefst jaarrond dusdanig strenge handhaving en torenhoge boetes op het bezitten en afsteken van vuurwerk (zonder vergunning oid) dat het ook gewoon echt niet leuk meer is.
Ik koop het niet, ik ruim de zooi op de stoep niet op etc; ik maak de rotzooi niet en ik geniet niet mee ervan.

En echt, ik vind siervuurwerk nog best tof om te zien maar die achterlijke bommen. :x

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:30

Hier vanmiddag nog de achterbuurman in 1x volle bak aan het knallen.. -O- Hoor ze anders nooit, hoop maar dat dit een eenmalige uitspatting was. Dacht dat de boel in de hens ging, zoveel rook. En onze ene kat volledig in de stress.
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:31

Op zich is het wel humor dat we in NL het er toch aardig over eens lijken te zijn dat de wapenwet van de US waanzin is. Tegelijkertijd vindt (ondertussen wel iets minder dan) de helft van NL het heel normaal dat amateurs met zware explosieven moeten mogen gooien met oud en nieuw - pardon, vanaf half november.

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:32

Ibbel schreef:
Op zich is het wel humor dat we in NL het er toch aardig over eens lijken te zijn dat de wapenwet van de US waanzin is. Tegelijkertijd vindt (ondertussen wel iets minder dan) de helft van NL het heel normaal dat amateurs met zware explosieven moeten mogen gooien met oud en nieuw - pardon, vanaf half november.

Jaarrond bedoel je denk ik? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vuurwerk verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:34

Ik hoop ieder jaar weer dat het pijpenstelen regent :o.

Ik gun iedereen z'n feestje, alleen oud en nieuw is niet leuk meer...

Het verbaast me ook niet dat de vuurwerkverkoop records gaat breken. Prioriteiten, he.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:34

Wacht maar... Als Nederland straks een ronde verder komt op het WK... :=
Of nog erger, wanneer ze de finale winnen :+

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:37

Ik vind het niet erg als het alleen oudjaarsnacht zou zijn, daar kun je nog wat rekening mee houden. Vooral dat vooraf knallen is irritant.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:16

Ibbel schreef:
mvdende schreef:
Ik vind het nou eenmaal traditie en wil er echt niet vanaf wijken.


Welke traditie eigenlijk? Die 'traditie' is pas meegenomen na de 2e wereldoorlog door de Indonesiërs die het overgenomen hebben van de Chinezen. 'We' doen dit pas sinds een jaar of 70...

Stuk minder lang dan Sniekolaas en z'n Pieten. Om het even in perspectief te zetten.

Van mij mag het volledig verboden worden. Fijnstof uitstoot, slecht voor het milieu, dieren volkomen over de rel...


Het is mijn traditie. Al vanaf kind af aan wordt er thuis wat afgestoken. Ik vind het traditie en ik wil het er graag inhouden.

Nee, geen honderden,€€, maar zelf geef ik er €10-20 aan uit.

Moet eerlijk zeggen dat het hier vorig jaar rond deze tijd een oorlog leek, regelmatig harde knallen. Dit jaar zo goed als niets... misschien 1 of 2 knallen gehoord tot nu toe.

Ben zelf óók niet blij met het harde illegale spul en het ruimschoots vóór 31-12 afsteken van vuurwerk.

Maar gewoon netjes op 31-12 wat afsteken mag van mij erin blijven! Als het netjes gedaan wordt, is het één dag per jaar. Moet kunnen vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vuurwerk verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:19

Zeker. Probleem is alleen dat het niet netjes gedaan wordt.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:26

Voor mijn gevoel valt het tot nu toe nog mee? De afgelopen week, misschien 2 weken heb ik hier wel met enige regelmaat kinderen met kindervuurwerk gezien, en nu toevallig vanavond voor het eerst ook echt harde knallen. Met andere jaren begonnen mensen daar voor mijn gevoel al eerder mee, dan staken ze ook vrijwel heel november al vanalles af, soms ook in oktober al.

Mijn ding is het overigens nooit geweest, ook als ik geld over zou hebben dan zou ik het niet kopen.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:27

Denk dat we onze Border Collie snel niet meer los kunnen laten hier in het losloopbos, het arme dier kruipt binnen in een hoekje maar buiten rent hij weg als we niet uit kijken. Enorm sneu en met hem valt er niet op te trainen (hij vind het hoesten van de Poedel ook onverklaarbaar eng bijvoorbeeld).
Ik vind het zelf ook ellende, ben oprecht bang voor die bommen ergens diep van binnen ookal weet ik dat als ik afstand houd het wel mee valt.

Van mij mogen ze het compleet afschaffen op mooie geregelde shows na, scheelt een boel schade ook. Vind het maar een vreemde fascinatie moet ik zeggen, maar zal te braaf zijn :o

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:28

Zou het idd alleen op oudjaarsdag afgestoken worden vanaf zeg 18u tot 2u in de nacht en verantwoord met legaal vuurwerk dan zou je mij ook niet horen.
Of mss wel maar dan zou ik het iedereen gewoon gunnen zegmaar en die ene dag is prima te overzien en op voor te bereiden met een dier wat bang is.
Maar hier wordt zo ongeveer jaarrond wel geknald met van die achterlijke bommen, dat neemt toe vanaf oktober maar is dan nog te doen.
Vanaf zeg Sinterklaasavond gaat het ineens een stuk harder en moet ik al gaan ondersteunen en dan oudjaarsdag lijkt het alsof de oorlog is uitgebroken ofzo.
Dan gaat het vervolgens terug naar het niveau van december en neemt langzaam af tot in maart.
Tussen maart en oktober wordt er sporadischer geknald (2 knallen per maand gemiddeld), vaak met voetbal, kermis en andere gelegenheden waar ze het een goed idee bij vinden.
Oh en we hebben elke 2 jaar ook nog het historisch festival hier, gaan ze leuk met kanonnen knallen. -O-

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:30

Ik woon in de westbrabantse wijk die bekend werd van vuurwerkrellen in de voorbije jaren. Een wijk met een groot aandeel lage SES, net als de wijken naast ons. Hoeveel vuurwerk er al wéken wordt afgestoken is weer belachelijk. Ik denk dat een heel stuk armoede weggenomen wordt als die jongelui het daaraan uitgegeven geld als boodschappengeld zouden gebruiken :+

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:31

Moet zeggen dat het mij niet opvalt, of ik hoor het niet meer.
Die bommen zijn vreselijk, maar het vuurwerk zelf, gewoon zoals het hoort op oud en nieuw vind ik prachtig en zou ik niet willen missen. Volg geen nieuws dus ken de ellende niet, mensen die het afsteken en zelf vingers verliezen vind ik geen ellende.
Voor alle dieren(zoals katten die buiten lopen, paarden in de buurt van woonwijken, hondenwandelaars) vind ik het wel ontzettend jammer dat het zo vroeg moet beginnen.
Zelf geen grote vuurwerk afsteker, hooguit een sterretje en een pijltje. :')

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:32

Ineke2 schreef:
purny schreef:
Wie weet hebben de mensen wel het hele jaar droog brood gegeten. Sommige hebben er ontzettend veel voor moeten laten.
Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken

Nee ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als je weinig geld hebt voor eten, energie etc… Dan is het een rare keuze.

Hoe dan? Echt ik begrijp er dan echt niets van. Ieders eigen keuze, maar tussen eten, warmte en vuurwerk… Dan zou ik verwachten dat de verkoop van vuurwerk minder zou zijn.


Die verwachting begrijp ik niet zo goed want dat is tot nu toe in geen enkele crisis gebeurd :+
Vuurwerk is belangrijk voor de meeste mensen.

Ik begrijp dat ook niet, maar verwachten dat de vuurwerkverkoop minder is in tijden van crisis is wat naïef en ook niet in lijn met eerdere crises. Er zijn ook heel veel mensen die de crisis niet echt voelen hè.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:46

Chubby schreef:
Ik woon in de westbrabantse wijk die bekend werd van vuurwerkrellen in de voorbije jaren. Een wijk met een groot aandeel lage SES, net als de wijken naast ons. Hoeveel vuurwerk er al wéken wordt afgestoken is weer belachelijk. Ik denk dat een heel stuk armoede weggenomen wordt als die jongelui het daaraan uitgegeven geld als boodschappengeld zouden gebruiken :+

Wat is SES? Google zegt dat het een speelgoedmerk is maar dat zal je niet bedoelen :)

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vuurwerk verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:47

Sociaal economische status denk ik?

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:01

Ik hoop dat het vreselijk gaat regenen rond en op oud&nieuw }:)

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:04

Popstra schreef:
Ik hoop dat het vreselijk gaat regenen rond en op oud&nieuw }:)

Probleem is alleen dat ze dan de dag/nacht erna de schade inhalen. :+ -O-
Was toen met die dikke mist ook zo iig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:07

lor1_1984 schreef:
Popstra schreef:
Ik hoop dat het vreselijk gaat regenen rond en op oud&nieuw }:)

Probleem is alleen dat ze dan de dag/nacht erna de schade inhalen. :+ -O-
Was toen met die dikke mist ook zo iig.

Een week lang regen, ook best.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:23

lor1_1984 schreef:
Sociaal economische status denk ik?


Deze ja :)

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:54

_San87_ schreef:
lor1_1984 schreef:
Probleem is alleen dat ze dan de dag/nacht erna de schade inhalen. :+ -O-
Was toen met die dikke mist ook zo iig.

Een week lang regen, ook best.

Jarenlang non stop regen of dikke mist is dan denk ik beter. :+