Mentale gezondheid tieners

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 18:42

In heel Europa zie je steeds meer bezorgde berichten uit de psychische gezondheidszorg dat de mentale gezondheid van tieners en met name meisjes, hard achteruitholt. Vooral eerstoornissen hebben schrikbarend toegenomen maar in het algemeen zijn jongeren gemiddeld veel minder gelukkig dan voorheen. Daar waar er record aantal meisjes worden opgenomen is bij jongens zelfmoord een groter risico.

Even wat willekeurige quotes:

„Het percentage meisjes in het voortgezet onderwijs dat met forse emotionele problemen kampt, zoals angsten, piekeren en depressieve gevoelens, steeg sinds 2017 van 28 naar 43 procent.“

„De onderzoekers, een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, het Trimbos-instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau, spreken van ’een ongekende daling’ in de mentale gezondheid van meisjes.“

„Het cijfer dat meisjes in het voortgezet onderwijs aan hun leven geven is gedaald: van een 7,3 in 2017 naar een 6,7 in 2021. In de afgelopen twintig jaar is dit cijfer nooit onder de 7 gekomen. „

„Druk door schoolwerk in 20 jaar verdriedubbeld
Net als tussen 2013 en 2017 is in de periode 2017-2021 het percentage leerlingen dat druk door schoolwerk ervaart aanzienlijk toegenomen. In de afgelopen 20 jaar is dit percentage zelfs verdriedubbeld. Stevens: In 2001 gaf slechts 16% van de jongeren in het voortgezet onderwijs aan dat zij (nogal) veel druk ervaren door schoolwerk. In 2021 is dit opgelopen tot 45%.“

Aangezien op bokt veel jongeren en moeders rondlopen: hoe ervaren jullie dat? Wat zijn de oorzaken en nog meer: hoe lossen we dit op?

Op welke manier kun je kinderen ook beter voorlichten op het herkennen van stress symptomen?

Met burn-out reeds als volksziekte nummer 1 (1 op de 6 werknemers heeft overmatige stress klachten) is het toenemende probleem bij kinderen niet bepaald een zonnig vooruitzicht.

Rond 2013 heb ik mij al eens uitgesproken over hoe ik geschrokken ben over de enorme zelf-druk die studenten zich zelf op leken te leggen. Was dat toen slechts het begin van een groeiend probleem?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:58

Ik zou vooral wel benieuwd zijn naar wat objectieve gegevens.

Waardoor ervaren we meer druk van schoolwerk? Is het schoolwerk tegenwoordig zwaarder? Of eisen we van onszelf om boven onze mogelijkheden te studeren? Of zijn we gewoon minder weerbaar geworden met elkaar?

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:01

Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.

Elanor

Berichten: 6781
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:04

Ik ben benieuwd of ook de vergaande digitalisering en social media hier een rol in hebben.
Kwam een kind vroeger thuis van school, dan was het gewoon thuis stonden school, klasgenoten en alles eromheen ‘uit’, behalve het analoge huiswerk en afspraken met vriendjes/vriendinnetjes. Met de smartphone blijft dat allemaal stééds maar ‘aan’ staan. Dat lijkt me heel erg veel vergen van een kind.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:10

Helemaal eens met Elanor. Je moet continu aan externe standaarden, die je de hele dag via dat schermpje worden opgedrongen, voldoen. Ik vraag me af of het schoolwerk echt zwaarder is geworden, het lijkt mij de sociale druk die ontzettend zwaar weegt en die je de hele dag te zien krijgt.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:12

Er moet steeds meer en de ruimte om te falen wordt krapper. Lening, kosten van een studentenkamer die erg hoog zijn, bindend studieadvies, toenemende kosten van boodschappen; een jaar niet halen betekent dat je veel kosten maakt. Ik kan me indenken dat dat alleen al als een molensteen om je nek hangt tijdens het studeren.

Ibbel schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.


Ik denk dat dat niet veel afwijkt van eerder, maar dat het voornamelijk te maken heeft met de tijd die men voor kinderen heeft. Twee ouders die werken, kinderen die vaak alleen moeten zijn; ik denk niet dat per se dat kinderen meer mogen of het gaat om geen strobreed in de weg.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:12

secricible schreef:
Ik zou vooral wel benieuwd zijn naar wat objectieve gegevens.


Ja, ik ook. Vandaar dit topic :j

Citaat:
Waardoor ervaren we meer druk van schoolwerk? Is het schoolwerk tegenwoordig zwaarder? Of eisen we van onszelf om boven onze mogelijkheden te studeren? Of zijn we gewoon minder weerbaar geworden met elkaar?


Waar ik erg van ben geschrokken al 10 jaar terug is de rat-race onder de studenten. Letterlijk vertelde ze je dat een maand vetraging een doodslag was, dan zou het nooit meer wat worden in je leven. Laat staan een jaar vertraging, dan ben je kansloos de rest van je leven %)
Waar komt dat idee vandaan? Ouders?

Pas een onderzoek gelezen over millenial managers. Deze staan onder massieve druk omdat ze vaak al na 3-5 jaar beroeps ervaring al teams van 7+ man onder zich hebben zonder goede voorbereiding. Die leeftijd waarop je tot manager wordt is bizar sterk gedaald.

Ik geloof zelf niet zo in de „weerbaar“ theorie. Een goede vriendin van mij heeft vroeger een eetstoornis gehad en als er iemand weerbaar is dan is zij het wel.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-12-22 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:13

Ibbel schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.

Amen.

Ik zei het laatst tegen onze bijrijdster (is 20): ik ben niet jaloers op de jeugd van tegenwoordig.
Ze begreep 'm en haalde precies aan wat Ibbel ook schrijft dus enige waarheid zit erin, ongeacht wat "men"ervan wil vinden.

Ander voorbeeld: jonge jongen, net van school, MBO-4 afgerond met goede cijfers, geen domme jongen.
Maar toen we vakinhoudelijk een discussie kregen over een oplossing, viel hij gigantisch door de mand op gebrek aan vakkennis.
Ik had 'm daarop boven z'n enkels af kunnen zagen maar ik heb ervoor gekozen hem wat lessen vakkennis aan de hand te doen die hij zeer waardeerde.

Ik schrok ervan wat "de jeugd van tegenwoordig" dus vooral NIET leert!
Ja, al die ontwikkelde competenties is geen onzin, maar als je een vakopleiding volgt, zorg er dan als opleidingsinstituut ook voor dat je studenten dat vak enigszins beheersen als ze van school komen!

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:14

Bij jongens is het helaas minder zichtbaar. Maar toegenomen zelfmoordcijfers zeggen helaas genoeg.

(Ouders van) meiden trekken sneller aan de bel als het niet goed lijkt te gaan.
Waarbij ik meteen ook een kleine kanttekening wil maken... Bij meiden en vrouwen worden onduidelijke medische klachten ook nog wel eens ten onrechte als 'psychisch' weggeschreven.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... id-vrouwen


Desondanks denk ik dat social media een ontzettend grote rol heeft. Enerzijds omdat je daar van anderen alleen maar de leuke verhalen leest en de perfecte foto's ziet... Anderzijds omdat je brein nooit uitstaat. Je slaat continue nieuwe info op. Dus de lat wordt steeds hoger gelegd, terwijl je hoofd steeds minder tijd krijgt om bij te komen.

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:14

Interessant. Ik werk in het voortgezet onderwijs en heb in september een training gevolgd waarin dit ook aan de orde kwam. De spreker kon het erg goed vertellen en had veel info verwerkt in zijn presentatie.
Er spelen meerdere dingen. Sowieso verschilt de ontwikkeling van het brein tussen jongens en meisjes.
Jongens zijn veel individualistischer en nuchterder, terwijl meisjes (onbewust) een strijd voeren met andere meisjes omdat ze niet voor hen onder willen doen. Ze willen erbij horen, niet buiten de boot vallen, vergelijken resultaten, want waar jongens denken 'he, jij had hoger dan ik, goed joh!', denken meisjes veel eerder 'jij had hoger, ik doe iets niet goed, ik moet beter'. Meisjes zijn streberiger, leggen de lat hoger, moeten veel meer van zichzelf. Ook op andere vlakken willen meisjes erbij horen, jongens hebben al zolang er mensen bestaan meer kracht en overlevingskans uit zichzelf terwijl meisjes (vrouwen vroeger) alleen 'overleven' als zij zich aansluiten bij een groep en niet buitengesloten worden. Meisjes willen dus ook nog aardig gevonden worden, vertonen veel meer kopieergedrag en passen zich aan aan anderen.

Dit sluit weer aan bij een ander gedeelte van die dag waar ik een lezing had over waarom het zo mis gaat met meisjes en social media.
Omdat meisjes (onbewust) die gruwelijke druk voelen om erbij te horen zijn zij ook continue bezig met een positie veroveren bij anderen op social media. Als je namelijk getagd wordt in het midden van een foto ben je de beste vriendin en kan de hele wereld dat zien, hoe verder naar de zijkanten en hoeken hoe minder status je hebt en hoe harder je dus moet werken om die weer te veroveren. Giga-druk op je schouders, want wat als je ineens niet meer die bestie bent? Daarnaast wordt er als bestie of in ieder geval als goede vriendin verwacht dat jij als (één van de )eerste reageert op een foto op social media, je moet dus continue alles in de gaten houden en alle meldingen nalopen. Liken is niet voldoende, je moet reageren. Iedere verkeerde of te late reactie kan zorgen dat je bestie of vriendin een streak kwijtraakt en jij je plek in de rangorde. Er is tegenwoordig ook een app waarin je binnen x seconden moet reageren met een foto (be real ofzo), doe je het niet ben je je streak kwijt.
Ik weet niet meer alle details van dit deel van de lezing, maar ik vond het zeer heftig om te horen wat er allemaal speelt in social media land onder pubers en hoeveel druk zij ervaren op alle vlakken in hun leven.
Een simpel' leg je telefoon gewoon weg is geen optie, dan ben je alles kwijt als vriendin zijnde.
De wereld onderling onder die meiden schijnt echt heftig te zijn.

Problemen waar we in het onderwijs ook tegenaan lopen.

Is het onderwijs zelf zwaarder geworden? Nee, we verwachten nog steeds dezelfde kerndoelen als altijd.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:18

Ik denk overigens dat een deel van de druk ook juist niet voortkomt uit dat het schoolwerk zwaarder is, au contraire.
Er slagen nu kinderen voor het VWO die misschien veel beter af zouden zijn op HAVO of zelfs MAVO, mááárrrr.... iedereen moet vooral studeren.
Dus iedereen wordt gepusht tot een level dat eigenlijk boven het kunnen ligt. En vervolgens worden de normen verlaagd, want tja, je kunt moeilijk halve klassen laten zakken. Staat zo slecht op het CV van de school.
We hebben ook niet voor niets een steeds groter wordend gebrek aan mensen die met hun handen kunnen werken...

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:21

Goof schreef:
Interessant. Ik werk in het voortgezet onderwijs en heb in september een training gevolgd waarin dit ook aan de orde kwam. De spreker kon het erg goed vertellen en had veel info verwerkt in zijn presentatie.
Er spelen meerdere dingen. Sowieso verschilt de ontwikkeling van het brein tussen jongens en meisjes.
Jongens zijn veel individualistischer en nuchterder, terwijl meisjes (onbewust) een strijd voeren met andere meisjes omdat ze niet voor hen onder willen doen. Ze willen erbij horen, niet buiten de boot vallen, vergelijken resultaten, want waar jongens denken 'he, jij had hoger dan ik, goed joh!', denken meisjes veel eerder 'jij had hoger, ik doe iets niet goed, ik moet beter'. Meisjes zijn streberiger, leggen de lat hoger, moeten veel meer van zichzelf. Ook op andere vlakken willen meisjes erbij horen, jongens hebben al zolang er mensen bestaan meer kracht en overlevingskans uit zichzelf terwijl meisjes (vrouwen vroeger) alleen 'overleven' als zij zich aansluiten bij een groep en niet buitengesloten worden. Meisjes willen dus ook nog aardig gevonden worden, vertonen veel meer kopieergedrag en passen zich aan aan anderen.

Dit sluit weer aan bij een ander gedeelte van die dag waar ik een lezing had over waarom het zo mis gaat met meisjes en social media.
Omdat meisjes (onbewust) die gruwelijke druk voelen om erbij te horen zijn zij ook continue bezig met een positie veroveren bij anderen op social media. Als je namelijk getagd wordt in het midden van een foto ben je de beste vriendin en kan de hele wereld dat zien, hoe verder naar de zijkanten en hoeken hoe minder status je hebt en hoe harder je dus moet werken om die weer te veroveren. Giga-druk op je schouders, want wat als je ineens niet meer die bestie bent? Daarnaast wordt er als bestie of in ieder geval als goede vriendin verwacht dat jij als (één van de )eerste reageert op een foto op social media, je moet dus continue alles in de gaten houden en alle meldingen nalopen. Liken is niet voldoende, je moet reageren. Iedere verkeerde of te late reactie kan zorgen dat je bestie of vriendin een streak kwijtraakt en jij je plek in de rangorde. Er is tegenwoordig ook een app waarin je binnen x seconden moet reageren met een foto (be real ofzo), doe je het niet ben je je streak kwijt.
Ik weet niet meer alle details van dit deel van de lezing, maar ik vond het zeer heftig om te horen wat er allemaal speelt in social media land onder pubers en hoeveel druk zij ervaren op alle vlakken in hun leven.
Een simpel' leg je telefoon gewoon weg is geen optie, dan ben je alles kwijt als vriendin zijnde.
De wereld onderling onder die meiden schijnt echt heftig te zijn.

Problemen waar we in het onderwijs ook tegenaan lopen.

Is het onderwijs zelf zwaarder geworden? Nee, we verwachten nog steeds dezelfde kerndoelen als altijd.

Dat laatste ben ik niet met je eens. Opleidingen in NL zijn vanaf midden jaren '90 vorige eeuw (ja, dat klinkt oud) categorisch slechter geworden. Ligt niet eens aan de opleidingen zelf maar aan de eisen die ze opgelegd krijgen over wat ze hun leerlingen moeten leren en wat de examen-eisen zijn.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:22

Kan het er ook mee te maken hebben dat zoveel ouders (en leraren) ook zelf met burn-outs aan het vechten zijn?
Dat je die stress onbewust dagelijks mee geeft?

Er zijn ook sterke indicaties dat zware stress tijdens de zwangerschap een negatieve uitwerking heeft op de stabiliteit van het kind en meer risico loopt op het ontwikkelen van een angsstoornis.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:22

Als ik om mij heen kijk verbaas ik mij wel wat kinderen op de lagere school al aan huiswerk mee krijgen.
Dus na school nog niet vrij.
Dat had ik om eens 10 minuutjes in groep 8 (klas 6). Meer niet.

Maar ik verbaas me ook dat of er elke dag sport is of afspreken met vriendjes.
Ook dat was in mijn tijd niet zo.
Waar is dan de rust al bij die kinderen?
Daar begint mijn idee al het begin van teveel moeten.

Dan is al jaren het beleid dat ouders niet willen dat hun kind gaat werken met de handen. Want dan word je gelabeld als dom.
Dus zo hoog mogelijk studeren. De lat hoger dan mogelijk.

En dan zie ik kinderen en jong volwassenen met dure spullen lopen.
Dure telefoon en abonnementen.
Elke week lunchen. Dure kapper dure nagels. Maar met wat pech daar al een berg schulden.
Maar hey, al die luxe is voor op Facebook enz. Anders ben je niets waard.

Of dat perse de redenen zijn?
Geen idee. Maar laat ik zeggen blij te zijn wat dat betreft geen kind te zijn of jong volwassenen. Want kan me voorstellen dat er teveel zijn die daar aan mee te moeten doen. Ben niet jaloers op deze tijd.

chanicha

Berichten: 12172
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:30

Ibbel schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.


Helemaal mee eens!
Kinderen moeten ook leren dat niet alles maar kan zoals zij het willen dus leren om met teleurstellingen om te gaan.
Ze worden tegenwoordig zo beschermd opgevoed en natuurlijk ben je zuinig op je kinderen maar je hoort ze als ouder ook klaar te maken voor de toekomst en niet alles maar geven waar hun ogen om vragen want als het dan een keer niet kan is het Leiden in last.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:34

Het hele „ze zijn niets meer gewend“ kan ik persoonlijk niets mee. Uitgerekend de huidige generatie volwassenen die dat roepen donderen zelf ook van de ene burn-out in de andere.
Op de basisschool hoor je ook gewoon nog een redelijk beschermd leven te hebben.
Is het juist niet deel ook anderom? Te vroeg, te veel zelf moeten doen? Geen fouten mogen maken?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30243
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:39

Ik weet niet waar het ligt, dat voorop gesteld. Ik heb wel een ervaring met de kwaliteit van het onderwijs, gebaseerd op één stagiaire, dus n=1 en niet heel overtuigend, maar ik deel hem toch: de stagiaire deed MBO3 administratief. Ik hoop dan uiteindelijk factuuradministratie aan zo iemand toe te kunnen vertrouwen.

Stagiaire, 17 jaar oud, kon niet rekenen met percentages, kon dus ook niet uitleggen wat btw was en hoe dat berekend moest worden. Snapte ze het nut ook niet van, want daar had je toch programma's voor? En was verbaasd dat een half hetzelfde was als 0,5.

Dezelfde stagiaire meldde zich ziek en kwam niet meer terug, want ze had het te druk met de opdrachten voor school. Ze moesten een vlog maken over het bedrijf waar ze net een maand stage liepen en ze moesten ergens een verbeterplan voor het bedrijf over maken.

Meisje is niet meer teruggekomen, ik heb ook niets meer van de school gehoord na het melden dat de stage beëindigd was.

Op basis daarvan heb ik geen best beeld van de opleiding. Ze krijgen niet geleerd wat ze in de praktijk nodig hebben, terwijl er teveel aandacht wordt besteed aan hippe, maar relatief zinloze dingen. Leuk om te doen, maar als je vervolgens door de mand zakt op basisvaardigheden, dan is het leven behoorlijk pittig. Het is niet allemaal leuk. 80% van wat je doet wel, als je een baan hebt in een richting die je ligt, maar 20% is altijd stom. Doe je niks aan, maar moet wel gedaan worden.

En heel eerlijk: tijdens mijn opleiding lag dat percentage soms veel ongunstiger. Sh*t happens, door dat te doen leer je ook een hoop.

Het zou me niet verbazen als het gerommel en de 'innovatie' van het onderwijs de leerlingen van de wal in de sloot helpt.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:42

Goeie grutten...

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:47

ikke schreef:
Goof schreef:
Interessant. Ik werk in het voortgezet onderwijs en heb in september een training gevolgd waarin dit ook aan de orde kwam. De spreker kon het erg goed vertellen en had veel info verwerkt in zijn presentatie.
Er spelen meerdere dingen. Sowieso verschilt de ontwikkeling van het brein tussen jongens en meisjes.
Jongens zijn veel individualistischer en nuchterder, terwijl meisjes (onbewust) een strijd voeren met andere meisjes omdat ze niet voor hen onder willen doen. Ze willen erbij horen, niet buiten de boot vallen, vergelijken resultaten, want waar jongens denken 'he, jij had hoger dan ik, goed joh!', denken meisjes veel eerder 'jij had hoger, ik doe iets niet goed, ik moet beter'. Meisjes zijn streberiger, leggen de lat hoger, moeten veel meer van zichzelf. Ook op andere vlakken willen meisjes erbij horen, jongens hebben al zolang er mensen bestaan meer kracht en overlevingskans uit zichzelf terwijl meisjes (vrouwen vroeger) alleen 'overleven' als zij zich aansluiten bij een groep en niet buitengesloten worden. Meisjes willen dus ook nog aardig gevonden worden, vertonen veel meer kopieergedrag en passen zich aan aan anderen.

Dit sluit weer aan bij een ander gedeelte van die dag waar ik een lezing had over waarom het zo mis gaat met meisjes en social media.
Omdat meisjes (onbewust) die gruwelijke druk voelen om erbij te horen zijn zij ook continue bezig met een positie veroveren bij anderen op social media. Als je namelijk getagd wordt in het midden van een foto ben je de beste vriendin en kan de hele wereld dat zien, hoe verder naar de zijkanten en hoeken hoe minder status je hebt en hoe harder je dus moet werken om die weer te veroveren. Giga-druk op je schouders, want wat als je ineens niet meer die bestie bent? Daarnaast wordt er als bestie of in ieder geval als goede vriendin verwacht dat jij als (één van de )eerste reageert op een foto op social media, je moet dus continue alles in de gaten houden en alle meldingen nalopen. Liken is niet voldoende, je moet reageren. Iedere verkeerde of te late reactie kan zorgen dat je bestie of vriendin een streak kwijtraakt en jij je plek in de rangorde. Er is tegenwoordig ook een app waarin je binnen x seconden moet reageren met een foto (be real ofzo), doe je het niet ben je je streak kwijt.
Ik weet niet meer alle details van dit deel van de lezing, maar ik vond het zeer heftig om te horen wat er allemaal speelt in social media land onder pubers en hoeveel druk zij ervaren op alle vlakken in hun leven.
Een simpel' leg je telefoon gewoon weg is geen optie, dan ben je alles kwijt als vriendin zijnde.
De wereld onderling onder die meiden schijnt echt heftig te zijn.

Problemen waar we in het onderwijs ook tegenaan lopen.

Is het onderwijs zelf zwaarder geworden? Nee, we verwachten nog steeds dezelfde kerndoelen als altijd.

Dat laatste ben ik niet met je eens. Opleidingen in NL zijn vanaf midden jaren '90 vorige eeuw (ja, dat klinkt oud) categorisch slechter geworden. Ligt niet eens aan de opleidingen zelf maar aan de eisen die ze opgelegd krijgen over wat ze hun leerlingen moeten leren en wat de examen-eisen zijn.


Hoe houdt je reactie verband met de mijne?
Ik reageer op de vraag 'Is het onderwijs zwaarder geworden?' (Nee dus).
Dat staat los van jouw reactie dat het onderwijs slechter is geworden.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:51

Dat klinkt niet goed Prrrrr. Alsof de hele voorbereiding naar zo‘n stage mist of zo.

Ik vind het zelf heel akelig dat ik onder iedere gemaakte toets mijn handtekening moet zetten (dat ik het gezien heb).
Vroeger kon ik gewoon een tijdje verzwijgen hoe het zo ging op school. Als ik dan een paar toetsen verknalt had interesseerde dat niet zo veel mensen, zolang je rapport maar weer voldoende was.
Nu moet gevoeld ieder toetsmoment ook goed zijn.
Ook had ik zelf op de basisschool vroeger nauwelijks toetsen.

Hier ben ook nog van geschrokken maar dat is blijkbaar niet perse een europees probleem maar NL/BE:
„Het niveau van de leesvaardigheid van basisschoolleerlingen blijft dalen. Uit een nieuw rapport van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat slechts de helft van de leerlingen aan het einde van het basisonderwijs goed genoeg kan lezen om te kunnen functioneren in de maatschappij. Experts zeggen dat de knop heel snel om moet bij de overheid.“
https://www.nu.nl/binnenland/6241865/ki ... nhoud.html

Of het onderwijs zwaarder is of juist niet, daar durf ik niets over te zeggen. Na de oorlog lag de lat heel erg laag. In de tijd van mijn ouders had je 2 latten: 1 lage lat voor de arbeiders kinderen (aan de ene kant van de klas) en een hoge lat voor de welgestelde kinderen.
Als ik kijk naar de huidige baaisschool stof van mijn eigen dochter dan vind ik dat niet perse eenvoudig.
Bestaan daar harde cijfers over?
Dat het leersysteem inmiddels heel erg anders is, dat is duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-12-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:52

Ik zal morgen uitgebreider reageren maar ik denk zeker dat social media een grote rol speelt. En denken dat geluk maakbaar is door maar genoeg geld te hebben. Dat geeft druk om hoog opgeleid te zijn want dan kan je een topsalaris krijgen later.
Ik vind de werkdruk op het vwo hoog. Veel verantwoordelijkheid voor zelf leren, veel huiswerk. Er wordt veel van leerlingen verwacht. De vraag is: is dat terecht?

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:54

Ibbel schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.



PRAISE.
Precies dit...
Maar wanneer er wordt geopperd om de telefoons uit het klaslokaal te verbieden staan zowel leerlingen als veel ouders op de achterste benen. Uiteraard gaat het social media gedoe dan thuis nog door, maar desondanks dat zou het al zo veel schelen.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:59

Suzanne F. schreef:
Ik zal morgen uitgebreider reageren maar ik denk zeker dat social media een grote rol speelt. En denken dat geluk maakbaar is door maar genoeg geld te hebben. Dat geeft druk om hoog opgeleid te zijn want dan kan je een topsalaris krijgen later.
Ik vind de werkdruk op het vwo hoog. Veel verantwoordelijkheid voor zelf leren, veel huiswerk. Er wordt veel van leerlingen verwacht. De vraag is: is dat terecht?


Dat was 40 jaar geleden op het VWO toch ook al zo? Ik had bakken met huiswerk en moest 60 boeken lezen voor mijn eindlijst. Vier schooldagen van 8 lesuur, eentje van 5 uur. Is dat nu nog meer geworden dan?

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:02

Dat het leesniveau daalt is een rechtstreeks gevolg van ouders die daar veel te weinig tijd instoppen omdat ze het zo druk hebben en kinderen op jonge leeftijd al veel te veel voor de tv en/of op de computer zitten.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:07

Ik kan niet zoveel met of het onderwijs slechter is geworden. De vraag is: is het onderwijs zwaarder. Dat zegt niet per se ook wat over kwaliteit.

Ik kan leerlingen bakken huiswerk meegeven iedere dag waardoor het onderwijs zwaar wordt. Dat betekent niet dat ze er ook beter of slimmer van worden.