Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Ibbel schreef:Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?
De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.
secricible schreef:Ik zou vooral wel benieuwd zijn naar wat objectieve gegevens.
Citaat:Waardoor ervaren we meer druk van schoolwerk? Is het schoolwerk tegenwoordig zwaarder? Of eisen we van onszelf om boven onze mogelijkheden te studeren? Of zijn we gewoon minder weerbaar geworden met elkaar?
Ibbel schreef:Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?
De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.
De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.
Goof schreef:Interessant. Ik werk in het voortgezet onderwijs en heb in september een training gevolgd waarin dit ook aan de orde kwam. De spreker kon het erg goed vertellen en had veel info verwerkt in zijn presentatie.
Er spelen meerdere dingen. Sowieso verschilt de ontwikkeling van het brein tussen jongens en meisjes.
Jongens zijn veel individualistischer en nuchterder, terwijl meisjes (onbewust) een strijd voeren met andere meisjes omdat ze niet voor hen onder willen doen. Ze willen erbij horen, niet buiten de boot vallen, vergelijken resultaten, want waar jongens denken 'he, jij had hoger dan ik, goed joh!', denken meisjes veel eerder 'jij had hoger, ik doe iets niet goed, ik moet beter'. Meisjes zijn streberiger, leggen de lat hoger, moeten veel meer van zichzelf. Ook op andere vlakken willen meisjes erbij horen, jongens hebben al zolang er mensen bestaan meer kracht en overlevingskans uit zichzelf terwijl meisjes (vrouwen vroeger) alleen 'overleven' als zij zich aansluiten bij een groep en niet buitengesloten worden. Meisjes willen dus ook nog aardig gevonden worden, vertonen veel meer kopieergedrag en passen zich aan aan anderen.
Dit sluit weer aan bij een ander gedeelte van die dag waar ik een lezing had over waarom het zo mis gaat met meisjes en social media.
Omdat meisjes (onbewust) die gruwelijke druk voelen om erbij te horen zijn zij ook continue bezig met een positie veroveren bij anderen op social media. Als je namelijk getagd wordt in het midden van een foto ben je de beste vriendin en kan de hele wereld dat zien, hoe verder naar de zijkanten en hoeken hoe minder status je hebt en hoe harder je dus moet werken om die weer te veroveren. Giga-druk op je schouders, want wat als je ineens niet meer die bestie bent? Daarnaast wordt er als bestie of in ieder geval als goede vriendin verwacht dat jij als (één van de )eerste reageert op een foto op social media, je moet dus continue alles in de gaten houden en alle meldingen nalopen. Liken is niet voldoende, je moet reageren. Iedere verkeerde of te late reactie kan zorgen dat je bestie of vriendin een streak kwijtraakt en jij je plek in de rangorde. Er is tegenwoordig ook een app waarin je binnen x seconden moet reageren met een foto (be real ofzo), doe je het niet ben je je streak kwijt.
Ik weet niet meer alle details van dit deel van de lezing, maar ik vond het zeer heftig om te horen wat er allemaal speelt in social media land onder pubers en hoeveel druk zij ervaren op alle vlakken in hun leven.
Een simpel' leg je telefoon gewoon weg is geen optie, dan ben je alles kwijt als vriendin zijnde.
De wereld onderling onder die meiden schijnt echt heftig te zijn.
Problemen waar we in het onderwijs ook tegenaan lopen.
Is het onderwijs zelf zwaarder geworden? Nee, we verwachten nog steeds dezelfde kerndoelen als altijd.
Ibbel schreef:Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?
De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.
De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.
ikke schreef:Goof schreef:Interessant. Ik werk in het voortgezet onderwijs en heb in september een training gevolgd waarin dit ook aan de orde kwam. De spreker kon het erg goed vertellen en had veel info verwerkt in zijn presentatie.
Er spelen meerdere dingen. Sowieso verschilt de ontwikkeling van het brein tussen jongens en meisjes.
Jongens zijn veel individualistischer en nuchterder, terwijl meisjes (onbewust) een strijd voeren met andere meisjes omdat ze niet voor hen onder willen doen. Ze willen erbij horen, niet buiten de boot vallen, vergelijken resultaten, want waar jongens denken 'he, jij had hoger dan ik, goed joh!', denken meisjes veel eerder 'jij had hoger, ik doe iets niet goed, ik moet beter'. Meisjes zijn streberiger, leggen de lat hoger, moeten veel meer van zichzelf. Ook op andere vlakken willen meisjes erbij horen, jongens hebben al zolang er mensen bestaan meer kracht en overlevingskans uit zichzelf terwijl meisjes (vrouwen vroeger) alleen 'overleven' als zij zich aansluiten bij een groep en niet buitengesloten worden. Meisjes willen dus ook nog aardig gevonden worden, vertonen veel meer kopieergedrag en passen zich aan aan anderen.
Dit sluit weer aan bij een ander gedeelte van die dag waar ik een lezing had over waarom het zo mis gaat met meisjes en social media.
Omdat meisjes (onbewust) die gruwelijke druk voelen om erbij te horen zijn zij ook continue bezig met een positie veroveren bij anderen op social media. Als je namelijk getagd wordt in het midden van een foto ben je de beste vriendin en kan de hele wereld dat zien, hoe verder naar de zijkanten en hoeken hoe minder status je hebt en hoe harder je dus moet werken om die weer te veroveren. Giga-druk op je schouders, want wat als je ineens niet meer die bestie bent? Daarnaast wordt er als bestie of in ieder geval als goede vriendin verwacht dat jij als (één van de )eerste reageert op een foto op social media, je moet dus continue alles in de gaten houden en alle meldingen nalopen. Liken is niet voldoende, je moet reageren. Iedere verkeerde of te late reactie kan zorgen dat je bestie of vriendin een streak kwijtraakt en jij je plek in de rangorde. Er is tegenwoordig ook een app waarin je binnen x seconden moet reageren met een foto (be real ofzo), doe je het niet ben je je streak kwijt.
Ik weet niet meer alle details van dit deel van de lezing, maar ik vond het zeer heftig om te horen wat er allemaal speelt in social media land onder pubers en hoeveel druk zij ervaren op alle vlakken in hun leven.
Een simpel' leg je telefoon gewoon weg is geen optie, dan ben je alles kwijt als vriendin zijnde.
De wereld onderling onder die meiden schijnt echt heftig te zijn.
Problemen waar we in het onderwijs ook tegenaan lopen.
Is het onderwijs zelf zwaarder geworden? Nee, we verwachten nog steeds dezelfde kerndoelen als altijd.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Opleidingen in NL zijn vanaf midden jaren '90 vorige eeuw (ja, dat klinkt oud) categorisch slechter geworden. Ligt niet eens aan de opleidingen zelf maar aan de eisen die ze opgelegd krijgen over wat ze hun leerlingen moeten leren en wat de examen-eisen zijn.
Ibbel schreef:Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?
De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.
De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.
Suzanne F. schreef:Ik zal morgen uitgebreider reageren maar ik denk zeker dat social media een grote rol speelt. En denken dat geluk maakbaar is door maar genoeg geld te hebben. Dat geeft druk om hoog opgeleid te zijn want dan kan je een topsalaris krijgen later.
Ik vind de werkdruk op het vwo hoog. Veel verantwoordelijkheid voor zelf leren, veel huiswerk. Er wordt veel van leerlingen verwacht. De vraag is: is dat terecht?