Mentale gezondheid tieners

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 19:17

Is dat dan verplicht zodat ze de boel niet op stelten zetten of puur voor die begeleiding?
Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze ook geen zooitje ongeregeld willen.

In hoeverre iets wat anders is ook perse een probleem is ben ik niet over uit. Amerikaanse kinderen worden ook doorgaans niet heel vrij gelaten maar toch worden dat doorgaans ook heel normale volwassenen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:24

Marije_jiplover schreef:
En dan eind augustus, dus amper 2 maanden later, zelf op de fiets 8-10 km naar de middelbare school...

Ja, bizar he? Ik had een vergelijkbare discussie over een uit de hand gelopen schooluitje met bovenbouw middelbare school (havo-vwo, dus leeftijd 15 tot 18) waarbij een docent in de discussie stelde dat je leerlingen nooit alleen mag laten en ze wel een begeleiding nodig hadden van 1 begeleider op 12-15 leerlingen. (En ik stelde dat je toch geen cipier bent, en toch niet voortdurend jongeren van die leeftijd gaat begeleiden? Enfin, werd me niet in dank afgenomen :P )

De situatie was best iets genuanceerder, maar het uitgangspunt dat je tieners van die leeftijd voortdurend onder toezicht moet houden of dat kinderen zelfs iets eenvoudigs als een avondvierdaagse niet zouden kunnen vind ik echt zorgelijk.

chanicha

Berichten: 12170
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:30

Zou dat niet verzekeringstechnisch zijn?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:41

Ja, dat is deels verzekeringstechnisch, maar ik vind het bedroevend dat we dat zo normaal gaan vinden. De verzekering is toch niet wie moet bepalen hoe we ons leven leven? En ook, hoe en waar leren kinderen dan wel om zelfstandig te zijn, als er altijd toezicht moet zijn? Waar maken ze dan wel hun fouten?

chanicha

Berichten: 12170
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:58

De jeugd nu houdt zich met heel andere dingen bezig als ik in die jaren, wij gingen stiekem roken of spijbelden een uurtje meer niet.
Ze zullen maar iets uitvreten waar er een gewond raakt, kan school dokken.

Ik heb mijn oudste dochter ook tot in groep 8 naar school gebracht want de ene route was langs een vaart en stil en de andere moesten ze twee drukke kruispunten over.
Wij zijn verhuisd toen de jongste bleef zitten in groep 4 en dat kon ze bij het nieuwe huis makkelijk lopen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:59

chanicha schreef:
De jeugd nu houdt zich met heel andere dingen bezig als ik in die jaren, wij gingen stiekem roken of spijbelden een uurtje meer niet.


Zo raar dat mensen de tegenstelling hier niet in zien - de meeste jongeren doen nu precies hetzelfde. Stiekem roken of af en toe spijbelen. Het is echt niet zo spannend. Alleen nu willen we kinderen opsluiten om te voorkomen dat er ook maar iets gebeurt, en we weten niet eens echt waarom. Maar het heeft wel gevolgen voor de kinderen, want die krijgen niet meer echt de ruimte om zich op eigen tempo te ontdekken, alles is ingevuld en met hekken omgeven.

Er is overigens niets mis met kinderen naar school brengen als de situatie erom vraagt. Er is iets mis als kinderen niet zelfstandig mogen zijn als de situatie dat prima toelaat.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:16

Het maakt fantastisch uit waar je woont - als je net op de verkeerde school in Utrecht zit lopen die kinderen die spijbelen en roken het risico in het verkeerde circuit terecht en gebeuren er toch wat andere dingen dan alleen maar spijbelen en roken.

Terwijl ik dit zit te tikken hoor ik op het journaal dat de nieuwerwetse kindertjes vier keer zo vaak wapens bij zich hebben dan vroeger, en als ze met hun nog onvoldoende ontwikkelde remsysteem in hun hoofd toch al een wapen bij zich hebben, is het risico ook wat groter dat dat mis gaat. Die rokende en spijbelende kindertjes van tegenwoordig zitten soms ook in de buurt van drillrapgroepjes die het hele concept rem proberen uit te bannen.

Als ik een kind had in de Bijlmer zou ik denk ik ook liever wat langer wat meer toezicht houden. Als ik een kind had in het dorpje in het oosten van het land waar mijn vader woont zou ik daar veel meer vrijheid in durven geven.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:19

Sizzle schreef:
Is dat dan verplicht zodat ze de boel niet op stelten zetten of puur voor die begeleiding?
Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze ook geen zooitje ongeregeld willen.

Het ging om de begeleiding.

De moeder van het meisje kon school er niet van overtuigen dat haar dochter ook alleen van school naar stal ging en daar zelfstandig voor de pony kon zorgen en dus ook wel alleen met haar vriendinnen 10 km kon wandelen, met elk sowieso een telefoon op zak.

Ik heb verder geen idee of het met verzekering of met wat anders te maken had, maar ik vond het wel bizar. En de betreffende moeder ook.

KSHancox
Berichten: 1259
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:32

Shadow0 schreef:
chanicha schreef:
De jeugd nu houdt zich met heel andere dingen bezig als ik in die jaren, wij gingen stiekem roken of spijbelden een uurtje meer niet.


Zo raar dat mensen de tegenstelling hier niet in zien - de meeste jongeren doen nu precies hetzelfde. Stiekem roken of af en toe spijbelen. Het is echt niet zo spannend.

https://www.nu.nl/binnenland/6244923/aa ... litie.html
Dit is echt heel erg afhankelijk van waar je woont. Een goede vriend van me woont in een stad en heeft een tienerdochter. Daar hoor je genoeg gekke verhalen die wel verder gaan dan stiekem roken en spijbelen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:42

Prrrr schreef:
Het maakt fantastisch uit waar je woont - als je net op de verkeerde school in Utrecht zit lopen die kinderen die spijbelen en roken het risico in het verkeerde circuit terecht en gebeuren er toch wat andere dingen dan alleen maar spijbelen en roken.


Dat kan gebeuren, maar het is zeker niet automatisch zo en het voortdurend onder controle houden van kinderen en jongeren is niet de oplossing. Alleen al omdat het echt niets oplost, en omdat al die controle meestal niet veel extra's brengt. Kinderen krijgen wel van alles te horen wat niet mag, maar weinig kansen om zich te ontwikkelen tot pubers en volwassenen die een basis hebben in hoe het wel kan.
Ik woon naast een basisschool, en ik weet niet of dat een verkeerde school is maar wel volop risico-omgeving... en wat uitmaakte was toen er een leerkracht was die het leuk vond om te voetballen. Maar dat is echt iets positiefs dat je toe moet voegen.

En uiteindelijk verdwijnt een deel van de jongeren net zo goed uit het zicht, en komt via online zaken alsnog behoorlijk verkeerd terecht.

Verbieden van specifieke zaken kan soms helpen. Het lachgasverbod is hier eerder ingevoerd en lijkt echt wel positief uitgepakt te hebben. Maar tegelijkertijd is dat wel echt iets anders dan kinderen en jongeren steeds onder toezicht te willen hebben. En ik ben ook blij dat Utrecht er regelmatig voor kiest om dingen niet zomaar op te lossen met meer regels en verboden en verplichtingen, maar ook investeert in andere manieren (contact maken, alternatieven bieden.)

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:45

KSHancox schreef:
Shadow0 schreef:


Zo raar dat mensen de tegenstelling hier niet in zien - de meeste jongeren doen nu precies hetzelfde. Stiekem roken of af en toe spijbelen. Het is echt niet zo spannend.

https://www.nu.nl/binnenland/6244923/aa ... litie.html
Dit is echt heel erg afhankelijk van waar je woont. Een goede vriend van me woont in een stad en heeft een tienerdochter. Daar hoor je genoeg gekke verhalen die wel verder gaan dan stiekem roken en spijbelen.

Niet om het een of ander maar die verhalen deden vroeger ook al de ronde. In een parallelle klas zat een jongen die op een internaat woonde en dat was niet omdat het thuis zo gezellig was.

Over die wapens moet je je ook realiseren dat wat in mijn tijd gewoon een zakmes was, tegenwoordig als wapen wordt gezien. Die Buck van 12cm was 30 jaar geleden gewoon een zakmes en echt niet meer of minder gevaarlijk dan nu, maar als ze je er nu mee aanhouden, wordt het als een wapen gezien......

chanicha

Berichten: 12170
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:51

Laat mij dan maar overdreven zijn! Mijn kinderen hebben het nooit als vervelend ervaren en daar gaat het om en wat de wapens bij jongeren betreft, daar mogen ze de ouders ook voor aanpakken.
Als je soms ziet wat er ‘s avonds laat nog op straat zie lopen is het echt te belachelijk voor woorden, jochies van 10/11 en een mond dat ze hebben!
Misschien dat die ouders wat meer toezicht kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 30-12-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12170
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:52

Nog nooit meegemaakt dat een mes van 12 cm als zakmes werd gezien!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:54

Ze vallen niet zo hard over zakmessen... wel over machetes en keukenmessen die 'voor de veiligheid' worden meegenomen. Dat zag ik toch niet, 30 jaar geleden.

prompter

Berichten: 11164
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:43

Nee, hier stonden de drugsdealers wel op het schoolplein ruim 40 jaar geleden, maar wapens had niemand bij zich :=

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:24

Sizzle schreef:
In hoeverre iets wat anders is ook perse een probleem is ben ik niet over uit. Amerikaanse kinderen worden ook doorgaans niet heel vrij gelaten maar toch worden dat doorgaans ook heel normale volwassenen.

Dat niet vrij laten van kinderen is een vrij recente ontwikkeling. Tot in de jaren negentig was het ook in de VS nog gebruikelijk om bv zelf buiten te spelen of naar school te lopen. Nu is dat door de maatschappij, wetgeving en infrastructuur nauwelijks nog mogelijk. De politie wordt soms al gebeld als kinderen spelen in de eigen tuin terwijl de ouders binnen zijn :roll:

In de VS zijn de problemen ook zeker niet minder, erger juist. Ruim de helft van de jongeren heeft mentale problemen en één op de vijf denkt aan zelfmoord, het hoogste van alle ontwikkelde landen. Zelfmoord is de tweede doodsoorzaak onder 10-24-jarigen.

Ik vond er dit artikel over uit 2019 (dus van voor corona):
https://worldhappiness.report/ed/2019/the-sad-state-of-happiness-in-the-united-states-and-the-role-of-digital-media/

Ze geven er ook een verklaring voor: de smartphone. De sterke daling in mentaal welzijn volgt direct op de introductie van de smartphone.
Er zijn al diverse onderzoeken die (veelvuldig) schermgebruik linken aan depressie. Jongeren die veel schermen gebruiken voelen zich vaker alleen en ongelukkig. Mensen die stoppen met bv facebook voelen zich al na een week gelukkiger. Jongeren die hun schermtijd sterk beperkten voelden zich na enkele weken gelukkiger.
Jongeren gebruik(t)en (in de VS in 2019) gemiddeld 6 uur per dag een scherm (voornamelijk smartphones). Deze schermtijd gaat ten koste van andere bezigheden zoals met vrienden afspreken of sport, activiteiten die juist gelinkt worden aan geluk. Jongeren hebben nu een uur per dag (!) minder face-to-face tijd met andere mensen dan leeftijdsgenoten in de jaren zeventig :oo
Zoveel smartphonegebruik leidt ook tot slaapgebrek, ook dat wordt gelinkt aan depressies.

Maw: jongeren (en volwassen ook) besteden (veel) meer tijd aan iets dat ongelukkig maakt en minder tijd aan activiteiten die wel gelukkig maken.

En waarom dit in juist de VS zo'n groot probleem is, komt doordat kinderen/jongeren daar thuis 'opgesloten' zitten en weinig anders te doen hebben dan 'schermen'. De infrastructuur maakt het vaak vrijwel onmogelijk ergens heen te gaan zonder auto, als dit al is toegestaan. Voor elke activiteit buitenshuis hebben ze hun ouders nodig die ze brengen.
Helaas gaan we hier in Nederland (en Europa) ook steeds meer die kant op. Niet qua infrastructuur gelukkig, maar wel qua maatschappelijke acceptatie van kinderen die alleen over straat gaan.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 00:43

Heftig he die cijfers.
Maar inmiddels is het dus in diverse Europese landen (incl. nederland) dus ook al bijna 50% met 17% die aan zelfmoord denkt.
Het idee dat de helft van de kinderen in een klas het verschrikkelijk zwaar heeft met het leven stemt mij droevig. Ik wil toch ook kijken of ik daar tijdig over kan „voorlichten“ bij mijn dochter. Al is het maar om het bij vrienden te herkennen als het haar zelf niet treft.

Zebrastreep

Berichten: 9790
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:35

Prrrr schreef:
Ze vallen niet zo hard over zakmessen... wel over machetes en keukenmessen die 'voor de veiligheid' worden meegenomen. Dat zag ik toch niet, 30 jaar geleden.


Zo'n 10 jaar geleden ( dat klinkt al zo ver weg) toen ik naar de middelbare school ging gebeurde dit soort fratsen gelukkig ook nog niet. Drugs zou er vast wel eens gehandeld zijn.

Maar wij werden nog bang gemaakt met de zogenaamde drugshonden. Werkte trouwens wel erg goed! 1x in de zoveel tijd kwam er heel opvallend eens politie soms ook met hond de kantine in. Meer voor jullie zien dat we er zijn en dat het geen grap is. De klusjes werden ook wel gecontroleerd zo nodig.

Nu mogen de kluisjes vanwege de privacy wet niet eens meer gecontroleerd worden. Slap gedoe , het was toen heel normaal en het werkte erg goed.

De middelbare school waar ik op zat was overigens erg streng , maar daardoor ontstonden er geen uit de hand gelopen situaties hooguit een keer dat 2 jongens op de vuist gingen met elkaar maar ook daarop werd flink gestraft.

Ik zou mij nu best onveilig voelen als ik weer naar een middelbare school zou gaan := Ik ben toch blij dat ik een aantal generaties terug de hele bende al heb gehad.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 08:22

Sizzle schreef:
Heftig he die cijfers.
Maar inmiddels is het dus in diverse Europese landen (incl. nederland) dus ook al bijna 50% met 17% die aan zelfmoord denkt.
Het idee dat de helft van de kinderen in een klas het verschrikkelijk zwaar heeft met het leven stemt mij droevig. Ik wil toch ook kijken of ik daar tijdig over kan „voorlichten“ bij mijn dochter. Al is het maar om het bij vrienden te herkennen als het haar zelf niet treft.


Ja maar wat moet je er dan vervolgens mee, als ze het bij een vriend(in) herkent...? :(:)

Dat zonder begeleiding op straat zijn vind ik altijd een lastige. Dat ze hier in het dorp met 6-7 jaar oud zelf naar school lopen of fietsen is best verantwoord, kunnen via de stoep naar huis zeg maar. Maar bij vorige school zag ik toch ook wel eens klein grut los rondlopen zonder toezicht dat ik dacht van oef die ouders hebben wel lef zeg dat ze dat aandurven..... Kijk als het goed gaat dan wordt het er een sterk, onafhankelijk kind van. Maar als het niet goed gaat de zoveelste keer dat ze zonder kijken de weg op stuiven.... :n

Ik weet wel dat die van ons van 7,5 voorlopig nog niet alleen naar school gaat. Wil hij zelf ook helemaal niet trouwens. Ook bij de vorige school met nog even in het natuurspeeltuintje (of elders) spelen na school, bleef ik er gewoon altijd bij. Dat vindt die kleine zelf ook prettiger, en is al een paar keer maar goed gebleken ook want hebben wel een paar keer gehad dat er grotere kinderen heel vervelend gingen doen bij die kleintjes. Die schrikken zich dan rot en druipen af als ze beseffen dat er ouders in de buurt zijn...

Naar mijn mening leren ze daar juist ook van: er komen situaties voor waarvan ze nog niet zo goed weten hoe ze daar handig mee om kunnen gaan. En ouders kunnen daarbij helpen, kinderen leren ervan, en zo geleidelijk aan kan je als ouders steeds meer afstand nemen en steeds meer zelf op laten lossen op een fijne manier. Ouder blij met het vertrouwen dat kind zichzelf fijn uit allerlei situaties kan redden, kind blij dat die er niet zomaar zonder goede voorbereiding alleen voor staat :)

Toen hij 6 was en een keer bij een klasgenootje ging spelen waar hij niet eerder was geweest, in een buurtje dat hij helemaal niet kent (ik ook niet) en ik hem weer kwam halen, moet ik zeggen dat ik er best wel van schrok dat moeder zei dat ze buiten aan het spelen waren, "waarschijnlijk op het veld". Moesten we door allerlei steegjes naar een veld, ene mistige bende, nergens die kinders te zien..... ik kon dat niet zo waarderen eigenlijk dat dat spul zonder toezicht buiten liep... dat je dat met je eigen kind doet is je eigen keuze, maar andermans kind dat je amper kent en totaal onbekend is in die buurt... daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan dat dit nu al kon gaan gebeuren bij ergens spelen.

Ik heb toen meteen zo'n horloge gekocht waarmee kind kan bellen als die zich niet prettig voelt.
Noem mij dan maar overbeschermend ofzo maar ik vond dit toch echt niet prettig en die kleine vond het ook een opluchting, het idee dat hij mij dan zou kunnen bereiken als hij zou verdwalen ofzo....

chanicha

Berichten: 12170
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 08:39

Ons vorige huis, waar onze kinderen opgroeiden, stond in een volkswijk waar iedereen elkaar kende en dat was een veilig gevoel.
Onze dochter liep met de buurjongen naar school in 3 minuten en het was een hele veilige route.
Er stond een keer een auto met twee mannen al een halve dag op de hoek maar de buren gingen exht daar naartoe om te vragen wat ze daar deden.
Dat ons kent ons is in de stad bijna niet meer jammer genoeg.
Buitenspelen konden ze daar naar hartelust, groepjes kinderen van school en vooral onze jongste heeft zich echt vermaakt daar.

Goof

Berichten: 28845
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:34

Zebrastreep schreef:
Nu mogen de kluisjes vanwege de privacy wet niet eens meer gecontroleerd worden. Slap gedoe , het was toen heel normaal en het werkte erg goed.


Ik zou mij nu best onveilig voelen als ik weer naar een middelbare school zou gaan := Ik ben toch blij dat ik een aantal generaties terug de hele bende al heb gehad.


Kluisjescontroles vinden nog steeds plaats. Enkele weken geleden hebben wij een controle laten uitvoeren door de wijkagenten. Dat maakt (gelukkig) toch altijd nog wat indruk.

Onveilig? Hoezo dan? Jongeren zijn bovenal gelukkig nog steeds gewoon jongeren. Denk je dst de hele populatie pubers met angst en beven voor elkaar naar school komt ofzo?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:54

Goof schreef:
Kluisjescontroles vinden nog steeds plaats. Enkele weken geleden hebben wij een controle laten uitvoeren door de wijkagenten. Dat maakt (gelukkig) toch altijd nog wat indruk.


Ik vind het nogal wat hoor... En volgens mij leren kinderen er vooral van dat er niets van hen is, dat hun privacy er niet toe doet, en dat het normaal is dat je zomaar als een soort crimineel behandelt wordt.

Dat geeft waarschijnlijk niet rechtstreeks problemen, maar het doet onderliggend wel heel veel met wat de jongeren leren over de maatschappij waar ze in leven. Je snapt in elk geval wel waarom autoritaire en inbreukmakende plannen zoals het zoveelste sleepnet van bv de regering zo makkelijk aanvaard worden: als we jongeren aanleren dat het normaal is, ipv de gevaren benoemen en aandacht te hebben voor de nadelen, dan leren we als maatschappij ook niet meer om kritisch te zijn.

chanicha

Berichten: 12170
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:58

Nee ze leren er van dat je geen dingen moet doen die niet mogen!
Bij mij op het voortgezet onderwijs, en dan heb ik het over de jaren 70, kwam er ook een keer politie met een drugshond.
Alleen dat maakte al indruk dus zo verkeerd vond en vind ik het niet.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:01

Goof schreef:
Zebrastreep schreef:
Nu mogen de kluisjes vanwege de privacy wet niet eens meer gecontroleerd worden. Slap gedoe , het was toen heel normaal en het werkte erg goed.


Ik zou mij nu best onveilig voelen als ik weer naar een middelbare school zou gaan := Ik ben toch blij dat ik een aantal generaties terug de hele bende al heb gehad.


Kluisjescontroles vinden nog steeds plaats. Enkele weken geleden hebben wij een controle laten uitvoeren door de wijkagenten. Dat maakt (gelukkig) toch altijd nog wat indruk.

Onveilig? Hoezo dan? Jongeren zijn bovenal gelukkig nog steeds gewoon jongeren. Denk je dst de hele populatie pubers met angst en beven voor elkaar naar school komt ofzo?


Bij dat laatste sluit ik me echt volledig aan. Ik zie gelukkig dat het óvergrote deel van de leerlingen gewoon lekker tiener is. Natuurlijk hebben ze regelmatig gezonde tegenzin om naar school te gaan, wordt er soms gezucht en gesteund als ze aan het werk gezet worden in de klas en worden ze soms teleurgesteld in baantjes, in vriendschappen of in verliefdheden, en ja, dat laatste doet natuurlijk pijn, maar hoort ook bij het leven van een puber. Ik zie namelijk tegelijkertijd ook heel veel leerlingen die lol hebben met elkaar, die samen feestjes afgaan en na het weekend dan 'brak' in de klas zitten. Leerlingen die samen op vakantie gaan, of gewoon geintjes met elkaar uithalen. Ik zie veel gezelligheid en lachende gezichten tijdens de pauzes in de aula, en tijdens de lessen.

Betekent dit dat er geen mentale problemen zijn, nee, zeker niet, want die zie ik ook. Ik heb daar ook zeker mijn ideeën voor oorzaken bij, veel zijn er al genoemd in dit topic, vooral de opmerkingen van Ibbel zijn me bijgebleven, daar wordt naar mijn mening de spijker op zijn kop geslagen. Dus ja, we moeten er zéker wat mee, zowel met de verschijnselen nu, als met de oorzaken, al lijkt dat laatste me best ingewikkeld om te doen, maar ik denk dat er een hele grote verantwoordelijkheid bij de ouders ligt.

Op dit moment lijkt het me echt heel erg belangrijk dat jongeren die zich niet prettig voelen daarover kunnen praten, thuis, op school, of misschien met iemand van een sportclub waar ze een klik mee hebben en die ze vertrouwen. Ik denk dat veel dingen dan al wat kleiner gemaakt kunnen worden, het is voor pubers natuurlijk ook zo dat dingen vaak enorm groot lijken, dat alles rot is en ze het even niet meer zien zitten. Een groot deel van de pubers kan echt vrij snel weer op weg geholpen worden, vaak door gewoon te luisteren en wat kleine adviezen te geven. Maar die andere groep, die wat kleinere groep, die er echt niet meer uitkomt, en waarvan er hier in het topic ook een aantal voorbij gekomen zijn, ja, die moet hele goede hulp krijgen, daar helpen even een paar gesprekjes niet. En deze jongeren moeten wel in beeld komen, want het zijn juist vaak degenen die de meeste hulp nodig hebben die je het minste hoort, die het niet aan de buitenwereld willen tonen...

Ik vind het echt ingewikkelde materie hoor, want wat hoort er bij het opgroeien en bij puber zijn, en wanneer gaat het echt de verkeerde kant op met iemand en zakt iemand zonder dat je het doorhebt steeds verder weg. Wat kan er in de opvoeding gedaan worden, ook met alle verleidingen eromheen waaraan de jongeren blootgesteld worden, en die je als ouder niet weg kan (en ook niet moet) houden. Weerbaar maken, veel met je kind praten, weten wat er in ze omgaat, maar zeker ook leren omgaan met teleurstellingen, niet alle vervelende dingen voor ze weghouden, en laat ze zich ook gewoon regelmatig eens vervelen, worden ze echt niet slechter van! Maar goed, ga er maar aan staan!

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:21

chanicha schreef:
Nee ze leren er van dat je geen dingen moet doen die niet mogen!


De meeste jongeren doen niets wat niet mag. Die leren vooral dat ze, ook als ze zich goed gedragen, worden behandeld als verdachte.
En misschien maakt het voor de meeste niets uit. Voor de jongeren die dingen mee hebben die ze niet willen delen (de kern van privacy) maakt het wel uit. Wat die jongeren leren is dat ze 1040 uur op school moeten zijn per jaar waar ze precies 0 ruimte hebben die echt veilig van henzelf is.

(En... doe maar of het overdreven is. Dat recht op privacy een grondrecht is doet er ook niet toe? Dat hebben we in onze grondwet gezet omdat het zo onbelangrijk is?)