Mentale gezondheid tieners

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1044
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:52

Klopt Mars-Mellow en Mooney.
Ik zie ook veel oververmoeide tieners die als ze uit school komen huiswerk doen (hopelijk :+ ) en dan beginnen te scrollen op insta/tiktok (en vergeet niet, die platforms zijn GEMAAKT om verslavend te werken) tot ze, vaak te laat, naar bed gaan.

Ze hebben het gevoel dat ze hun hoofd even uitzetten door op insta/toktok te scrollen maar feitelijk krijg je continue prikkels en haal je er heel weinig positieve energie uit. Een uurtje sporten zou veel meer energie opleveren, maar zo vóelt het niet. Want je bent al moe als je 'hangt' laat staan dat je nog iets zou moeten doen.

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:53

mars_mellow schreef:
Ik denk de social media inderdaad een grote factor is, maar vooral de motivatie in het algemeen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waardoor het komt, maar ik weet wel dat iedereen de hele dag door gewoon ontzettend moe is, en geen informatie meer kan opnemen. Zodra ze thuis zijn kunnen ze zichzelf niet meer er toe brengen om nog iets te gaan doen, en gaan de meeste mensen slapen of bezig met social media.

Er zijn ook mensen die gewoon geen zin hebben om te slapen, en tot 3 uur op hun telefoons zitten natuurlijk :+

Ik heb op VWO, HAVO en TL (mavo) gezeten, en op alle niveaus was de hoeveelheid huiswerk bijna exact hetzelfde. Ik ben zo ver gezakt vanwege 0 motivatie, waardoor ik letterlijk niks meer kon doen. Hoe graag ik het ook wou, het kon gewoon niet.

Ik ken veel meer mensen die dit zelfde ook hebben gehad.


Het missen van motivatie komt, iig bij mij op school, voornamelijk door alle stress die we krigjen door school. Er word bijna niks goed geregeld. Dus soms zie ik gewoon de nut niet meer om weer ergens achteraan te moeten.

Lijsken
Berichten: 1044
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:54

Shadow0 schreef:
Lijsken schreef:
En ik vind ook dat ouders vaak heel controlerend zijn. Ter indicatie; Ouders krijgen een melding op hun smartphone bij elk cijfer van kindlief...


Daarbij lijkt het overigens alsof de ouders controlerend zijn, maar het zijn uiteindelijk de scholen die die instellingen zo zetten, en die dat normaal vinden, en ook weer uitdragen dat ouders daar betrokken bij moeten zijn.

Veel druk komt rechtstreeks of indirect van scholen, en ouders doen daar wel in mee, maar ik weet niet of het klopt dat dit allemaal van ouders uitgaat.


Klopt, komt zeker ook vanuit scholen! Maar ook genoeg ouders die in de stress schieten als ik aangeef die meldingen eens een tijdje uit te zetten, want ojee....wat dan als hij en 4 haalt -O-

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 20:57

MimixDaina, Anderhalf uur reistijd enkele reis voor de middelbare school? Of gaat het om een vervolg opleiding?
Dat is natuurlijk ontzettend heftig. Wonen jullie zo afgelegen?

Dat gevoel dat de school een zooitje ongeregeld is, komt dat door de veel te hoge op de leraren denk je?

(Ik ben nog altijd in shock dat blijkbaar 1 op de 5 docenten tegen een burn-out aan zit)

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:01

Sizzle schreef:
MimixDaina, Anderhalf uur reistijd enkele reis voor de middelbare school? Of gaat het om een vervolg opleiding?
Dat is natuurlijk ontzettend heftig. Wonen jullie zo afgelegen?

Dat gevoel dat de school een zooitje ongeregeld is, komt dat door de veel te hoge op de leraren denk je?

(Ik ben nog altijd in shock dat blijkbaar 1 op de 5 docenten tegen een burn-out aan zit)



Wij kwamen vaak op school aan (50 minuten reistijd te fiets), en wanneer we er waren hoorden we dat de docent er gewoon helemaal niet was. Toen mochten we weer 50 minuten terug fietsen. Na een paar keer kwam niemand meer opdagen naar die les, en dan gingen ze zeuren dat we geen motivatie hadden om er heen te gaan :+

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:02

MimixDaina schreef:
Sizzle schreef:
Mars-mellow, ik heb een vraag inderdaad.

De lange dagen is niet iets nieuws van deze tijd. Ook wij gingen vroeger van 8-4 naar school, soms zelfs tot 16:45. Daar kwam dan nog 3 kwartier fietsen bovenop. Mijn grootouders gingen zelfs 6 dagen per week naar school.

Wat maakt in jouw idee dat deze dagen nu niet meer goed haalbaar zijn? Is dat toch voornamelijk dat slaap tekort? Of komt dat door die 3-5 uur social media erbovenop die we vroeger niet hadden?
Is de hoeveelheid huiswerk meer, of zitten te veel kinderen op het verkeerde niveau (te hoog)?

Speelt lesuitval ook een rol daarin? (in aansluiting op MimixDaina).


Als ik school een beetje goed wil doen (alleen even gericht op AVO vakken, geen paarden in beeld) Moet ik half 7 opstaan. school om half 9 of 9. En dan zit ik daar tot 5. Soms nog uitval tussendoor. Voor de vakken met uitval dien je zelf uit te zoeken wat je ervoor moet maken, je krijgt dan geen uitleg. Krijg je voor de andere vaken het vele werk of project niet af binnen de 3 kwartier les moet je dit thuis doen. Als ik om 5 uur klaar ben, ben ik pas rond half 7/7 uur thuis. Dan uiteraard nog eten. Dus dan rond half 8 klaar met eten. En dan nog aan huis werk. dat is dan zon 2/3 uur. Dus 10/10:30 klaar. Dan nog douchen/dingen klaarleggen voor de volgende dag. Nog even relaxen/sociaal doen dmv appen of bellen. En dan tegen half 12/12 telefoon weg en slapen.dan zit je toch, mits ik niet tussendoor nog wakker word en niet kan slapen, aan zon 6/6,5 uur slaap.

Met les uitval loop je ook sneller achter. En achterlopen word als iets heel slechts gezien. Je mist uiteindelijk ook studiepunten. en dan mag je weer niet over. Ook mis je daardoor vaak uren dus dan maar kijken of school je overlaat gaan.

Als je net zoals mij het geluk hebt dat je paniek aanvallen hebt en soms de les uit moet. Of bv dat je verantwoordelijk word gemaakt over een zieke leerling die niet epileptische aanvallen krijgt. Mis je dus ook nog veel meer uren. En school liegt dan ook nog tegen je. Maar dat is weer mijn geluk


Maar, en dit bedoel ik niet verkeerd, is dit niveau dan überhaupt wel haalbaar voor je?
Iedere dag 8 uur school incl uitval(waarin je ook huiswerk kunt maken) en dan nog 2 tot 3 uur p/d aan je huiswerk zitten lijkt me niet normaal.
Ik herken dit ook niet, in mijn middelbare schooltijd en daarna met studeren was het gemiddeld een uurtje per dag, in het weekend vaak 2. De rest kon ik tijdens lessen en/of tussenuren wegwerken. Dit was bij de rest vd klas net zo. Over het algemeen waren mijn avonden na 7 uur vrij, wél lag ik om 10 uur in bed. Continu op 6 uur slaap teren is niet de bedoeling lijkt me als jongere.

chanicha

Berichten: 12196
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:03

Onze kleindochter zit in Maartensdijk op school, ze wil de dierenkant op, en gaat iedere dag op de fiets van en naar Utrecht Noord.
Rooster is op een dag na tot na vier uur dan is het naar huis, naar haar paard en weer terug haar huiswerk maken.
Ik vind dat best veel voor een meisje van 15.

KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:05

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Het is al even geleden dat ik klaar was met school en toen waren mobieltjes en social media nog niet echt een ding. Computers al wel.

Ik herinner me dat mijn jongere zusje en ik doodongelukkig waren. Puber zijn is zelf al niet het allerleukste, maar als je thuissituatie wat minder is dan helpt het niet mee. Ik weet dat ik 8 uur 's ochtends heel vroeg vond om als tiener al 'aan' te staan. Je moet al vroeg keuzes maken over je toekomst, mijn ouders hadden enorme verwachtingen en gaven geen steun. We hadden ook niet echt veel vrienden en we waren een beetje 'gekke loners' volgens sommigen. Toen hadden we in de avond al redelijk wat schermtijd, wat echt funest kan zijn voor je nachtrust en dan helpt het niet als er thuis altijd wordt geroepen dat je een bepaald niveau moet hebben, want lager is triest. Daarnaast moet je natuurlijk ook geld hebben voor alle coole dingen, dus al vrij vlot bijbaantjes gehad. Nuttig maar dat kost ook energie. Het helpt ook niet dat mijn ouders danwel verwachting hadden, maar me nooit hebben voorbereid op het feit dat dingen niet altijd gaan zoals je wil en hoe daarmee om te gaan. Da's toch echt wel een basisding dat je moet kunnen als je de wijde wereld in wordt gegooid.

Ik heb heel lang heel erg geworsteld met een aantal zaken. Inmiddels is het veel lastiger geworden.

Nu is het alleen maar erger geworden qua social media (alles moet perfect zijn en je moet altijd bereikbaar zijn op je nieuwste iPhome), toekomstbeeld (je hoort alleen maar dat de aarde naar de knoppen gaat en je nergens kan wonen) oh en je ouders kunnen ook nog online je cijfers inzien. Top.

Ik denk ook dat de lockdown voor heel veel tieners niet heeft geholpen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het nu als tiener had gered.

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:11

Sizzle schreef:
MimixDaina, Anderhalf uur reistijd enkele reis voor de middelbare school? Of gaat het om een vervolg opleiding?
Dat is natuurlijk ontzettend heftig. Wonen jullie zo afgelegen?

Dat gevoel dat de school een zooitje ongeregeld is, komt dat door de veel te hoge op de leraren denk je?

(Ik ben nog altijd in shock dat blijkbaar 1 op de 5 docenten tegen een burn-out aan zit)


Hier gaat het om een vervolg opleiding. Met het reizen tel ik het lopen naar het station. De trein. De bus en van de halte naar school. Ook overstaptijden tel ik mee. Ik woon alles behalve afgelegen en ik heb van de klas nog de minste reistijd. Er zijn er veel die toch wel dik 2 uur moeten reizen.

Het zooitje ongeregeld is gewoon een zooi ongeregeld. De administratie klopt van geen kant. Zowel de aanwezigheid als op welke opleiding je zit (ben begin van het jaar 2 maanden afwezig geweest ivm een ongeluk en ben toen ziekgemeld, toch sta ik zeker 2 weken op ongeoorloofd afwezig. Ik met meerdere keren van Bol (voltijd) op BBL (deel tijd) gezet, terwijl dit nooit besproken is. Zou 6 keer opgelost zijn tot mijn ov het gewoon niet deed, want dat word stop gezet met BBL.). Docenten die weken of maanden niet komen, te laat ziek melden (dus dan is de les al begonnen zit je in het lokaal staat het pas op het rooster.). Of dit bij hun komt door burn out, geen idee zou mij niks verbazen. Ik ben als 16 jarige verantwoordelijk gemaakt voor een meisje wat niet epileptische aanvallen kreeg en hierbij kon stoppen met ademen (ik heb geen ehbo cursus oid gedaan). Meer dan de helft van mijn studie punten gewoon niet gekregen. Er werd beloofd dat ik gewoon over zou gaan, tot ik n week voor het eind van het jaar te horen kreeg dat ik bleef zitten. Ben aangerand door een jongen uit de klas en kreeg gewoon doodleuk te horen dan het mijn schuld was en dat ze hem niet uit de klas gingen halen. Toen ik mijn mentore MEERDERE keren aangaf dat het echt niet goed met mij ging. Ik meerdere keren huilend bij haar heb aangeklopt. Keer ik te horen dat ik gewoon een weekplanning moest maken. Maar toen ik toen boos werd en de opmerking maakte "moet ik dan in mijn planning zetten wanneer ik voor de trein spring" was het allemaal mijn schuld.

Het nog niet eens hebbende over de lokalen die met dit weer gewoon 16 graden zijn en we mogen geen jas aan :')

Dit zijn gewoon allemaal dingen die niet gebeurt hoefde te zijn, als hun zaken gewoon op orde waren. Mijn school staat inmiddels bekend om dit soort acties, ik ga geen namen noemen. Na inmiddels duizenden gesprekken is er nog niks verandert. Ook niet na dreigen het hogerop bij de gemeente te spelen.

Lous

Berichten: 24255
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:11

chanicha schreef:
Onze kleindochter zit in Maartensdijk op school, ze wil de dierenkant op, en gaat iedere dag op de fiets van en naar Utrecht Noord.
Rooster is op een dag na tot na vier uur dan is het naar huis, naar haar paard en weer terug haar huiswerk maken.
Ik vind dat best veel voor een meisje van 15.


Dat was toen ik zo oud was heel normaal. Dit was eind jaren 90 begin 2000.

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:14

Wildgirl schreef:
knip


Maar, en dit bedoel ik niet verkeerd, is dit niveau dan überhaupt wel haalbaar voor je?
Iedere dag 8 uur school incl uitval(waarin je ook huiswerk kunt maken) en dan nog 2 tot 3 uur p/d aan je huiswerk zitten lijkt me niet normaal.
Ik herken dit ook niet, in mijn middelbare schooltijd en daarna met studeren was het gemiddeld een uurtje per dag, in het weekend vaak 2. De rest kon ik tijdens lessen en/of tussenuren wegwerken. Dit was bij de rest vd klas net zo. Over het algemeen waren mijn avonden na 7 uur vrij, wél lag ik om 10 uur in bed. Continu op 6 uur slaap teren is niet de bedoeling lijkt me als jongere.[/quote]

Ik doe MBO niveau 3. Dus veel lager kan het niet. De planning in mijn andere bericht is ook nog eens zonder paard en werk meegeteld. Als ik nog moet rijden ben ik soms pas om 10 uur thuis. Bijna iedereen van mijn leeftijd (tussen 16 en pak en beet 19/20) die ik ken heeft rond de 6 uur slaap.

En die huiswerk uren word al sinds de middelbare als normaal gezien. Je werd zelfs door docenten gen aagekeken als je maar n uurtje bezig was.

chanicha

Berichten: 12196
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:17

Lous schreef:
chanicha schreef:
Onze kleindochter zit in Maartensdijk op school, ze wil de dierenkant op, en gaat iedere dag op de fiets van en naar Utrecht Noord.
Rooster is op een dag na tot na vier uur dan is het naar huis, naar haar paard en weer terug haar huiswerk maken.
Ik vind dat best veel voor een meisje van 15.


Dat was toen ik zo oud was heel normaal. Dit was eind jaren 90 begin 2000.


Nou ik deed het voortgezet onderwijs in de jaren 70 maar we kregen al een toeval als we een dag tot half vijf hadden :')

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 21:18

De hoeveelheid huiswerk is denk ik wel deels ook iets wat ouders beinvloeden.
Mijn ouders controlleerden wel echt veel te weinig (ook niet ideaal), maar met een uurtje per week was ik meestal wel klaar met mijn 6jes mentaliteit. Uit school ging ik gelijk door naar mijn verzorgpaarden en kwam tegen 7 uur thuis.
Een goede vriendin had enorm veel druk vanuit huis om hoge cijfers te halen en die was inderdaad dagelijks uren bezig.
Zij heeft nu inderdaad het gevoel haar hele jeugd gemist te hebben voor een paar hogere cijfers die voor de rest van je leven van geen enkele significante waarde zijn .

Die puinhoop met de roosters kan echt niet. Daar zou ik ook mijn motivatie door verliezen -O-

StalNollie

Berichten: 9207
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:19

hier moeder van 3 jongens, wat ik vooral zie is dat veel jongeren gepamperd worden, en te los in de opvoeding worden gelaten. daar waar je nog weleens straf kreeg vroeger of een tik tegen de bil word nu alles maar goed gepraat en krijgen kinderen weinig weerwoord

zo kunnen we tegenwoordig niks meer hebben of laten zien want ooooh het zou eens tever kunnen gaan.
hoeven niet meer zelf te gaan werken als ze 13/14 zijn. word alles maar toegeschoven.


heb het hier met verzorgmeisjes zien gebeuren (3 zelfs) denk je überhaupt dat die nog op de fiets gaan. nee papa en mama brengen ze wel even weg.

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:22

StalNollie schreef:
hier moeder van 3 jongens, wat ik vooral zie is dat veel jongeren gepamperd worden, en te los in de opvoeding worden gelaten. daar waar je nog weleens straf kreeg vroeger of een tik tegen de bil word nu alles maar goed gepraat en krijgen kinderen weinig weerwoord

zo kunnen we tegenwoordig niks meer hebben of laten zien want ooooh het zou eens tever kunnen gaan.
hoeven niet meer zelf te gaan werken als ze 13/14 zijn. word alles maar toegeschoven.


heb het hier met verzorgmeisjes zien gebeuren (3 zelfs) denk je überhaupt dat die nog op de fiets gaan. nee papa en mama brengen ze wel even weg.


dat is toch echt maar een deel. Ik werk vanaf mijn 12e al. Zomers gehad dat ik 3 baantjes had en van 5 tot 10 savonds aan het werk was. Ik krijg thuis echt wel over mn stuivers als ik iets doe wat niet kan. En zo ken ik flink wat meer kinderen en ouders.

DuoPenotti

Berichten: 30216
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:23

chanicha schreef:
Lous schreef:



Dat was toen ik zo oud was heel normaal. Dit was eind jaren 90 begin 2000.


Nou ik deed het voortgezet onderwijs in de jaren 70 maar we kregen al een toeval als we een dag tot half vijf hadden :')

Ik had 2 dagen van 10 over half 5
Een van 10 voor 4
En 2 dagen wel eerder.
1990 examenjaar

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:25

Ibbel schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien? Nee, twee?

De ene knuppel is de effing social media, die de wereld mooier voorstellen dan hij is. Ik zie foto's van vermiste meisjes, helemaal gefilterd door Insta, waarvan ik denk: dat kind herken ik in geen duizend jaar als ik haar tegenkom, want zó ziet ze er IRL niet uit.

De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.


Ik denk idd ook dat dit wel de 2 grootste dingen zijn. Ik zie het nu alleen al op mijn werk. Je mag ze alleen met zijde handschoentjes aan vertellen wat Pietje niet goed doet want anders zijn ze binnen 2 uur al vertrokken…. En social media is zeker wel een grote factor!

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:26

StalNollie schreef:
zo kunnen we tegenwoordig niks meer hebben of laten zien want ooooh het zou eens tever kunnen gaan.
hoeven niet meer zelf te gaan werken als ze 13/14 zijn. word alles maar toegeschoven.



Ik heb (en veel andere mensen hebben) geen tijd om te werken.

Om kwart voor 5 ben ik thuis. Dan moet ik snel naar mijn paard wat vaak anderhalf uur duurt. Dat lukt zelfs niet in de winter, want er is geen verlichting. Vervolgens moet ik naar huis, eten, huiswerk maken/leren, en dan is het al zo weer 11 uur.

Hier tussendoor kan ik ten minste zeker niet even werken.
Misschien dat anderen er wel tijd voor hebben in de ochtend of in het weekend.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 18-12-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Berichten: 24255
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:26

Ik was vaak genoeg om 10 over 4 pas klaar. Dus naar huis, tafel dekken, zwemtraining, eten ,huiswerk maken en naar bed.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:29

Lijsken schreef:
Ik zie ook veel oververmoeide tieners die als ze uit school komen huiswerk doen (hopelijk :+ )


Maar misschien zit er dan op school iets niet goed? En niet alleen voor die specifieke jongeren... Zijn scholen een beetje prikkelvriendelijk? Zijn ze veilig, rustgevend, voel je je er op je gemak, kun je er tot rust komen, heb je door de schooldag heen de tijd om de stof die wordt aangeboden ook in je op te nemen? En zou je het als school accepteren en zien als goede zelfzorg als een leerling zegt 'ik was te moe om huiswerk te maken, ik ben in plaats daarvan gaan sporten?'

DuoPenotti

Berichten: 30216
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:31

En zaterdagen en vakanties dan? Daar kun je ook werken? :)

En een paard kost veel tijd. Maar ipv 1 of 2 avonden vakkenvullen kan wel. Is net waar de prio ligt natuurlijk :)

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:33

StalNollie schreef:
zo kunnen we tegenwoordig niks meer hebben of laten zien want ooooh het zou eens tever kunnen gaan.
hoeven niet meer zelf te gaan werken als ze 13/14 zijn. word alles maar toegeschoven.


Je vindt het jammer dat kinderarbeid niet meer standaard is? Of hoe bedoel je dit precies?

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 21:35

Een kind van 14 mag niet eens werken op een schooldag, dat is bij de wet verboden. Je mag enkel klusjes doen.
Als ik mag kiezen of mijn kind gaat sporten op zaterdag of voor 2 euro per uur folders gaat lopen die voor onze maatschappij nergens goed voor zijn (behalve voor koopverslaving), ga dan maar lekker sporten.
Ik geloof er geen drol van dat je een slechte volwassene wordt als je niet op je 14 vakken gevuld hebt. Dat is echt niet de reden dat bijna 50% van de tieners met stress klachten loopt in iedergeval.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-12-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:36

DuoPenotti schreef:
En zaterdagen en vakanties dan? Daar kun je ook werken? :)

En een paard kost veel tijd. Maar ipv 1 of 2 avonden vakkenvullen kan wel. Is net waar de prio ligt natuurlijk :)

En een dag vrij dan? of moeten we onze hele weken kotsvol plannen? Dan heb je het recept voor een burn out.

DuoPenotti

Berichten: 30216
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:38

Je hoeft ook geen hele dag te doen.
En zondag bestaat ook nog als vrije dag.

En na 14 komt ook 15 & 16 en mag dat wel.

En als je 1 of 2 avonden werkt is de rest vrij hoor.

Ik denk dat die paar uurtjes werk minder recept zijn voor burn out Dan in die tijd op sm zitten