Witwaswet, burgers onder de loep

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 10:02

Vanmorgen was ik even het nieuws aan het doornemen en kwam dit artikel tegen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/623786955/veel-kritiek-op-witwaswet-burgers-onder-vergrootglas-gelegd

Het is de telegraaf dus wellicht moet je het met een korrel zout nemen. En het is dat het december is maar anders lijkt het een slechte 1 april grap. Het nieuwe wetplan komt hier op neer: 5 grote banken zouden alle overboekingen boven de 100 euro moeten monitoren. Zonder dat er een verdenking is van witwassen of criminele activiteit (dat moeten ze nu al rapporteren).

Maar jeetje, hier gaan mijn nekharen toch echt van rechtopstaan! Ik heb niks te verbergen, onze lonen staan ook in een database maar dat banken (particuliere, winstgevende bedrijven waar ik betaal voor een dienst) gaan monitoren waar ik en iedere andere burger zijn geld aan uit geeft staat mij vreselijk tegen. Nu spreken meerdere partijen zich al uit over het te lage bedrag van 100 euro maar al wordt het 1000,- of hoger dan is het nog niet oké. De overheid hoeft echt niet te weten dat ik iedere maand mijn huur betaal of een bankstel heb gekocht of dat ik pech heb gehad met mijn paard en een hoge da rekening heb :Y). Daarnaast gaan banken dus ook de gegevens van hun klanten delen met andere banken, :evaw: privacy.

Hoe staan jullie hierin?

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:07

Ik vind dat ook een inbreuk op de privacy en bovendien..100 euro..waar hebben ze het over? Als het nu nog e1000,- of meer was dan zou ik het nog wel kunnen begrijpen.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:07

Ik ben het absoluut niet eens met dit plan. Je hebt verdomme nergens meer privacy in dit land.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:08

Die monitor plicht is er al jaren? Dat accepteer je zodra je klant wordt van een bank. Die controle wordt steekproefsgewijs en op basis van verdachte transacties al jaren gedaan. :=

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:12

MarlindeRooz schreef:
Die monitor plicht is er al jaren? Dat accepteer je zodra je klant wordt van een bank. Die controle wordt steekproefsgewijs en op basis van verdachte transacties al jaren gedaan. :=

Maar nu gaat het om IEDERE transactie. Dus als jij een baan hebt en je neemt 100 euro op voor de boodschappen dan wordt dit gezien als een verdachte transactie.
Onze privacy wordt steeds meer afgenomen. Er wordt steeds meer bepaald voor ons wat we eten, wat we doen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:14

Oké wappie.

Heb je het artikel gelezen? Het gaat niet over elke 100 euro. Daarbij is de Telegraaf een enorm slechte oproerzaaiende krant.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:14

MarlindeRooz schreef:
Die monitor plicht is er al jaren? Dat accepteer je zodra je klant wordt van een bank. Die controle wordt steekproefsgewijs en op basis van verdachte transacties al jaren gedaan. :=

Ja, dat klopt. Maar dat is op het moment niet voor transacties vanaf 100 euro. Dit is wel heel extreem. Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:19

Dat gaat ook niet gebeuren, als je het (slecht geschreven) artikel goed leest dan zie je ook dat het vooral paniek zaaien is. Niemand is het eens met de 100 euro. Zelfs de SP oppert 3000 euro. Moet je nagaan hoe hoog de grens op rechts dan ligt.

Trap er niet zo hard in jongens, de Telegraaf wil clicks pakken en mensen opruien.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:22

In dit geval niks wappie, dat is wel wat m.n. Kaag wil.

De Rabobank had al heel lang geleden de mogelijkheid ingebouwd je CO2 verbruik te monitoren dmv je uitgaven.
Rabobank is ook een van de eersten waarvan bekend is dat ze iemand aangeschreven hebben dat diegene te vaak contant geld ging afhalen.

Het hele KYC gebeuren ken ik goed genoeg van mijn werk, en anti-witwas controles, helemaal prima.
Maar prive overboekingen vanaf 100 euro bij een particulier mogen monitoren gaat naar mijn mening veel te ver!

En nu kun je zeggen, dan neem ik een andere bank, vergeet het maar, dit is een (controle) systeem waar alle banken in zullen meegaan op termijn.
Doen ze dat niet dan lopen ze zelf het risico op enorme boetes.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... oor-banken

Dat de Televaag nu niet de meest betrouwbare bron is, daar ben ik het wel mee eens.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 21-12-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:23

Niqui schreef:
Ja, dat klopt. Maar dat is op het moment niet voor transacties vanaf 100 euro. Dit is wel heel extreem. Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt.


Het is er weliswaar nog niet door maar er is wel degelijk een wetsvoorstel ( van Kaag) gedaan in deze trant i.c.m. het CBDC ( Central Bank Digital Currency). Elke uitgave boven 100,- monitoren. Het wordt gebracht onder het mom van "witwassen" tegen gaan maar de reden is simpelweg controle en het invoeren van de CO2 taks.
Gelukkig is er enorme tegenstand want anders zou het wel eens het verdwijnen van contant geld kunnen betekenen.
De echte criminelen die miljarden witwassen zullen hier waarschijnlijk geen last van krijgen.............

Citaat:
Zelfs de SP oppert 3000 euro

Ik dacht dat betalingen boven de 3000,- nu ook al gemonitord werden? Las tijd geleden iets dat bij een paard/ auto kopen van boven dat bedrag er verantwoording zou moeten worden afgelegd?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:25

Zolang de Rabobank nog de intensieve veehouderij steunt maken ze zich vast niet zo druk over CO2. Die tool om je verbruik te meten heb ik nog nooit gezien. Is vast een reclamestunt voor greenwashing.

En die co2 taks is echt wappie praat sorry, daar is geen enkel bewijs voor.

Als je geen idee hebt hoe de CDD afdeling van een bank werkt kan je dat ook eens opzoeken ipv complotten te gooien.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:28


purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:30

MarlindeRooz schreef:
Oké wappie.

Heb je het artikel gelezen? Het gaat niet over elke 100 euro. Daarbij is de Telegraaf een enorm slechte oproerzaaiende krant.


Ik ben geen wappie. Dus dat mag je voor je houden.
Ik heb mijn informatie mbt de wet van de tv, nieuws.
Dat de regering gaat bepalen wat ik eet. De regering wil in bepaalde wijken bepaalde ketens verbieden. Dat is een bepaling over wat ik in mijn mond stop.
Maar het is een gevaar dat deze wet in de maak is.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:30

MarlindeRooz schreef:
Zolang de Rabobank nog de intensieve veehouderij steunt maken ze zich vast niet zo druk over CO2. Die tool om je verbruik te meten heb ik nog nooit gezien. Is vast een reclamestunt voor greenwashing.

En die co2 taks is echt wappie praat sorry, daar is geen enkel bewijs voor.

Als je geen idee hebt hoe de CDD afdeling van een bank werkt kan je dat ook eens opzoeken ipv complotten te gooien.

Ik ben geen complotdenker, en dank je, ik weet heel goed hoe de CDD afdeling van een bank werkt.

Had het ook niet over CO2 taks, maar over de mogelijkheid ahv je aankopen je CO2 verbruik te monitoren bij de Rabobank, kun je zelf als klant aanzetten.
Jij bent denk ik geen klant van de Rabobank, anders had je dat al gezien neem ik aan ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:30

Kan je wel lezen, want dat staat er niet. Dit staat er:

“ stelt onderzoeksbureau CE Delft.

Dat bureau doet regelmatig onderzoek over klimaatzaken, soms in opdracht van de overheid, maar in dit geval op eigen initiatief. "

——-

En ik ben al 27 jaar klant bij de Rabobank. Maar nee die co2 instelling heb ik niet meegekregen. Maar het lijkt me heel nuttig om inzage te hebben in je eigen vervuiling.

____

@purny welke ketens zijn/worden waar verboden? Ik kan niks vinden daarover.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 21-12-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:32

MarlindeRooz schreef:
Zolang de Rabobank nog de intensieve veehouderij steunt maken ze zich vast niet zo druk over CO2. Die tool om je verbruik te meten heb ik nog nooit gezien. Is vast een reclamestunt voor greenwashing.

En die co2 taks is echt wappie praat sorry, daar is geen enkel bewijs voor.

Als je geen idee hebt hoe de CDD afdeling van een bank werkt kan je dat ook eens opzoeken ipv complotten te gooien.

Die tool staat gewoon in de rabo app.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:34

Ah ja met de zoekfunctie kon ik het vinden ja. Maar dat is gewoon greenwashing van een erg milieuonvriendelijke bank hoor. :=

Ze zijn erg goed in investeren in dingen die veel co2 uitstoten.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:37

Het is bizar, het gebeurt nu 'al' en gaat zelfs om privé-transacties tussen getrouwde echtparen waarbij duidelijk is dat de een partner van de ander is, zelfde achternaam. Er wordt van bank 1, bedrag overgemaakt naar bank 2 rekening, dat bedrag wordt gepind. Het gaat niet om bv 2000 euro per keer. Dit gebeurt bijna maandelijks, de afgelopen 17 maanden. En nu vraagt bank 1 aan het echtpaar om het bedrag te verifiëren, te weerleggen en te bewijzen dat het geen witwas praktijk actie betreft. En daarnaast wordt er niet veel afgeschreven, omdat er gewoon contant betaald wordt. Generatiedingetje wellicht ook of achtergrond.

Hoe en wat mensen met hun geld doen wat ze zelf verdienen, mogen ze toch zelf weten? We betalen braaf belasting(overdracht), etc.

Wat is daar WAPPIE aan?

Bovenstaande betreft overigens een ware casus in eind oktober jl. in de privé kring hier.

Het feit dat we allemaal een CO2 print uitstoot op basis van Europese Identiteit (kunnen) krijgen, is ook een ontwikkeling waar niet iedereen op zit te wachten. Betalen naar rato is wat anders. En geen moeite met CO2-voetprint, maar zoals e.e.a. er door wordt gedrukt en niet door de media aanhangig wordt gemaakt. Zie zelf ook gewoon de stukken die bv uit de Eerste/Tweede kamer openbaar gepubliceerd worden. :j

Controle op alles wat je doet, nee .. technocratie in ontwikkeling. Geen een april grap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:37

MarlindeRooz schreef:
Ah ja met de zoekfunctie kon ik het vinden ja. Maar dat is gewoon greenwashing van een erg milieuonvriendelijke bank hoor. :=

Ze zijn erg goed in investeren in dingen die veel co2 uitstoten.

Oh ik wil ook niet zeggen dat het wat betekent vanuit de Rabo, enkel dat die tool er wel is :D.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:38

MarlindeRooz schreef:
Kan je wel lezen, want dat staat er niet. Dit staat er:

“ stelt onderzoeksbureau CE Delft.

Dat bureau doet regelmatig onderzoek over klimaatzaken, soms in opdracht van de overheid, maar in dit geval op eigen initiatief. "

——-

En ik ben al 27 jaar klant bij de Rabobank. Maar nee die co2 instelling heb ik niet meegekregen. Maar het lijkt me heel nuttig om inzage te hebben in je eigen vervuiling.

____

@purny welke ketens zijn/worden waar verboden? Ik kan niks vinden daarover.

Bij gebrek aan argumenten dan maar beledigend worden.
Gelukkig dat er een foei knop bestaat, ga jij vanaf nu fijn onder.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:39

Oké succes. Jammer dat je niet met fatsoenlijke bronnen kwam. Het is super irritant dat wappies dingen blijven uitkramen die gewoon pertinent onjuist zijn.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:41

Hou eens op met dat wappie woord te gebruiken als je het ergens niet mee eens bent, dat is echt zo kinderachtig he. Mensen maar gelijk wegzetten als "iets" als je het niet met ze eens bent.

Blijf gewoon discussieren op de inhoud ipv op de persoon.

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:45

ik heb gister voor 180 euro aan kaas gekocht :')


Wat als het nu geen witwassen is, maar je kunt het toch niet bewijzen? Eigenlijk zou de bank dan moeten bewijzen of het witwassen is toch?

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:45

"Eventjes gecompenseerd
Toch kost de heffing de burger aanvankelijk niets. De hogere kosten worden in het onderzoek van CE Delft namelijk meteen gecompenseerd met een lagere energiebelasting.

Richting 2030 gaat de CO2-heffing wél omhoog. Dan kan bijvoorbeeld wonen fors duurder worden als je je woning niet verduurzaamt."


Dit baart mij wel zorgen, alsof wonen al niet duur genoeg is..en de meeste mensen die hun woning niet verduurzamen doen dat omdat ze dat niet kunnen betalen en niet omdat ze het niet willen.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:45

Wat een nare toon gelijk weer in dit topic en dan met de Kerst voor de deur <3 :knuffel: *\o/*

Zie bv ook:

https://www.nu.nl/klimaat/6242847/eu-bu ... rming.html

Zo zijn er ook genoeg berichten in de reguliere media die kortstondig geplaatst worden, maar verder niet uitgebreid opgenomen worden in de dagelijkse context en daarmee 'dagspraak' onderwerp worden. Het is ook maar net hoe dat gestuurd wordt. Dat is gewoon 'communicatie en marketing' alleen over onderwerpen die ons burgers wel aangaan. Dus iets meer focus op bepaalde onderwerpen als digitale identiteit en digitale geldstroom controle, zou ik persoonlijk wel waarderen, zeg maar.

Nu pin je 50 euro en geef je 50 euro ergens uit, handje contant-je voor je boodschappen bij de AH. Straks met digitale geldstroom ga je nog betalen voor transactiekosten binnen datzelfde bedrag, en krijg je dus minder 'waar' voor hetzelfde bedrag (of er zit bv belasting op). Daar is al spraken van, was laatst ook bij RTLZ, maar dat kan ik helaas even niet zo snel voor iemand terug vinden.

Bv....Mensen investeren nu in zonnepanelen, daarbij loopt nu al parallel het idee om daar belasting op te gaan heffen? Huh? of het zo ver komt, is wat anders, maar toch wel dingen om bij stil te staan, mocht je investeren... vind ik dan.