leefbaarheid platteland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:08

Het lijkt me algemeen bekend dat het openbaar vervoer op het platteland om te huilen is en dat wordt nóg meer uitgekleed.
Dus als je op je fiets nergens meer kunt komen wegens afwezigheid van een fietspad (bij ons màg je niet eens op de naastgelegen 80-kilometerweg fietsen overigens, dus dat is helemaal geen optie) of kilometers moet gaan omfietsen om ergens te komen én er is ook in geen velden of wegen een busverbinding, lijkt het me duidelijk dat het afdoet aan de leefbaarheid inderdaad.
Om nog maar te zwijgen over de consequentie dat men dus in de auto gaat stappen om nog ergens te kunnen komen. Ook geen wenselijke situatie, in het kader van milieuvervuiling.
Maar of de gemeente hier echt veel aan kan doen betwijfel ik. Zij moeten ook de regels volgen en als dat plotsklaps weer verandert, of er weer bezwaar wordt aangetekend terwijl ze net de boel op de schop hebben, kunnen ze ook niets.

En het argument dat er in het buitenland ook vrijwel geen fietspaden zijn en iedereen dus op de weg moet fietsen en ook niet doodgereden wordt snijdt ook geen hout, aangezien er hier in Nederland vele malen meer gefietst wordt dan in buitenlanden. Scholieren gaan daar veel en veel vaker met schoolbussen, het ov of worden gebracht en al die hordes bejaarden en andere fietspadgebruikers die hier vanaf het voorjaar tot diep in het najaar voorbij kachelen fietsen daar ook niet.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:13

Mwah, TS heeft echt wel een valide punt.

We hadden een work around voor de stikstof regels. Daar heeft een milieuclub (MOB) weer een rechtzaak over aangespannen en toen zijn veel (bouw)projecten weer stil komen te liggen. Is gewoon landelijk nieuws geweest.

Dus de kans dat de groene lobby daarmee de komst van dit fietspad ernstig vertraagd heeft is behoorlijk aanwezig. Als ook veel woningsbouw etc.

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... -projecten

Daarbij is mobiliteit(sarmoede) op het platteland echt een issue in Nederland. https://www.pzc.nl/breda/de-bus-is-niet ... ~a9818109/
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-01-23 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:15

MOB zijn heel lastige parasieten... maar zij maken de regels niet! die worden vanuit Brussel opgelegd.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:19

juval schreef:
MOB zijn heel lastige parasieten... maar zij maken de regels niet! die worden vanuit Brussel opgelegd.


Brussel maakt regels. Nederland maakt daar interpretaties van. MOB gaat naar de rechtbank omdat ze het niet met die interpretatie eens zijn. Niet helemaal lijnrecht dus.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:20

Is het zo gek dat mensen worden teruggefloten als ze proberen de regels te omzeilen?

In sommige gevallen is het prima als er gebouwd wordt wat mij betreft, maar er komen ook zo nu en dan bouwplannen voorbij waarvan je denkt, kon dat geld nu écht niet aan iets beters besteed worden.. Van die gemeentehuizen die nog prima functioneren maar er wat moderner moeten uitzien en dan volledig tegen de vlakte gaan bijvoorbeeld. Dat gemeentes maar eens leren om goede keuzes te maken met zo min mogelijk uitstoot, en daar hoort een goede berekening per bouwproject ook bij vind ik.

Inwonderland
Berichten: 1259
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:27

pol013 schreef:
Mwah, TS heeft echt wel een valide punt.

We hadden een work around voor de stikstof regels. Daar heeft een milieuclub (MOB) weer een rechtzaak over aangespannen en toen zijn veel (bouw)projecten weer stil komen te liggen. Is gewoon landelijk nieuws geweest.

Dus de kans dat de groene lobby daarmee de komst van dit fietspad ernstig vertraagd heeft is behoorlijk aanwezig. Als ook veel woningsbouw etc.

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... -projecten

Daarbij is mobiliteit(sarmoede) op het platteland echt een issue in Nederland. https://www.pzc.nl/breda/de-bus-is-niet ... ~a9818109/


Ligt dat bij MOB of had onze overheid hun geitenpaadjes moeten laten checken en niet weer proberen of er een andere work around mogelijk was? Hoe vaak moeten wij onze neus stoten aan juridisch niet houdbare maatregelen?

Daarnaast als ik lees dat in november de boel is opgebroken en er daarna wordt gezegd "nieuwe stikstofregels". Dan gaat dat waarschijnlijk over de uitspraak in de Porthos zaak (Bouwvrijstelling vervallen) neem ik aan en die had zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer van dit werk van mijlen ver kunnen zien aankomen.

Met heel veel situaties is het ook een beetje de toon die de muziek maakt. Leefbaarheid is heel belangrijk, zowel in de stad als op het platteland. We zullen met iedereen samen een manier moeten vinden om hier binnen alle geldende kaders en dat is nou eenmaal ook de kaders omtrent stikstof en flora en fauna tot een werkbaar geheel te komen.
Laatst bijgewerkt door Inwonderland op 26-01-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:27

@8aanemiek: Sommige? ALLE!

Alle bouwprojecten moeten weken extra huiswerk doen. En dat moeten ze laten doen door mensen die we niet genoeg hebben. Wat nog meer vertraging oplevert.

Ah , hier heb je de gegevens: https://nos.nl/artikel/2461270-woningbo ... uwe-huizen
Ik ben blij dat ik een huis heb....

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:07

:') :')


Tja, als Nederland zich nou vanaf het begin aan de regels had gehouden en zich niet had laten piepelen door de boerenlobby, zaten we nu niet in deze zooi. Consequenties van het eigen gedrag, altijd lastig.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:45

BaileyMix schreef:
:') :')


Tja, als Nederland zich nou vanaf het begin aan de regels had gehouden en zich niet had laten piepelen door de boerenlobby, zaten we nu niet in deze zooi. Consequenties van het eigen gedrag, altijd lastig.


:')
dus jij stelt dat de 'boerenlobby' de oorzaak is dat er nu in het dorp van TS geen fietspad komt?

Kun je je nader verklaren?

De boeren die hebben doorgaans gewoon een vergunning om hun bedrijf te runnen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:14

_O- vroeg mij al af hoe snel er in dit topic naar de boeren zou worden gewezen :+ In dit geval gaat het waarschijnlijk om veranderende regelgeving.

TS: Contact je gemeente, dorpsbelangen of gemeenteraad hierover. In het contact helpt het om uit te leggen waarom dat fietspad zo belangrijk is en welke (niet haalbare) alternatieven je hebt om het dorp uit te gaan.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:24

Maar winged , het staat als een paal boven water dat de andere groene lobby ( agro) al zo’n 45 jaar flink bezig is geweest in Den Haag en met succes. Tot nu toe, nu ligt qua bouwen Nederland zo goed als plat omdat de desbetreffende bewindslieden er zoveel mogelijk uit probeerden te slepen en hun ogen dicht hadden voor wat betreft de gevolgen. Adema is er het volgende voorbeeld van en zo kun je er nog een hele rij opnoemen. Ja de boeren worden er op aan gekeken maar kom op, wanneer ze echt in de spiegel kijken weten ze duvels goed hoe het komt.
En ik ben absoluut niet tegen de landbouw en veeteelt maar dit konden ze aan zien komen. Het beleid is gewoon fout geweest en nu moet het recht getrokken worden en daar hebben de boeren het mee te doen. Maar ipv daarvan leggen ze de schuld bij die organisaties die Nederland aan de wet willen houden.

En iedereen heeft last van de huidige impasse , mensen die willen bouwen, projecten zoals fietspaden die stil liggen en ook de boeren. Een fietspad langs een 80 km weg is belangrijk, heb zes jaar op zo’n weg naar school gefietst , lang geleden. Pas toen mijn grootvader plat gereden werd kwam er een fietspad naast.
En dat je in bvb Denemarken en Zweden goed kunt fietsen komt ook door de handhaving en zeer strenge straffen bij te hard rijden.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:06

En misschien minder druk verkeer en eventueel breder wegen. Als hier op 80km/h weg gaan fietsen dan onstaan hier allemaal files doordat het te druk op de weg is om fietsers in te kunnen halen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:14

Zonder te gaan verzanden in een nieuw topic over de boeren (want die is er al, die discussie kan prima daar plaatsvinden)....

Als het goed is houd je je aan de regels die zijn gesteld zijn binnen een land of binnen Europa. Als je kijkt naar de regelgeving is die op elk vlak in de loop der jaren veranderd. Denk aan gebruik van type bouwmaterialen (asbest was vroeger heel normaal), gebruik soort auto (roetfilters 45jaar geleden?) enzvoorts. Daar zitten ook veranderingen in de agrarische tak bij. Neemt niet weg dat de boeren er niks aan kunnen doen, maar wel dat je kijkt wat er binnen de wetgeving kan en mag. Dat er veel te ruime vergunningen mogelijk waren is duidelijk. Daar is momenteel een mega terugdraai op gaande (kijk afgelopen weken maar in de categorie mest). En ook met mijn achtergrond (agrarisch) ben ik het eens dat de boel moet inkrimpen. 'gelukkig' is er al veel krimp vanwege het stoppen van bedrijven bij gebrek aan opvolger. Maar: boerenbedrijven met bijvoorbeeld meer dan 120 koeien - moeten imo ook krimpen. Stellen dat 'ze het duivels goed weten hoe het komt'.... Die vind ik dan kort door de bocht omdat de verdelingsvelden (ene regio meer dan de andere met krimpen/verdwijnen) geen peil op te trekken is. Maargoed, zoals al gezegd: Die discussie is op andere plaatsen op bokt al vaak genoeg gedaan.

In dit geval gaat het om een fietspad. Deze heeft ook te maken met allerlei regelgeving. Dit verhaal is te summier om te weten waar het probleem écht zit. Voor hetzelfde geld hebben ze dingen in de grond gevonden met archeologische waarde. Daarom is de kortste weg: aankloppen bij de gemeente, dorpsbelangen of de gemeenteraad.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:31

Goh, ik had bij de topictitel ook iets heel anders in mijn hoofd, de volledig scheve verdeling van het geld in Nederland (alles naar de randstad en als er dan nog iets over schiet kan er wellicht ook iets naar een ander deel), of het feit dat letterlijk alle voorzieningen worden uitgekleed: scholen worden gesloten, dorpshuizen moeten zichzelf bedruipen zonder subsidie (dat kán dus niet, en nu al helemaal niet meer), snelwegen worden niet aangelegd. Maar o wee als de Rotterdamse haven een spoorverbinding wil die dwars door de Achterhoek gaat, waardoor de leefbaarheid wederom slechter wordt. Niet dat het economisch onderbouwd is ofzo, maar die moet er wel komen ja :j
En oh ja, Schiphol moet ook vooral kunnen blijven draaien en Lelystad moet ook écht open :j

En ja, ik verbaas me er ook over dat mijn gemeente vervolgens weer een vergunning afgeeft voor een megastal waar de buurt al jaren tegen is. De gemeente zegt niet anders te kunnen, ik zie het eerder als de zoveelste blunder van een onkundige gemeente.

Mellow

Berichten: 6485
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:41

Jammer is dat hè, zo hier in de buurt ook wel een aantal voorbeelden. Zou een weg in de stad er zo bijliggen is het snel gefikst maar op het platteland dan zetten we gewoon wat paaltjes neer en wachten we gewoon 2/3 jaar.

Zo hebben ze bij onze weg bijna alle lantaarnpalen weg gehaald. Dit is een 80 weg. Wij hebben een damhertenplaag hier en er worden dan ook regelmatig damherten aangereden. Zelfs op het fietspad kun je zo tegen 1 aan knallen.
De belofte is nu er een 60 weg van te maken. Maar dat kan nog wel even duren.... tot die tijd is het gewoon lekker gevaarlijk hier. En reken maar dat er hier in de nacht alles behalve 60 of 80 word gereden. Ondanks de zogenaamde waarschuwingsborden....

Dan vervolgens lees je de reacties bij een krantenartikel van mensen uit de "stad" die dan zeggen: oh wat goed, geen lichtvervuiling meer. En oh wat fijn voor de natuur.

Ja als alle randvoorwaarden goed zijn dan ben ik ook voor. Maar de weg is hartstikke gevaarlijk geworden door slechte belijning, geen licht en dus de hardrijders die het allemaal met een korreltje zout nemen.

En geloof me als je elke 2 weken weer eens wakker word van een knal omdat de politie weer een damhert moet afschieten dan kun je niet zo goed tegen opmerkingen van mensen die geen weet hebben wat er speelt.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:00

Damherten kunnen wel prima als voer dienen voor de wolf zodat ze geen andere dieren lastige vallen. In dien zin is dat wel weer fijn.

60km/h weg van maken heeft geen zin voor mensen die zich nu al niet aan de maximale snelheid houden. Kunnen ze beter een flitspaal plaatsen.

Mellow

Berichten: 6485
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:04

Horsepride schreef:
Damherten kunnen wel prima als voer dienen voor de wolf zodat ze geen andere dieren lastige vallen. In dien zin is dat wel weer fijn.

60km/h weg van maken heeft geen zin voor mensen die zich nu al niet aan de maximale snelheid houden. Kunnen ze beter een flitspaal plaatsen.


Dan graag die wolf in jou achtertuin. Dit is dus precies wat ik bedoel. Je hebt er zelf geen last van maar hebt wel gelijk je oordeel klaar en ook gelijk een mooie oplossing. De wolf zit hier nog niet maar zal vast niet lang duren. En toch denk ik dat hij dan voor de schapen zal gaan en niet voor de damherten. Waarom moeite doen voor je eten als het ook makkelijk kan..... Als die wolf dan toch eerder voor het wild zou gaan waarom worden er dan in een straal van 20 km rondom waar ik woon allemaal schapen afgeslacht en zitten ze hier niet. Maar dit is een hele andere discussie.

En ja een 60 weg ervan maken met bijbehorende belijning zou zeker wel iets kunnen helpen. Maar nu lukraak alles eerst weghalen en verder niks doen heeft ook niet geholpen.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:08

Horsepride schreef:
60km/h weg van maken heeft geen zin voor mensen die zich nu al niet aan de maximale snelheid houden. Kunnen ze beter een flitspaal plaatsen.

Als je enkel de snelheid aanpast niet nee, maar normaliter wordt dan ook de weg zelf onder handen genomen. Weg kan smaller gemaakt worden, belijning kan aangepast of weggehaald worden, er kunnen versmallingen of drempels aangebracht worden, etc.

Flitspaal is leuk maar doet niets voor de veiligheid.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:10

Wij hebben hier ook enkele 60km wegen rondom het dorp, maar mensen hebben daar gewoon schijt aan. Hoe vaak ik wel niet wordt ingehaald op dat stuk als ik 62 op de cruise control rijdt.. := Zelfs 's nachts in het pikkedonker, terwijl die weg ook midden door natuurgebied loopt.
Een flitspaal vind ik ook een beter idee. Van mij mogen ze wel eens een voorbeeld nemen aan de Scandinavische landen, waar de verkeersboetes een stuk hoger zijn. Scheelt ook nog flink in stikstof uitstoot :Y)

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:19

Dan is de weginrichting niet passend bij de maximumsnelheid. Het is niet goed dat mensen te hard rijden (hoewel ik me er zelf ook wel schuldig aan maak), maar als het gaat om veiligheid is de snelheid afdwingen altijd de beste optie. Een flitspaal doet dat niet, hooguit voor de paar honderd meter waar het ding staat, maar zodra mensen dat weten wordt het vlak ervoor remmen en vlak erna gassen. Tenzij je een mobiele flitspaal inzet en die elke paar dagen gaat verplaatsen heeft dat geen effect op de veiligheid.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:34

Dat geldt bij elke vertragende maatregel. Drempels en wegversmallingen werken ook alleen op dat ene punt (en ook nog een stuk minder goed dan een flitser), en wat je op sommige plekken ziet verschijnen; fietsers op de rijbaan om het verkeer af te remmen, vind ik ook geen goed idee := Een extra smalle weg werkt wel aardig, maar niet op plekken waar veel verkeer rijdt.

DuoPenotti

Berichten: 29766
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:40

En juist in buitenwegen rijden er ook veel trekkers en vrachtwagens, dat moet door versmallingen geen gevaar op leveren voor juist die fietsers die dan al geen fietspad krijgen.

Hier is die 80 km weg ook 60 geworden, en als je daar fietst voel je je behoorlijk levensmoe. En dat voelt niet anders met eerder.
Fietspad staat al 15 jaar in de planning al voor het hele stikstof gebeuren, maar hey dan is er een stukje wei/ natuur weg.
Maar 100.000 huizen erbij en een stukje wei weg, moet kunnen....laat nog maar een stad per jaar aan mensen binnen komen, geen probleem.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:49

Exitium schreef:
Horsepride schreef:
60km/h weg van maken heeft geen zin voor mensen die zich nu al niet aan de maximale snelheid houden. Kunnen ze beter een flitspaal plaatsen.

Als je enkel de snelheid aanpast niet nee, maar normaliter wordt dan ook de weg zelf onder handen genomen. Weg kan smaller gemaakt worden, belijning kan aangepast of weggehaald worden, er kunnen versmallingen of drempels aangebracht worden, etc.

Flitspaal is leuk maar doet niets voor de veiligheid.

Oh ja fijn, typische Nederlandse oplossing bedacht door mensen op kantoor. Gezien wij de snelheid omlaag willen hebben gaan wij bewust gevaarlijke situaties creëren met de hoop dat mensen langzamer gaan rijden.

Zie hier ook al in dorpen met drukke wegen, nou verkeer is daardoor misschien iets minder snel gaan rijden. Maar het gevaar is Vervolgens in grote maten toegenomen. Lekker bezig.

Zelf ook paar keer mee gemaakt bij ze wegversmalling dat je als fietser compleet omver wordt gereden omdat het volgens die automobilist het wel moet passen (terwijl dat niet doet).

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:12

Dit stukje van Pieter Derks past hier wel goed bij:

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:27

Zeker mooi stukje. Zo mooi zijn als onze overheid eens gaat accepteren dat ons land vol is. Eigenlijk is heel simpel, meer mensen = meer uitstoot.