De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:11

Sizzle schreef:
Ik hoop nog mee te maken dat de polen wisselen (dat gebeurd in veeeeeeel langere perioden).
Daar is al zolang als ik nieuws kan lezen speculatie over dat het „bijna“ zou kunnen gaan gebeuren.
Dat lijkt me heel fascinerend om die effecten te zien.

Dit inderdaad, en dat we Betelgeuse nog kunnen zien ontploffen :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:18

Ik ben zo'n 'klimaatontkenner' :+ die gelooft dat oa de verandering in magnetisch veld en de 'natuurlijke veroorzakers' van klimaatverandering voor meer dan 95% verantwoordelijk zijn voor de veranderingen die wij zien.

De mens is vooral bezig het milieu ernstig naar de verdoemenis te helpen en daar zit ook zeker een klimaatvraagstuk bij, maar dat is absoluut niet 1 op 1.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:27

Ik vind zoiets reuze interessant! Op NU.nl lees ik dat een andere wetenschapper vorig jaar tot de theorie kwam dat de binnenste kern elke 6 jaar van draairichting verandert.

Ik weet niet vanaf welk moment de mens is begonnen met het meten van seismische trillingen, en vooral sinds wanneer er betrouwbare data is... Maar een tijdsspanne van 70 jaar is wel een hele lange periode als het betrouwbaar meten pas sinds 100 of 200 jaar bestaat.


Afijn. Hoe je het ook went of keert (of draait), het (mogelijk) draaien heeft niet als consequentie dat iedereen doodgaat omdat het klimaat plots zo verandert. Dat is toch wel weer fijn om te weten.


https://www.nu.nl/wetenschap/6248217/bi ... -gaan.html

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:42

Sunnda schreef:
Ik ben zo'n 'klimaatontkenner' :+ die gelooft dat oa de verandering in magnetisch veld en de 'natuurlijke veroorzakers' van klimaatverandering voor meer dan 95% verantwoordelijk zijn voor de veranderingen die wij zien.

De mens is vooral bezig het milieu ernstig naar de verdoemenis te helpen en daar zit ook zeker een klimaatvraagstuk bij, maar dat is absoluut niet 1 op 1.


Het is geen religie waar je in kunt geloven. Er zijn meerdere parameters van invloed maar we weten:
1. Aardig goed welke invloed wij hebben. Het is doodeenvoudig aan te tonen.
2. Wat de invloed is op klimaatsystemen.
—> klimaatmodellen.
Ja sommige parameters kennen we minder goed. Maar die van de mens is tamelijk bekend. Het klimaat is een systeem vast wordt beïnvloed door fysiologische, natuurkundige en biologische verschijnselen en door onze verstoring raken meerdere systemen uit balans. Dus ja, er zijn meerdere invloeden. Maar er wordt gestreefd naar een soort constante vorm van “homeopathie” als in een lichaam en deze verstoren wij ernstig waardoor onze invloed significant toeneemt.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:46

Raineri schreef:
Het is geen religie waar je in kunt geloven.


Toch wel. En blijkbaar ben jij een decipel :+ Het is al lang en breed bekend dat er helemaal geen klimaatcrisis is, maar dit als bangmakertje gebruikt wordt om het volk in toom te houden.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:51

Interessant topic. Vraag me af hoe het werkt. Wat is het binnenste van de aarde, hoe draait het en hoe verandert het van richting :?


BarbaLala schreef:
Raineri schreef:
Het is geen religie waar je in kunt geloven.


Toch wel. En blijkbaar ben jij een decipel :+ Het is al lang en breed bekend dat er helemaal geen klimaatcrisis is, maar dit als bangmakertje gebruikt wordt om het volk in toom te houden.


:')

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:05

Als ik het me goed herinner bestaat de kern o.a. uit gesmolten ijzer.

@snadrem :')

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:08

BarbaLala schreef:
Toch wel. En blijkbaar ben jij een decipel :+ Het is al lang en breed bekend dat er helemaal geen klimaatcrisis is, maar dit als bangmakertje gebruikt wordt om het volk in toom te houden.

Newsflash: de aarde is niet plat en er is wel degelijk een klimaatcrisis.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:13

Nou of het klimaat nu veranderd door de kern van de aarde of door vervuiling milieu doet voor mij niet af dat we beter om kunnen gaan met aarde.

Stel het is alleen de kern. En milieu vervuiling zorgt niet voor de verandering. Dat verandert voor mij niks aan dat we zuinig moeten zijn op de natuur en duurzamer moeten leven. Dat is geen verandering die je binnen nu en morgen kunt verwachten. Maar begin bij wat binnen je eigen vermogen lukt.

musiqolog
Berichten: 3344
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:14

BarbaLala schreef:
Raineri schreef:
Het is geen religie waar je in kunt geloven.


Toch wel. En blijkbaar ben jij een decipel :+ Het is al lang en breed bekend dat er helemaal geen klimaatcrisis is, maar dit als bangmakertje gebruikt wordt om het volk in toom te houden.

Ik hoop dat je een grapje maakt hè. Anders ben je heel, heel erg blond.

Heb jij iets gestudeerd wat met klimaat te maken heeft? Denk het niet hè. Ik ook niet. En daarom doe ik wat ik moet doen: ik lees wat de wetenschap erover zegt en dat neem ik aan. Omdat ik het snap. Omdat ik het bewijs in duizenden artikelen en rapporten kan zien. En om me heen.

Jij hecht blijkbaar geen geloof aan wetenschappers. Alleen aan schetenwappen, zoals Robert Jensen. Jij vindt mij misschien goedgelovig, maar in feite ben jij dat. Als iemand met 0,0 verstand van zaken zegt dat "ze" een compleet tegen "ons" smeden, zonder één enkel bewijs, dan geloof jij dat. Als iemand jou vertelt dat vaccins een chip bevatten, geloof jij dat misschien ook wel. Als iemand jou anno 1940 vertelde dat de joden achter de schermen aan de touwtjes trekken, had jij dat ook kunnen geloven.

Nog één poging dan maar: wie zou er volgens jou voordeel hebben bij het "verzinnen" van de klimaatcrisis? Niet de regering, want die moet impopulaire maatregelen nemen die ook nog eens kapitalen kosten. Niet het bedrijfsleven, want die moeten heel veel van hun producten opgeven of aanpassen. Niet de burgers, want die moeten hun levensstijl omgooien. Niet de wetenschap - sterker nog, de paar wetenschappers die klimaatverandering hebben tegengesproken waren in dienst van de oliemaatschappijen. Exxon wist begin jaren '80 al van de klimaatverandering: dat was in een intern rapport vastgelegd en de directie geloofde (snapte!) het meteen. Ze hebben zelfs hun boorplatforms meters hoger aangelegd om ze niet te laten overstromen. Maar naar buiten toe betaalden ze iedereen die de burgers wilde vertellen dat klimaatverandering een grap was.

Maar jij - jij gelooft het niet als het je voor de zoveelste keer wordt uitgelegd. Jij gelooft de wappen. Want jij wilt natuurlijk helemaal je auto niet uit, en niet stoppen met vliegen naar Verweggistan, en niet afzien van elke maand nieuwe rotzooi kopen. Ook al is het bewijs overal om ons heen: hittegolven in zomer en winter, bosbranden, overstromingen, miljarden mensen die honger lijden omdat hun land verdort. Maar omdat je niet durft te zeggen "dat kan me niks schelen" sluit jij je ogen maar.

Zeg eens BarbieLala, heb jij deze winter ook zo lekker de Elfstedentocht geschaatst?
Spoiler:
PS: Als je jezelf wilt verlichten: koop het klimaatboek van Greta Thunberg. Het staat vol met bijdragen van wetenschappers. Echte mensen met echt verstand, die er echt voor hebben doorgeleerd. En die met grafiekjes precies aantonen wat er aan de hand is. Het is in elke boekwinkel te koop, al vraag ik me af of jij ooit in de boekwinkel komt.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:15

De binnenste kern is juist wel weer massief, door de enorm hoge druk. Daar omheen is het vloeibaar :j

Figuren als Barbalala staan bij mij al lang onder de foeiknop, daar ga ik mijn tijd niet meer aan verspillen. Dat is als praten tegen een gehersenspoelde muur :=

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:31

BarbaLala schreef:
Raineri schreef:
Het is geen religie waar je in kunt geloven.


Toch wel. En blijkbaar ben jij een decipel :+ Het is al lang en breed bekend dat er helemaal geen klimaatcrisis is, maar dit als bangmakertje gebruikt wordt om het volk in toom te houden.



Jouw mening over een persoon die je online tegen komt is irrelevant voor mij. Wel leuke woordspelingen gebruikt: 6.5/10. Wel jammer dat je de definitie religie niet begrijpt.

Verklaar je nader over de klimaatcrisis? Immers, je roept iets. Ben benieuwd naar je argumenten.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:41

Schetenwappen :') _O-

Maar wat een interessant onderwerp ts, ik heb er nog nooit eerder van gehoord en ik ben nu ook wel nieuwsgierig naar het onderwerp op zich.
Dat de binnenkant blijkbaar op een ander tempo draait als de buitenkant, dat wist ik al niet eens. Dus ik lees lekker mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 03:42

BarbaLala schreef:
Raineri schreef:
Het is geen religie waar je in kunt geloven.


Toch wel. En blijkbaar ben jij een decipel :+ Het is al lang en breed bekend dat er helemaal geen klimaatcrisis is, maar dit als bangmakertje gebruikt wordt om het volk in toom te houden.
Maar je laat wel je hooi testen, want daar zit natuurlijk geen verdienmodel achter. _O- Over cognitieve dissonantie gesproken. Zó niet meer van deze tijd. :n :')

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:42

Volgens mij zit overal tegenwoordig een verdienmodel achter. Achter klimaat, achter milieu, achter hooi testen.
Maar er zijn natuurlijk in het verleden echt wel onderzoeken geweest waar de uitkomst van te voren bepaald was omdat de opdrachtgever dat wilde. En dat maakt dat sommigen niet elk onderzoek meer geloven.

Dat we naar het milieu moeten kijken om dat te verbeteren, daar is volgens mij iedereen het over eens. Maar het hoe, je wordt in mijn ogen soms te veel een kant op gedrukt. Alle boeren zijn slecht en dan vooral in Nederland. Dat daar dan verzet tegen komt vind ik niet zo gek. Het zal je bedrijf maar zijn.
En eigenlijk gaat het toch niet zo slecht met de natuur als je kijkt hoe de wolf zich vermenigvuldigt? Daar zijn mensen blij mee, totdat die wolf in hun achtertuin zit.
Maar ik ben voor statiegeld op blikjes bijvoorbeeld. En de hoeveelheid plastic in verpakkingen zou best minder mogen en kunnen. Daar meer druk op zetten zou in mijn ogen goed zijn.

Maar ik zou graag het volledige artikel lezen van de draaiende kern van de aarde, vind dat wel interessant.
Want ik vind het ook nog steeds interessant dat we hier ooit walvishaaien hadden rondzwemmen en dat hier ook een ijstijd geweest is. In Mexico heeft de waterspiegel ooit veel lager gestaan. Dat soort dingen zijn best bijzonder in mijn ogen en interessant.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:49

Psydoxy schreef:
Citaat:
Als dat gebeurt is de aardas gekanteld, is iets heel anders dan dat het binnenste stilvalt of andersom gaat draaien.
Kleine IJstijd kan ook door een vulkaanuitbarsting.


De aardas zal niet kantelen... het magnetisch veld kantelt. Dat is niks nieuws. https://scientias.nl/wat-als-de-magnetische-polen-van-de-aarde-zich-omdraaien/

Ik heb het over het draaien tov de zon en dat zal voorlopig niet gaan gebeuren. Er zijn daar teveel krachten voor nodig om dat proces te kunnen laten gebeuren= grote veranderingen inde zon.
Wat betreft de kleine IJstijd.
https://www.astroblogs.nl/2012/02/04/kl ... arstingen/

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:10

Natascha schreef:
Niet spotten met the great A'tuin :D



:D

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:33

Mkango schreef:
Maar je laat wel je hooi testen, want daar zit natuurlijk geen verdienmodel achter. _O- Over cognitieve dissonantie gesproken. Zó niet meer van deze tijd. :n :')


Nee hoor, dat doet mijn fourageboer.
Maar ik bewonder je poging om iets wat hier niets mee te maken heeft er bij te betrekken, in een poging mij onderuit te halen :D

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:37

musiqolog schreef:
Ik hoop dat je een grapje maakt hè. Anders ben je heel, heel erg blond.

Heb jij iets gestudeerd wat met klimaat te maken heeft? Denk het niet hè. Ik ook niet. En daarom doe ik wat ik moet doen: ik lees wat de wetenschap erover zegt en dat neem ik aan. Omdat ik het snap. Omdat ik het bewijs in duizenden artikelen en rapporten kan zien. En om me heen.

Jij hecht blijkbaar geen geloof aan wetenschappers. Alleen aan schetenwappen, zoals Robert Jensen. Jij vindt mij misschien goedgelovig, maar in feite ben jij dat. Als iemand met 0,0 verstand van zaken zegt dat "ze" een compleet tegen "ons" smeden, zonder één enkel bewijs, dan geloof jij dat. Als iemand jou vertelt dat vaccins een chip bevatten, geloof jij dat misschien ook wel. Als iemand jou anno 1940 vertelde dat de joden achter de schermen aan de touwtjes trekken, had jij dat ook kunnen geloven.

Nog één poging dan maar: wie zou er volgens jou voordeel hebben bij het "verzinnen" van de klimaatcrisis? Niet de regering, want die moet impopulaire maatregelen nemen die ook nog eens kapitalen kosten. Niet het bedrijfsleven, want die moeten heel veel van hun producten opgeven of aanpassen. Niet de burgers, want die moeten hun levensstijl omgooien. Niet de wetenschap - sterker nog, de paar wetenschappers die klimaatverandering hebben tegengesproken waren in dienst van de oliemaatschappijen. Exxon wist begin jaren '80 al van de klimaatverandering: dat was in een intern rapport vastgelegd en de directie geloofde (snapte!) het meteen. Ze hebben zelfs hun boorplatforms meters hoger aangelegd om ze niet te laten overstromen. Maar naar buiten toe betaalden ze iedereen die de burgers wilde vertellen dat klimaatverandering een grap was.

Maar jij - jij gelooft het niet als het je voor de zoveelste keer wordt uitgelegd. Jij gelooft de wappen. Want jij wilt natuurlijk helemaal je auto niet uit, en niet stoppen met vliegen naar Verweggistan, en niet afzien van elke maand nieuwe rotzooi kopen. Ook al is het bewijs overal om ons heen: hittegolven in zomer en winter, bosbranden, overstromingen, miljarden mensen die honger lijden omdat hun land verdort. Maar omdat je niet durft te zeggen "dat kan me niks schelen" sluit jij je ogen maar.

Zeg eens BarbieLala, heb jij deze winter ook zo lekker de Elfstedentocht geschaatst?
Spoiler:
PS: Als je jezelf wilt verlichten: koop het klimaatboek van Greta Thunberg. Het staat vol met bijdragen van wetenschappers. Echte mensen met echt verstand, die er echt voor hebben doorgeleerd. En die met grafiekjes precies aantonen wat er aan de hand is. Het is in elke boekwinkel te koop, al vraag ik me af of jij ooit in de boekwinkel komt.



Die propaganda waag ik me niet meer aan, haha.
Maar als we toch boekentips gaan uitwisselen, heb ik er voor jou ook nog wel een :))
James Orwell - 1984.

Of, als je meer van de beeldvorming bent; Bekijk The Matrix eens, als documentaire.

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:42

Ja ik heb net de docu Moonfall gezien :j
er is helemaal geen kern! Het is een machine!

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:42

germie schreef:
Volgens mij zit overal tegenwoordig een verdienmodel achter. Achter klimaat, achter milieu, achter hooi testen.
Maar er zijn natuurlijk in het verleden echt wel onderzoeken geweest waar de uitkomst van te voren bepaald was omdat de opdrachtgever dat wilde. En dat maakt dat sommigen niet elk onderzoek meer geloven.


Ja alleen het punt is dat ze selectief zijn in welke ze wel geloven en welke niet. Meestal alleen degene die hen bevallen. Hun mening heeft weinig met feiten te maken maar vooral met psychologische weerstand. Dat proberen ze vervolgens te rationaliseren met selectief quoten van onderzoeken of sketchy wetenschappers om maar vooral hun comfort zone te blijven: niets bewegen. Ik heb niets tegen een discussie of een ander standpunt. Maar ik besteed mijn energie liever niet aan personen die constant draaien, niets kunnen onderbouwen en selectief zijn in het “geloven” van wetenschappelijke onderzoeken. Ik sta best wel open voor anderen en nieuwe informatie maar vind het altijd heel vermoeiend dergelijke discussies. Er is zo weinig motivatie naar groei.

Rest van je bericht niet gequote
Verder ben ik ook wel benieuwd naar de artikelen hierover en welke impact het op het leven zal hebben! :j

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:43

Vanwaar toch die zendingsdrang Barbalala :) ? Waarom wil je ons onwetenden toch zo graag 'bekeren'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:45

prompter schreef:
Vanwaar toch die zendingsdrang Barbalala :) ? Waarom wil je ons onwetenden toch zo graag 'bekeren'?
Dat is regel 1 van religieus fanatisme. :j

BarbaLala schreef:
Mkango schreef:
Maar je laat wel je hooi testen, want daar zit natuurlijk geen verdienmodel achter. _O- Over cognitieve dissonantie gesproken. Zó niet meer van deze tijd. :n :')


Nee hoor, dat doet mijn fourageboer.
Maar ik bewonder je poging om iets wat hier niets mee te maken heeft er bij te betrekken, in een poging mij onderuit te halen :D
Waar jij vervolgens je hooi haalt omdat je wilt weten wat erin zit, en niet bij Klaas die z'n hooi niet laat testen. Dus: verdienmodel.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:49

Mkango schreef:
Waar jij vervolgens je hooi haalt omdat je wilt weten wat erin zit, en niet bij Klaas die z'n hooi niet laat testen. Dus: verdienmodel.



Haha nee, ik bestel om hele andere redenen hooi bij mijn fourageboer. Toevallig laat hij het testen voor klanten.
Maar toch bedankt voor je aanname :)

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:01

BarbaLala schreef:
Die propaganda waag ik me niet meer aan, haha.
Maar als we toch boekentips gaan uitwisselen, heb ik er voor jou ook nog wel een :))
James Orwell - 1984.

Of, als je meer van de beeldvorming bent; Bekijk The Matrix eens, als documentaire.


Wauw, gewoon wauw. Als trol ben je best wel heel grappig :') Jammer genoeg denken er ook echt mensen zo.

Ik vind dat hele gebeuren rondom de kern best interessant maar ook wel eng ofzo. :') Kan dit ook invloed hebben op vulkanen?