Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:17

Poekkie schreef:
Niet de meest betrouwbare bron, maar hier worden insecten juist aanbevolen als gezond:
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... -eten.aspx

Als ik info over suikers en verzadigde vetten eten opzoek zou ik ook al lang stervende moeten zijn bij wijze van spreken. Voor welke ontstekingsreacties, veroudering, haaruitval, hart-en vaatziektes dat allemaal zorgt… Maar in praktijk valt dat wel goed mee. Ik denk niet dat dat met chitine anders zal zijn, maar prove me wrong :)


Haha ja, het voedingscentrum. En wie zit daar achter? Juist de overheid, zo is de cirkel van propaganda weer rond :=

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:17

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:23

Ik mag hopen dat de overheid wel redelijk betrouwbare info geeft?
(Ok over energievoorziening is het een pot nat, maar over voeding lijkt mij dat ze niets te winnen hebben met leugens verspreiden)

Heb jij een betrouwbare bron die het tegenspreekt dan?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:25


BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:30

BarbaLala schreef:
kiki1976 schreef:
zag van de week ook al een petitie voorbij komen betreft insecten.
Petitie is gestart dat ze willen dat het verplicht word dat er vermeld word op het product dat er insecten in zijn verwerkt/zitten
https://www.petities.com/verlichte_stic ... g_iybT13Xc

Zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken, maar voorlopig krijg ik geen honger van het feit dat ik insecten moet gaan eten.


Vind petities altijd heel nobel, maar laten we wel wezen: Ze doen toch wel wat ze willen want ze hebben van ons niks te vrezen (menen ze).

(Daarbij is het meedoen aan het systeem, en dat moet je niet willen in mijn optiek.)

Welk systeem ?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:37

Poekkie schreef:
Ze kunnen beperkt regenereren als ze nog in de groei zijn, anders niet.

En ja ik vind het aannemelijk om te zeggen dat als mij haar knippen geen pijn doet, dat dat bij mijn paard ook niet zo zal zijn :)

Maar dus mijn excuses… ik heb echt geen interesse om te lezen hoe een dier zich theoretisch zou moeten voelen. Ik zie hun reactie of ik zie die niet en daar stopt het voor mij.

Wáuw. Gewoon… wáuw.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:45

Ik vind het ook zeer zeker goed dat ze deze petitie zijn gestart, van mij mag het er ook zeer zeker op de verpakkingen komen te staan.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:14

Broer van een vriendinnetje van onze dochter is bioloog. Hij zegt dat insecten geen zenuwreceptoren hebben, en aldus ook niet voelen.
Ik had vroeger een baardagaam. Die at levende sprinkhanen. De insecten die wij eten zijn al dood. Een levende sprinkhaan binnenspelen zou mij een brug te ver gaan.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:16

Ik vind het ook prima als het op verpakkingen komt te staan. Maar zou ook graag vermeld zien als er dierlijke producten in zitten, en zelfs zoiets simpels wordt al vaak niet vermeld.

Wat betreft pijn voelen; een mier die met een vergrootglas wordt verbrandt of kokend water over zich heen krijgt ziet er nu niet echt uit alsof die daar geen last van heeft :=

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:30

Palmera schreef:
Ik vind het van de zotte als insecten her en der als vegetarisch vermeld gaan worden.
Het is en blijft een levend wezen dat gedood word om op een mensenbord te komen liggen.

Punt. Wellicht niet zo aantrekklijk als een lammetje of kalfje, maar het is van de zotte dit niet mee te tellen als dier.

Dat is een slakropje ook, iets levends wat gedood wordt…

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:45

sevke schreef:
Broer van een vriendinnetje van onze dochter is bioloog. Hij zegt dat insecten geen zenuwreceptoren hebben, en aldus ook niet voelen.
Ik had vroeger een baardagaam. Die at levende sprinkhanen. De insecten die wij eten zijn al dood. Een levende sprinkhaan binnenspelen zou mij een brug te ver gaan.



Dit klopt echt helemaal niet :+ Dus zeg hem maar dat hij voort moet gaan bijscholen. Of hij bedoelt wat anders, dat kan natuurlijk ook nog.

Sowieso is die oude aanname dus inmiddels achterhaald: hun zenuwstelsel hoeft niet exact hetzelfde te zijn om dezelfde functies te kunnen vervullen. Zo hebben insecten bijvoorbeeld ook geen virtuele cortex; wij hebben dat nodig om te kunnen zien, maar dat betekent niet dat insecten niet kunnen zien.

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:58

Ik ben zelf een houder van isopods (pissebedden en familie daarvan). Dit zijn geen insecten, maar geleedpotigen en zeer verwant aan kreeftachtigen.

Sinds ik die dieren heb ben ik heel anders tegen insecten, spinnen en andere kleine kruipers aan gaan kijken.. Ik zie bij mijn isopods overduidelijk gedrag wat je bijna kun vergelijken met kleine zoogdieren. Ze zijn zich bewust van hun omgeving, zorgen voor hun jongen, herkennen individuen en eten uit je hand. Ook hebben ze een zichtbare reactie op negatieve prikkels - wat je bij ons pijn en stress zou noemen.

Ik denk dat er te makkelijk wordt gezegd "ze zijn niet gebouwd zoals ons, dus dan voelen ze niet.." Ik denk dat zij zeker wel een vorm van bewustzijn hebben, maar op een heel ander level dan wij kunnen waarnemen. Vroeger dacht men ook dat mensenbaby's geen pijn konden voelen meen ik ooit te hebben gelezen..

Afbeelding

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:02

Wat leuk en interessant Pearlx! En een mooie foto zeg.

Dat een insect zn eigen poot opvreet, zoals een paar pagina's terug werd gezegd, wil toch niet zeggen dat ie daar niks van voelt? Ik heb geen verstand van die beesten hoor, maar dan denk ik van, mensen doen zichzelf ook van alles aan en die voelen het ook :+

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:14

Gitana schreef:
Wat leuk en interessant Pearlx! En een mooie foto zeg.

Dat een insect zn eigen poot opvreet, zoals een paar pagina's terug werd gezegd, wil toch niet zeggen dat ie daar niks van voelt? Ik heb geen verstand van die beesten hoor, maar dan denk ik van, mensen doen zichzelf ook van alles aan en die voelen het ook :+


Ik heb ooit voor een slang gezorgd op een school die zichzelf probeerde op te eten := Begon gewoon bij zijn eigen staart zeg maar en dan ook echt doorzetten tot hij zichzelf verwondde, en ik weet toch zeker dat slangen wel pijn voelen.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:15

mystery1980 schreef:
nee dit wil ik absoluut niet eten. De dieren worden om hygienische redenen uitgehongerd voordat ze de consumptie in mogen en dan nog is het de vraag hoe hygienisch het gaat zijn met de massa productie die nodig is, daarbij is er onvoldoende duidelijkheid over de gevolgen van chitine op lange termijn en lijkt het mij nog experimenteel/gevaarlijk ook.



Juist dit, dus ik vermijd het!

Het is en blijft dieronvriendelijk en je weet niet wat chitine met je gezondheid doet!

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:21

Pearlx schreef:
Ik ben zelf een houder van isopods (pissebedden en familie daarvan). Dit zijn geen insecten, maar geleedpotigen en zeer verwant aan kreeftachtigen.

Sinds ik die dieren heb ben ik heel anders tegen insecten, spinnen en andere kleine kruipers aan gaan kijken.. Ik zie bij mijn isopods overduidelijk gedrag wat je bijna kun vergelijken met kleine zoogdieren. Ze zijn zich bewust van hun omgeving, zorgen voor hun jongen, herkennen individuen en eten uit je hand. Ook hebben ze een zichtbare reactie op negatieve prikkels - wat je bij ons pijn en stress zou noemen.

Ik denk dat er te makkelijk wordt gezegd "ze zijn niet gebouwd zoals ons, dus dan voelen ze niet.." Ik denk dat zij zeker wel een vorm van bewustzijn hebben, maar op een heel ander level dan wij kunnen waarnemen. Vroeger dacht men ook dat mensenbaby's geen pijn konden voelen meen ik ooit te hebben gelezen..

[ [url=m/5FV930.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt, nog niet zo lang geleden werden babies geopereerd zonder verdoving omdat men dacht dat ze niets konden voelen.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:23

Ik heb de Bond van Vegetariers gebeld en die hebben me een mail gestuurd waar op te letten omdat inderdaad sinds deze maand krekelmeel mag worden toegevoegd aan allerlei voedingswaren waar je het niet van zou verwachten.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:29

anjali schreef:
Pearlx schreef:
Ik ben zelf een houder van isopods (pissebedden en familie daarvan). Dit zijn geen insecten, maar geleedpotigen en zeer verwant aan kreeftachtigen.

Sinds ik die dieren heb ben ik heel anders tegen insecten, spinnen en andere kleine kruipers aan gaan kijken.. Ik zie bij mijn isopods overduidelijk gedrag wat je bijna kun vergelijken met kleine zoogdieren. Ze zijn zich bewust van hun omgeving, zorgen voor hun jongen, herkennen individuen en eten uit je hand. Ook hebben ze een zichtbare reactie op negatieve prikkels - wat je bij ons pijn en stress zou noemen.

Ik denk dat er te makkelijk wordt gezegd "ze zijn niet gebouwd zoals ons, dus dan voelen ze niet.." Ik denk dat zij zeker wel een vorm van bewustzijn hebben, maar op een heel ander level dan wij kunnen waarnemen. Vroeger dacht men ook dat mensenbaby's geen pijn konden voelen meen ik ooit te hebben gelezen..

[ [url=m/5FV930.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt, nog niet zo lang geleden werden babies geopereerd zonder verdoving omdat men dacht dat ze niets konden voelen.


Even voor de duidelijkheid: wat versta je onder niet zo lang geleden?

germie

Berichten: 25996
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 18:42

Pearlx schreef:
Ik ben zelf een houder van isopods (pissebedden en familie daarvan). Dit zijn geen insecten, maar geleedpotigen en zeer verwant aan kreeftachtigen.

Sinds ik die dieren heb ben ik heel anders tegen insecten, spinnen en andere kleine kruipers aan gaan kijken.. Ik zie bij mijn isopods overduidelijk gedrag wat je bijna kun vergelijken met kleine zoogdieren. Ze zijn zich bewust van hun omgeving, zorgen voor hun jongen, herkennen individuen en eten uit je hand. Ook hebben ze een zichtbare reactie op negatieve prikkels - wat je bij ons pijn en stress zou noemen.

Ik denk dat er te makkelijk wordt gezegd "ze zijn niet gebouwd zoals ons, dus dan voelen ze niet.." Ik denk dat zij zeker wel een vorm van bewustzijn hebben, maar op een heel ander level dan wij kunnen waarnemen. Vroeger dacht men ook dat mensenbaby's geen pijn konden voelen meen ik ooit te hebben gelezen..

[ [url=m/5FV930.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie foto hoor.
Ik heb niets met deze dieren, maar zo'n foto vind ik erg mooi.

Hier nog een artikel over de bewuste 23 januari:
https://www.retaildetail.nl/news/food/e ... rmen-eten/

Er wordt door het voedingscentrum beweerd dat insecten gezond zijn.
Maar in een wat ouder artikel lees ik dat als je last hebt van de huisstofmijt je beter geen meelwormen kunt eten: https://www.plezierindekeuken.nl/nieuws ... nsumenten/

En als je dus allergisch bent voor schaaldieren, dan ben je mogelijk ook allergisch voor insecten. https://www.voedselallergie.nl/laatste- ... ico-s.html

Dan denk ik dat het wel belangrijk is dat het toevoegen van insecten op verpakkingen vermeld wordt. Insecten lijken voor velen wel ok, maar niet voor elk.

Hier nog een artikel over allergien voor insecten:
https://nvdv.nl/patienten/dermatologie/ ... en-2019-04

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:45

anjali schreef:
Ik heb de Bond van Vegetariers gebeld en die hebben me een mail gestuurd waar op te letten omdat inderdaad sinds deze maand krekelmeel mag worden toegevoegd aan allerlei voedingswaren waar je het niet van zou verwachten.



Zo dan lekker zonder te vermelden …eet je het dus onbewust

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:47

germie schreef:
Mooie foto hoor.
Ik heb niets met deze dieren, maar zo'n foto vind ik erg mooi.


Maar dat is denk ik ook de reden dat dit door velen als "minder erg" wordt gezien dan een koe of varken eten.. omdat mensen niks hebben met kleine kruipers. Neemt niet weg dat ze geen bewustzijn of pijn hebben. Dat ze dus zelfs als vegetarisch worden bestempeld omdat mensen het niet als dieren zien vind ik dan wel weer echt bizar!

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:48

@CharleyT: Tot in de jaren -80 van de vorige eeuw! Kijk maar via Google, schokkend !

germie

Berichten: 25996
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 18:50

Pearlx schreef:
germie schreef:
Mooie foto hoor.
Ik heb niets met deze dieren, maar zo'n foto vind ik erg mooi.


Maar dat is denk ik ook de reden dat dit door velen als "minder erg" wordt gezien dan een koe of varken eten.. omdat mensen niks hebben met kleine kruipers. Neemt niet weg dat ze geen bewustzijn of pijn hebben. Dat ze dus zelfs als vegetarisch worden bestempeld omdat mensen het niet als dieren zien vind ik dan wel weer echt bizar!

Ik dus ook, daarom heb ik mede dit topic geopend. Dat insecten elders in de wereld gegeten worden prima, maar zoals het nu opeens overal door mag vind ik wel weer de andere kant. Het gaat zo stilletjes. Vermeld het ook denk ik en informeer mensen ook dat ze ineens brood met krekelmeel kunnen eten.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:54

tita schreef:
anjali schreef:
Ik heb de Bond van Vegetariers gebeld en die hebben me een mail gestuurd waar op te letten omdat inderdaad sinds deze maand krekelmeel mag worden toegevoegd aan allerlei voedingswaren waar je het niet van zou verwachten.



Zo dan lekker zonder te vermelden …eet je het dus onbewust

Het zal sowieso op de verpakking vermeldt worden.
Ook moet je bedenken dat veel voedingsmiddelen als insecten bevatten.
Moet je eens kijken wat zongedroogde toematen bevatten.. die worden dus echt buiten op velden gedroogd en daar zitten dan ook insecten op (en in).

Oh ja: ook in oa chocolade zitten insecten :+
https://www.quest.nl/natuur/dieren/a287 ... ood-pasta/

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:01

Karmijn word toch al heel lang gebruikt dat is van luizen ?