Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2222
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:49

superpony schreef:
crow schreef:
Zolang voor een aantal het vooral een verdienmodel is zullen er altijd uitwassen zijn. Het is niet zo moeilijk om een zorgbedrijf op te starten in Nederland. Wel om kwalitatief goede zorg te leveren.


En dat is echt zo dubbel.

Mijn broer was vanaf geboorte meervoudig gehandicapt en het was overduidelijk wat voor zorg en hoeveel hij nodig had.
10x verandert alles en uiteindelijk konden we PGB aanvragen. Dat ging eerst vrij makkelijk, maar ondanks dat we het al kregen, werd dat steeds moeilijker en werden controles en bewijs aanvragen steeds lastiger.

Ik deed zijn papierwerk doorgaans, maar kon echt vreselijk balen dat wij zoveel bewijs moesten inleveren waar het onmogelijk was dat wij de boel belazerden en anderen de boel zo goed konden belazeren en niemand komt kijken hoe het gaat en wat je doet.

Net als dat wij maanden moesten wachten op een nieuwe douchebrancard en ik bij een instelling een ruimte volr weinig/ongebruikte aanpassingen zag staan voor als.........ooit........ en wij konden mijn niet te tillen, niet te manouvreren broer amper verschonen, omdat het via 3 wegen moet en mensen geen idee hadden van de noodzaak blijkbaar die dat moeten beslissen.

Veel hangt jammer genoeg bij zo’n aanvragen ook af van de zorgverlener die met je dossier / de aanvraag bezig is. En daarnaast ook van hoe hard je van je oren maakt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 01:45

pateeke schreef:
Veel hangt jammer genoeg bij zo’n aanvragen ook af van de zorgverlener die met je dossier / de aanvraag bezig is. En daarnaast ook van hoe hard je van je oren maakt.


Die vertragingen komen puur door bureaucratie en de veranderingen om de zoveel jaar wie wat doet en waar verantwoordelijk voor is.

We hadden allang goedkeuring voor een nieuwe toen iemand anders nog even kwam kijken of zij het wel echt nodig vond.........

En zo kan ik over 39jr met een meervoudig gehandicapte broer echt wel een boek schrijven. Mijn moeder is nu klein gaan wonen en we hebben vrijwel alles bewaard. Ben nu maar gaan weggooien, want ga er niks meer mee doen, maar wilde alle bewijzen altijd bewaren.

pateeke
Berichten: 2222
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 06:31

Een deel ligt inderdaad aan de bureaucratie. Maar mijn ervaring is ook dat het afhangt van medewerkers en zorginstellingen. Ik heb meerder aanvragen gedaan waarin ik ofwel onjuiste info kreeg (en men dus weigerde om de aanvraag te doen) ofwel er behoorlijke fouten gemaakt werden ofwel ik geen reactie kreeg op mijn vragen ofwel men vergat dat verder op te volgen of bv te laten weten dat men meer info nodig had. Iemand zei onlangs tegen mij dat ik daarover inmiddels wel een heel boek vol kan schrijven

Zebrastreep

Berichten: 9783
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:35

Het pgb is alleen maar zo streng geworden omdat er vroeger enorm veel misbruik van gemaakt is , wat overigens heel vervelend is voor de mensen die het wel echt en snel nodig zijn.

Ik werk bij een cliënt en krijg ook uitbetaald via het pgb maar er zitten behoorlijk wat controles op als ik mijn uren in moet voeren. Wordt nog gecontroleerd door de cliënt zelf en ik vermoed ook door het pgb zelf.


Zodra ik ziek ben bellen ze je ook om te vragen wat je hebt en hoelang je denkt ziek te zijn.


Het is jammer dat het zo streng moet , maar er zijn gewoon teveel mensen die er misbruik van hebben gemaakt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:13

Zebrastreep, ja, toen we het pas kregen ging het al snel mis en hoorde je ook die verhalen.

Maar het zou toch moeten kunnen dat ze onderscheid gaan maken en een aantekening komt bijv bij mensen die het echt nodig hebben en plekken die wel vaker gecontroleerd moeten.

Als iemand echt volledig afhankelijk is en complete zorg nodig heeft, kan je amper of niet sjoemelen met het geld en mijn broer als vb zou nooit opeens meer kunnen.

@Pateeke, we hebben altijd aanvragen voor dingen moeten doen, maar vroeger ging het echt makkelijker. Ook toen is er misbruik gemaakt en teveel geld uitgegeven, maar nu moet alles langs veel mensen die niet in direct contact staan met de cliënt en ook niet goed kunnen beoordelen of iets nodig is, hoe snel etc.

Ze lopen ook altijd achter de feiten aan. Ze lopen tegen dingen aan, gaan daarop van alles veranderen waardoor het meestal moeizamer wordt, maar ook duurder. Na verloop van tijd komen ze erachter dat het niet werkt en dan komen er weer veranderingen.

Zebrastreep

Berichten: 9783
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:37

Het is heel vervelend de strenge controle , maar het is helaas blijkbaar nodig in Nederland.

Ook binnen de volledig afhankelijke cliënten met zorg is gefraudeerd dus dat zegt absoluut niks.

Maar als het om geld gaat kan ik mij ook enorm lopen frusterend op mijn werk. Het eerste waar ze op bezuinigen is zorg terwijl ik zoveel onzin dingen die waarvan ik denk bespaar daar dan op.

pateeke
Berichten: 2222
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:53

Misbruik gaat er altijd zijn. Ook bij volledig afhankelijke cliënten. Die gaan daar zelf misschien geen misbruik van maken, maar bv familie doet dat wel eens.
Ik denk wel dat er heus nog veranderingen komen, maar niet zozeer omdat men gaat inzien dat het niet werkt, maar wel om nog verder te kunnen besparen. In België werd een soortgelijk systeem als pgb ingevoerd, als besparingsmaatregel. Nu, kleine 9j later is men erachter dat dit systeem meer kost en wil men ruim 20000 mensen geen budget geven en “moet er gezocht worden naar alternatieven”. Enige alternatief is dat je als cliënt alles uit eigen zak moet betalen, wat gewoon niet te doen is.

En ja, het moet inderdaad via een heel deel mensen gaan die moeten oordelen zonder de cliënt te kennen. En ook mensen die er niet over zouden moeten / mogen oordelen doen dat toch, met grote gevolgen voor de cliënt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:47

Zebrastreep schreef:
Het is heel vervelend de strenge controle , maar het is helaas blijkbaar nodig in Nederland.

Ook binnen de volledig afhankelijke cliënten met zorg is gefraudeerd dus dat zegt absoluut niks.

Maar als het om geld gaat kan ik mij ook enorm lopen frusterend op mijn werk. Het eerste waar ze op bezuinigen is zorg terwijl ik zoveel onzin dingen die waarvan ik denk bespaar daar dan op.


Dat wete ik. Er is toen veel naar buiten gekomen.

Maar waar echt het gehele budget nodig is en je gewoon niet kan sjoemelen, zou er wel een aantekening kunnen komen dat sommige gevallen minder gecontroleerd hoeven te worden. Zou echt een hoop papierwerk en geld schelen.

Je ziet ook dat het nog steeds mis gaat en daar dus geen controle was en dat gaat om veel hogere bedragen in totaal dan wij ontvingen en ook weer uitgaven.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:55

pateeke schreef:
Misbruik gaat er altijd zijn. Ook bij volledig afhankelijke cliënten. Die gaan daar zelf misschien geen misbruik van maken, maar bv familie doet dat wel eens.
Ik denk wel dat er heus nog veranderingen komen, maar niet zozeer omdat men gaat inzien dat het niet werkt, maar wel om nog verder te kunnen besparen. In België werd een soortgelijk systeem als pgb ingevoerd, als besparingsmaatregel. Nu, kleine 9j later is men erachter dat dit systeem meer kost en wil men ruim 20000 mensen geen budget geven en “moet er gezocht worden naar alternatieven”. Enige alternatief is dat je als cliënt alles uit eigen zak moet betalen, wat gewoon niet te doen is.

En ja, het moet inderdaad via een heel deel mensen gaan die moeten oordelen zonder de cliënt te kennen. En ook mensen die er niet over zouden moeten / mogen oordelen doen dat toch, met grote gevolgen voor de cliënt.


Vroeger kreeg men ook de zorg en aanpassingen die nodig waren in principe.

Toen mijn broer jong was, ging hij naar een dagverblijf en waren daar alle mensen aanwezig die keken wat nodig was en zij vroegen dat aan. Als zij sde aanvraag deden, was dat dus van de expert op de werkvloer en werd dat doorgaans ook toegekend.

De laatste jaren ging veel via de gemeente. Mijn broer was compleet afhankelijk van een elro met aangepast kuip en kon dus nergens anders in zitten. Een reserve zoals vroeger kreeg je echt niet meer.
Zijn elro is in korte tijd een keer 2 weken en 3 weken kapot geweest en alleen maar gezeur. Hij kon niet naar dagbesteding, zat in zijn stoel en die moesten we van de motor af duwen naar de kamer zodat hij verschoond kon etc, want hij moest wel naar plafond tillift.

Wij hebben aardig wat uit eigen zak betaald en dat gelukkig ook kunnen doen, anders ben je nog slechter af. Zo hadden wij bijv altijd ene fijne aangepaste auto.

Heel vroeger kregen best veel mensen een aangepaste auto/bus via het GMD waar je niet eens kosten aan had, behalve de benzine.
Harstikke luxe en vast ook weer veel mis gegaan, maar het verschil met nu is echt heel groot.

En ik schreef het al eerder; als je gaat kijken naar hoeveel er bezuinigd is op de begeleiding, therapie en verzorging...........

En dan vinden ze het gek dat mensen niet meer de zorg in willen als mensen op de vloer te vaak nee moeten verkopen of te weinig kunnen doen, omdat zij het eerste aanspreekpunt zijn en alles over zich heen krijgen.
Er zijn nog maar enkele die hards, maar die sterven echt uit.

pateeke
Berichten: 2222
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:38

Dat is waar maar daar zit net het verschil: vroeger kreeg men idd de zorg en aanpassingen die men nodig had. Nu vaak niet meer net omdat er zoveel bespaard wordt op de zorg.
De regels worden scherper, aanvragen worden moeilijker enz enz. Dat is niet om meer te controleren maar wel om te besparen, want ze maken het moeilijker om bepaalde dingen te krijgen. Om een voorbeeld te geven. In het oude systeem zou ik een tegemoetkoming gekregen hebben voor het betalen van huishoudelijke hulp. Nu krijg ik dat niet omdat ik volgens het nieuwe systeem niet beperkt genoeg ben. Dat je voor bepaalde dingen hulpmiddelen nodig hebt maakt daarbij ook niet uit. Eigenlijk moet je zowat bedlegerig zijn om dat nog te kunnen krijgen en tja, als je bedlegerig bent volstaat die beperkte tegemoetkoming niet en moet je doorgaans naar een instelling. Maar ja dan krijg je dat ook niet meer want dan zit je in een instelling en ben je zeg maar te veel beperkt…