Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:55

Renee1991 schreef:
Ik kom hier ook meelezen. Ik vind dat ik moet gaan stemmen, gewoon omdat ik stemrecht heb, maar ik ben nog nooit zo in dubio geweest als nu. Dus ik hoop door hier wat verschillende inzichten te lezen, dat ik wat beter de balans op kan maken.


Hier hetzelfde. Er zijn bepaalde onderwerpen die ik heel belangrijk vind maar die zie ik weinig naar voren komen met stemwijzers enzovoorts. En wat goed past daarbij botst op andere vlakken enorm :')

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:23

Mijn raad is,die hoef je niet te volgen: Kijk wat voor jou het meest belangrijk is nu. En zoek dan een partij die ermee bezig is dat probleem op te lossen. Als er meerdere partijen zijn die die prioriteit hebben, neem dan die die ook in andere punten het meest op jouw lijn zit.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:52

Dat is een hele goede tip anjali, maar daarmee loop ik meteen spaak op het punt dat MWM aansnijdt; dan stem ik ook op zaken waar ik het totaal niet mee eens ben. En tuurlijk is dat onvermijdelijk bij een verkiezingsprogramma, maar ik vind nu werkelijk niets wat ook maar een béétje aansluit bij mijn verwachtingen.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:17

Renee1991 schreef:
Dat is een hele goede tip anjali, maar daarmee loop ik meteen spaak op het punt dat MWM aansnijdt; dan stem ik ook op zaken waar ik het totaal niet mee eens ben. En tuurlijk is dat onvermijdelijk bij een verkiezingsprogramma, maar ik vind nu werkelijk niets wat ook maar een béétje aansluit bij mijn verwachtingen.

Er meestal niet een partij te vinden waar je het 100% mee eens bent. Daarom mijn tip om naar je belangrijkste punt te kijken. Het kan natuurlijk zijn dat je niet 1 enkel punt hebt wat er heel erg uitspringt. Wat ik vroeger deed toen ik nog bijna niet met politiek bezig was ,dat was dat ik stemde op een persoon die op mij sympathiek en betrouwbaar overkwam waardoor ik het leuk vond om die persoon mijn stem te geven .Ik ben op die manier nooit echt teleurgesteld en nooit spijt gehad van een keuze.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 21:29

Renee1991 schreef:
Dat is een hele goede tip anjali, maar daarmee loop ik meteen spaak op het punt dat MWM aansnijdt; dan stem ik ook op zaken waar ik het totaal niet mee eens ben. En tuurlijk is dat onvermijdelijk bij een verkiezingsprogramma, maar ik vind nu werkelijk niets wat ook maar een béétje aansluit bij mijn verwachtingen.

Voor mij zou het niet uitmaken of FVD bijvoorbeeld een paar goede punten zou hebben waar ik het mee eens ben, ik zou er persoonlijk nooit op stemmen. PVV net zo

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:45

Klopt, dat speelt voor mij ook wel mee. Maar dat bedoel ik ook een beetje met mijn post, er is werkelijk niemand waar ik me met een goed gevoel mee kan identificeren. Ik vind het gewoon één grote bende.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:14

Er zijn geen partijen meer waar ik vertrouwen in heb, maar nog wel mensen, dus ga ik iemand stemmen die ik graag terug wil zien in de kamer. Op programma kiezen lukt me niet meer.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:31

fleurtjeuh schreef:
Renee1991 schreef:
Dat is een hele goede tip anjali, maar daarmee loop ik meteen spaak op het punt dat MWM aansnijdt; dan stem ik ook op zaken waar ik het totaal niet mee eens ben. En tuurlijk is dat onvermijdelijk bij een verkiezingsprogramma, maar ik vind nu werkelijk niets wat ook maar een béétje aansluit bij mijn verwachtingen.

Voor mij zou het niet uitmaken of FVD bijvoorbeeld een paar goede punten zou hebben waar ik het mee eens ben, ik zou er persoonlijk nooit op stemmen. PVV net zo


FVD heb ik vorige keer op gestemd omdat ik het met heel veel eens was. Echter hun manieren en wijze waarop ze tegenwoordig vaak in het nieuws komen maakt dat ik daar al jaren erge spijt van heb! Destijds mijn bewuste keuze wel te stemmen. Nu nog bewuster absoluut niet erop te stemmen. Ik weet het nog niet...

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:11

Prrrr schreef:
Er zijn geen partijen meer waar ik vertrouwen in heb, maar nog wel mensen, dus ga ik iemand stemmen die ik graag terug wil zien in de kamer. Op programma kiezen lukt me niet meer.

Hier precies hetzelfde. Ik vind het moeilijk deze keer. En het lijkt wel alsof het iedere keer moeilijker gaat worden

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:06

Renee1991 schreef:
Dat is een hele goede tip anjali, maar daarmee loop ik meteen spaak op het punt dat MWM aansnijdt; dan stem ik ook op zaken waar ik het totaal niet mee eens ben. En tuurlijk is dat onvermijdelijk bij een verkiezingsprogramma, maar ik vind nu werkelijk niets wat ook maar een béétje aansluit bij mijn verwachtingen.


Precies. Het gaat niet over 100 procent er mee eens moeten zijn, maar ik stem niet op een partij waar ik punt 1 helemaal mee op 1 lijn zit, maar standpunt 2 echt compleet tegen mijn idealen in gaat om het maar zo te verwoorden.

Als ze de punten die ik belangrijk vind hadden en dan een paar waar ik net iets anders over denk maar niet volledig tegen ben of gewoon niet zo belangrijk vond was het makkelijker :') En sommige partijen stem ik idd gewoon uit principe niet op.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:20

Renee1991 schreef:
Ik kom hier ook meelezen. Ik vind dat ik moet gaan stemmen, gewoon omdat ik stemrecht heb, maar ik ben nog nooit zo in dubio geweest als nu. Dus ik hoop door hier wat verschillende inzichten te lezen, dat ik wat beter de balans op kan maken.


Herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde momenteel.
Eerder waren wij beiden hier wel vrij duidelijk telkens waar we op wilden stemmen maar ik heb serieus nergens meer vertrouwen in nu dus ik weet ook niet zo goed wat te doen nu. Het is idd een grote bende en ik geloof er niet zo in dat een enkele specifieke partij daar nu een oplossing in gaat kunnen zijn nog en zie ongeacht wat de uitslag gaat worden, het er toch niet perse op vooruit gaan - want je moet ook de invloed van ons als lidstaat van de EU niet vergeten en wat daarbij komt kijken en andere dingen wereldwijd die gaande zijn en invloed hebben op de politiek en regering in je land, dus lastig. Ik weet wel dat ik op bepaalde partijen en personen absoluut Niet wil stemmen, maar welke partij en persoon dan wel? Da's een lastige… Da's niet meer zo duidelijk voor me. Het doen van testen helpt me ook niet echt verder :')

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:23

MyWishMax schreef:
Renee1991 schreef:
Dat is een hele goede tip anjali, maar daarmee loop ik meteen spaak op het punt dat MWM aansnijdt; dan stem ik ook op zaken waar ik het totaal niet mee eens ben. En tuurlijk is dat onvermijdelijk bij een verkiezingsprogramma, maar ik vind nu werkelijk niets wat ook maar een béétje aansluit bij mijn verwachtingen.


Precies. Het gaat niet over 100 procent er mee eens moeten zijn, maar ik stem niet op een partij waar ik punt 1 helemaal mee op 1 lijn zit, maar standpunt 2 echt compleet tegen mijn idealen in gaat om het maar zo te verwoorden.

Als ze de punten die ik belangrijk vind hadden en dan een paar waar ik net iets anders over denk maar niet volledig tegen ben of gewoon niet zo belangrijk vond was het makkelijker :') En sommige partijen stem ik idd gewoon uit principe niet op.

Er kunnen inderdaad partijen zijn waar je helemaal niks mee kunt. Als je die gelijk wegstreept dan wordt de keuze weer iets gemakkelijker!

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:25

Die neem ik nooit mee in de keuze, dus maakt voor mij niets uit := Verder blijft het extreem lastig en heb ik nog nooit zoveel moeite gehad.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 11:29

Nou, ik heb een stemwijzer gedaan :')
Ik dacht, toch eens kijken waar ik zogenaamd het beste bij aansluit
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:34

fleurtjeuh schreef:
Nou, ik heb een stemwijzer gedaan :')
Ik dacht, toch eens kijken waar ik zogenaamd het beste bij aansluit
[ [url=m/ntDTc4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En kun je jezelf daarin vinden?

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 13:49

twijfelachtig.
Na 30 stellingen vind ik dat zowiezo altijd wel twijfelachtig, en een deel van de stellingen heb ik in het midden gelaten omdat ik niet genoeg kennis ervan heb om voor of tegen te kiezen omdat ik niet weet wat de consequenties zouden zijn van het een of het ander.

Ook vind ik bijvoorbeeld recht op abortus iets belangrijks en dat kwam niet in de stellingen naar voren.

Dus al met al. mwah

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:46

Trotse Trouw lezeres vat een opiniestuk van Paul van Tongeren samen (filosoof en ooit "denker des vaderlands").

Het artikel gaat er over dat Van Tongeren twee stemhulpen invulde,
de Stemwijzer en het Kieskompas.
Niet de minsten.
... en op beide kwam hij toch 'in een hoek uit, waar hij zich niet thuisvoelde'.
;) Dus Fleur, je bent zogezegd in goed gezelschap.

Zijn analyse vind ik interessant.
De kern lijkt mij de volgende zin:
(houd je vast)
"mensen worden pas burgers als zij samen spreken over het gemeenschappelijke goed".

Het woord burger staat in zijn analyse min of meer tegenover het woord consument.
Bijvoorbeeld: 'Oh, ik ben 60+, iemand stelt voor om voorziening X voor alle 60+ers gratis te maken - joepie, ik ben vóór...!' - de consument is hier aan het woord.

Uiteraard mag van mij iedereen zo redeneren, maar het is niet 'het samen spreken over het gemeenschappelijke goed'. Ik interpreteer dit als 'onze maatschappij is van ons allemaal, we zijn een democratie'.

Gesteld dat het verplichte eigen risico in de zorgverzekering wordt afgeschaft, dan gaat de premie voor iedereen omhoog - wat is dan wijsheid...? Wat doet dit met ons allemaal...?

Spreken we samen over 'het gemeenschappelijke goed' met het idee dat (bijvoorbeeld)
goede zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn
gecombineerd met solidariteit (iedereen kan ziek worden of ongelukkig vallen, etc)
... dan is een zorgpremie naar inkomen wellicht het beste.
(Maar die optie staat niet in de stemwijzer en 'zusjes'. Zelfs niet in de verschillende partijprogramma's.)

En hij gaat nog een stapje verder.
"Politici,
óók degenen die niets moeten hebben van het neoliberalisme,
gedragen zich als een soort kooplui.
Als mensen die kant en klare oplossingen zouden hebben 'voor de mensen in het land' die probleem X of Y hebben."
.... waarmee ze voorbijgaan aan belangrijke vragen als 'wat is het effect hiervan nu echt op de rijksbegroting? Op de staat van het land? Is dit de kant die we op willen?'

Hij sluit af met 'Kiezers worden niet aangesproken als burgers, maar als klanten die gelokt moeten worden.
En de kieswijzers doen hier aan mee.'

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:16

ga wel stemmen, op de toekomst, er is een mooie groeibriljant opgestaan bij het CDA,

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:28

anjali schreef:
Mijn raad is,die hoef je niet te volgen: Kijk wat voor jou het meest belangrijk is nu. En zoek dan een partij die ermee bezig is dat probleem op te lossen. Als er meerdere partijen zijn die die prioriteit hebben, neem dan die die ook in andere punten het meest op jouw lijn zit.

Of kijk wat er voor een ander erg belangrijk is, als dat overeenkomt met wat jij belangrijk vind.

Bijvoorbeeld: jij hebt 0 Euro studieschuld, maar je leeft mee met degenen die nu ineens vet rente moeten gaan betalen.
Je bent niet oud, maar je vind dat de ouderen zorg beter moet.
Je bent niet jong, maar je vind dat de jongerenhuisvesting beter moet.

Je hoeft echt niet alleen aan jezelf te denken bij het stemmen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:14

Mijn stem gaat naar iemand die ik privé al langer ken. Hij zit nog niet zo lang in de kamer, overigens is ie wel actief voor 'mijn' partij.

Anders was mijn stem naar de eerste vrouw van 'mijn' partij gegaan.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 11:45

Rien10 maakt een goed punt.
Niet alleen kijken naar mezelf, maar ook naar een ander.
Zo heb ik bijvoorbeeld een prima inkomen, maar mijn afgekeurde vriend zit aan een uitkering vast. Ik vind het belangrijk dat hij ook voldoende krijgt om van rond te komen
Zo vind ik recht op levenseinde zorg heel belangrijk, ook al ben ik zelf niet suicidaal of klaar met mijn leven.
Abortuszorg net zo.
Ook vind ik dat zorg toegankelijker moet zijn, zoals ik ooit eens van iemand las, soms kan je aan iemands tanden zien of ze genoeg geld hebben om rond te komen, want sommige mensen hebben bijvoorbeeld geen geld voor de tandarts.

Dus ik heb toch besloten tegaan stemmen, maar niet op de piraten partij. T idee is grappig, maar niet nuttig.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:46

Nou, ik heb dan toch gestemd vandaag :D

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:58

Dat vind ik nou leuk fleurtjeuh :))

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:59

Ja zeker heel erg leuk. Vooral omdat jij de TS bent van dit topic.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:03

Goed gedaan Fleur...! +:)+