Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:25

Ik ga sowieso stemmen. Ik vind dat super belangrijk, helemaal als vrouw :o

Ik ga maximaal op groen voor het klimaat stemmen maar weet nog niet precies welke partij.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:38

Ik ga zeker stemmen. Ik vind het ook te belangrijk om te laten zitten. Heb al Kieskompas en Stemwijzer gedaan maar daar komen toch verschillende dingen uit. Dus ik denk dat ik strategisch ga stemmen (als in: een partij die al jaren mee doet) NSC en BBB zijn mij te onzeker.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:54

Ik stem altijd.
Ten eerste en tweede: ik ben kleindochter van kleine luyden en bovendien vrouw.

Er is hard voor gestreden dat ik mag stemmen en het feit dat vrouwen en kleine luyden stemrecht hebben vind ik belangrijk.
Dat heeft een boel zaken verbeterd.
(Persoonlijk ben ik, vrij naar Bertold Brecht, 'tot rijkdom vervallen'.)

Dat stemmen lekker ouderwets in een hokje gaat, vroegah zelfs met gordijnen is iets wezenlijks.

Electonisch thuis stemmen: hoe weet je dat de app niet vervalsd is?
En vooral: hoe goed weet je dat iemand in 'totale vrijheid' zijn /haar stem uitbrengt...?

En in Nederland zijn we gewend aan coalities en compromissen.
Wellicht niet altijd super duidelijk, maar ik vind het wel een mooi systeem.

Vorige week was ik op een vergoeding, en de stemmen staakten net niet.
De voorzitter stelde: 'zullen we het plan intrekken, en met de argumenten die genoemd zijn terug naar de tekentafel...?'
Dit voorstel werd unaniem aanvaard, en ik heb de voorzitster en dik compliment gemaakt. ('We doen het samen, en niet 51% tegen 49%.' - klasse!)

pien_2010

Berichten: 43326
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:22

Democratie geeft ook de verplichting om te stemmen. Zo ben ik opgevoed. Vrouwen hebben nog niet zo heel lang stemrecht. Net als mijn moeder en oma stem ik altijd op een vrouw.
Ook mensen die hardwerken vaak letterlijk met hun handen hebben ook lang moeten wachten om te mogen stemmen. Vroeger was stemmen alleen voor de rijken weggelegd, de edelen.
Dus stemmen vind ik, is een plicht. En als je stemt mag je ook kritiek hebben op de politiek. Niet stemmen dan ook niet zeuren, want je doet niet mee. Simpel zat.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:28

en jij Fleurtjeuh? Ga jij dit jaar wel stemmen? Of verscheur je weer je stembiljet?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:35

Ik hoorde ook wel eens van mensen die blanco stemmen, om zo hun afkeer of protest te uiten. Zo ver hoef je meestal niet te reizen naar een stembureau dat het hele grote moeite is. Ook zijn er mensen die een zog. proteststem uitbrengen, dat is stemmen op een nogal vreemde partij. Een vriendin van me stemde op de Feestpartij van Johan Vlemminx, die als partijprogramma had: "Meer feesten" !Daar kan toch ook niemand tegen zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:46

Ik ga zeker wel stemmen . In mijn beleving is niet stemmen alles maar oke vinden .
En ik denk dat het hard nodig is dat wij als burgers onze stem laten horen. En hopelijk gebeurd er wat mee .
Het is toch van de zotte dat we al super lang met demissionair kabinet hebben gezeten. Ze maken er een zooitje van en zijn nu vertrokken met de noorderzon zo ongeveer

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 15:09

Ik twijfel nog of ik dit jaar wel stem.
Aan de ene kant denk ik 'wat kan mijn ene stem nou doen' maarja als iedereen zo denkt dan komt er ook niks van terecht.
Aan de andere kant heb ik niet de illusie dat de partij waar ik op stem, ook echt kan waarmaken waar ze voor staan want Nederland is nou eenmaal zo dat er altijd een coalitie is waardoor iedereen water bij de wijn moet doen en niks van de verkiezingsprogrammas terecht komt.

Dus al met al twijfel ik nog even door.

pien_2010

Berichten: 43326
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:23

fleurtjeuh schreef:
Ik twijfel nog of ik dit jaar wel stem.
Aan de ene kant denk ik 'wat kan mijn ene stem nou doen' maarja als iedereen zo denkt dan komt er ook niks van terecht.
Aan de andere kant heb ik niet de illusie dat de partij waar ik op stem, ook echt kan waarmaken waar ze voor staan want Nederland is nou eenmaal zo dat er altijd een coalitie is waardoor iedereen water bij de wijn moet doen en niks van de verkiezingsprogrammas terecht komt.

Dus al met al twijfel ik nog even door.


Precies. Iedere stem telt. Wat belangrijk is, dat je kijkt naar het verleden waar je blij van werd.
Bv werd je blij vd VVD dan gaat naar de rechtse hoek je stem, meer voor vrije handels markt...dus concurrentie, hoe vond je het covid beleid gaan (Ik vond dat bv sterk van Rutte).
D66 dan zit je meer in het midden, milieu, onderwijs, levensvragen. PvdA/GL werd je blij van, dan ga je meer voor solidariteit en Zorg voor elkaar en milieu. Groen en links dus.
SP is linkser. Niet blij met de EU blijkt een partij programma te hebben dat bij doorrekenen sterk uit de bus komt.
BBB achterban boeren voornamelijk
CU, CDA SGP, partij Omzigt zitten vaak in de wat conservatieve hoek als het gaat om abortus, euthanasie en andere levensvragen dat te maken heeft met hun Christelijke achtergrond van hun leden/stemmers
Dus maak het jezelf ook niet te moeilijk.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:58

Klopt niet helemaal Pien_2010

Maar idd kijken naar wat je als stemmer belangrijk vindt

pien_2010

Berichten: 43326
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:07

Vertel maar wat er niet klopt. Ik heb het zo kort mogelijk proberen te verwoorden en ik zie graag verbeteringen tegen moet.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:05

fleurtjeuh schreef:
Ik twijfel nog of ik dit jaar wel stem.
Aan de ene kant denk ik 'wat kan mijn ene stem nou doen' maarja als iedereen zo denkt dan komt er ook niks van terecht.


Inderdaad.
Oude, wijze les: 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'.
Één enkele stem geeft nu eenmaal zelden tot nooit de doorslag.

Maar als alle 'fans van partij A thuisblijven' en
'alle fans van partij Z gaan stemmen'
krijgen we een parlement dat een beroerd slechte afspiegeling van de bevolking is.
Citaat:
Aan de andere kant heb ik niet de illusie dat de partij waar ik op stem, ook echt kan waarmaken waar ze voor staan want Nederland is nou eenmaal zo dat er altijd een coalitie is waardoor iedereen water bij de wijn moet doen en niks van de verkiezingsprogrammas terecht komt.

Dus al met al twijfel ik nog even door.


... en ivm coalities geldt min of meer hetzelfde voor individuele partijen.
Er gaat water bij de wijn, en soms is dat heel zuur.

Maar als partij X veel stemmen heeft, is de kans aanwezig dat er maar weinig verdund wordt en 'er goede wijn' geschonken kan worden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:32

Ik ga zeker stemmen. Ook al is het politiek landschap meer versplinterd en lijkt het meer in de war dan ooit.(niet alleen in Nederland)
Ik ben wel benieuwd wat voor soort regering of staat de niet stemmers voor zich zien als ideaal.
Welk land is hun voorbeeld? Wanneer zou je wel gaan stemmen?

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 23:40

Voor mij is geen enkel land een voorbeeld.
Er is altijd overal wel iets.
Ik realiseer me goed dat we het in Nederland meestal best wel goed hebben.

Misschien dat ik eens wat stemwijzers ga doen, kijken of ik me ergens in kan vinden.
Iemand nog tips voor goede uitgebreide stemwijzers?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:43

Ik vond alle stemwijzers tegenvallen en erg ongenuanceerd.
Uiteindelijk maar gaan kijken op de websites en partijprogramma’s.

Ik ga weer voor volt. Alles waar zij voor staan is alsof ik het zelf verzonnen heb, zo erg herken ik me erin.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:50

https://jouwstemwijzer.nl/
Op deze site staan verschillende stemwijzers.
Ik doe er enkele. Vervolgens kijk ik naar het programma van de partijen waar ik het meest mee overeenkom.
Ik ga dit keer waarschijnlijk toch op een andere partij stemmen dan afgelopen keren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:37

Wat goed dat er een overzicht van stemwijzers is!

Ik vond de 'stemmentracker' van de organisatie prodemos wel goed.
Dwz: het ding is gebaseerd op stemgedrag in de huidige Tweede Kamer, dus als je een nieuwe partij overweegt heb je er niet zo veel aan.
Ik ben wel fan van het verschijnsel 'laten zien wat de verschillende partijen daadwerkelijk doen'.

(Contra de pvv die voor hun verkiezingsprogramma soms echt letterlijk het programma van de SP jat - maar in de Kamer gewoon rechts stemt.
Ik heb bezwaar tegen deze manier van doen.)

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:53

Janneke2 schreef:
Ik vond de 'stemmentracker' van de organisatie prodemos wel goed.
Dwz: het ding is gebaseerd op stemgedrag in de huidige Tweede Kamer, dus als je een nieuwe partij overweegt heb je er niet zo veel aan.

Als je een partij uit het kabinet overweegt ook niet, die stemmen volgens het coalitieakkoord en niet volgens hun eigen opvattingen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:12

Klopt.
... zij het dat de (in dit geval) vier partijen één en ander samen overeengekomen zijn.

'Welk water gaat in welke wijn.'

Zeker bij de formatie van R4 was het een beetje 'we willen het niet zo, maar het moet maar' - maar geen van vier is gekneveld door één of andere akelige macht van buiten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:41

Exitium schreef:
Janneke2 schreef:
Ik vond de 'stemmentracker' van de organisatie prodemos wel goed.
Dwz: het ding is gebaseerd op stemgedrag in de huidige Tweede Kamer, dus als je een nieuwe partij overweegt heb je er niet zo veel aan.

Als je een partij uit het kabinet overweegt ook niet, die stemmen volgens het coalitieakkoord en niet volgens hun eigen opvattingen.



Precies en daar gaat het dus mis ! Zo gaf de B partij toch akkoord voor het vergunning intrekken van boeren want is coalitie afspraak ...
Dan kan de partij van je keuze zo mooi praten maar als t coalitie afspraken zijn kunnen ze nog niks

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:51

Of het daar 'mis' gaat weet ik niet; alternatief voor een coalitieakkoord zou geen coalitieakkoord zijn, waarbij je voor iedere wet een meerderheid in de kamer moet vinden. Dat vertraagt alles enorm en ook dan ga je de situatie "ik stem nu voor als je bij mij voorstel ook voor stemt" krijgen, alleen heet het dan geen coalitieakkoord.

Mijn punt is dat regeringspartijen na het vallen van de regering plots anders zijn gaan stemmen op bepaalde punten, en zich daarover ook meer uitspreken. Logisch gezien je in een coalitieakkoord ook minpunten moet accepteren (het is een compromis), en ook omdat er verkiezingen aankomen en ze dus weer even 'goed in de markt' willenkomen te liggen, maar juist daardoor kun je bij de partijen die de laatste jaren in de coalitie zaten niet naar hun recente stemgedrag kijken om te zien wat ze willen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:55

Ik ben blij met het meerpartijenstelsel in Nederland, ook al weet je dat ze niet alles kunnen waarmaken in het beleid, de kritische noot en kleur van de partij blijft altijd wel te horen (uitzonderingen daargelaten).
Als je kijkt hoe het er in de USA en GB aan toe gaat, heb je aanzienlijk minder keuze.
Het belangrijkste is wel welke partijen de coalitie gaan vormen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:21

Citaat:
Citaat:

Als je een partij uit het kabinet overweegt ook niet, die stemmen volgens het coalitieakkoord en niet volgens hun eigen opvattingen.



Precies en daar gaat het dus mis ! Zo gaf de B partij toch akkoord voor het vergunning intrekken van boeren want is coalitie afspraak ...
Dan kan de partij van je keuze zo mooi praten maar als t coalitie afspraken zijn kunnen ze nog niks


Er gaat bij coalitievorming idd altijd water bij de wijn.

Maar 'het zijn coalitie afspraken, partij X kan dus niets meer' is onzin.

Het is meer dan eens voorgekomen dat gaandeweg de formatiebesprekingen de ene partij te veel vroeg en de andere partij stelde 'of dit van tafel of wij trekken ons terug'.

Ofwel: als een standpunt echt belangrijk is, gooi je dat niet weg.
(Of je moet vooral willen regeren, 'dondert niet' wat je er voor na moet laten...)

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:48

Ik ga stemmen...altijd! Maar ik leef gewoon mijn eigen leven hier op het platteland. Ik kijk vol verbazing naar bureau Rotterdam en wat in half jaar tijd verzameld is om dat programma te maken. Ik bedoel maar dat mijn leven (gelukkig!!) vrij simpel en rustig is in dat opzicht. Dat maakt wel dat stem en kies wijzers mij totaal niet helpen. De meeste vragen weet ik totaal niet te beantwoorden omdat dit voor mij totaal geen rol heeft in mijn leven. Wie ben ik dan om daarover een bewust standpunt in te nemen?
Oftewel is er ook 1 site die gewoon tekst heeft waar kort samengevat alle partijen zelf voor staan? Dat geeft mij meer duidelijkheid verwacht ik. Ik heb de kieswijzer wel gebruikt en bepaalde vragen in het midden gelaten. Ik kom uit op de piraten partij haha en ken het begrip maar verder nooit inhoudelijk iets over gehoord en vermoedelijk ook niet passend. Wat voor mij wel belangrijk is speelt in de kieswijzer niet mee

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:30

Ik kom hier ook meelezen. Ik vind dat ik moet gaan stemmen, gewoon omdat ik stemrecht heb, maar ik ben nog nooit zo in dubio geweest als nu. Dus ik hoop door hier wat verschillende inzichten te lezen, dat ik wat beter de balans op kan maken.