Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:48

Popstra schreef:
Dat word ook enkel gezegd door mensen die niet tegen hun ,verlies, kunnen.


En dit wordt gezegd door mensen die de (in mijn ogen juiste) kritiek niet kunnen handelen.

Mensen hebben nu eenmaal een andere kijk op dingen. Nergens voor nodig om mensen die daar voor uit komen uit te maken als slechte verliezers.

Sterker nog: ik was voor GL/PvdA. En die hebben ook lekker wat zetels. Dus slechte verliezer? Nah.

SusanH schreef:
https://www.vn.nl/bbb-caroline-van-der- ... erwinning/ dit is wat ik vind met even zoeken. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat ze nu worden weg gezet als de zoveelste populistische partij. Er zullen vast kenmerken zijn die overeenkomen met wat populisme inhoud, maar BBB heeft meer inhoud dan dat.

Dit is een opiniestuk met vooral meningen en weinig cijfers. De cijfers onderaan zijn hier bovendien al besproken. Dat Caroline al 2 jaar bezig zou zijn met voorbereidingen overigens ook.

Ik vind het stuk ook niet diep ingaan op waarom het niet populistisch is. Ze zeggen (kort door de bocht) dat mensen niet moeten denken dat ze uit elkaar gaan vallen want er is zulke goede voorbereiding. Maar het uit elkaar vallen en populistisch zijn heeft niet zo veel met elkaar te maken?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 02:27

Janneke2 schreef:
Karl66 schreef:
Ik juich ook de terugkeer van allerlei voorzieningen op het platteland toe. Het probleem is alleen dat al die voorzieningen heel veel geld kosten en als je dan geen onderbouwing hebt hoe je dat wilt betalen, ja dan is het gewoon een populistische belofte, omdat het een belofte is waarvan je al van tevoren wist dat je die niet kan waarmaken zonder heel veel geld, dat je daar niet voor hebt.


Ja, het goedkoopste openbaar vervoer is geen openbaar vervoer.
Punt.
Het is dus een keuze: wat wil je?
En als het om OV in Drenthe gaat, dan is het een triest verhaal.

Om maar te zwijgen van de aanrijtijden van de ambulance zodra je verder dan laten we zeggen vijf kilometer van het ziekenhuis woont.
En van tijd tot tijd sluit er een ziekenhuis...
(Mijn Leidse vrienden kunnen kiezen uit drie ziekenhuizen, ouderwets gezegd het academisch, de protestante diakonessen en de roomse zusters van Elisabeth.)

En de bieb, de huisarts, de bakker noem maar op.

(Uiteraard kost het geld en dat moet ergens vandaan komen, maar wij betalen ook belasting. En ook hierbij geldt - soms - 'goedkoop is duurkoop'.)


Wat ik zeg, ik ben een groot voorstander van het verbeteren van de voorzieningen. Alleen zal je ook met een financiële onderbouwing moeten komen. Bijvoorbeeld de belasting verhogen en dat doe je niet door het kwartje van Kok terug te geven of de 1000 euro van Rutte. Je kan er ook voor kiezen om op andere zaken te bezuinigen. Maar je moet wel keuzes willen maken en het probleem met keuzes maken is dat er dan groepen ontevreden over je worden.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:42

MarlindeRooz schreef:
Morganlefay schreef:
BBB in Eerste Kamer met veel meerderheid. De Waterschappen nek aan nek met Water Natuurlijk voor de Waterschappen. Dat wordt heel gezellie met die beruchte voorkeursposities voor en van de boeren.

Fout, BBB heeft absoluut geen meerderheid en heeft dus nog andere partijen nodig om een meerderheid te hebben.

Fout met hoofdletters
De boeren hebben het voor het zeggen bij de Waterschappen.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... p-de-tocht.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vas ... eel-macht/
Om het even nog leuker te maken
Wij burgers betalen ons krom en scheel aan Waterschapslasten terwijl de boeren er zich lang geleden zo hebben ingedraaid dat ze een heel ander tarief krijgen wat niet in verhouding staat tot wat wij betalen.
https://awp.nu/opinie/waterschapsbelast ... or-boeren/

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:52

Fout, het gaat over de eerste kamer. Daar heeft de BBB absoluut geen meerderheid. Goed lezen. :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:03

Morganlefay schreef:
Fout met hoofdletters
De boeren hebben het voor het zeggen bij de Waterschappen.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... p-de-tocht.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vas ... eel-macht/
Om het even nog leuker te maken
Wij burgers betalen ons krom en scheel aan Waterschapslasten terwijl de boeren er zich lang geleden zo hebben ingedraaid dat ze een heel ander tarief krijgen wat niet in verhouding staat tot wat wij betalen.
https://awp.nu/opinie/waterschapsbelast ... or-boeren/


Nou valt naar mijn smaak het best mee met de waterschapsbelasting.
(Misschien ;) een verschil tussen de Orkney eilanden en beneden NAP geboren zijn...?)

De links die hierboven staan zijn van vóór de recente wetswijziging: er zijn nu veel minder 'geborgde' leden, het aantal gewoon door de burger gekozen leden is nu veel groter.
(En de waterschappen gelden als onze oudste democratische bestuurslaag, dus ik heb wel affiniteit met weinig geborgde leden.)

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:18

O dear. Ik woon 10m boven NAP bovenop een oude stadswal en gewoon in de Gemeente Krimpenerwaard.
En in een veenweidegebied waar wij als ingezetenen ons scheel betalen aan Waterschapslasten.
De boeren hier rijden vanaf februari, maart de heleboel aan gort met die grote trekkers en wij als burgers mogen meebetalen aan dat aan gort rijden (Schieland en de Krimpenerwaard).
Ja wij betalen mee aan wegheffing ingezetenen.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:44

Zeg je dat ook over alle uitkeringstrekkers e.d die lekker van jou mede betaalde belastingsgeld leven? Of is de boer nu je pispaaltje!?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:25

Popstra schreef:
Zeg je dat ook over alle uitkeringstrekkers e.d die lekker van jou mede betaalde belastingsgeld leven? Of is de boer nu je pispaaltje!?



Doe even normaal.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:19

Popstra schreef:
Zeg je dat ook over alle uitkeringstrekkers e.d die lekker van jou mede betaalde belastingsgeld leven? Of is de boer nu je pispaaltje!?

Iets met appels en peren.
Oke nog maar een keer.
Boeren hebben ook in de Waterschappen een dikke vinger in de pap en dat gaat botsen met het begrip water, watertekort, waterhuishouding, inklinken en zeespiegelstijging. En het grondwaterpeil maar kunstmatig laag houden want we willen zo vroeg mogelijk het land op om te mesten= de boel verrot rijden.
En dat met BBB wordt het toch wel een beetje een vreemd verhaal.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:42

... eigenlijk denk ik dat het nu harder gaat botsen.

Niet zozeer met 'de' boeren, want niet alle boeren zijn hetzelfde.

Maar er zijn nu minder 'geborgde' leden en meer gekozen leden - dus is 'de boel opgeschud'.

We gaan het zien, of en hoe hard het gaat botsen.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:44

Denk dat dat nu nog wel meevalt nu BBB zoveel stemmen gekregen heeft.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:21

vergeet niet hoe hoger het waterpeil, hoe natter de paarden staan die 24/7 buiten staan en dat is nu al voor de meeste al modderzwemmen

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:31

speurneusc schreef:
vergeet niet hoe hoger het waterpeil, hoe natter de paarden staan die 24/7 buiten staan en dat is nu al voor de meeste al modderzwemmen


Maar verzakkende huizen zit je ook niet op te wachten.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:11

speurneusc schreef:
vergeet niet hoe hoger het waterpeil, hoe natter de paarden staan die 24/7 buiten staan en dat is nu al voor de meeste al modderzwemmen


... paarden zijn door de band genomen moerasdieren.

Het punt is dat het niet gaat om 'deze landbouw, maar dan alleen maar natter'.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:11

Er zullen wel meer heilige huisjes omver gaan. Meer ruimte voor water gaat minder ruimte voor landbouw, industrie en wonen worden.
Heel lang moest werkelijk alles wijken voor consumeren en dan met nadruk op meer.
Daar zal verandering in moeten komen en dan veel meer in circulair doen en denken.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:19

Boeren kunnen de waterstand wel zinklaag mogelijk willen maar ze snijden zichzelf bij droogte in de vingers dan. Behalve wanneer er geen verbod op oppompen van grondwater komt tijdens droogte.
Want droogte betekend mislukken van de oogst bvb mais voor veevoer of te weinig gras. Dus er zullen gebieden zijn waar ze echt moeten accepteren dat niet altijd de waterstand laag kan zijn.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:41

Morganlefay schreef:
Er zullen wel meer heilige huisjes omver gaan. Meer ruimte voor water gaat minder ruimte voor landbouw, industrie en wonen worden.


Dat hoeft echt niet.
Er is goed landbouw mogelijk in nattere gebieden, maar dan wel zonder de huidige machines.
En uiteraard ander gebeuik van grond. Zie bijvoorbeeld https://landvanons.nl/waterplanten-vrouw-vennepolder/

Voor wonen geldt hetzelfde, zie bijvoorbeeld de projecten 'ruimte voor de rivier'.
Citaat:
Heel lang moest werkelijk alles wijken voor consumeren en dan met nadruk op meer.
Daar zal verandering in moeten komen en dan veel meer in circulair doen en denken.
+:)+

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:46

speurneusc schreef:
vergeet niet hoe hoger het waterpeil, hoe natter de paarden staan die 24/7 buiten staan en dat is nu al voor de meeste al modderzwemmen


Dan zijn die plekken misschien niet geschikt voor paarden te houden en moeten we wat verder rijden?

Eigenlijk best gek dat we een ecosysteem schaden omdat we er per se een dier (of gewas) willen neerzetten wat daar op natuurlijke wijze niet goed zou staan.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:43

Morganlefay schreef:
Er zullen wel meer heilige huisjes omver gaan. Meer ruimte voor water gaat minder ruimte voor landbouw, industrie en wonen worden.
Heel lang moest werkelijk alles wijken voor consumeren en dan met nadruk op meer.
Daar zal verandering in moeten komen en dan veel meer in circulair doen en denken.


Zoiets kan ik alleen maar toejuichen.

En anders omgaan met water ook, vooruit kijken op drogere en langere zomers en vooruit denken is noodzakelijk.

https://www.wur.nl/nl/nieuws-wur/Show/B ... roogte.htm

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:11

IMANDRA schreef:
Dan zijn die plekken misschien niet geschikt voor paarden te houden en moeten we wat verder rijden?

Eigenlijk best gek dat we een ecosysteem schaden omdat we er per se een dier (of gewas) willen neerzetten wat daar op natuurlijke wijze niet goed zou staan.

Ik vind dit wel een lastige, als ik me bedenk dat NL grote delen tegen water beschermd, en polders heeft drooggelegd..
We wilden ook perse grond hebben waar het eerst niet was..

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:45

Janneke2 schreef:
speurneusc schreef:
vergeet niet hoe hoger het waterpeil, hoe natter de paarden staan die 24/7 buiten staan en dat is nu al voor de meeste al modderzwemmen


... paarden zijn door de band genomen moerasdieren.

Het punt is dat het niet gaat om 'deze landbouw, maar dan alleen maar natter'.

Volgens mij zijn de meeste paardenrassen woestijn-(arabieren en daarvan afgeleide) of steppedieren. Geen moerasdieren.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:47

Correctie: Camarguepaarden leven wel in moerassig gebied maar zijn ook wat bijzonders.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:47

en wat willen ze nou? dat het vee eruit gaat en als optie moeten wij dan ook maar minder vlees eten en meer groente, hebben we groente overschot dan? ze willen de grond van de boeren hebben voor natuur, recreatie verplaatsing uit de natuur, en meer huizen, dus niet meer landbouw om ons groenvoer te telen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:25

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Dan zijn die plekken misschien niet geschikt voor paarden te houden en moeten we wat verder rijden?

Eigenlijk best gek dat we een ecosysteem schaden omdat we er per se een dier (of gewas) willen neerzetten wat daar op natuurlijke wijze niet goed zou staan.

Ik vind dit wel een lastige, als ik me bedenk dat NL grote delen tegen water beschermd, en polders heeft drooggelegd..
We wilden ook perse grond hebben waar het eerst niet was..


Snap ik, maar wel iets om over na te denken. Tellen wij de wens om per se dichtbij paarden te houden als belangrijker dan het behoud van de natuur?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:25

speurneusc schreef:
en wat willen ze nou? dat het vee eruit gaat en als optie moeten wij dan ook maar minder vlees eten en meer groente, hebben we groente overschot dan? ze willen de grond van de boeren hebben voor natuur, recreatie verplaatsing uit de natuur, en meer huizen, dus niet meer landbouw om ons groenvoer te telen.


Minder vlees zou ik prima vinden.
Duurder, boer een betere prijs en gezonder.