Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:32

Ik heb weer eens geen kandidatenlijst gekregen. Dat flikken ze me iedere keer, geen idee waarom. Bovendien ben ik niet in mijn woonplaats woensdag, dus dan moet ik weer allemaal ingewikkelde dingen doen om daar te kunnen stemmen. Zover ik begreep had ik het al eerder moeten regelen (alsof ik toen al wist dat ik niet in mijn woonplaats zou zijn) en nu is de enige manier om het nog te regelen, naar het gemeentehuis te gaan. Die helemaal niet in de buurt is.
Bovendien moet je daar ook een afspraak maken, je kunt nooit gewoon binnenwandelen zoals dat vroeger kon. Nou, dat hebben ze sowieso al geweten want ik moest m’n rijbewijs verlengen en dan moet je ook een afspraak maken van tevoren. Alsof ik precies weet wanneer ik heel toevallig tussen de bedrijven door in de buurt ben daar. Gevolg is dus dat ik nu al 5 keer er afspraak heb gemaakt en niet ben komen opdagen omdat het me niet uit bleek te komen. Kansloos systeem.
Het stemmen is ook gewoon veel en veel teveel gedoe. Het moet eigenlijk gewoon online kunnen vind ik.
Waar ik op zou willen stemmen, geen idee, sta waarschijnlijk toch nergens achter, maargoed, dat weet ik niet, want ik heb geen kandidatenlijst gekregen. Maar dikke kans dat hetgene waar ik nog een klein beetje hoop in zie, helemaal niet tot de keuze opties behoort hier.
Nouja het lijkt me duidelijk...ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Ik heb sws al voor mezelf besloten dat ik gewoon kijk hoe lang het hier te doen is, en daarna vertrek ik gewoon naar het buitenland
Neemt niet weg dat het slecht voelt om niet te stemmen, maar het is zo vreselijk veel gedoe.. kost me allemaal tijd en geld en vervolgens worden we toch weer geregeerd door idioten

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:35

Lusitana schreef:
Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd en ik ben tweeenzestig. Ik weet uit ervaring dat ze van alles beloven om verkiezingen te kunnen winnen en dan gewoon hun eigen weg gaan, dus dat is niet bepaald motiverend.
In 1999 ben ik trouwens uit Nederland vertrokken en dus gaat het me niks meer aan.
Maar het lijkt alsof tegenwoordig, net als hier, de meeste politici alleen maar rijk willen worden en niet echt het volk dienen.

Wat een prietpraat. Als je rijk wilt worden moet je niet de politiek in. Behalve als je corrupt bent/wilt zijn, dan kun je heel rijk worden in de politiek.

DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:37

LWDaisy schreef:
Hier in BE heb je die keuze niet, wij hebben stemplicht wat betreft een aantal verkiezingen.

Ik weet niet wat ik zou doen als die plicht een recht zou zijn.
Ik ben ab-so-luut niet geïnteresseerd in de politiek, ik ken er niets van en ik volg het ook niet. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de loze beloften die gedaan worden van de politiekers uit - dan heeft het imo geen enkele zin me daar in te verdiepen.

Ik stem niet blanco. Want dan gaat mijn stem naar de winnende partij, en dat is niet de partij waar ik achter sta. Dus dan stem ik maar op de partij die volgens mij het meeste bij mijn visie aansluit.

Maar ik vind het tijdverspilling. Veel blabla, en er wordt helemaal niets gedaan van wat men beloofd.


Zowel in Nederland als in België niet
https://www.meerdemocratie.be/blanco-st ... eerderheid

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:38

Dorine, die kandidatenlijsten staan ook gewoon online hè...

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:45

Lusitana schreef:
Jessix schreef:
Dat klopt, maar vergeet hierbij ook niet dat een partij het niet alleen voor het zeggen heeft. Je moet samenwerken met andere partijen en dan kan je niet altijd vasthouden aan je eigen idealen.

En internationale samenwerking/beperkingen komt ook nog om de hoek kijken. Niet alles mag zomaar uitgevoerd.
En ik weet dat toevallig, maar hoe kom je dat te weten als je het niet weet? Ik vind wel dat ze dit in campagnes mee zouden moeten nemen. Dat ze dingen van plan zijn , maar dat er hindernissen kunnen zijn en waarom. ECHT informeren.


Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Dat lijkt mij algemene kennis.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:45

Ik kreeg een verkiezingskrant.
Ik heb jaren geleden meegedaan in een debat georganiseerd door de Tweede kamer over stemrecht. Ik vind verplicht stemmen geen goed idee omdat je dan niet weet of iemand idd voor een partij gaat stemmen of simpelweg een bolletje inkleurt.

Janneke2

Berichten: 22874
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:47

Een kandidatenlijst is gewoon een lijst met namen.

Wil je standpunten weten, is de kieswijzer het makkelijkst.

En stemplicht hebben we nooit gehad. (De hemel beware ons!)
Wel opkomstplicht.
Wat je in dat hokje doet, toen nog met gordijnen, moet je zelf weten.

Echt stemmen, blanco of ongeldig - kan en mag allemaal.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-03-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:49

BaileyMix schreef:
Ik denk ook echt dat mensen gewoon niet goed doorhebben waar ze op stemmen. Partijprogramma's niet goed lezen en nog minder letten op wat de partijen/politici in het verleden gedaan hebben qua stemgedrag.

Ergo mijn vader die o.a. miept over het uitkleden van de zorg maar wel stug blijft beweren dat dat een linkse keuze was en rechts blijft stemmen :')

Zo gaat het denk ik met veel mensen en partijen. Je mee laten zuigen met praatjes van iemand, maar niet goed opletten waar iemand nou daadwerkelijk voor staat, wat iemand qua (stem)gedrag heeft laten zien en of die praatjes uitvoerbaar zijn. En dan achteraf huilen dat er niet gebeurt wat jij voor ogen had...

Vooral dat stemgedrag van partijen in de kamers en collegezalen zouden veel mensen eens goed naar moeten kijken.
Knap toch van rechts dat links de schuld krijgt van het uitkleden van de zorg. Maar er zit iets in, PvdA werd liberaal, GroenLinks en D66 waren liberaal en dus zag VVD tijdens de Paarse kabinetten kans om een grote privatiseringsslag in te zetten. De grote belofte dat het allemaal goedkoper zou worden is uiteraard geen waarheid geworden... Uiteraard waren die staatsbedrijven ook niet zaligmakend maar prefereer ik boven al die private bedrijven met megawinsten.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:57

Janneke2 schreef:
Een kandidatenlijst is gewoon een lijst met namen.

Wil je standpunten weten, is de kieswijzer het makkelijkst.

En stemplicht hebben we nooit gehad. (De hemel beware ons!)
Wel opkomstplicht.
Wat je in dat hokje doet, toen nog met gordijnen, moet je zelf weten.

Echt stemmen, blanco of ongeldig - kan en mag allemaal.

Ook opkomstplicht hebben we (gelukkig) niet meer

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:59

Principieel: je kunt een land niet als een bedrijf runnen. Je kunt niet zeggen: die zieken, daar lijden we verlies op, daar moeten we van af. Je moet schaarse middelen op een manier verdelen die ethisch nog een beetje verantwoord is. En dan zit je met dat punt ethisch: wat vinden we met zijn allen goed, wat vinden we met zijn allen niet goed, waar geven we prioriteit aan? Zonder de basisuitgangspunten te negeren?

Privatiseren van gezamenlijke basisvoorzieningen ben ik dus ook niet voor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:03

Exitium schreef:
Janneke2 schreef:
Een kandidatenlijst is gewoon een lijst met namen.

Wil je standpunten weten, is de kieswijzer het makkelijkst.

En stemplicht hebben we nooit gehad. (De hemel beware ons!)
Wel opkomstplicht.
Wat je in dat hokje doet, toen nog met gordijnen, moet je zelf weten.

Echt stemmen, blanco of ongeldig - kan en mag allemaal.

Ook opkomstplicht hebben we (gelukkig) niet meer

die opkomstplicht helpt ook echt in belgië. +:)+ Je merkt ook zo hoe veel beter het in Be gaat dan in NL politiek gezien. :j sarcasme natuurlijk).
Dan bundelen ze gewoon 35 partijen bij elkaar die elkaar niet kunnen zien en horen en die over elk besluit belachelijk lang doen, lang genoeg dat ze er in het nieuws zelfs geërgerd door raken, om de meerderheid te hebben zodat de grootste partij toch buiten gesloten kan worden. ja. Democratie werkt... :j

DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:07

Hier sluiten ze bij voorbaat alles uit wat niet naar hun pijpen danst... ook foetsie democratie.

Maar goed, toch blijf ik stemmen :D

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:10

Ayasha schreef:
Exitium schreef:
Ook opkomstplicht hebben we (gelukkig) niet meer

die opkomstplicht helpt ook echt in belgië. +:)+ Je merkt ook zo hoe veel beter het in Be gaat dan in NL politiek gezien. :j sarcasme natuurlijk).
Dan bundelen ze gewoon 35 partijen bij elkaar die elkaar niet kunnen zien en horen en die over elk besluit belachelijk lang doen, lang genoeg dat ze er in het nieuws zelfs geërgerd door raken, om de meerderheid te hebben zodat de grootste partij toch buiten gesloten kan worden. ja. Democratie werkt... :j

Het werkt ook niet. Mensen worden gedwongen naar het stembureau te gaan maar als het je niet interesseert stem je blanco of ongeldig (of random, nog erger). In deze topic heb ik ook al wat mensen voorbij zien komen die vroeger niet stemden maar inmiddels wel, met een opkomstplicht verander je daar ook niets aan. Sterker nog, ik denk dat men zich dan alleen maar meer gaat ergeren aan verkiezingen en de kans kleiner is dat ze op latere leeftijd alsnog gaan stemmen.

Overigens wordt er in België al lang niet meer op gehandhaafd toch?

Oskarrino
Berichten: 814
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:11

Ik stem altijd, sinds het mag. Ik ben vrouw en ben trots op mijn recht om te mogen stemmen. Verder stem ik ook altijd op een vrouw, van m'n moeder meegekregen :+

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:12

DuoPenotti schreef:
Hier sluiten ze bij voorbaat alles uit wat niet naar hun pijpen danst... ook foetsie democratie.

Maar goed, toch blijf ik stemmen :D

Mwoah, niet foetsie democratie zolang men dat vooraf al aangeeft. Dan kun je er als stemmer rekening mee houden. Zou het achteraf komen (21:00 stembussen dicht, 21:05: "oh ja, wij gaan niet met die en die partijen regeren") dan is het een ander verhaal.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:28

herr_balou schreef:
Lusitana schreef:
Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd en ik ben tweeenzestig. Ik weet uit ervaring dat ze van alles beloven om verkiezingen te kunnen winnen en dan gewoon hun eigen weg gaan, dus dat is niet bepaald motiverend.
In 1999 ben ik trouwens uit Nederland vertrokken en dus gaat het me niks meer aan.
Maar het lijkt alsof tegenwoordig, net als hier, de meeste politici alleen maar rijk willen worden en niet echt het volk dienen.

Wat een prietpraat. Als je rijk wilt worden moet je niet de politiek in. Behalve als je corrupt bent/wilt zijn, dan kun je heel rijk worden in de politiek.


Nou ik krijg geen 180.000 per jaar (en dat is nog excl diverse vergoedingen)
Ik wil ook wel voor dat geld zeggen dat ik me iets niet meer kan herinneren :')

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:37

Er is er maar eentje die dat bedrag ermee verdient. Statenleden krijgen heel veel minder, het is een baan erbij. Dat is ook een van de problemen: er zijn er nogal wat die zich daarop verkeken hebben en dan toch gewoon hun baan/bedrijf voorrang geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:39

[quote="Exitium"
Het werkt ook niet. Mensen worden gedwongen naar het stembureau te gaan maar als het je niet interesseert stem je blanco of ongeldig (of random, nog erger). In deze topic heb ik ook al wat mensen voorbij zien komen die vroeger niet stemden maar inmiddels wel, met een opkomstplicht verander je daar ook niets aan. Sterker nog, ik denk dat men zich dan alleen maar meer gaat ergeren aan verkiezingen en de kans kleiner is dat ze op latere leeftijd alsnog gaan stemmen.

Overigens wordt er in België al lang niet meer op gehandhaafd toch?[/quote]
De laatste verkiezingen zijn er wel nog wat boetes uit gedeeld geloof ik maar er is toen ook toe gegeven dat ze het administratief niet bij gehouden kregen oid. In theorie wordt er dus nog steeds gehandhaafd, in praktijk is het een beetje een lotje krabben of jij degene bent die er uit gepikt wordt of niet als je verzuimd.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:40

Berdien schreef:
Nou, ik heb een paar stemwijzers/kieswijzers/hulpmiddelen in gevuld en ik weet wel waar ik níet op ga stemmen..

https://www.jezusleeft.nl/provinciale-verkiezingen/
-O- :=

Waterschap is al helder, daar was ik vrij snel uit.

Ik kende het programma van deze partij niet, maar ze hebben toch veel hele goede punten. Ik vraag me alleen af waarom wierook in gebedshuizen verboden zou moeten worden?? En het verbieden van Carnaval wijst niet op een R.K. achtergrond .

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:42

En dat zijn echt de punten waar je vragen bij hebt? :=

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:44

Volksvertegenwoordiger zijn is echt poedersuiker. Lange dagen, doodsaaie dossiers, altijd gezeik van 'de kiezer', tot diep in de nacht vergaderen, etc. Dat ga je echt niet voor je plezier of voor een beetje vergoeding doen. Dus wees blij dat er überhaupt nog mensen zijn die het maatschappelijke belang willen dienen om in al die dossier te duiken en neem je democratische verantwoordelijkheid om je eens in de zoveel jaar een paar uurtjes in te lezen, dan nemen zij weer dag in dag uit dat rotwerk voor hun rekening uit jouw naam.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:45

anjali schreef:
Ik kende het programma van deze partij niet, maar ze hebben toch veel hele goede punten. Ik vraag me alleen af waarom wierook in gebedshuizen verboden zou moeten worden?? En het verbieden van Carnaval wijst niet op een R.K. achtergrond .




Nou, dan ben ik toch erg benieuwd naar wat jij veel goede punten vindt :)) Overigens, voor zover ik weet is JezusLeeft ook zéker niet katholiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:46

BaileyMix schreef:
anjali schreef:
Ik kende het programma van deze partij niet, maar ze hebben toch veel hele goede punten. Ik vraag me alleen af waarom wierook in gebedshuizen verboden zou moeten worden?? En het verbieden van Carnaval wijst niet op een R.K. achtergrond .




Nou, dan ben ik toch erg benieuwd naar wat jij veel goede punten vindt :)) Overigens, voor zover ik weet is JezusLeeft ook zéker niet katholiek.
"Mensen horen in de natuur, dus laten we alles lekker volbouwen." *\o/* *\o/*

cjb
Berichten: 691
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:47

Mijn advies ga stemmen.

Met je stem voor de provincie kun je laten zien of je het eens bent met het huidige beleid in de tweede kamer.

Vind je dat ze het goed doen, stem dan op die partijen zodat ze in de eerste kamer minder weestand krijgen.
Of als je het niet eens bent met de huidige regering, laat dan een tegengeluid horen.

En ik denk dat er bij het waterschap ook wat te kiezen is. Wat kunnen we doen of juist niet doen met hoog water, stikstof, ed.

En je een beetje verdiepen in de politiek kan geen kwaad. Uiteindelijk heb je daar zelf last of profijt van.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:48

Mkango schreef:
BaileyMix schreef:

Nou, dan ben ik toch erg benieuwd naar wat jij veel goede punten vindt :)) Overigens, voor zover ik weet is JezusLeeft ook zéker niet katholiek.
"Mensen horen in de natuur, dus laten we alles lekker volbouwen." *\o/* *\o/*

:')

"Weet je dat er door de landelijke overheid een energietransitie wordt doorgedrukt, om de aarde te redden?
Daarom moet de provincie hier de rem op zetten."
Vooral niet proberen om de aarde te redden :')